Munkásság
Munkásság
Nagy János a szobrászat minden ágazatában aktívan tevékenykedő művész: monumentális kompozíciók, középméretű, kiállítási plasztikák, kisplasztikák, érmek és plakettek egyaránt készülnek műhelyében. Sokszínű az életmű műfajilag is: a hagyományos portré, a természetelvű szemlélettel megragadott egyedülálló figura és csoportábrázolás ugyanúgy az oeuvre szerves része, mint az erőteljes stilizációval élő és az absztrakt kompozíció.; Tovább...
Munkásság
Wehner Tibor: Nagy János szobrászművészetéről
A Nagy János szobrászművész 2014-es budapesti kiállításáról a Magyar Művészeti Akadémia honlapján megjelent híradás egy erős szálakkal a klasszikus hagyományokhoz kötődő, de sokrétű, összetett szobrászi életmű prezentációjáról tudósított: „Nagy János munkáin több ezer év művészeti eredményeinek ismerete tükröződik. Az archaikus szobrászat, a 19. századi hagyományok – elsősorban Izsó Miklós –, de 20. századi formai újítások nyomai is tetten érhetők művein. A művész a kisméretű plakettek és a nagyméretű köztéri szobrok világában egyaránt otthonosan mozog, például a most kisplasztikaként látható Sírbatétel, illetve a Bulcsu vezér szobrok köztéri változatban is léteznek Ipolybalogon, valamint Búcson. A realitásra törekvő portretikus érmektől (a kiállított művek között például Csokonai, Bartók, Ady) a szinte teljes egészében absztrakt szobrokig – például a Botoló, mely egy botos tánc során a bot útját írja le a térben – az elvonatkoztatás változatos formáiban alkot, mégis egységesnek ható formanyelv jellemző rá. Megragadó Nagy János alakjainak vitalitása. Az életerő, elevenség akkor is ott munkálkodik bennük, ha éppen kilátástalan helyzetben vannak. A bronzszobrok általában – például a Szent István, az Erők, vagy a Lovas – a jó cél érdekében kifejtett emberi erőfeszítést, a rossz legyőzésére irányuló, csak hősök által vállalható emberfeletti küzdelmet örökítik meg, mely az isteni kegyelem nélkül szüsziphoszi hiábavalóság lenne. Mindeközben a küzdelem az alkotó részéről is megnyilvánul, viaskodik az anyaggal, a bronzzal, annak lehetőségeit kutatva. Balassi lovas szobrának áttört szerkezete egyrészt lendületességével hat, másrészt felvállalja a nagyméretű bronzszobrok üregességének láthatóvá tételét. Másutt viszont, például a plakettek és a fából faragott szobrok esetében a hagyományos elemek – mint a palmettás motívum az Álmost megörökítő darabon – fegyelmezettebb kezelése tűnik ki. Bálványai prehisztorikus szobrok világát idézik. A kiállított művek csaknem fele lovas szobor…; a lovak viselkedése, testtartása kiválóan alkalmas egyéb tartalmak, például a nép lelkiállapotának kifejezésére. Nagy János művészetének a magyar kultúrtörténet és történelem ábrázolása mellett visszatérő témája a magyarság Trianon utáni hányattatott sorsa. Kitelepítés című szobra ennek megrázó erejű darabja. Viaszból formált emberi kezek nyúlnak ki egy marhavagon nyílását jelképező vasrácson. Emberi magatartásformákat példáznak válsághelyzetben: lázadást, beletörődést, búcsúzást. Dimenziói időben és térben is értelmezhetők: lehet több ember keze egy időben, de egyetlen ember keze is az átélt lelki állapotok történetiségében. Hatása kicsiny méretben is monumentális. A viasz rendkívüli kifejező erejű anyagnak bizonyul: élő, lüktető, meleg. Leszakított végtagként érzékelteti a szülőföldtől való elszakítás tragikumát."
Nagy János életútja, életműve ezernyi szállal kötődik a Duna-menti vidékhez: Budapesten – illetve a magyar főváros még egyik önálló perem-községében – született, a szlovákiai Révkomáromban végezte iskoláit, majd Pozsonyban járt főiskolára, és aztán hosszú-hosszú évekig dolgozott a Duna-menti csehszlovákiai, majd szlovákiai településeken. Azonban a bizonyos időszakokban teljesen elszigetelt művészeti közegben épülő életmű nem volt teljesen ismeretlen a hazai művészeti körökben sem: művésztelepek résztvevőjeként többször dolgozott, kollektív kiállítások szereplőjeként sokszor bemutatkozott a magyarországi művészeti fórumokon, és az 1980-as évektől egyre gyakrabban jelentkezett az önálló kollekcióit bemutató önálló tárlatokkal is. E kiállítások azt tanúsították, hogy Nagy János a szobrászat minden ágazatában aktívan tevékenykedő művész: monumentális kompozíciók, középméretű, kiállítási plasztikák, kisplasztikák, érmek és plakettek egyaránt készülnek műhelyében. Sokszínű az életmű műfajilag is: a hagyományos portré, a természetelvű szemlélettel megragadott egyedülálló figura és csoportábrázolás ugyanúgy az oeuvre szerves része, mint az erőteljes stilizációval élő és az absztrakt kompozíció. A körplasztika, a térbe állított szobor és a dombormű plasztikai közegében egyaránt otthonosan mozog, s elhivatott éremművész, aki mind megrendelésre készült alkalmi, mind autonóm művészi gondolatot kifejező érmeket és plaketteket készít. Mindemellett művészetét az anyagok és technikák változatossága is jellemzi: farag fát és követ, mintáz viaszt és agyagot, műveit bronzba önti, s gyakran munkálja meg, domborítja és forrasztja a rézlemezt is. Az életrajz arról tudósít, hogy a felvidéki, a Duna menti településekre számos alkotást – emlékműveket, emlékszobrokat, portréemlékműveket, díszítő jellegű alkotásokat, domborműves emléktáblákat – valósított meg monumentális léptékben. E sorban az egyik legjelentősebb munkája a budapesti Gesztenyés-kertben 2013-ban elhelyezett, bronzba öntött Esterházy János-emlékszobor.
Az epikus megfogalmazású és a jelszerű kifejezésre törő domborművek, a tömör, stilizált alakformálású figurák, a naturális vagy a realisztikus arcképek, az absztrakt formavariációk, az elvont plasztikai struktúrák vizsgálata kapcsán nem nehéz megvonnunk azt a konklúziót, hogy e szobrok alkotója a plasztikai kifejezési és formateremtési lehetőségek körében mindenkor bátran kísérletezett, semmi sem állt távolabb tőle, mint a megmerevedés, a sablonossá válás. Ám az ábrázolás, a nyelv milyenségétől, sokarcúságától függetlenül létrejöhetett az a Nagy János-szobrok egyediségét éltető, egyszersmind egységesítő, karakterizáló, jellegzetes vonás, atmoszferikus jelleg, amely külsődleges jegyeiben talán a robosztusságban, a bálványszerűségben, a balladisztikus hangvételben ölt testet, s amely a múlt ködébe vesző ikonográfiai hagyományhoz való kapcsolódással, valamint a mélytüzű, rejtélyekkel való átitatottsággal, misztikus tartalommal való telítettséggel jellemezhető, s amely áradó szenvedéllyel, erőteljes érzelmi hevülettel átitatott. Lóska Lajos művészettörténész, a szlovákiai magyar képzőművészet alkotóit felsorakoztató egyik tanulmányában arról szól, hogy Nagy János számára meghatározó jelentőségű Henry Moore szobrászata: mind a forma – elsősorban az áttörések, a negatív terek révén –, mind a tartalom – az időtlenség, az archaizálás – szempontjai miatt. E tanulságok a modern szobrászatban immár általánosakká váltak: hallatlan erőteljes, termékenyítő hatással voltak az európai szobrászati hagyományokhoz még kapcsolódó alkotók munkásságára. Mégis elmondható, hogy a megbillent egyensúly tükröztetése, a hiányok fellelése és felmutatása ellenére is az egység keresésének szándéka az egyik legfontosabb indítéka Nagy János szobrászatának: az azonosságok, a kapcsolódási pontok, a megfelelések kutatása, egyfajta harmóniavágy kifejezése. És ha feltárjuk ezeket a tartalmi és formai eredőket, és megleljük a művészi kérdésfelvetések indítékait s egyúttal megtaláljuk a kérdésekre adható, a kérdésekre adott válaszokat is, akkor biztosan megállapíthatjuk, hogy ez a szobrászat törvényszerűen született meg, s törvényszerűen itt, a Duna-mentén jött létre: egy már-már valószínűtlenül létező kulturális-művészeti térben, egy már-már valószínűtlenül létező, abszurditások által éltetett, egyre válságosabb helyzetekbe sodródó Közép-Európában. Ezért lehet nagy szükségünk Nagy János fenséget és humanitást sugárzó szobraira.
[2016]
Közösségi megbízásra és magán megrendelésre készített művek
1959 Révkomárom, Elsős – műkő
1967 Gúta, Árvízi emlékmű – kő
1969 Dunaszerdahely, Mártíremlékmű – vörösrézlemez
1973 Révkomárom, Család – vörösrézlemez
1974 Révkomárom, Vasútállomás, Szökőkút – epoxi
1977 Párkány, Anyaság – kő
1981 Hortobágy, Memento – vörösrézlemez
1982 Galánta, Kodály Zoltán – bronz
1984 Budapest XIV., Centenáriumi lakótelep, Pelikán – bronz, 130 cm
1985 Léva, Nagymama – kő
1987 Fülek, Gitáros nő – kő
1991 Ipolyszakállas, II. világháborús emlékmű
1992 Ipolybalog, II. világháborús emlékmű
1992 Budapest V., Szép utca, Esterházy János-emléktábla (Horváth Sándorral) – bronz
1993 Nagycétény, II. világháborús emlékmű
1994 Málas, II. világháborús emlékmű
1993 Kisszeben, Csontváry Kosztka Tivadar-emléktábla – bronz
1995 Szent, Szenczi Molnár Albert – márvány
1997 Búcs, Bulcsu – vörösrézlemez
2000 Esztergom, Ferences rendház, IV. Béla – bronz, 200x1110 cm
2001 Hetény, Széchenyi István – vörösrézlemez domborítás, 220 cm
2002 Révkomárom, Jókai Színház, plasztikus dombormű – carrarai márvány, 220x140x8 cm
2005 Pápa, Pápai Református Kollégium Gimnáziuma, Rab Zsuzsa – réz dombormű
2006 Esztergom, Sötét-kapu, 1956-os emléktábla – mészkő dombormű, 180x164 cm
2011 Vác, Földváry tér, Rózsa Endre-emléktábla
2011 Révkomárom, Nádor utca, Saga kávéház, Esterházy János-emléktábla – dombormű
Pápa, Pápai Református Kollégium Gimnáziuma, Tarczy Lajos
Művek közgyűjteményekben
Dunaszerdahely, Csallóközi Múzeum
Dunaszerdahely, Kortárs Magyar Galéria
Érsekújvár, Galéria umenia Nové Zámky
Hajdúböszörmény, Hajdúsági Múzeum
Léva, Múzeum
Nyíregyháza, Jósa András Múzeum
Révkomárom, Duna Menti Múzeum
Pozsony, Galéria mesta Bratislavy
Pozsony, Slovenské Národná Galéria
Róma, Vatikáni Gyűjtemény
Egyéni kiállítások
1965 Szenc
1967 Dunaszerdahely
1978 Dunaszerdahely
1979 Érsekújvár
1979 Ipolyság
1980 Révkomárom, Duna Menti Múzeum
1984 Dunaszerdahely, Csallóközi Múzeum (Almási Róberttel)
1988 Nagykürtös (Helena Košutovával)
1990 Pozsony, Gorkij utcai Kiállítóterem
1993 Esztergom, Balassa Bálint Múzeum
1993 Komárom, Komáromi Kisgaléria
1995 Budapest, Csepel Galéria
1998 Vác
2000 Révkomárom, Nádor Galéria
2007 Budapest, Vármegye Galéria
2010 Küzdelmeim, Révkomárom, Limes Galéria
2011 Vác, Modern Művészeti Gyűjtemény
2012 Küzdelmeim, Budapest, Hegyvidék Galéria
Szimpozionok, művésztelepek
1969, 1970, 1971, 1974 Hajdúsági Művésztelep, Hajdúböszörmény
1972 Nyíregyháza
1973 Nemzetközi Éremművészeti Alkotótelep, Nyíregyháza-Sóstó
© Magyar Művészeti Akadémia, 2017