Munkásság
Munkásság
Magát inkább a színpadi tér tervezőjének tekinti, ami jóval több, szimbolikus tartalmat takar, mint csupán a díszletek tervezése, létrehozója. A drámát és a színpadi teret kívánja megtölteni tervezői gondolattal és tartalommal, hol fényekkel, hol díszlet-elemekkel, hol hangulatokkal és drapériákkal, fém és fa szerkezetekkel az előadás, a rendező és a tervező közös koncepciója alapján.; Tovább...
Munkásság
Turnai Tímea: Székely László színpadi tér és díszlettervező művész
Székely László terei „tágulnak és szűkülnek, mintha a színpad és a nézőtér közös lélegzetvétele igazgatná őket, olykor fekete-fehér szigorúságuk nyűgöz le, máskor komor, matt felületüket jólesőn enyhíti drapéria vagy az élő embert játszó élő embert, a Játékost megvilágító, szinte reményt keltő fénycsóva. Mindent megtanult, megtapasztalt ebből a csodálatos, színháznak nevezett társasjátékból."[1]
Diplomamunkáját követően szerződik Szolnokra. Itt került kapcsolatba Székely Gábor rendezővel. Kettejük közös gondolkodása, alkotói módszere meghatározta az előadások látványvilágát, így Székely László alkotótársa a főrendező volt számos színházi produkcióban. Székely Gábor és Székely László közös munkájaként jegyzett, Füst Milán Boldogtalanok színrevitele csodálatos lezárása lehetett egy korszaknak, mely egyben új távlatokat nyitott a Nemzeti Színház reformjainak megvalósításához. „Ez a díszlet azzal lép túl a naturalizmuson, hogy nem szűkíti le a látványt egy aprólékosan zsúfolt, tárgyaival hivalkodó (s ezzel nyilvánvalóan jellemezni kívánó) szobára, hanem fölé emeli a sivár bérkaszárnya képét, azt a tágabb környezetet, amelybe a békétlenségnek ez a pokoli kis szigete beékelődik. A színpad egész alapterülete maga a lakás: a helyiségeket ajtókeretek jelzik, s lehetőséget adnak a rendezőnek, hogy ne csak formálisan, hanem funkcionálisan komponálja meg a járásokat. A téralakítás lényeges eszköze – mint Székely László és Székely Gábor közös munkáiban mindig – a fény. Mindketten kedvelik a »gegen-világítást«: a sohasem sugarasan, hanem szórtan, szűrten, zuhatagszerűen kibocsátott fény felülről, kicsit rézsútosan érkezik, tapinthatóvá teszi a levegőt, »deríti« a szereplőket. Egy különösen szép megoldás: Huberné »megváltó« halálakor a falon függő feszületre egy parányi ablakjelzés kockaüvegén át hulló fénypászma a trecento festmények angyali üdvözleteit idézi." (Koltai Tamás: Magányba dermedt életek, Színház, 1978/5.,5.) Koltai Tamás színikritikus méltatásai mellett az országos megbecsültség sem maradt el. A rendező ekkor már Érdemes művész, a tervező, Székely László pedig Jászai Mari-díjas alkotó. 1982-től az előadást a Nemzeti Színház Kamaraszínházában játszották tovább kirobbanó sikerrel, a főbb szerepekben: Gobbi Hilda, Szirtes Ági, Sinkó László, Ronyec Mária, Rajhona Ádám voltak, a rendező asszisztense, dramaturgja Duró Győző lehetett.
A kortárs színjátszás tér-szervezéseinek különös ékességeivel, egri, szegedi, szolnoki tapasztalatokkal, valamint a Nemzeti Színházban tervezett 1981-es Székely Gábor rendezte, Vágó Nelly jelmezeivel bemutatott Tarelkin-díszletekkel érkezett a Zsámbéki Gábor és Székely Gábor vezette, 1982-ben megalakult Katona József Színházba.
A Tarelkin halála című előadás nagyszerű szakmai fogadtatása egyedülálló lehetőséget teremtett a színpadi térről vallott elképzelései megvalósítására. „Székely László mélységet és távlatot érzékeltető, de a szűkösséget, börtönszerűséget, bezártságot is nyomasztóan hangsúlyozó, szürkére festett, fegyház menti téglafalai keretében. A falakba narancsszínű vashágók vannak beleépítve, hogy a játék folyamán sorozatosan csalóka menedéket kínáljanak az éppen csávába került szereplőknek. A díszlet végig játszik, funkciókat teljesít, de nem válik ötödik főszereplővé, csupán használják és fölhasználják a cselekménybonyolítás különféle céljaira.„ (Iszlai Zoltán: Belharcmodor, Színház, 1981/5.,18.) Az Országos Színházi Találkozón a legjobb díszletéért járó díjat az előadás látványvilágáért Székely László kapta.
A társulat és művészei garanciát jelentettek a mindig emlékezetes és érvényes előadások professzionális létrehozására. Vizualitás és kiemelkedő szellemiség találkozása volt egy nagy kihívásokkal teli, nem szokványos térben. A színpadi tér és környezetének adottságai igen szokatlanok voltak, megkövetelték a tér-szervezési ötleteket és a kreativitást. Egy eredetileg szecessziós bérház földszintjén, mozinak épült belső tér, mely a felújítás során semleges, de kicsiny helyszínt takart az előadások létrehozására. Ugyanakkor biztosította annak lehetőségét, hogy a vizuális hangsúlyok érvényre jussanak, persze nem hatalmas és nehéz konstruktív elemekkel, díszlet-építményekkel, sokkal inkább fém- és favázas szerkezetekkel és hideg fényt sugárzó drapériákkal.
Székely László sajátos munkamódszert választott, melyet arra alapozott, hogy a tervezői munka lényege „a drámát megértő gondolat és a magas szintű rajztudás, alapja nem a szó, a beszélt vélekedés, hanem a mindenki számára egyértelmű, a drámai élményt szolgáló látványtervben történő létrehozása, annak megvalósítása."[2]
Nem is magára a térre helyezi a hangsúlyt, hanem a drámai kontextusokra, a szereplők közötti kölcsönhatást igyekszik kifejezni számos látványelemmel, térrendezéssel.
Munkája alappillére: a darab mondanivalója, tartalma és a tervezői, rendezői asszociációk összhangja. A tervezés nem lehet öncélú, mert hiába szép, ha nem funkcionális. A racionális és tér-központú elképzeléseit mégis sokszor kellett a magyarországi szerényebb költségvetésekhez igazítani. Kreatív megoldásokkal sokszor a szükségből kellett erényt kovácsolni, pedig az ideális az lett volna, ha az adott szakmai és pénzügyi lehetőség inspirálja a terveket. Magyarországi tervezéseivel párhuzamosan többször dolgozhatott a három világhírű tenor koncertjeinek létrehozásában, az aréna látvány-kidolgozásában.
Székely számára se itthon, se külföldön nem volt hiány szakmai kihívásokban. Olyan rendezőkkel dolgozhatott – a Katona József színház művészeti vezetői, rendezői mellett – mint például Vámos László rendezővel a Nemzeti Színházban, illetve a Szegedi Szabadtéri Játékokon, továbbá Major Tamással vagy Békés Andrással.
A Magyar Állami Operaházban és Szegeden is hasonló szellemi közegre talált tér-vízióihoz. A tervező munkáit a színpadi mobilitás, a megoldott tér harmóniája, funkcionalitása jellemezte. „Székely László sevillai-díszlete voltaképpen egy színpadi mobil, amelynek elemei nem azáltal igazolódnak, hogy látszanak valaminek, hanem hogy valóságos, anyagszerű mivoltukban részt vesznek a darab eljátszásában – a színpad először csak a darabtól független artisztikus kompozíciónak tűnik, aztán folyamatosan kiderül róla, hogy működik, azaz mindvégig közreműködik abban, hogy az előadás a maga módján ki tudja fejteni a darabot." (Fodor Géza: A sevillai borbély, Muzsika, 1986. július, részlet a kritikából)
Pályájának meghatározó állomása volt a három világhírű tenor koncertje. Először Los Angelesben a Dodger Stadionban 1994-ben rendezte be az arénát, ahol háromszáz méteres oszlopsorok, erdőnyi növény és hollywoodi háttér előtt lépett fel a három énekes. Különleges fényeffektek világították meg a vízeséseket is. Producere a magyar származású Tibor Rudas volt.
Majd két évvel később, 1996-ban a Népstadionban rendezett Szuperkoncert következett, melyre huszonegy ezer néző számára kellet pazar színpadi látványt varázsolni. Óriási kihívás volt az egyedi, erre az alkalomra gyártott elemek beépítése. Négy hatalmas vászonnal jelenítette meg a Milleniumi Emlékművet, a Vajdahunyadvár, a Parlament és a Halászbástya épületeinek digitalizált óriás fotóival, óarany, fényes hátterekkel, mindezt 2140 négyzetméteren beépítve. A tér tágítására, növelésére két oldalt nagyméretű tükröket helyezett el. A hangulatképek a Feszty-körképpel és más elemek 18x6 méteres vásznakon jelentek meg, mindezt 190 darab egységes projektor fal világította. A négyszáz méteres színpadon fellépett José Carreras, Placido Domingo, Diana Ross, Rost Andrea. A producer a Queen Holding, Mario Dradi és Vég Ervin volt. Székely mindig valós tárgyi környezetet tud teremteni a színpadon, legyen szó az opera, az operett, az aréna koncert vagy a klasszikus és kortárs dráma interpretálásáról. Ember és környezete nem festett háttérként jelenik meg, szimbolikus tartalmakkal megjelenített valós világként. „A megnövelt perspektíva alkalmazásával" új tereket nyit, a színház építészeti határainak kereteit tágítja.[3]
Legemlékezetesebb térszerkezeti munkái – nemcsak a színikritikusok, de saját bevallása szerint is – a Boldogtalanok, az Athéni Timon és a Danton halála című előadások látványvilága volt. A Nemzeti Színházban műsorra tűzött Dantonhoz Székely „eszményi teret képezett ki az összetett mű ritmusban megfelelő előadásához. Az egymás felé tartó oldalfalak nagy távlatot nyitnak a jeleneteknek, s ez a távlat, a Konvent termét, a párizsi utcát egyaránt kifejezve, olyan nagyszabású közegbe helyezi a történéseket, amilyen a francia forradalom maga."[4]
Székely László oktatói tevékenységével is azon fáradozott, hogy a Magyar Képzőművészeti Főiskola docenseként, a tanszék vezetőjeként, majd egyetemi tanárként – Koós Iván bábművész irányításával – létrehozza az önálló bábtanszakot, melynek megteremtésével új lehetőséget kínálhat a fiatal tervezőknek. Sokszor érezte úgy, hogy a súlyos díszletek kialakítása, a monumentális elemek létrehozása a vázlatoktól a megvalósításig talán inkább férfimunka, mint női feladat. Ezt a szempontot is igyekezett figyelembe venni az önálló tanszék alapításakor diákjai válogatásával, összetételével is.
Életmű tárlata és összegző kötete sem jelenti tervezői munkásságának lezárását. Jelenleg is tervez. 2015 őszén mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház Kisszínháza Bodolay Géza rendezésében, Gogol: Kártyások című művét, Székely László által tervezett terekben. Pár hónappal később, 2015 decemberében már Shakespeare: A makrancos hölgy díszleteit álmodta színpadra Balázs Péter rendezésében, a Szolnoki Szigligeti Színházban, illetve Komáromban. 2017-ben a Csíksomlyói passióhoz készített díszletterveket.
Alkotói tehetségét, felülmúlhatatlan munkabírását, mindig megújulni képes kreatív gondolatait a színházi szakma és a kritika sohasem vitatta. Székely Lászlót kivételes élet-igenlése, a rajzolás és tervezés iránti szenvedélye, az újjászületés, a játéktér-teremtés iránti olthatatlan szomja teszi azzá, ami. Mestere a tér teremtésének és újra-felfedezésének, kivételes rajztudás és művészeti ismeret találkozik munkáiban egy-egy meghatározó teátrumi élmény kapcsán.
A szerző színháztörténész, a szcenikai gyűjtemények vezetője, OSZMI
[2016]
[1] Kerényi Ferenc előszava Székely László önálló kötetéhez, részlet a fülszövegből, Székely László, Díszlettervek 1961–2004, szerk. Székely Berta, Bp., magánkiadás, 2005.
[2] Székely i. m., 7.
[3] Dúró Győző dramaturg, Székely i. m., 120.
[4] Rajk András: Danton halála, Népszava, 1978. nov. 26.
Önálló kiállításai, válogatás
Szeged 1971, Budapest, Fészek Művészklub 1973, Miskolc, 1974, Szentes 1976, Nagykanizsa 1978, Zalaegerszeg 1979, Kecskemét 1980, Budapest 1982, Nyíregyháza 1986, Prága 1991, 1995, Koppenhága 1993, Sopron – Festőterem, 2003, Újbuda Galéria, 2014,
Életmű-tárlat, 2014, Ábrahámhegy, Bernáth Aurél Galéria
Csoportos kiállítások
Párizs 1965, Prága 1967, 1976, 1979, 1991, Novi-sadi Triennálé, 1970, 1975, 1978, Dráma és Tér, Műcsarnok, 1983, Mesterkurzus, Vigadó Galéria, 1999
Prágai Quadriennálé 1991. kurátorként (Szegő György tervezővel)
Látványtervek
W. Shakespeare: Sok hűhó semmiért
Gárdonyi Géza Színház, Eger, 1961. R. Vass Károly, J. Rácz Ilona
Kálmán Imre: Cirkuszhercegnő
Gárdonyi Géza Színház, Eger, 1962. J. Rácz Ilona, R. Kozaróczy József
Huszka Jenő: Lili bárónő
Gárdonyi Géza Színház, Eger, 1963. J. Wieber Mariann, R. Kozaróczy József
B. Brecht: Koldusopera
Gárdonyi Géza Színház, Eger, 1963. J. Wieber Mariann, R. Sík Feren
Hubay Miklós: Késdobálók
Szegedi Nemzeti Színház Kamaraszínháza, 1963. R. Nagy György
Hubay Miklós: Egy szerelem három éjszakája
Szegedi Nemzeti Színház, 1964. J. Fekete Mária, R. Angyal Mária
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
Szegedi Nemzeti Színház, 1965. J. Kemenes Fanni, R. Sándor János
B. Shaw: Caesar és Cleopatra
Szegedi Nemzeti Színház, 1965. J. Mialkovszky Erzsébet, R. Kerényi Imre
Euripidész: Elektra
Csiky Gergely Színház, Kaposvár, 1967. J. Bata Ibolya, R. Sándor János
Kacsoh Pongrác: János vitéz
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1968. J. Márk Tivadar, R. Kertész Gyula
M. André: Lulu
Szegedi Nemzeti Színház, 1968. J. Bene Jánosné, R. Versényi Ida
H. Ibsen: Peer Gynt
Szegedi Nemzeti Színház, 1969. J. Takács Katalin, R. Bozóky István
Madách Imre: Az ember tragédiája
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1969. J. Vágó Nelly, R. Vámos László
Miller: Alku
Szegedi Nemzeti Színház, 1970. J. Gombár Judit, R. Vass Károly
Csehov: Ványa bácsi
Szegedi Nemzeti Színház, 1971. J. Gombár Judit, R. Lendvay Ferenc
W. Shakespeare: Romeo és Júlia
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1972. J. Vágó Nelly, R. Vámos László
Moli'ere: Versailles-i rögtönzés
Szigligeti Színház, Szolnok, 1973. J. Hruby Mária, R. Székely Gábor
G. Ciprian: Gácsérfej
Szigligeti Színház, Szolnok, 1973. J. Fekete Mária, R. Székely Gábor
B. Jonson: Volpone
Szigligeti Színház, Szolnok, 1974. J. Vágó Nelly, R. Horváth Jenő
Csehov: Három nővér
Szigligeti Színház, Szolnok, 1974. J. Vágó Nelly, R. Székely Gábor
Moli'ere: Úrhatnám polgár
Csiky Gergely Színház, Kaposvár, 1975. J. Csővári Lenke, R. Babarczy László
Sánta Ferenc: Az ötödik pecsét
Csokonai Színház, Debrecen, 1976. J. Greguss Ildikó, R. Orosz György
F.G.Lorca: Bernarda Alba háza
Szigligeti Színház, Szolnok, 1976. J. Mialkovszky Erzsébet, R. Horváth Jenő
W. Shakespeare: Athéni Timon
Szigligeti Színház, Szolnok, 1976. J. Vágó Nelly, R. Székely Gábor
G. Büchner: Danton halála
Nemzeti Színház, 1978. J. Vágó Nelly, R. Székely Gábor
S. Mrozek: Emigránsok
Nemzeti Színház, 1979. J. Vágó Nelly, R. Székely Gábor
W. Shakespeare: Troilus és Cressida
Nemzeti Színház, 1980. J. Schäffer Judit, R. Székely Gábor
Szuhovo – Kobilin, A. Vasziljevics: Tarelkin halála
Nemzeti Színház, 1981. J. Vágó Nelly, R. Székely Gábor
Füst Milán: Boldogtalanok
Katona József Színház, 1982. J. Vágó Nelly, R. Székely Gábor
Moli'ere: Tudós nők
Katona József Színház, 1983. J. Szakács Györgyi, R. Major Tamás
M.A.Bulgakov: Menekülés
Katona József Színház, 1984. J. Vágó Nelly, R. Székely Gábor
W. Shakespeare: Coriolanus
Katona József Színház, 1985. J. Szakács Görgyi, R. Székely Gábor
Kusan: Galócza
Katona József Színház, 1986. J. Pilinyi Márta, R. Benedek Miklós
G. Verdi: Rigoletto
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1987. J. Wieber Mariann, R. Békés András
Háy Gyula: Mohács
Madách Színház, 1987. J. Vágó Nelly, R. Szirtes Tamás
Vajda János: Mario és a varázsló
Magyar Állami Operaház, 1988. J. Wieber Mariann, R. Békés András
Taub János: Ballada a 301-es parcella bolondjáról
Szigligeti Színház, Szolnok, 1989. J. Németh Ilona, R. Taub János
Marquez – Schwajda György: Száz év magány
Pesti Színház, 1990. J. Németh Ilona, R. Taub János
G. Verdi: Simon Boccanegra
Kolozsvári Állami Magyar Opera, 1992. J. Márk Tivadar, R. Kürthy András
Madách Imre: Az ember tragédiája
Komáromi Jókai Színház, 1993. J. Federits Zsófia, R. Beke Sándor
G. Verdi: Don Carlos
Magyar Állami Operaház, 1994. J. Jánoskúti Márta, R. Kerényi Miklós Gábor
Molnár Ferenc: Előjáték a Lear királyhoz
József Attila Színház, 1995. J. Jánoskúti Márta, R. Léner Péter
Müller Péter – Tolcsvay László: Mária evangéliuma
Agria Nyári Játékok, Eger, 1997. J. Benedek Mari, R. Beke Sándor
B. Fosse: Chicago
József Attila Színház, 1998. J. Jánoskúti Márta, R. Gárdos Péter
Erkel Ferenc: Hunyadi László
Szegedi Szabadtéri Játékok, 2000. J. Schäffer Judit, R. Tóth János
W. Shakespeare: Othello
Csokonai Színház, Debrecen, 2002. J. Pilinyi Márta, R. Gárdos Péter
F. Goodrich – A.Hackett: Anna Frank naplója
Budapesti Kamaraszínház a Tivoliban, 2003. J. Jánoskúti Márta, R. Ilan Eldad
T. Williams: Macska a forró bádogtetőn
Petőfi Színház, Sopron, 2004. J. Csengey Emőke, R. Szilágyi Tibor
Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára
Szegedi Nemzeti Színház, 2005. J. Földi Andrea, R. Juronics Tamás
G. MacDermot: Hair
Katona József Színház, Kecskemét, 2007. J. Földi Andrea, R. Juronics Tamás
Hunyady Sándor: Feketeszárú cseresznye
Szigligeti Színház, Szolnok, 2008. J. Jánoskúti Márta, R. Balázs Péter
Katona József: Bánk bán
Szigligeti Színház, Szolnok, 2009. J. Jánoskúti Márta, R. Kerényi Imre
F. Schiller: Stuart Mária
Szigligeti Színház, Szolnok, 2013. J. Szakács Györgyi, R. Csiszár Imre
M. Gorkij: Éjjeli menedékhely
Veszprémi Petőfi Színház, 2013. J. Jánoskúti Márta, R. Eperjes Károly
Molnár Ferenc: Egy, kettő, három
Csiky Gergely Színház, Kaposvár, 2014. J. Cselényi Nóra, R. Rátóti Zoltán
Békés Pál – Dés László: A dzsungel könyve
Komáromi Jókai Színház, 2015. J. Gadus Erika, R. Méhes László
Ny. V. Gogol: Kártyások
Szegedi Nemzeti Színház, Kisszínház, 2015. R. Bodolay Géza
W. Shakespeare: A makrancos hölgy
Szigligeti Színház, Szolnok, 2015. J. Jánoskúti Márta, R. Balázs Péter
Garcia Lorca: Bernarda Alba háza
Békéscsabai Jókai Színház, 2015, R. Béres lászló
Shakespeare: Romeo és Júlia
Gárdonyi Géza Színház, Eger, 2015. R. Blaskó Balázs
Jean Genet: A cselédek
Szegedi Nemzeti Színház, 2015. R. Bodolay Géza
Shakespeare: Hamlet
Gárdonyi Géza Színház, 2016. R. Blaskó Balázs
Ibsen: A nép ellensége
Szegedi Nemzeti Kisszínháza, 2016. R. Bodolay Géza
© Magyar Művészeti Akadémia, 2017