Magyar Művészeti Akadémia
  • Akadémikusok
    Tagozatok
  • Könyvtár
  • mma.hu
  • mma-tv.hu
  • Súgó
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Szerzői jogok
  • Hírlevél
  • Kapcsolat
  • magyar English [Beta]
Magyar Művészeti Akadémia
  • Akadémikusok
  • Könyvtár
  • mma.hu
  • mma-tv.hu
  • Súgó
  • magyar English [Beta]

format.option.empty_header
19029
MMA35019

 
Galéria >
 

Életrajz

Életrajz

Kiss B. Atilla
Kossuth-díjas operaénekes
Bánfyhunyad (Románia), 1963. január 28.
Az MMA rendes tagja (2013–)
Színházművészeti Tagozat
A Magyar Művészeti Akadémia elnökségi tagja (2017–)
Tovább...

Életrajz

  • Életrajz
  • Díjak

Életrajzi adatok
Bánffyhunyad, 1963. január 28.

Tanulmányok
1994: Mozart Akadémia, Prága (Mesterei: Eva Blahova, Kerstin Mayer, Ionel Pantea)
1994–1995: Conservatoire de musique de ville de Luxembourg (Mester: Ionel Pantea)
1996: Gheorghe Dima Zeneakadémia Kolozsvár Licenciátus, énekművész, énektanár. (Mesterei: Kriza Ágnes, Alexandru Farcas, Gheorghe Rosu)

Társulati tagság
1983–1989: Vadrózsák Népi Művészegyüttes Sepsiszentgyörgy, magánénekes
1990–1993: Kolozsvári Állami Magyar Opera, énekkari művész
1993–1999: Kolozsvári Állami Magyar Opera, magánénekes. (Főbb szerepek: Fiatal legény, Bánk bán, Cavaradossi, Edgardo, Rodolfo stb.)
1999–: Magyar Állami Operaház – magánénekes. (Főbb szerepek: Pollione, Alfredo, Mantovai Herceg, Macduff, Don Alvaro, Radames, Don Carlo, Cavaradossi, Des Grieux, Calaf, Don José, Andrea Chénier, Turiddu, Steva, Bánk bán, Walther von Stolzing, Lohengrin stb.)

Oktatói tevékenység
Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar, Zeneművészeti Intézet, adjunktus, magánének főtárgy

Művészeti szervezeti tagság
2013–: MMA, rendes tag; 2017–: elnökségi tag

Munkásság

Munkásság

Kiss B. Atilla aprólékosan kidolgozott alakítást nyújt. Hangja a nehéz szólam minden pontján fényesen és diadalmasan szól, figurálisan pedig öröm látni, hogy a klasszikus operahősök után egy normál fiatalember különböző, de mindig embert próbáló élethelyzeteiben milyen természetesen és színesen viselkedik-karakterizál.;
Tovább...

Munkásság

  • Pályakép
  • Szerepei

Péter Zsolt: „Hazám, hazám, Te mindenem…" – Kiss B. Atilla operaénekes pályaképe

 

Ahogyan a legtöbb művész számára meghatározó a szülőföld, a közeg, a kultúra, amelyben felnő, Kiss B. Atilla esetében is kiemelkedő jelentőséggel bírt a pályakép első állomása, gyermekkorának színhelye: Kalotaszentkirály – erdélyi és magyar identitásának gyökere. A Fidelio című kulturális magazin riportjában ezt a következőképpen fogalmazta meg: „Azt kell mondanom, hogy erdélyi emberként egy kicsit keményebbek, edzettebbek vagyunk, mert jobban megfújt minket a szél, jobban értek a fagyok. A kisebbségi létben az ember kénytelen jobban megtanulni megállni a saját lábán. Ezért sokkal tudatosabban él bennünk a nemzettudat, mint sok olyan nemzettestvérünkben, akiknek nem adatott meg ez a kisebbségi sors. Nyelvünk, kultúránk megőrzése létkérdéssel vált egyenértékűvé. Ezért él és virágzik Erdély-szerte még ma is a ma már újra közkinccsé vált népzene, néptánc."[1]

1983 és 1989 között szülőföldjén hivatásos népdalénekesként ismerték meg nevét, és 1990-ben, amikor meghallgatásra jelentkezett a kolozsvári zeneakadémiára és az ottani Állami Magyar Operába, többek között a számára értékes népdalkincsből válogatott. Nem véletlen, hogy alig első éves növendékként már komoly feladatot kap Kodály Zoltán Székelyfonó című daljátékában, amely nem más, mint a népzene színpadi változata. Demény András rendező a Legény szerepét osztotta rá. Demény újraértelmezte a művet, és igyekezett megszabadulni a népi kultúrát megjelenítő olyan kliséktől, mint – ahogy ő fogalmazott – a „fetisizált dekoráció, koreográfia, virtuskodás",[2] és hasonlók. A megszokott „népszínmű-jelleg" helyett a drámai rituáléra helyezte a hangsúlyt. A bemutató mérföldkőnek számít Kiss B. Atilla pályáján és a kolozsvári Állami Magyar Opera történetében egyaránt.[3]

A román politikai fordulat a kulturális életre is kihatott. A társulat létszáma megfogyatkozott, megkezdődött a generációváltás, a színre lépő fiatal tehetségek kemény munkával szerepek sokaságát sajátították el. 1991-ben a társulat hosszú fennállása óta először vendégszerepelhetett Magyarországon, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében.[4] A gondosan összeválogatott műsor csúcspontja: a „hagyománytiszteletlen Székely fonó" volt.[5] Fodor Géza zenekritikus szavaival élve az előadás „komoly lecke Budapest számára klasszikusaink korszerű megközelítését illetően…",[6] amelynek jelentős tényezője a „reménykeltő", „poétikus" tenor, Kiss B. Atilla.

Egy évvel később a következő megmérettetés ismét az anyaországhoz kapcsolódott, amelyre ennyi év után mint a művész pályájának egyik alapkövére tekinthetünk. A Gyulai Várjátékokon Bánk bán bemutatóval[7] – az 1866-os premier óta ez volt az ötödik változat a kolozsváriak repertoárján – szerepelt a társulat. Az előadást Dehel Gábor rendezte, aki a fajsúlyos címszerepre a még csekély színpadi rutinnal rendelkező akadémiai növendéket kérte fel. A választásban nagy szerepe volt Kriza Ágnesnek, aki a felkészítésben oroszlánrészt vállalt. Nem kevés bátorság kellett ehhez az alkotók részéről, hiszen – kultikus szerepről lévén szó – számos elvárásnak kellett megfelelni. „A jámbor balga tudatlansága is kellett ahhoz, hogy ily kevés tapasztalattal elvállaljam, és aztán tanulva tanuljam meg a szerepet" – idézte fel emlékeit Kiss B. Atilla a Magyar Művészeti Akadémián tartott székfoglaló beszédében. Ugyancsak próbatételnek számított, hogy Demény Attila egy, az eredeti műhöz közelebb álló változatot vitt színpadra.[8] A kivételes hangi adottság azonban pótolta a színpadi gyakorlatlanságot, a mesterségbeli csiszolatlanságot. „Kiss B. Atilla ragyogó Bánk bán-alakot épített fel. Nagyon meggyőző volt."[9] „…Játéka, éneke talán egy kicsit visszafogottnak tűnt, de ennek ellenére szép, lírai jeleneteket láthattunk, hallhattunk tőle."[10] – összegezték a kritikusok. Több volt ez, mint biztatás a zeneakadémiai növendék számára, ékes bizonyítéka helytállásának. A korai „erőpróba" nélkül valószínűleg a későbbi felkérések is másként alakultak volna, mert ritkán adatik meg ugyanaz a lehetőség egy művész életében kétszer. Erkel Ferenc szülővárosa, Gyula a Bánk bán-alakítások sorát vetítette elő számára. A kolozsvári bemutatót 1993. március 3-án tartották. Az Erkel-sorozat keretében még többször visszatért a Gyulai Várszínházba, a címszerepet Kiss B. Atilla és Molnár János váltott szereposztásban játszották.

Tanulmányai befejezése után két évvel, 1998-ban kipróbálhatta magát a harmincas években készült Rékay Nándor–Nádasdy Ádám–Oláh Miklós-féle átdolgozásban; a Győri Nyári Fesztiválon, majd a Győri Nemzeti Színházban ölthette magára ismét a nagyúr jelmezét. 2000-ben a Ferencvárosi Ünnepi Játékok keretében a Bakáts téren vitték színre, 2002-ben a Magyar Állami Operaházban, 2006-ban pedig a Szegedi Szabadtéri Játékokon kapta meg a szerepet. „Ez a Bánk egyáltalán nem szoborszerű nemzeti hős. Sokkal inkább rokonszenves ember. Nem bukásán kesergünk, hanem fájdalma hasít a szívünkbe." – foglalta össze karakterének lényegét Márok Tamás a Színház hasábjain.[11] 2008-ban Vidnyánszky Attila a debreceni Csokonai Színház társulatával rendezte meg az ős-Bánk bánt, az átdolgozás előtti változatot, amelynek címszerepében ezúttal is Kiss B. Atillát láthatta a közönség.

A Bánk-alakítások koronáját a Káel Csaba rendezte operafilm hozta meg számára 2002-ben.[12] A kiváló énekesgárda teljesítményét mindenki elismerte; Kiss B. Atilla teljesítményét az impozáns együttesben legrészletesebben Pósa Zoltán érzékeltette a Magyar Nemzetben: „Bánk bán (Kiss B. Atilla) a Hazám, hazám kezdetű nagyáriát a megfeszített Jézus képmása előtt kezdi el. Ez utal »a magyarság, a népek krisztusa« koncepció vállalására és arra is, hogy Bánk bán ősmagyar és keresztény erkölcsi alapokon áll. Vitéz, bátor ember, harcol a hazája védelmében, de irtózik az erőszaktól. A »Ne ölj!« parancs áthágására egyszerre készteti Tiborc panasza és nejének teljes összeomlása. […] A két fiatal tehetség, a hőstenor Kiss B. Atilla, Bánk bán alakmása és a drámai basszbariton Réti Attila, mint Biberach megtestesítője erőteljes hanganyaggal és átéléssel hozzák a figurát."[13]

A művész pályáján nemzeti operánk mellett a magyar kortárs szerzemények legalább ugyanakkora jelentőséggel bírnak. Ugyancsak akadémiai növendék korában, 1992-ben kapott lehetőséget Demény Attila kamaraoperája, a Parafarm ősbemutatóján, és Vidovszky László Nárcisz és Echo című egyfelvonásosában.[14] Az előbbiben Hógolyót, az utóbbiban pedig a tragikus sorsú fiút, Nárciszt alakította. Mindkét előadást Kerényi Miklós Gábor rendezte. A közös munka – az 1995-ös szegedi Pillangóasszonyt is beleszámítva – azonban csak 1999-ben hozott jelentős elismerést, amikor Kiss B. Atilla a Magyar Állami Operaház tagjaként Szokolay Sándor Szávitri című operájában Szatjaván szerepében debütált. „A tenornak bőven van nehéz énekelnivalója, mintegy kompenzációképpen azért, hogy Szatjaván szerepe dramaturgiailag kevéssé hálás, mint a nőoperákbeli tenorszerepek általában. Kiss B. Atilla a szólam kvázi hősi-lírai igényeit technikailag kifogástalanul győzi. Hangja a magasságokban szépen, magvasan, szinte ércesen szól, úgy, hogy közben nem veszti hajlékonyságát. Szokolay beszédből kicsírázó kantilénái hangszeres tisztasággal szólalnak meg e jól képzett orgánumon."[15] – sommázta véleményét Tallián Tibor a Muzsikában.

A sor további Kerényi-rendezésekkel folytatódott. 2000-ben megkapta Dani szerepét Ránki György Pomádé királyában, majd 2001-ben a Szökevényt alakította Petrovics Emil C'est la guerre című egyfelvonásos operájában. A legizgalmasabb közös produkciónak viszont a 2000-ben meghirdetett millenniumi operapályázat győztes darabját, Bozay Attila Az öt utolsó szín című operáját tekinthetjük, amelyben Ádámot játszotta. Halász Péter, az Élet és Irodalom publicistája a tenor és a bariton párosát tartotta a zenemű központi elemének. „[...] hagyományosan ellenfelek lennének az operaszínpadon, most mégis cinkosságba keverednek, és Kerényi jó érzékkel vonja le a záróképben a blaszfém tanulságot: Ádám alig tud megválni Lucifertől. Kettejük közül az előbbit alakító Kiss B. Atillának van nehezebb dolga, hanggyilkos szólamának intenzitása ad hitelt."[16] Tallián Tibor pedig a Muzsika több oldalas méltatásában egyértelműen a tenor mellett tette le voksát: „alakformálása felfogta s felerősítette Bozay Ádám-figurájának zenedrámai jelentőségét, s ezzel végérvényes tanúbizonyságot tett önnön énekes színészi formátumáról. […] Ádámját az teszi oly nagyszerűen izgalmassá, hogy alkatára a tiszta lírai-hősi tenoroknál jóval sötétebb árnyat vet – a saját árnyéka. Talán túlzok, ha azt állítom, több van benne Luciferből, mint vándorlásai társában. […] Kikezdhetetlen hitellel járja végig Ádám álmainak stációit; az álmokat, melyekben lelkének belső kísértései öltenek testetlen testet. […] Tudata nem hasad meg saját lelki és sorsvégletei között, a végleteket egységes személyiséggé kovácsolja az epika, a végigélt sors. Akinek sorsa van, az nem lelkibeteg, hanem hős. […] Mélységéhez és jelentőségéhez méltón recitálja, vagyis mondja-éli a kivonatolt madáchi szöveget, s formálja meg ezáltal a szerepet."[17] Ezzel az alakítással végleg bebizonyította, hogy nem csak helye van a társulatban, de nélküle akár le is engedheti a függönyt az Operaház a fentinek megfelelő igényű bemutatók kapcsán.

A klasszikus hőstenori repertoár jó néhány szerepét megkapta már a kolozsvári évek alatt. Például 1994-ben a Mantuai herceget Verdi Rigolettojában, 1995-ben Pinkertont Puccini Pillangóasszonyában a Szegedi Szabadtéri Játékokon, Rodolfót Puccini Bohéméletében, Edgar Ravenswoodot Donizetti Lammermoori Luciájában, vagy 1998-ban Verdi Don Carlosának címszerepét egy Bakáts téri előadáson. Ezek a szerepek az operaházi tagsággal folytatódtak, illetve tovább bővültek. Az 1999-es Szinetár Miklós rendezte Muszorgszkij–Rimszkij-Korszakov-féle Borisz Godunov-felújítás a hűvös fogadtatás miatt mindössze három évadon keresztül volt műsoron. „Az ál-Dimitrijt megszemélyesítő figyelemre méltó Kiss B. Atillát" Grigorij szerepében azonban az előadás legjobbjai között említi Kertész Iván, a Népszava kritikusa.[18]

A 2003/2004-es évadban két különleges bemutató főszerepeivel kellett megbirkóznia. 2004. március 17-én mutatta be az Operaház –Vidnyánszky Attila első operarendezését –, Leoš Janáček Jenufa című operáját. Števa Buryja sármos, ugyanakkor felszínes alakjának megformálásáról a következőképpen írt Fodor Géza a Muzsikában: „Kiss B. Atilla aprólékosan kidolgozott alakítást nyújt. Hangja a nehéz szólam minden pontján fényesen és diadalmasan szól, figurálisan pedig öröm látni, hogy a klasszikus operahősök után egy normál fiatalember különböző, de mindig embert próbáló élethelyzeteiben milyen természetesen és színesen viselkedik-karakterizál. Marton Éva nagyformátumú szerepformálása mellett az ő részletes egyénítése képviseli a produkcióban leginkább az árnyalt pszichológiai realizmust."[19]

Érdekes módon pályájának legnagyobb kritikai elismerését első Wagner-szerepében, a Lohengrinben kapta. Mivel a dédunoka Katharina Wagner a keletnémet kommunista diktatúra eszkalációját álmodta színpadra, a 2004. május 2-i bemutató igencsak botrányosra sikeredett. Molnár Szabolcs, a Színház kritikusa szerint Kiss B. Atilla alakítása „valódi mestermunka"[20], míg Metz Katalin egyenesen a „tévútra erőltetett" Lohengrin-figura „megmentőjeként" üdvözli az énekest a Magyar Nemzetben.[21] Fodor Géza a következőképpen összegzi a művészi teljesítményt: „Kiss B. Atilla a karizmatikus, demagóg, ifjú vezér ismerős figuráját képviseli – tökéletesen. Orgánumával ökonomikusan gazdálkodva, szép hangon, tiszta vonalrajzzal énekli végig terjedelmes, a cselekmény előrehaladásával egyre nehezebb szólamát. Rögzítendő, hogy az évad folyamán a tenorista vokalitása mind a hang homogén kvalitása, mind a muzikális formálás folyamatossága és kereksége tekintetében ugrásszerűen kiteljesedett. S ennek az évadnak a során mutatkozott meg Kiss B. Atilla emberábrázoló tehetsége is."[22]

A következő Wagner-szerepére két évvel később került sor 2006. május 20-án; A nürnbergi mesterdalnokokban Walter von Stolzinget alakította. A 2007. február 17-én bemutatott Umberto Giordano-operában, az André Chénier címszerepében láthatta a közönség, amelyben váltótársa Fekete Attila volt.[23] „Egyszerre két tenorista, aki más-más módon, de emblematikus képviselőjévé tud emelkedni egy történelmi és irodalomtörténeti névnek, igazán ritkaság. Kiss B. Atilla ezt a jó alkatának is köszönhető szoborszerűség és a hősi hang egységével, Fekete Attila a kommunikatív líraiság s a hangi fényerő maximálásával éri el." – írta Fodor Géza.[24]

A Művészetek Palotájában megrendezett koncert előadások közül két ősbemutató is fűződik nevéhez. Karl Jenkins Walesben élő brit zeneszerző komponált kantátát Arany János A walesi bárdok című balladájára, amelynek hazai premierjén, 2012. június 29-én Edward király szólamát énekelte. Balassa Sándor negyedik operájában, a Kodolányi János drámája nyomán komponált Földindulásban pedig Kántor János szerepét kapta meg. A bemutatót 2015. október 16-án tartották.

Egy művész értékéhez a hazai sikerek mellett a nemzetközi megmérettetések is nagyban hozzájárulnak. 2002-ben a barcelonai Gran Teatre del Liceu színpadán Camille Saint-Saëns VIII. Henrik című operájában Don Gomez de Feria szerepében lépett fel az Aragóniai Katalint alakító Montserrat Caballé partnereként, akinek jutalomjátéka volt az előadás.[25] Ennek eredményeképpen a következő évadban a Szegedi Szabadtéri Játékokon egy nagyszabású közös koncert keretében léphetett fel újra a katalán operasztárral a Dóm téren. Többször szerepelt Japánban, először a Szinetár Miklós rendezte Carmen-turnén, majd 2004 őszén Mascagni Parasztbecsületében Turiddu szerepét kapta meg, 2006 áprilisában pedig Dick Johnsont Puccini A Nyugat lánya című operájában. Az előadást a magyar származású Andreas Homoki rendezte. 2005-ben a torontói operában Bizet Carmenjében mutatkozott be, mint Don José, az orosz mezzoszoprán Larissa Kostiuk partnereként. 2011-ben Bruno Mantovani Akhmatova című operájában Lev Goumilev szerepében láthatta a párizsi Bastille Operaház közönsége.

Bármelyik fenti alakítás kiváló példája lehetne egy külföldi karrier kezdetének, ám a művész szavaival élve „az Operaház mindig elsőbbséget élvezett", hiszen az elmúlt tizenöt év számos ősbemutatója és repertoár-előadása köti az intézményhez. Operaénekesi karrierje mellett legalább akkora jelentőséggel a bír a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán és a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen végzett oktatói munkája. Ugyanis – számos magyar kollégájához hasonlóan – az ő lelkében is megkülönböztetett helyet foglal el Bánk bán alakja, amely művészi hitvallását végérvényesen meghatározta: „Becsülettel szolgálni és a művészet által tisztességre tanítani."

 

[2016]

 



[1] FGY – Kiss B. Atilla: az Operaház nálam mindig elsőbbséget élvez. Fidelio, 2014. március 14.

[2] Részlet az előadás műsorfüzetéből. Laskay Adrienne: A kolozsvári Állami Magyar Opera 50 éve. Erdélyi Híradó Kiadó, Kolozsvár, 2003. 381 p

[3] Kolozsvári Állami Magyar Opera, 1991. március 7.

[4] A kolozsvári Állami Magyar Opera műsora a budapesti Operaházban: Saint-Saëns, Camille–Lemaire, Ferdinand: Sámson és Delila, 1991. március 19.; Kodály Zoltán: Székelyfonó, 1991. március 20.; Vermesy Péter–Tamási Áron–Szőcs István: Ördögváltozás Csíkban; Vajda  János–Mann, Thomas–Bókkon Gábor: Mario és a varázsló, 1991. március 21.

[5] Maros Gábor kritikájának címe, Magyar Híralap, 1991. március 29.

[6] Fodor Géza: A Kolozsvári Magyar Állami Opera vendégjátéka az Operaházban, Muzsika, 1991. május, 30 p.

[7] 1991. június 23.

[8] Erkel Ferenc és Egressy Béni 1861. március 9-én bemutatott operáját Rékay Nándor, Nádasdy Ádám és Oláh Miklós 1939-ban átdolgozta. A köztudat ezt a változatot ismeri; a 20. században szinte csak ezt játszották.

[9] Bónis Ferenc: Bánk bán – a szülővárosomban először, Új Magyarország, 1992. június 25.

[10] Muzslai Katalin: Kolozsvári vendégjáték Gyulán, Békés Megyei Hírlap, 1992. június 25., 4. p

[11] Márok Tamás: Bánk és hagyomány, Színház, 2006. október, 41. p

[12] Bemutató: Uránia, 2002. április 1.

[13] Pósa Zoltán: Operafilm a magyar művek mozijában, Magyar Nemzet, 2002. április 3.

[14] A két egyfelvonásos opera bemutatóját a kolozsvári magyar színjátszás 200. évfordulójára rendezett ünnepségsorozat keretében tartották 1992. december 14-én.

[15] Tallián Tibor: Kiválasztott hölgy, Muzsika, 1999. március

[16] Halász Péter: Az öt utolsó szín, Élet és Irodalom, 2000. november 3.

[17] Tallián Tibor: Forma és Formátum, Muzsika, 2001. február

[18] Kertész Iván: Ezredvégi, keserű Borisz Godunov az Operában, Népszava, 1999. május 31.

[19] Fodor Géza: Janáček győz? Muzsika, 2004. május

[20] Molnár Szabolcs: Szárnypróbálgatás, Színház, 2004. július, 12. p

[21] Metz Katalin: A hattyúlovag Stasi-ügynök múltja, 2004. május 7.

[22] Fodor Géza: Wagner kontra Wagner, 2004. augusztus, 34. p

[23] Fodor Géza: Der blaue Dunst, Muzsika, 2006. július

[24] Fodor Géza: Nézd legott komédiának és mulattatni fog? Muzsika, 2007. április

[25] A bemutató időpontja: 2002. január 4.

 

Fiatal legény; Kodály Zoltán: Székelyfonó, Kolozsvári Állami Magyar Opera, 1991.március 7. R.: Demény Attila

Bánk bán; Erkel Ferenc–Katona József–Egressy Béni: Bánk bán, Gyulai Várszínház– Kolozsvári Állami Magyar Opera, 1992. június 23. R.: Dehel Gábor

Ebelasztin, Kodály Zoltán–Garay János–Harsányi Zsolt–Paulini Béla: Háry János, Kolozsvári Állami Magyar Opera, 1992. december 8. R.: Demény Attila

Hógolyó; Demény Attila–Georges Orwell–Visky András: Parafarm, Kolozsvári Állami Magyar Opera, 1992. december 14. R.: Kerényi Miklós Gábor m.v.

Nárcisz; Vidovszky László–Rácz Judit: Nárcisz és Echo, Kolozsvári Állami Magyar Opera, 1992. december 14. R.: Kerényi Miklós Gábor m.v.

Izmael; Verdi, Giuseppe–Solera, Temistocle: Nabucco, Diósgyőri Vár–Kolozsvári Állami Magyar Opera, 1993. július 23. R.: Berger, Bruno (m.v.)

Kukorica Jancsi; Kacsóh Pongrác–Petőfi Sándor–Bakonyi János, Kolozsvári Állami Magyar Opera, 1994. február 15. R.: Dehel Gábor

A mantuai herceg; Verdi, Giuseppe–Hugo, Victor–Piave, Francesco Maria: Rigoletto, Kolozsvári Állami Magyar Opera, 1994. június 7. R.: Berger, Bruno (m.v.)

F. B. Pinkerton; Puccini, Giacomo–Long, John Luther–Belasco, David–Illica, Luigi–Giacosa, Giuseppe: Pillangókisasszony, Szegedi Nemzeti Színház, 1995.február 3. R.: Kerényi Miklós Gábor m.v.

Rodolf; Puccini, Giacomo Murger, Henri Giacosa, Giuseppe–Illica, Luigi: Bohémélet, Kolozsvári Állami Magyar Opera, 1995. november 30. R.:  Rendezte: Demény Attila

Edgar Ravenswood; Donizetti, Gaetano–Scott, Walter–Cammarano, Salvadore: Lammermoori Lucia, Kolozsvári Állami Magyar Opera, 1995. december 21. R.: Strugaru, Emil (m.v.)

Imre; Erkel Ferenc–Erkel Gyula–Dobsa Lajos–Váradi Antal: István király, Kolozsvári Állami Magyar Opera, 1996. május 30. R.: Dehel Gábor

Draskóczy; Huszka Jenő–Szilágyi László: Mária főhadnagy, Győri Nemzeti Színház, 1998. március 14. R.: Almási Éva

Don Carlos; Verdi, Giuseppe–Schiller, Friedrich–Méry, Joseph–Locle, Camille du: Don Carlos, Bakáts tér, 1998. június 11. R.: Kerényi Miklós Gábor

Szatjaván; Szokolay Sándor–Illés Endre–Szokolay Sándor: Szávitri, Thália Színház – a Magyar Állami Operaház előadása, 1999. január 30. R.: Kerényi Miklós Gábor

Hoffmann; Offenbach, Jacques–Hoffmann, Ernst Theodor Amadeus–Barbier, Jules: Hoffmann meséi, Szigligeti Színház, Szolnok, 1999. március 26. R.: Selmeczi György

Grigorij; Muszorgszkij, Mogyeszt Petrovics–Puskin, Alekszandr Szergejevics: Borisz Godunov, Magyar Állami Operaház, 1999. május 29. R.: Szinetár Miklós

A mantuai herceg; Verdi, Giuseppe–Hugo, Victor–Piave, Francesco Maria: Rigoletto, Erkel Színház, 1999. október 16.  R.: Nagy Viktor

Tenor; Verdi, Giuseppe: Requiem, Magyar Állami Operaház, 1999. november 3. Koncertelőadás

Radames; Verdi, Giuseppe–Mariette, François–Auguste Ferdinand–Ghislanzoni, Antonio–Locle, Camille du: Aida, Győri Nemzeti Színház, 1999. november 27. R.: Bor József

Dani; Ránki György–Andersen, Hans Christian–Károlyi Amy: Pomádé király új ruhája, Erkel Színház, 2000. február 18. R.: Kerényi Miklós Gábor

Don Alvaro; Verdi, Giuseppe–Piave, Francesco Maria–Saavedra, Ángel de: A végzet hatalma, Erkel Színház, 2000. április 16. R.: Mikó András

Don José; Bizet, Georges–Mérimée, Prosper–Meilhac, Henri–Halévy, Ludovic: Carmen, Magyar Állami Operaház, 2000. május 27. R.: Szinetár Miklós

Macduff; Verdi, Giuseppe–Shakespeare, William–Piave, Francesco Maria–Maffei, Andrea: Macbeth, Piave, Francesco Maria, Zichy-kastély, 2000. június 30. R: Kerényi Miklós Gábor

Ádám; Bozay Attila–Madách Imre: Az öt utolsó szín, Magyar Állami Operaház, 2000. október 21. R.: Kerényi Miklós Gábor

Szökevény; Petrovics Emil–Hubay Miklós: C'est la guerre, Magyar Állami Operaház, 2001. február 17. R.: Kerényi Miklós Gábor

Bánk bán; Erkel Ferenc–Katona József–Egressy Béni: Bánk bán, Magyar Állami Operaház, 2001. március 27. Koncertelőadás (Kael Csaba-film)

Mario Cavaradossi; Puccini, Giacomo–Sardou, Victorien–Illica, Luigi–Giacosa, Giuseppe: Tosca, Magyar Állami Operaház, 2001. május 5. R.: Nagy Viktor

Radames; Verdi, Giuseppe–Mariette, François–Auguste Ferdinand–Ghislanzoni, Antonio–Locle, Camille du: Aida, Erkel Színház, 2001. május 17. Nagy Viktor

Bánk bán; Erkel Ferenc–Katona József–Egressy Béni: Bánk bán, Magyar Állami Operaház, 2002. március 17. R.: Kael Csaba

Turiddu; Mascagni, Pietro–Targioni–Tozzetti, Giovanni–Menasci, Guido–Verga, Giovanni: Parasztbecsület, Erkel Színház, 2002. március 31. R.: Galgóczy Erzsébet

Bacchus/Tenor; Strauss, Richard–Hofmannsthal, Hugo von: Ariadne Naxos szigetén, Szegedi Nemzeti Színház, 2002. május 14. R.: Bouws, Jan (NL)

Macduff; Verdi, Giuseppe–Shakespeare, William–Piave, Francesco Maria–Maffei, Andrea: Macbeth, Piave, Francesco Maria, Magyar Állami Operaház, 2002. szeptember 28. R: Brockhaus, Henning

Pollione; Bellini, Vincenzo–Soumet, Louis Alexandre–Romani, Felice: Norma, Magyar Állami Operaház, 2003. augusztus 5. R.: Szikora János

Don Gomez de Feria; Camille Saint–Saëns: VIII. Henrik, Gran Teatre del Liceu, Barcelona, 2004. január 4. R.: Jourdan, Pierre

Števa Buryja; Janáček, Leoš–Preissová, Gabriela: Jenufa, Magyar Állami Operaház, 2004. március 13. R.: Vidnyánszky Attila

Lohengrin; Wagner, Richard: Lohengrin, Erkel Színház, 2004. május 2. R.: Wagner, Katharina

Foresto; Verdi, Giuseppe–Werner, Zacharias–Solera, Temistocle–Piave, Francesco Maria: Attila, Csokonai Színház, Debrecen–Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 2004. július 7. R.: Alföldi Róbert

Turiddu; Mascagni, Pietro–Targioni–Tozzetti, Giovanni–Menasci, Guido–Verga, Giovanni: Parasztbecsület, Tokiói Nemzeti Színház, 2004. szeptember 9. R.: Asagaroff, Grischa

Mario Cavaradossi; Puccini, Giacomo–Sardou, Victorien–Illica, Luigi–Giacosa, Giuseppe: Tosca, Bakáts tér, 2005. július 15. R.: Koltay Gábor

Don José; Bizet, Georges–Mérimée, Prosper–Meilhac, Henri–Halévy, Ludovic: Carmen, Canadian Opera Company–Hummingbird Centre, Torontó, 2005. szeptember 29. R.: Lamos, Mark

András herceg; Szörényi Levente–Fonyódy Tibor–Pozsgai Zsolt: Árpád népe; Papp László Budapest Sportaréna, 2006. március 28. R.: Nagy Viktor

Walter von Stolzing; Wagner, Richard: A Nürnbergi mesterdalnokok, Magyar Állami Operaház, 2006. május 20. R.: Vidnyánszky Attila m.v.

Alfred; Verdi, Giuseppe–Dumas, Alexandre–Piave, Francesco Maria: Traviata, Erkel Színház, 2006. november 26. R.: Békés András

André Chénier; Giordano, Umberto–Illica, Luigi: André Chénier, Magyar Állami Operaház, 2007. február 17. R.: Selmeczi György

Dick Johnson; Puccini, Giacomo–Civinini, Guelfo–Zangarini Carlo–Belasco, David: A Nyugat lánya, Tokiói Nemzeti Színház, 2007. április 15. R.: Homoki, Andreas

Don Alvaro; Verdi, Giuseppe–Piave, Francesco Maria–Saavedra, Ángel de: A végzet hatalma, Magyar Állami Operaház, 2007. november 3. R.: Vidnyánszky Attila

Kalaf; Puccini, Giacomo–Alfano, Franco–Adami, Giuseppe–Simoni Renato: Turandot, Magyar Állami Operaház, 2008. január 25. R.: Kovalik Balázs

Don Carlos; Verdi, Giuseppe–Schiller, Friedrich–Méry, Joseph–Locle, Camille du: Don Carlos, Magyar Állami Operaház, 2008. május 17. R.: Mikó András

Renato des Grieux; Puccini, Giacomo–d'Exiles, Antoine François Prévost–Praga, Marco– Oliva. Domenico– Illica, Luigi–Giacosa, Giuseppe– Ricordi, Giulio–Leoncavallo, Ruggero: Manon Lescaut, Magyar Állami Operaház, 2008. november 22. R.: Valló Péter

Józsi cigányprímás; Lehár Ferenc–Willner, Alfred Maria–Bodanszky, Robert–Gábor Andor– G. Dénes György: Cigányszerelem, Szegedi Szabadtéri Játékok, 2009. július 3. R.: Béres Attila

Lev Goumilev; Mantovani, Bruno–Ghristi, Christophe: Akhmatova, Opéra National de Paris Bastille, 2011. március 28. R.: Joel, Nicolas

Porcus; Claudel, Paul–Honegger, Arthur–Raics István: Johanna a máglyán, Nemzeti Színház, 2013. november 29. R.: Vidnyámszky Attila

Carlo; Verdi, Giuseppe–Maffei, Andrea–Schiller, Friedrich: Haramiák, Erkel Színház, 2013. november 30. R.: Göttinger Pál

Bibliográfia

Bibliográfia

Tovább...

Válogatott bibliográfia

  • MMA könyvtári állomány
  • Recepció

Válogatott recepció

Fodor Géza: A Kolozsvári Magyar Állami Opera vendégjátéka az Operaházban, Muzsika, 1991. május, 30 p.
Bónis Ferenc: Bánk bán – a szülővárosomban először, Új Magyarország, 1992. június 25.
Muzslai Katalin: Kolozsvári vendégjáték Gyulán, Békés Megyei Hírlap, 1992. június 25., 4. p
Tallián Tibor: Kiválasztott hölgy, Muzsika, 1999. március
Kertész Iván: Ezredvégi, keserű Borisz Godunov az Operában, Népszava, 1999. május 31.
Halász Péter: Az öt utolsó szín, Élet és Irodalom, 2000. november 3.
Tallián Tibor: Forma és Formátum, Muzsika, 2001. február
Pósa Zoltán: Operafilm a magyar művek mozijában, Magyar Nemzet, 2002. április 3.
Laskay Adrienne: A kolozsvári Állami Magyar Opera 50 éve. (Részlet az előadás műsorfüzetéből.) Erdélyi Híradó Kiadó, Kolozsvár, 2003. 381 p.
Fodor Géza: Janáček győz? Muzsika, 2004. május
Metz Katalin: A hattyúlovag Stasi-ügynök múltja, 2004. május 7.
Molnár Szabolcs: Szárnypróbálgatás, Színház, 2004. július, 12. p
Fodor Géza: Wagner kontra Wagner, 2004. augusztus, 34. p
Fodor Géza: Der blaue Dunst, Muzsika, 2006. július
Márok Tamás: Bánk és hagyomány, Színház, 2006. október, 41. p
Fodor Géza: Nézd legott komédiának és mulattatni fog? Muzsika, 2007. április.
FGY – Kiss B. Atilla: az Operaház nálam mindig elsőbbséget élvez. Fidelio, 2014. március 14.

[2017]


Kapcsolódó tartalmak

  • hírek
  • események
  • videók
További események >
További hírek >
További videók >
  • © Magyar Művészeti Akadémia, 2017

  • facebook
  • Hírlevél
  • Szakértők
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Szerzői jogok
  • Kapcsolat