Munkásság
Munkásság
Az Operaház intézményi rendezés-szervezési, műsorpolitikai kérdésein túl önmaga rendezői pályáján is fontos állomásnak számít az itt eltöltött idő. Színpadra állítja például Offenbach Orfeusz az alvilágban című művét, amelyből kitűnik, mennyire egységes egészként gondol Nagy Viktor a zenés színházi produkciókra.; Tovább...
Munkásság
Takács Ágnes: Nagy Viktor színházi rendező
Nagy Viktor 2014. január 31-én elhangzott akadémiai székfoglalójának A magyar dalszínház címet adta. Nem szűkíti a zenés színházi műfajok bármelyikére az előadásának címét, ezzel utal pályájának a műfaji sokszínűségére. Az opera, musical, operett és rockopera is megtalálható a palettáján, továbbá prózai rendezései is vannak. Nagy Viktor szerint e színházi műfajokat alapvetően a kiindulópont különbözteti meg egymástól. „Mindhárom műfaj (próza, musical, opera) kedves nekem. Csupán annyi a különbség, hogy az egyiknél szövegkönyvből indulok ki, a másiknál a partitúrából"[1]
Nagy Viktor 1954. január 25-én született Dombóváron. Már gyermekkorában hangsúlyos szerepet kap életében a zene: zeneiskolában zongorázni tanul, majd a Pécsi Művészeti Szakközépiskolában a kürt lesz hangszere. 1976-ban zenetanári diplomát kap, majd rövid ideig gyakorlója is a zenepedagógusi hivatásnak.
1983-ban, először Magyarországon, Vámos László vezetésével zenés színházi rendező osztályt indítanak a Színművészeti Főiskolán, amely – bármennyire is kuriózum – rendkívül kis létszámú lesz. Nagy Viktor negyedévesen a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban az Irma, te édes című előadással mutatkozik be a színházi szakmának. Darabválasztását nemcsak a benne feltáruló emberi kapcsolatok, hanem a példakép, Peter Brook iránti érdeklődése is indokolja.[2]
Másik vizsgarendezése, a Doctor Herz, szerződést hoz Nagy Viktor számára a Madách Színházban. Ádám Ottó először asszisztensnek, majd diplomaszerzés után, 1988-tól rendezőnek szerződteti. Annak ellenére, hogy határozott elképzelései vannak a zenés műfajról, mégis igent mond a prózai színház hívására, hiszen tanulási lehetőséget lát benne, lehetőséget arra, hogy a főiskolán elsajátított elméleti tudását a gyakorlatban is próbára tegye.[3] Bár a prózai rendezések nem záporoznak, Nagy Viktor a Madách Színháznál eltöltött évadok során olyan színészegyéniségekkel is dolgozhat, mint például Psota Irén. A színésznő az, aki oldja a kezdeti szorongást a pályakezdő rendezőben, és saját hivatásának a lényegére is ráébreszti. Psota Irén támaszként áll Nagy Viktor mögött akkor is, amikor önnön rendezői attitűdjét fogalmazza meg: az alapos felkészülést a következő munkára, a határozott koncepció kialakítását, ugyanakkor a próbafolyamat alatt tanúsított nyitottságot.[4]
1990-ben több hónapig Berlinben, a Deutsche Operben Götz Friedrich mellett ösztöndíjas. Alighanem ez a külföldi tapasztalat is megalapozza a döntést: 1991-ben elszerződik a Madách Színháztól.
1991. április 1-től az Operaház főrendezője, ahol fontos feladatának tartja többek között a működési problémák megoldását: a műszaki részleg főrendező alá kerülését, a dramaturgia hatékonyabb működésének elősegítését, illetve a megfelelő méretű próbaterem kialakítását. Ehhez hasonlóan megoldandó szervezéstechnikai-strukturális kérdés, hogy az Operaházban az 1990-es évek elején nem foglalkoztatnak segédrendezőket, így az előadások hosszútávon magukra maradnak, a szerepátvételekkor érkezőket nem igazítják el a mise-en-scéne egészében.[5] Nagy Viktor főrendezőként célul tűzte maga elé a műfaj „leporolását", a merev műfaji keretek kitágítását, fellazítását azáltal, hogy megszabadítja erősen arisztokratikus, elitista jellegétől. Ennek érdekében többek között az operaelőadások színházi jellegének erősítését, valamint stúdió-előadások bevezetését tervezte.[6] Főrendezői státuszát leginkább az operaelőadások egységes színvonalemelése céljából látja lehetőségnek.
Az Operaház intézményi rendezés-szervezési, műsorpolitikai kérdésein túl önmaga rendezői pályáján is fontos állomásnak számít az itt eltöltött idő. Színpadra állítja például Offenbach Orfeusz az alvilágban című művét, amelyből kitűnik, mennyire egységes egészként gondol Nagy Viktor a zenés színházi produkciókra. A darabra totális színházként tekint, mely korának megfelelően emlékeztet a mai rockoperai törekvésekre, azonban zseniálisabb az utóbbiaknál.[7] Hasonlóképpen gondolkodik a Wozzeck-előadásról, akkor is, ha ez a produkció színpadi megjelenítésében puritán, naturális elemeket használ. „Előadásunkban a zenéhez illő puritán eszközöket alkalmazunk, naturális elemek minimális igénybevételével. Színpadunk a zene lélektani utalásaira támaszkodva bizonyos városi közeg absztrakt terét érzékelteti, ahol emberek jönnek-mennek anélkül azonban, hogy egymást igazán érzékelnék. Függöny nincs, a sok változás a nyílt színen megy végbe. Egyetlen naturális elem játszik: a víz, a szerencsétlen Wozzeck végzete."[8]
Nagy Viktor 1993-ig főrendezője az Operaháznak. A pozíciót ismét megpályázza, később azonban, amikor látja, hogy az elvárt feltételek nem teljesülnek, visszalép, mivel a kinevezés biztosította hatáskör meglehetősen korlátozott volta két tűz, az elvárások és a reális lehetőségek ellentmondásai közé szorították volna [9]
Bár főrendezői feladatokat nem vállal többé, 2007-ig rendezője marad a teátrumnak. Így állítja színpadra hosszú évek után a wagneri tetralógiát, A Nibelung gyűrűjét, amely nem kis feladatot jelent, hiszen számos sztereotípiától kell megszabadítani a művet. A Rajna kincsét 1993-ban, A walkürt 1995-ben, a Siegfriedet 1996-ban, Az istenek alkonyát 1998-ban láthatja az operaházi közönség. Nagy Viktor a Ring-ciklus darabjait nemcsak önálló egységekként kezeli, hanem azt is fontosnak tartja, hogy a tetralógia egészének is körvonalazható színházi jelentése legyen. „A Ring egyes darabjait úgy kell felépítenünk, mintha ez egy háromfelvonásos darab lenne, előjátékkal, tehát az egyes darabok koncepcióban, stílusban kapcsolódnak egymáshoz."[10] A rendezői szándék szerint a világ pusztulásának és egy új világ felépülésének megmutatása a cél, mely sötét jövőt vizionál nézői számára.[11]
A tetralógiához hasonlóan grandiózus színrevitelt kívánnak a Szegedi Szabadtéri Játékokon bemutatott előadások (például a Hunyadi László és a Carmen) is. Nagy Viktor pályáján a visszatérő művek sorában szerepel az Aida is. Az 1993-as szegedi előadás kapcsán megfogalmazza azt a visszahúzódó, önmagát mesterembernek tekintő rendezői attitűdöt, amely a pálya több pontján is kirajzolódni látszik: „[k]onzervatívan, mesterember módjára fogom fel, nem akarok világmegváltó, önmagamat megvalósító Aidát rendezni. Azt szeretném, ha jól érezné magát a közönség és az előadásban közreműködő szereplőgárda is."[12] Ez a fajta felfogás nemcsak visszahúzódást jelent, hanem azt is, hogy a rendező könnyedén, rugalmasan oldja meg a különböző műfajok által támasztott feladatokat, legyen bár szó romantikus nagyoperáról vagy rock-musicalről – hiszen kiindulópontja mindig a zene. Mindez a sokszínűség megmutatkozik abban is, hogy Nagy Viktor prózai és gyermekeknek szóló előadások színrevitelében is megállja a helyét. A Hamupipőkét kerettörténetbe ágyazva állítja színre, melyről a kritika is rendkívül elismerően számol be.[13] Megrendezi továbbá Shakespeare Hamletjét 1994-ben a Miskolci Nemzeti Színházban. A címszereplőt apolitikus alkatként látja, aki a kizökkent időben őrültséget színlelve igyekszik megőrizni a normalitást.[14] Miskolcra többször is visszatér rendezni, majd 2002-től rövid ideig a teátrum zenei vezetéséért felel.
2008 és 2011 között a Győri Nemzeti Színház igazgatója lesz. Intézményvezetésével sokszínű műsorstruktúrát kíván létrehozni, melyet a győri közönség igényel is: a komplexitás jegyében komoly- és könnyűzenei előadásokat, illetve prózai darabokat tűz műsorra. A változatosságra való törekvés jellemzi ezt az időszakát is, ekkor állítja színpadra például a Csárdáskirálynőt és a Kabarét is.
Nagy Viktor 2011-ben távozik a Győri Nemzeti Színház éléről, s ettől kezdve szabadfoglalkozású rendezőként tevékenykedik. 2012-ben Nádasdy Kálmán-díjat, 2014-ben Jászai Mari-díjat kap munkásságáért. A legutóbbi évadokban „mesteremberként" a Pécsi Nemzeti Színházban és a kecskeméti Katona József Színházban rendez.
[1] Garai Tamás: Kicsoda ön Nagy Viktor? 1998.03.19.
[2]„Honnan ismeri az ember az Irma, te édest? Ha látta, akkor onnan, én nem láttam, de tudtam, hogy Peter Brook, akit én nagyon tisztelek és szeretek, megrendezte ezt Londonban, aztán New Yorkban, és nagyon érdekelt, hogy mi az a musical, ami őt ennyire érdekelte, hogy kétszer egymás után megcsinálja. Ez egy nagyon fiatal darab az én elképzelésemben, mert bár a zenéje jó pár évtizeddel ezelőtti, de a problémakör, az emberi kapcsolatokat érintő kérdései a daloknak érvényesek akár a mára is." Színről színre. Petőfi Rádió, 1987.04.25.
[3] Varsányi Gyula: Színházat kell csinálni. Népszabadság, 1991.04.04.
[4] „Eleinte igencsak féltem… Psota Irén észre is vette, s egy kis magánbeszélgetésre invitált az öltözőjébe. Ez a többórás lelkizés egy csapásra feloldotta korábbi görcseimet, mert megértette velem: a problémákat úgy kell megoldani, hogy előrevigyék a munkát. (…) S ma már azt is tudom, a rendező legfőbb kötelessége, hogy alaposan felkészüljön a soron következő munkájára. Legyen határozott elképzelése a darabról, az előadásról, s pontosan tudja, mit akar, s azt is, hogy mit vár és várhat el a színésztől. Tudjon instrukciókat adni, de használja fel a próbák során bárkitől kapott használható ötleteket." I.m.: Garai.
[5]„Az Operaháznak nemcsak rendezői utánpótlása nincs, hanem az a gárda sem nőtt fel, amelyet a német színházban Abendspielleiternek szoktak nevezni. Ez olyan feladatkör, amely a hierarchiában a rendezőé után következik. Akik betöltik, segédrendezőként részt vesznek az illető produkció létrehozásában, és ott ülnek minden előadások. Ők vezetik a felújításokat megelőző próbákat is. Nálunk nem alakult ki még olyan tisztességes próbametódus sem, hogy az új szereplők beállása kellő biztonsággal történjen meg. Feladatomnak tekintem, hogy összegyűjtsek egy olyan gárdát, amelyik rajta tartja a szemét az előadásokon." J. Győri László: Operarendezők. Színház, 1991. augusztus.
[6] I.m.
[7] Rajk András: Vidám alvilág. Pest Megyei Hírlap, 1992.08.07.
[8] I.m.
[9] Stuber Andrea: A második bicska. Népszava, 1993.06.12.
[10] Zöld lézerfények és valódi tűztenger. Esti Hírlap, 1995.01.31.
[11]„Ami a tetralógiát illeti, az a fajta koncepció, ami bennem él a világ pusztulásáról, s egy új világ fölépüléséről –, igazából az Istenek alkonyának a végén fogalmazódik meg, visszavetítve az előbbi három darabra. Mondanom sem kell, hogy nem látom fényesnek az emberiség jövőjét, így hát sejthető, milyen lesz a végső konklúzió. Szerintem teljes mértékben egybeesik Wagner elképzelésével." Metz Katalin: Wagner Siegfriedjének útja földrészeken át." Új Magyarország, 1996.05.23.
[12] Hollósi Zsolt: „Nem akarok világmegváltó Aidát". Délmagyaroroszág, 1993.07.15.
[13] „Nincs mostohaanya, nincs tündér és nincs elveszített cipő. Lírai dallamok vannak, bravúros énektechnikát követő áriák, kifogyhatatlan ritmikai és dinamikai ötletek, mesteri együttesek és fergeteges zenei humor."Lengyel Richárd: Hamupipőke üvegcipő nélkül. Népszava, 1998.12.04.
[14] Biró István: „Ha most itt élne, borzasztóan rosszkedvű ember lenne…" Déli Hírlap, 1994.02.15.
Müller Péter – Tolcsvay László – Bródy János: Doctor Herz. Madách Színház (Budapest), 1988.február 5.
Illica, Luigi – Giacosa, Giuseppe Puccini, Giacomo – Sardou, Victorien: Tosca. Magyar Állami Operaház (Budapest) - Erkel Színház, 1988.április 24.
Barbier, Jules – Offenbach, Jacques Hoffmann, Ernst - Theodor Amadeus: Hoffmann meséi. Szegedi Nemzeti Színház, 1988. szeptember 17.
Péreli Gabriella – Aldobolyi Nagy György – G. Dénes György: Roncsderby. Madách Színház (Budapest) – Madách Kamara, 1990. április 5.
Egressy Béni – Erkel Ferenc – Tóth Lőrinc: Hunyadi László. Szegedi Szabadtéri Játékok, 1990. július 20
Müller Péter – Müller Péter Sziámi – Tolcsvay László: Mária evangéliuma. Madách Színház (Budapest), 1991.március 29.
Crémieux, Hector – Halévy, Ludovic – Offenbach, Jacques: Orfeusz az alvilágban. Magyar Állami Operaház (Budapest) – Erkel Színház, 1992. március 20.
Berg, Alban – Büchner, Georg: Wozzeck. Magyar Állami Operaház (Budapest), 1992. május 29
Meilhac, Henri – Halévy, Ludovic – Bizet, Georges – Mérimée, Prosper: Carmen. Szegedi Szabadtéri Játékok, 1992.08.13.
Wagner, Richard: A Rajna kincse. Magyar Állami Operaház (Budapest), 1993. február 20
Ghislanzoni, Antonio – Locle, Camille du – Verdi, Giuseppe – Mariette, François – Auguste Ferdinand: Aida. Szegedi Szabadtéri Játékok, 1993. július 17.
Shakespeare, William: Hamlet, dán királyfi. Miskolci Nemzeti Színház, 1994.február 18.
Wagner, Richard: A walkür. Magyar Állami Operaház (Budapest), 1995.február 5.
Müller Péter – Dickens, Charles – Tolcsvay László: Isten pénze. Madách Színház (Budapest), 1995. december 23.
Wagner, Richard: Siegfried. Magyar Állami Operaház (Budapest), 1996.június 2.
Wagner, Richard: Az istenek alkonya. Magyar Állami Operaház (Budapest), 1998. május 1.
Wasserman, Dale – Leigh, Mitch – Cervantes Saavedra, Miguel de – Darion, Joe: La Mancha lovagja. Ferencvárosi Nyári Játékok (Budapest Bakáts tér), 1998. július 2.
Ferretti, Jacopo – Rossini, Gioacchino – Perrault, Charles: Hamupipőke. Magyar Állami Operaház – Thália Színház (Budapest), 1998. december 4.
Piave, Francesco Maria – Hugo, Victor – Verdi, Giuseppe: Rigoletto. Magyar Állami Operaház (Budapest) Erkel Színház, 1999.október 16.
Mikszáth Kálmán – Müller Péter – Müller Péter Sziámi – Tolcsvay László: Beszterce ostroma. Madách Színház (Budapest), 1999. december 30.
Ragni, Gerome – Rado, James – MacDermot, Galt: Hair. Petőfi Színház (Veszprém), 2001. október 19.
Rice, Tim – Lloyd Webber, Andrew: Evita. Miskolci Nemzeti Színház, 2002. október 11.
Ewers, Hanns Hein – Henry, Marc – Lányi Viktor – Dohnányi Ernő: Vajda tornya. Magyar Állami Operaház (Budapest) – Erkel Színház, 2003. április 16.
Goethe, Johann Wolfgang von – Barbier, Jules – Carré, Michel – Gounod, Charles: Faust. Nemzeti Színház (Pécs), 2004. február 20.
Miklós Tibor – Várkonyi Mátyás: Sztárcsinálók. Petőfi Színház (Veszprém), 2004. április 2.
Pozsgai Zsolt – Szörényi Levente – Fonyódy Tibor: Árpád népe. Papp László Budapest Sportaréna, 2006. március 28.
Stein, Leo – Jenbach, Bela – Kálmán Imre: Csárdáskirálynő. Nemzeti Színház (Győr), 2009. szeptember 26.
Masteroff, Joe – Kander, John – Van Druten, John: Kabaré. Nemzeti Színház (Győr), 2010. május 8.
Shakespeare, William – Boito, Arrigo – Verdi, Giuseppe: Falstaff. Nemzeti Színház (Pécs), 2012. február 24.
Petőfi Sándor – Bakonyi Károly – Kacsóh Pongrác: János vitéz. Nemzeti Színház (Pécs), 2012. szeptember 21.
Brammer, Julius – Grünwald, Alfred – Kálmán Imre: Marica grófnő. Katona József Színház (Kecskemét), 2013. szeptember 27.
Scribe, Eugéne – Romani, Felice – Donizetti, Gaetano: Szerelmi bájital. Nemzeti Színház (Pécs), 2014. február 28.
Balogh Elemér – Kerényi Imre – Rossa László: Csíksomlyói passió. Nemzeti Színház (Pécs), 2015. március 6.
© Magyar Művészeti Akadémia, 2017