Magyar Művészeti Akadémia
  • Akadémikusok
    Tagozatok
  • Könyvtár
  • mma.hu
  • mma-tv.hu
  • Súgó
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Szerzői jogok
  • Hírlevél
  • Kapcsolat
  • magyar English [Beta]
Magyar Művészeti Akadémia
  • Akadémikusok
  • Könyvtár
  • mma.hu
  • mma-tv.hu
  • Súgó
  • magyar English [Beta]

format.option.empty_header
13755
MMA32122

 
Galéria >
 

Életrajz

Életrajz

Botvay Károly
Kossuth-díjas gordonkaművész
Sopron, 1932. december 29.
Az MMA rendes tagja (2012–)
Zeneművészeti Tagozat
Tovább...

Életrajz

  • Életrajz
  • Díjak

Botvay Károly gordonkaművész, kamaramuzsikus, egyetemi tanár, művészeti vezető 1932. december 29-én született Sopronban. Édesapja, dr. Botvay Károly erdőmérnök, tanszékvezető egyetemi tanár tudományos és oktatói pályája mellett szabadidejében aktívan foglalkozott a művészetekkel is: festett és zongorázott. Édesanyja – gyermekei születéséig – a Képzőművészeti Főiskolán tanult, s a gyermekek nevelése mellett rendszeresen rajzolt, festett, zongorázott, és később mesesorozatokat is írt az unokáinak. A család mindhárom gyermekének élethivatása lett a zene: Botvay Henrik – operaházi zenekari hegedűművész, pécsi tanárképző főiskolai tanár, szakfelügyelő, hosszú ideig a Sibelius Akadémia /Helsinki/ tanára – hegedülni, Botvay Margit – zeneiskolai zongoratanár, több generáció nevelője – zongorázni, Károly csellózni tanult. Ez a kultúra- és művészetbarát polgári miliő biztosította a tehetségek felfedezését és kibontakozását. Sopron zeneéletéből nem hiányoztak a hangversenyek, de kevés volt az igazi, professzionális koncert. Az első igazi hangversenyélményben 1944 márciusában volt része a 12 éves Károlynak, ekkor a Végh Quartettet hallotta.

Első zenei leckéit négyévesen, édesanyjától kapta – ekkor még zongorázni tanult. Később, hétéves korában a cselló mellett döntött: ezt a hangszert érezte magáénak, de így lett teljes a családi kamaraegyüttes is. Általános iskolai tanulmányaival egy időben kezdett csellózni a soproni zeneiskolában, ahol tanára Gombás Ferenc (1914–1988) volt, aki akkor végzett a Zeneakadémián. A marosvásárhelyi születésű művész és zenetanár keze alatt zenei tehetsége hamar megmutatkozott, és 1948-ban, 15 évesen, nyolc évnyi tanulást követően indult el az Országos Centenáriumi Versenyen, amelyet megnyerve eldőlt, hogy a muzsikusi pályát választja. A többfordulós versenyben az összes hangszeres előadó közül a legfiatalabbként kapta meg az első helyezést. Nem sokkal ezután tanár nélkül maradt: Gombás Ferencet Bajára nevezték ki, majd Miskolcra, ahol haláláig dolgozott. Itt muzsikusok generációit nevelte fel és eközben igen jelentős szerepet játszott a város zenei életében.

1949 szeptemberétől Budapestre került tanulni, ahol szinte versengtek érte a tanárok. Az iskolarendszer lehetőségei azonban megszabták a kereteket, így került a Zenei Gimnáziumba. Itt fejezte be az utolsó két gimnáziumi osztályt, hangszeresként Friss Antal osztályába került, akit közben a Zeneakadémiára is kineveztek, így első zeneakadémiai éveiben is nála tanult. Az akadémia utolsó tanévében Banda Ede osztályába kérte át magát, és nála diplomázott 1959-ben. 1950-ben az Országos Verseny cselló kategóriájában, a Bach halálának 200. évfordulója alkalmából rendezett országos versenyben és a bátyjával alapított, Feld-Botvay-Kanizsai-Botvay Vonósnégyes tagjaként is megszerezte az első helyet. Ugyan ebben az évben szólistaként az országos Bartók Versenyt is megnyerte.

Zeneakadémiai tanulmányai alatt számos kiváló muzsikussal és tanárral találkozott. A legnagyobb hatást Kodály Zoltán gyakorolta rá, aki a zene szinte minden aspektusáról tudott újat tanítani nekik: a konkrét tárgy, a népzene, nagyon sokszor kiindulópontként szolgált a zenéről való beszélgetésekhez, amelyek tájékozottságot, széles látókört, a kíváncsiság felébresztését jelentették a fiatal zeneakadémisták számára. Kodály népzenei kurzusai ezenfelül nagy segítséget jelentettek abban, hogy Bartók zenéje természetes legyen számukra. Weiner tanítási módszere mély nyomot hagyott benne, amint visszaemlékszik: „az ő élő zenei frázisai [...], amik a zongoránál a szemünk és fülünk előtt születtek meg néhány ismétlés alatt". Meghatározóak voltak még számára Mihály András kamarazene-kurzusai, de Lajtha László és Sándor Frigyes is meghallgatta az alakuló kamarazenei együtteseket. Ugyanígy a Waldbauer Vonósnégyes tagjai közül Molnár Antal, Temesvári János, illetve a Tátrai Vonósnégyesből Tátrai Vilmos és Banda Ede is azok közé tartoztak, akiknek instrukciói, véleménye fontos volt a pályakezdő muzsikusnak és társainak. Mindeközben Bárdos Lajos, Járdányi Pál, Ligeti György, Szabolcsi Bence, Szőllősy András, Kósa György, Petri Endre, Somogyi László és Melles Károly voltak tanárai, akik saját tárgyuk mestereiként és meghatározó egyéniségükkel hatottak. 1957-től, még diákként tagja lett az Operaháznak, ahol 1963-tól mintegy 40 éven keresztül szóló csellistaként játszott, de ekkor kezdte el a közös munkát a Komlós (később Bartók) Vonósnégyessel is. 1958-tól azonban, édesapja korai halálát követően a szakmai munkán túl az operaházi szolgálatok – kiegészítve egy székesfehérvári zeneiskolai tanári állással – a család anyagi biztonságát is jelentették.

A diplomát követő években az operaházi munka mellett rendszeres és szigorú próbák következtek a Komlós Vonósnégyessel. Ez alatt az időszak alatt párhuzamosan számos zenekari hangversenyt adott többek között Schumann és Boccherini versenyművét megszólaltatva. Az első turnéra a Bartók Vonósnégyessel került sor. Az együttes egy budapesti és berlini versenygyőzelem után 1963-ban, a család engedélyével változtatta meg a nevét. Így már Bartók Vonósnégyesként indultak el 1964-ben az akkor legrangosabb, liège-i nemzetközi versenyen, ahol ők úgy nyerték el az első díjat, hogy azt 9 év után először adták ki. Ez a győzelem fordulópontot jelentett az együttes életében: világhíresek lettek, sorra kapták a felkéréseket, meghívásokat hangverseny-rendezőktől, lemezcégektől. Az európai országok mellett jártak az Egyesült Államokban, Kanadában, Ausztráliában, Új-Zélandon, Japánban. Évente mintegy 120 koncertet adtak, ezen felül több tv-társaság és rádió is bemutatta őket. Lemezeiket többek között a Hungaroton, a Capriccio, az Erato, a Hyperion, a Marco Polo jelentette meg. A nagyszerű teljesítmény művészeti díjak sorát is jelentette. A hanglemezek is több elismerésben részesültek: 1969-ben a Deutsche Schallplatten Preis a kamarazene kategóriában a Bartók-kvartettek felvételéért, majd Brahms kamaraműveiért a Charles Cros Akadémia nagydíja, illetve a Premio di Musicografi Italiani dicsérete.

1977-ben több évre előre lekötött koncertek szerződései ellenére váratlanul és egyértelmű határozottsággal megszüntették tagságát a Bartók Vonósnégyesben. Az impresszáriók azonban a következő évad külföldi hangversenyeinél ragaszkodtak az együttes szerződés szerinti összetételéhez, ezért ezeket a koncerteket még együtt játszották végig. Az ezt követő években szinte mindent újrakezdve, új utakat és lehetőségeket kellett keresnie, ugyanakkor ez az esemény mégis lehetőséget adott számára, hogy tehetségét más területeken is felfedezze és megmutathassa. Folytatta munkáját az Operaházban. Ezzel párhuzamosan Magyarországon és külföldön is sikerrel mutatkozott be szólistaként és kamaramuzsikusként. Ennek egyik jelentős állomása volt az 1978-as és 1980-as angliai koncertkörútja. Korábbi szakmai teljesítménye eredményeképpen több nemzetközi kamaraegyüttesbe is meghívást kapott, így 1978 és 1983 között az Aldeburgh Vonóstrió, illetve 1979-től 1982-ig a Végh Vonósnégyes tagja. 1983-tól 1992-ig a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagjaként és szólamvezetőjeként tevékenykedett, eközben 1985-től 2005-ig az Új Budapest Vonósnégyes csellistája volt. 1987 és 1991 között az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar szólamvezetői tisztét is betöltötte, de a zenekarral szólistaként is fellépett. 1977-ben egy zeneakadémiai baráti társaság, amely később a Budapesti Vonósok nevet vette fel, felkérte, hogy legyen a vezetőjük. Botvay Károly kezdettől fogva művészeti vezetőként irányítja, neveli az együttest, amelyben 1982-től szólócsellistaként és szólamvezetőként is részt vesz. 2013-tól művészeti vezetőként irányítja tovább az együttes munkáját. Nagy sikerű külföldi hangversenykörutak, majd az itthoni elismertség és mintegy 60 lemez jelzi közös munkájukat. Az együttes egyik legjelentősebb kezdeményezése volt 1995-től a Fertődön megrendezett Haydn-fesztivál, amely azóta is minden évben jelentős művészek közreműködésével kerül megrendezésre.

Botvay művészi munkájának kiteljesedését jelentette az Új Budapest Vonósnégyessel eltöltött időszak 1985 és 2005 között. Európa, Kanada, az Egyesült Államok, Dél-Amerika, Dél-Afrika, Ausztrália, Távol-Kelet, Japán legrangosabb hangversenytermeiben játszottak, több nemzetközi fesztivál – többek között Stockholm, Arhus, a Budapesti Tavaszi Fesztivál, Bath, Festival de France, Nohant, a Basque Festival – meghívott vendégei voltak, mintegy 60 hanglemezfelvételük jelent meg: Beethoven, Brahms, Bartók-sorozatok, külföldi és magyar kortárs szerzők művei, stb. (a Hyperion és a Marco Polo gondozásában). Hangversenyeik egyértelműen elismerő, dicsérő kritikákat kaptak, többen koruk legjobb vonósnégyesei között tartották őket számon. A külföldi sikerekkel párhuzamosan a magyarországi közönség hosszú ideig alig ismerte őket, 1993-tól kaptak több lehetőséget a hazai bemutatkozásra. 2005-ig dolgoztak együtt, akkor a primárius halála és a tagok személyes okai miatt befejezték a közös munkát.

1977-től kezdve mintegy 25 alkalommal számos mesterkurzuson és zenei szemináriumon tanított a világ több városában, többek között Aldeburghban, Birminghamben, Lenkben (Svájc), Leicesterben, Szombathelyen, Kecskeméten. Számos növendéket készített fel versenyekre, akik közül többen nyertek díjakat itthon és külföldön. 1983 óta tanít kamarazenét a Zeneakadémián, 1997-től habilitált egyetemi tanár, 2013 óta professzor emeritus.

Botvay Károly kivételes kamarazenészi karriert mondhat magáénak, kiváló muzikalitással rendelkező hangszerjátékos, muzsikus és vezető egyszerre. Sikere emellett az újrakezdés bátorságának, nagyszerű koncentrációs képességének és kitartó, kemény munkájának is gyümölcse.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

Életrajzi adatok
Sopron, 1932. december 29. 

Tanulmányok, iskolák
1949–1951 Állami Zenekonzervatórium, Budapest
1951–1959 Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, Budapest

Munkahelyek
1957–1994 a Magyar Állami Operaház tagja, 1963-tól szólócsellistája
1957–1977 Bartók Vonósnégyes
1977–: Budapesti Vonósok alapító művészeti vezető
1978–1983: Aldebourgh String Trio csellósa
1979–1982: Végh Vonósnégyes tagja
1982–1992: Budapesti Fesztiválzenekar (alapító tag); szólamvezető
1983–: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem; egyetemi tanár; 2013–: professzor emeritus
1985–2005 Új Budapest Vonósnégyes

Munkásság

Munkásság

A vonósnégyes-játék egyik alapját jelenti Botvay művészetének. Azt vallja, hogy ez egy rendkívül védtelen és intim művészet: nagyon nehéz feladattá válik, ha nem sikerül meghódítani a közönséget. A két vonósnégyesben eltöltött 20-20 év alatt azonban ez nagyon sokszor sikerült. Mindkét periódus igen jelentős időszak Botvay művészi és emberi életében. Az elsőben szinte az indulástól kezdve dolgoztak együtt a tagok, akik közösen élték át a művésszé érlelődés, fejlődés állomásait, és amelyben legfőbb művészi tevékenységük az együttesben való játék volt.;
Tovább...

Munkásság

  • Pályakép
  • Diszkográfia

Gulyásné Somogyi Klára:  Botvay Károly gordonkaművész

A vonósnégyesjáték mestere
Tanulmányai során hamar kiderült, hogy Botvay Károly igazi területe a kamarazenélés, ezen belül kiemelten is a vonósnégyes. Zeneakadémistaként a testvérével alakított Feld-Botvay Vonósnégyessel 1950-ben országos versenygyőzelmet is arattak. 1957 és 1960 között többször játszotta a Komlós Vonósnégyes (Komlós Péter, Devich Sándor, Németh Géza) meghívott tagjaként a cselló szólamot, míg 1960-tól kezdve állandó tagjává vált az együttesnek. Az ezt követő időszakban 17 éven keresztül voltak egymásnak muzsikus partnerei.

Mindannyian a Zeneakadémia növendékei voltak, közösek voltak a tanáraik, ugyan azt a vonósnégyes-hagyományt kapták örökségül. Együttműködésük a kezdetektől fogva sikeres volt, már 1960-ban Berlinben 2. helyezést értek el a nemzetközi Schumann-versenyen. Néhány év repertoár-építést követően neveztek be a Liège-i versenybe, amit megnyertek. A győzelem különlegessége volt, hogy előtte 9 évig nem hirdettek első helyezettet, így azonnal a nemzetközi érdeklődés középpontjába kerültek. A kritikák mind a négy muzsikus részvételét egyenletes, magas színvonalú teljesítményként értékelték. Így Botvay Károly játékát is a tiszta és pontos előadás, a karakteres zenei hang, a tökéletes technika, mesterkéletlenség, színgazdagság, ugyanakkor egyszerűség és fesztelenség jellemezte. A későbbi kritikák gyakran kiemelték az együttes tagjainak egységességét, a négy különböző hangszernek szinte egy hangként történő megszólalását. Koncertturnéik alatt Európa szinte minden országában, Ausztráliában, Kanadában, Japánban, Új-Zélandon, az Egyesült Államokban, Singapurban szerepeltek. Részt vettek számos nemzetközi fesztiválon is (Sibelius fesztivál Helsinki, Spoleto Festival, Montreal expo '67, Adalaide (Ausztrália), Ascona, Aix-en-Provence, Bregenz, Edinburgh, Luzerne, Menton, Dubrovnik, Prága, Schwetzingen, Wiener Festwochen.)

A Liège-i versenyt követően az együttes repertoárja rohamosan gyarapodott: részben az impresszáriók különleges kívánságai alapján (pld. Mendelssohn, Verdi, H. Wolf vonósnégyesének stb.), részben a klasszikus művek (Haydn, Mozart, Beethoven és Brahms összes) megtanulásával. Bartók vonósnégyesein kívül jelentős volt a magyar alkotások sora is (Kodály, Weiner, Dohnányi, Lajtha stb.) Két kortárs szerző nekik ajánlotta egy-egy vonósnégyesét (Soproni József: 2. vonósnégyes (Musica verna), 1960, Bozay Attila: Quartetto d'archi Op. 9.,1964), illetve Durkó Zsolt 1. Vonósnégyesét ők mutatták be 1967-ben Montreálban. A hangversenyturnék mellett Botvay Károly az együttessel mintegy 50 lemezfelvételt készített. A Hungarotonnal felvették az összes Mozart, Beethoven és Brahms vonósnégyest és Haydn, illetve Schubert számos művét, az ERATO (EMI) cég által felvett Bartók vonósnégyesek elnyerték a (nyugat)német és az olasz kritikusok díját. Kitüntetés volt számukra, hogy 1970-ben meghívást kaptak az Emberi Jogok Világnapján rendezett gálakoncertre. Az ENSZ New Yorki palotájában rendezett eseményen Bartók és Haydn művekkel képviselték a Föld fehér bőrű népességét. Hasonlóan megtisztelő volt a Sydney-i Operaház megnyitása alkalmával rendezett fesztivál három koncertjére szóló felkérés is 1973 októberében. A Bartók Vonósnégyessel eltöltött 20 év Botvay Károly számára a turnék, hanglemezfelvételek, rádióelőadások mellett a repertoár megtanulását, elmélyítését, a közös és az önálló hang megtalálását, kidolgozását is jelentette. Játékának fontos elemeit képezték a meleg, bársonyos, érett és zengő hang, a technikai tökéletesség, a pontosság, belső harmónia, illetve az ideális kamarapartnerség.

Az 1977-ben kényszerűen megszűnt kapcsolat után néhány év múlva meghívást kapott az Új Budapest Vonósnégyesbe. Az 1971-ben alakult együttes egyike volt azon utolsó kvartetteknek, akik a nagyhírű Magyar Vonósnégyesnél tanultak. Rangos nemzetközi versenyeken az utódaiknak is nevezték őket. Az Interforum'83 koncertjei hozták meg számukra a zenekritikusok és az impresszáriók elismerését, és ennek eredményeként rengeteg külföldi meghívást kaptak. 1985-től az együttes tagjai: Kiss András, Balogh Ferenc, Bársony László, Botvay Károly, akik ekkor már mindannyian a Zeneakadémia tanárai is egyben. A vonósnégyes az új összetételében is továbbvitte a kapott hagyományt. A hangjuk, így Botvayé is, telt és érett, az intonáció tökéletes, a muzikalitás kifinomult, ugyanakkor természetes. Az igazán nagy hangversenykörutak, különleges felkérések abban az időben érkeztek, amikor már Botvay is tagja volt az együttesnek. Új helyszínként szerepelt a Fülöp-szigetek, majd 1992-ben Dél-Afrika is. A legtöbb kritika kiemeli a hagyományőrzést, egyfajta Közép-Európai hangvételt, amely kiegyensúlyozott összhangzást, az indokolatlan szélsőségektől való mentességet, s így harmóniát sugároz. Egy kanadai kritika szerint hangversenyük azt az 1920-as és 1930-as évek Bruno Walter, illetve a Léner Vonósnégyes felvételeiből sugárzó „gemütlichkeit"-érzést idézte, amely a második világháborút követően feledésbe merült. Dél-Afrikában, Johannesburgban az ottani Zenei Társaság megalakulásának 90. évfordulóján Mozart és Schubert művei mellett Bartók 1. vonósnégyesét is bemutatták a közönségnek. A kritika játékukat ritka briliánsnak, mindig biztosnak, stílusosnak ítélte. Bartók vonósnégyese volt az est fénypontja, amelyben nem volt fölösleges hang és hiábavaló elgondolás, a végeredmény maga volt a csoda.
Mintegy 60 hanglemezfelvételt készített az együttes. Kiemelkedik ebből a sorból a Hyperion Beethoven összes vonósnégyeséből született felvétele, amelyet más felvételekkel összehasonlítva is nagyra értékeltek a kritikusok. A Gramophone kritikája szerint a Razumovszkij-kvartettek (Op. 59. No.1-3.) felvétele teljesen megállja a versenyt a Lindsay- és a Végh Vonósnégyes produkciójával is. Ezt az irányvonalat folytatva került sor Brahms és Bartók vonósnégyeseinek felvételére is. A vonósnégyes-irodalom „gerincét" jelentő sorozatokat így mind a két együttessel lemezre játszotta, s utóbbiak még jobban is sikerültek, mint a korábbiak. A Marco Polo lemezkiadóval is rendszeresen dolgoztak, sok különleges, kevéssé ismert mű felvételét készítve el, mint például Spohr összes vonósnégyese, Borodin zongora- és vonósötöse, Lutoslawski Vonósnégyese (1964) és Petrovics Emil első vonósnégyese (Op.10.).
Igen jelentős hangversenymeghívás volt 2000 májusában a spanyol királyi családé. A zártkörű eseményen a vonósnégyes tagjai a királyi ház Stradivari-hangszerein játszhattak, amely igen ritkán adatik meg bármely vonósnégyes számára. Különleges volt a műsor is: Boccherini vonósnégyesre és gitárra írt művei szólaltak meg Pepe Romero spanyol gitárművész közreműködésével. Hasonlóan megtisztelő felkérés volt a svéd királyi családé is.

A vonósnégyes-játék egyik alapját jelenti Botvay művészetének. Azt vallja, hogy ez egy rendkívül védtelen és intim művészet: nagyon nehéz feladattá válik, ha nem sikerül meghódítani a közönséget. A két vonósnégyesben eltöltött 20-20 év alatt azonban ez nagyon sokszor sikerült. Mindkét periódus igen jelentős időszak Botvay művészi és emberi életében. Az elsőben szinte az indulástól kezdve dolgoztak együtt a tagok, akik közösen élték át a művésszé érlelődés, fejlődés állomásait, és amelyben legfőbb művészi tevékenységük az együttesben való játék volt. A másik egy kialakult, kiforrott, erős hagyományokkal rendelkező társaság, amelyhez érett fejjel, sok művészi tapasztalattal csatlakozott, és amellyel párhuzamosan pedagógiai és másfajta kamarazenei tevékenységet is folytatott. Mindkettőbe sikeresen illeszkedett be – megőrizve és megmutatva egyéni, sajátos hangját, ugyanakkor mindegyik alakításában, formálódásában is részt vállalt.

Szólista, kamaraművész, művészeti vezető: az érett művész sokoldalúsága

A Bartók Vonósnégyessel való kapcsolat felbomlása véget vetett egy korszaknak. Ez művészileg és emberileg is krízishelyzetet jelentett számára, nagy erőpróba elé állította. A folytatást, illetve az újbóli építkezést az is nehezítette, hogy vissza kellett adnia az államtól addig használatra megkapott mesterhangszert is (Domenicus Montagnana, 1730). Ugyanakkor a korábbi sikerek, a művészi tapasztalatok és nem utolsó sorban a művészi-emberi kapcsolatok nagy szerepet játszottak az újrakezdés nehézségeinek legyőzésében, és éppen ez az élethelyzet adott lehetőséget arra, hogy tehetségének sokoldalúsága kibontakozhasson, hiszen az előző időszak alatt – a zeneakadémia elvégzését követő néhány évet kivéve – gondolni sem lehetett más kamaraegyüttesben való részvételre vagy szólóhangversenyre.

Az 1978 és 1985 közötti időszakban párhuzamosan több kamarapartnerrel és különböző együttessel dolgozott hosszabb-rövidebb ideig, leggyakrabban Angliában és Ausztriában, de fellépett Hollandiában és Németországban is. Az 1980-as évek második felében ismét a vonósnégyes-játék (Új Budapest Vonósnégyes) vette át a főszerepet, az együttes megszűnését követően a Budapesti Vonósokkal, illetve azok tagjaival játszik. Több szonátaestet, köztük Beethoven-esteket adott Clifford Bensonnal, akivel Kodály, Schubert, Brahms és Dohnányi szonátákat is játszott, minden alkalommal nagy sikerrel. Az 1979 márciusi, Purcell Room-beli koncert kapcsán az elemző (Dominic Gill, Financial Times) megjegyzi, hogy Botvay láthatóan hiányzik a Bartók Vonósnégyesből. Hozzáteszi, hogy bár a mesterhangszert is vissza kellett adnia, és a barátságtalan hangú kölcsönhangszer hangszínei nem változnak mindig olyan finoman, mint ahogyan azt Botvay szeretné – és más hangszernél meg is valósítaná –, a művész játékának mogyoróbarna hangja mégis sima és meleg minden regiszterben. Ugyanerről a hangversenyről egy másik kritika megjegyzi, hogy a két művész jól összehangolt és teremtő kapcsolatban van egymással, amely Brahms F-dúr (Op.99.) szonátájában érte el csúcspontját. Más kritikák is – amellett, hogy többször utalnak korábbi sikereire a Bartók Vonósnégyessel – kiemelik Botvay meleg és erős tónusát, diszkréten biztos és kifejező viselkedését. A recenzensek többsége Kodály Szonátájának előadásával kapcsolatban megjegyzi, hogy remekül adja vissza a mű karakterét, ritmusát, színeit. Ugyanakkor Beethoven és Brahms sötétebb árnyalatait, az Adagio-tételek gazdagon kifejező és telt hangját is méltatják. Sokan megjegyzik, hogy a játék öröme és a partnerek egysége milyen határozottan érezhető az előadásokon. Az egyik recenzens kifogástalan stílusú „top csellistának" nevezi, megdicséri szenvedélyes és intenzív Kodály-játékát is. Egy másik kritikusa Dohnányi (Op.8.) és Beethoven A-dúr (Op.69) szonátájának előadása kapcsán írja, hogy saját generációjának egyik legkiválóbb előadóművésze, akinek interpretációja túlmutat a hangjegyeken. Ebben az időszakban több szólóhangversenyre is lehetőséget kapott, amelyeken Bach csellóra írt szvitjeit játszotta. 1982-ben a londoni Purcell Roomban egy három estés sorozat keretében a hat szvit 20. századi magyar szerzők – Bozay Attila, Kodály Zoltán, Balassa Sándor, Láng István, Sárközy István – egy-egy szólódarabjával együtt szólalt meg. Egyik kritikusa szerint felséges technikai megoldásai adják azt a bázist, amellyel játéka világossá teszi Bach bonyolult művészi kommunikációját.

1978-tól kezdve több hangversenyt adott az Aldeburgh Vonóstrió tagjaként (partnerei: Mark Lubotsky – hegedű, Nobuco Imai / Atar Arad / Thomas Riebl – brácsa). Az Aldeburgh fesztivál és mesterkurzus tanáraiként adott záróhangversenyüket követően, különböző felkéréseknek eleget téve, néhány évig több közös hangversenyen játszottak együtt, leggyakrabban Dohnányi Op.10-es Szerenádját, Beethoven Op.9. no.2 Trióját és Mozart K. 563. Esz-dúr Divertimentóját megszólaltatva. A kritikák tanúsága szerint a koncertek mind nagysikerűek voltak, az együttes tagjai egyénileg és együtt is kiválót alkottak.

Ezen kívül számos neves kamaraegyüttessel is fellépett, például Schubert C-dúr (D 956) vonósötösében és Brahms vonóshatosában (Op. 36.) több alkalommal a Lindsay Vonósnégyessel, de a Voces Intimae Quartettel, illetve a kiegészített Alberni Vonósnégyessel is. A Lindsay Vonósnégyessel való közös munkájáról szólva a kritikák kiemelik az együttes játékába való érzékeny és finom beilleszkedését, amely jó alapot adott a telt és gazdag hangzásnak. Egy interjúban maga is megemlíti, hogy nem könnyű együtt játszani más vonósnégyessel: érzékelni kell a másik játékát, és ha valakinek erősebb saját elképzelése van a zenéről, akkor azt kell követni. Több alkalommal hangversenyezett a Clifford Benson mellett Thea King klarinétművésszel kiegészült különleges trióval vagy az Erich Gruenberggel (hegedű) és Bruno Giurannával (brácsa) alkotott vonóstrióval is. A hazai közönség is hallhatta őt ebben az időben többek között az Éder Vonósnégyessel, szintén Schubert C-dúr vonósötösében, valamint Rados Ferenccel, Kovács Dénessel együtt is.

A karrierje szempontjából legjelentősebb momentumot a Végh Quartettbe (Végh Sándor mellett Erich Höbart, 2. hegedű és Rainer Moog, brácsa) történt meghívása jelentette. Az 1980/81 és 1981/82-es szezonban több hangversenyt adtak Svájcban és Angliában. A klasszikus repertoár kitüntetett darabjai szerepeltek az együttes műsorán, mint pld. Haydn F-dúr (Hob.III:82), Beethoven f-moll (Op. 95), Schubert a-moll (D 804) vonósnégyese, de Bartók-estjeiken az 1., 4. és 6. vonósnégyest is megszólaltatták. A kritikák különösen Schubert vonósnégyesében dicsérték Botvay csellóhangját, de kiemelték Bartók 1. vonósnégyesében adott szilárd alapját is.

Botvay nemcsak kamaraművészként, hanem több hangversenyen zenekari művek szólistájaként is sikeresen bemutatkozott. Már zeneakadémistaként eljátszotta Saint-Saëns a-moll versenyművét (Op.33.), illetve 1960-ban Schumann a-moll (Op. 129.) és Boccherini B-dúr koncertjét. 1977-től kezdődően több alkalommal játszotta különböző együttesekkel ezeken túl Tartini D-dúr, Vivaldi d-moll (RV 401), Haydn D-dúr (Hob.VIIb:2) darabját, valamint Donizetti d-moll hegedű-cselló kettősversenyét, Winifred Roberts társaként. Haydn versenyművét többször is előadta a Joseph Haydn Zenekarral, Lukács Ervin vezényletével. Ez utóbbi koncertekről szóló kritikák kiemelik Botvay kifejezőkészségét, bensőséges játékát és nagyszerű virtuozitását a kadenciában, amely mutatja, milyen nagyszerűen uralja a hangszerét, de a beszámolók megjegyzik kiváló együttjátszását is a zenekarral. A kritikák tanúsága szerint Botvay egyik fő erénye a mértéktartás, amellyel elkerüli a hamis drámákat, és így közel kerül az emberek szívéhez. Az 1980-as évektől kezdve a Budapesti Vonósok szólistájaként is rendszeresen koncertezik. A már korábban említett művek mellett repertoárján szerepel még Vivaldi g-moll kétcsellós (RV 531), vagy Carl Philip Emanuel Bach A-dúr versenyműve, illetve Kodály – Farkas: Magyar rondója is.

1977-ben egy végzős zeneakadémiai társaság felkéri, hogy legyen alakuló kamarazenekaruk tanára, művészeti vezetője. Az akkor elindult munka máig jelentős szerepet játszik Botvay Károly művészi és tanári munkásságában. Az együttes kezdetben Vivaldi Kamarazenekar néven működött, így szerepeltek Bécsben 1979-ben és 1980-ban, illetve 1982-ben Belgrádban a Nemzetközi Kamarazenei Versenyen, ahol második díjat nyertek. Ez fordulópontot jelentett az együttes életében: ekkor indultak el a profi muzsikálás útján. A művészeti vezető Botvay ekkortól tagja és szólistája is az együttesnek. Hosszú ideig nem volt megoldva az együttes foglalkoztatottsága, szinte „koncertről koncertre" éltek. Az 1980-as évek második felében néhány bérletsorozattal, majd 1990-ben egy angliai turnéval indult el az együttes szélesebb itthoni és külföldi ismertsége, amely további meghívásokat, lemezfelvételeket és ezzel folyamatos fejlődésüket is lehetővé tette. Útjaikról, hangversenyeikről a kritikusok elismeréssel nyilatkoznak. Ma a zenekar spanyolországi, angliai, svájci, svédországi és dániai hangversenykörút mellett hazai hangverseny-sorozatokat és több, mint 60 lemezfelvételt mondhat magáénak. Felvételeiket a Laserlight, Hungaroton, Nuova Era, Naxos és 1993 óta a Capriccio jelenteti meg. Amerikai turnéjukon 2001-ben a Világhírű Kamarazenekarok Bérlet sorozatában léptek fel.

2009 óta az együttes a Liszt Ferenc Kamarazenekar mellett az állami támogatást jelentő első kategóriás kamarazenekar státuszát élvezi, amely minden évben szigorú kritériumok teljesítésével jár együtt. Működésük során számos kortárs szerzőt kértek fel új mű írására, többek között Szokolay Sándort (Eszterházi impressziók, Op. 329), Tihanyi Lászlót (Az éjszaka erdeiben, op. 67.), Tóth Pétert (Megtalált keringők, 2005), emellett gyakran játszanak más 20. századi művet is. Az együttes 1995-ben rendezte meg első Haydn-fesztiválját Fertődön, amely kezdeményezés Strém Kálmán szervező erejével társulva néhány évvel később katalizátorként működött a fertődi Haydn-kultusz, a város idegenforgalmi és kulturális életének felvirágoztatásában. A mára nemzetközivé vált fesztiválon olyan neves hazai és külföldi művészek működnek közre, mint Rost Andrea, Jandó Jenő, Reinhold Friedrich, Perényi Miklós, Ágoston András, Irena Grafenauer, Lencsés Lajos, Drahos Béla, Nicolas Daniel.

Botvay és a zenekar művészi hitvallása: a kamarazenélés és a zenekari játék között megtalálni azt az utat, amely egyedivé teszi hangjukat. Hangzásuk közelít a szimfonikushoz, kiérlelt, zengően fényes. A repertoár nagy része az ismert barokk és klasszikus, de gyakran választanak elfeledett műveket is. Ilyennek tekinthetjük például Johann Christian Bach concertóinak lemezfelvételét. A kritika igen kedvezően fogadta ezt a sorozatot, mert ezeket a műveket, amelyek bár nem olyanok, mint Haydn vagy Mozart hasonló alkotásai, de sokkal inkább érdemesek az újrajátszásra, mint sok semmitmondó, a korszakból elővett mű. Az együttes finom hangzással, jól megválasztott tempókkal segíti a versenyművek különböző szólistáit és szólistacsoportjait.

Még közelebb a művekhez: a tanítás művészete

1977-től kezdve az előadóművészi tevékenységgel párhuzamosan több meghívást kapott cselló-, kamarazene-, illetve vonósnégyes-mesterkurzus vezetésére is. Az egyik legjelentősebb felkérés az aldeburgh-i volt, amikor 1978-ban a hirtelen megbetegedett művésznő, Jacqueline du Pré helyett kellett beugrania. Nagy sikert aratott sajátos módszerével, amikor – az általános gyakorlat helyett – nem a saját, hanem a növendék hangszerén mutatta be az általa választott megoldást. Így a hallgató saját maga is meggyőződhetett arról, hogy az ő hangszere is megszólaltatható a kívánt módon. Az eredeti ötletet az a kényszerű helyzet inspirálta, hogy a Bartók Vonósnégyesből való kizárása együtt járt az államtól kapott mesterhangszer visszaszolgáltatási kötelezettségével is. Így ebben az időben kölcsönhangszerrel dolgozott, amely jóval rosszabb volt, mint a növendékek mesterhangszere. Jacqueline du Pré elismerő szavai azóta is szinte mottóként kísérik tovább pedagógusi munkájában: „Magának kitűnő érzéke van a csellókhoz és a növendékekhez. Ne csak magyarázzon nekik, és ne csak tanítsa őket, hanem játékával inspirálja is a növendékeit […]"

1979-ben meghívták a Nemzetközi Bartók Szeminárium vonósnégyes-professzorának és ismételten Aldeburgh-ba is. Ettől kezdve majdnem 25 éven keresztül a világ több országában számos növendéket tanított mesterkurzusokon, szemináriumokon, illetve több nemzetközi verseny zsűrijében is részt vett. Érdemes még megemlíteni a Kamariorkesteri Vox Artis Helsinki felkérését (1986), amely Tartini D-dúr versenyművének eljátszása mellett a teljes koncert (Corelli, Händel, Sosztakovics 1-1 műve) betanítására is vonatkozott.

1983 óta tanít rendszeresen kamarazenét a Zeneakadémián, 1997-től egyetemi tanár. Nyugdíjazását (2002) követően az Egyetem Szenátusának döntése nyomán 2013 óta óraadó professzor emeritus.

„Mindig foglalkoztatott az átadás művészete. […] Erős alapérzésem, hogy a zenei tudás átadásának művészete valami nagyon élő, inspiráló művelet kell, hogy legyen, a szükséges tudnivalók és alapvető ismeretek közlésének és tisztázásának kísérletében" – vallja. A Zeneakadémián a kamarazene-oktatásban minden hangszeres növendék részt vesz, ez azt jelenti, hogy az együttes játék lehetősége mindannyiuk számára biztosított. A hangszercsaládok eltérő színeit és ennek a játék során megtapasztalható együtthangzását ezen a kurzuson tanulják meg. A kamarazenélés során – speciálisan a vonósnégyes-játékban, – fontos szabály, hogy a hangnak egységesnek kell lennie, mert a tagok ugyanazon hangszercsalád tagjaiként játszanak (nincs zongora, fúvós). Bár hasonlóképpen képzelik el a közös hangot, mégis képesnek kell lenniük színeket is létrehozni, ahogyan a zene kívánja.

A tanítás sokoldalú kapcsolatot jelent Botvay számára mind a zeneművel, mind pedig a növendék(ek)kel. Művészi vallomása szerint egy szerző hasonló darabjainak sorozatát megtanulni és eljátszani „rengeteg művészi haszonnal jár". Ezt megtapasztalhatta már Bartók, Beethoven, Brahms vonósnégyeseinek játékánál is, és ezeket a tanulságokat a tanári munkájában is sikeresen tudja átadni a növendékeinek. Egy másik nyilatkozatában egymás mellé állítja az előadóművész és a tanár zenével való kapcsolatát: „amikor egy zenész előadásra készül, másfajta viszonyba kerül a darabbal, mint mikor oktatóként, tudatos távolságtartással figyeli a hallgatóit". A zene mélyebb megismerésén túl a tanításban a kezdetektől követett elve, hogy ebben a folyamatban a növendék saját interpretációjának megszületését segítse elő. Számára fontos a tanítvány személyisége és a zenéről kialakított elképzelése. A tanár a technikai és zenei beszélgetést irányítja, de nem fensőbbségesen közelít a növendékhez. Botvay azt preferálja, ha egy növendék a saját felfogása szerint játszik, nem pedig a tanárát utánozza. „Tanítványomat az ő saját játékának az útján akarom követni, hogy segíteni tudjak neki" – vallja egy interjúban. Művészként és tanárként is a legfontosabb dolognak tartja egy új mű megtanulásánál, hogy „legyen elképzelésünk a teljes műről, beleértve – ha van – a zongora részről vagy másról. A legjobb dolog leülni és kialakítani az előadást egy karosszékben, attól fogva az elképzelésünk szabad minden technikai problémától. Csak akkor szabad elkezdeni játszani, amikor tiszta elgondolásunk van arról, hogy a darabnak hogyan kell mennie".

Botvay Károlyt, a művészt, a kollégát és a tanárt felelős személyiség, jó humor, kiegyensúlyozottság és fegyelmezettség jellemzi. Egyik legfontosabb elve az élete során, amire mindig is törekszik, hogy ha az ember örömet akar adni másoknak, akkor szükséges, hogy saját maga is boldog legyen. Ez csak úgy történhet meg, ha teljesen meg van győződve a saját értékrendjéről. 

[2016]

I. Lemezek a Bartók Vonósnégyessel

Bartók B.: Quatuors a cordes.
Vol. 1. No. 1, 2, Erato, ERA 2054
Vol. 2. No.3, 4 Erato, ERA 2055
Vol. 3. No.5, 6 Erato, ERA 2056
Bartók B.: Los seis cuartetos para cuerda. Erato, HE 60-90/91/92
Bartók B.: Quatuor a cordes No. 3, No. 5. Erato, 1971, OS-2496-RE
Bartók B.: Quartette No. 5, No.6. EMI – Erato, C 063-28235
Bartók B.: Sämtliche Streichquartette. EMI – Erato, C 065- 28 233/35
Beethoven, L. van: String quartets.
Vol. 1. Op. 18. No.1–6. Qualiton, LPX 11423–425
Vol. 2. Op. 59. no.1,2, 2; Op. 74; Op. 95. Qualiton, LPX 11470–472
Vol. 3. Op. 127; OP. 130; Op. 131; Op. 132; Op. 135; Grosse Fuge, Op. 133.
Qualiton, LPX 11673–376
új kiadásban: Hungaroton, 2001, HCD 41004. 7 CD
Beethoven, L. van: String quartet Op. 18. no.4; Lajtha: Cinq études pour quatuor à cordes.
Qualiton, LPX 1120
Boismortier, J. Bodin de: Sonatas et concerti.: [szerzői lemezen más művek mellett] Triószonáta,
D- dúr. [Közr.]: Komlós Péter, hegedű, Németh Géza, brácsa, Sebestyén János, csembaló. Qualiton, LPX 11321
Brahms, J.: Vonósnégyesek, Op. 5. no.1,2. Qualiton, LPX 1283
Brahms, J.: Chamber music.
Vol. 1. Hungaroton, 1976. SLPX 11591–11595
Vol. 2. Hungaroton, 1976. SLPX 11596–11600
új kiadás: Hungaroton, 1991, HCD 11591–593
Concours International de Quatuor a Cordes: Organisé par la Ville de Liège
Beethoven, L. van: Quatuor Op. 18. no.5.; Ferrari, G.: Quatuor.
Discotheque Nationale de Belgique, 1964, DNB 30.002
Bozay A.: [szerzői lemezen más művek mellett] Quartetto per archi. Op.9. (Contemporary
hungarian music). Hungaroton, [ca 1970], LPX 11412
új kiadásban, ugyan ez a mű a Kodály és a Somogyi Vonósnégyessel is: Hungaroton, 2003, HCD 3211
Brahms, J.: Piano quintet in f minor. Op. 34, Ránki Dezső, Bartók Vonósnégyes.
Hungaroton, 1980, SLPX 12280, új kiadás: Hungartoton, 1997, HCD 11596, 11597-598
Durkó Zs.: [szerzői lemezen más művek mellett] I. Vonósnégyes. Hungaroton, LPX 11363
Láng I.: [szerzői lemezen más művek mellett] Quartetto d'archi No.2. (Contemporary hungarian
music). Hungaroton, [ca 1970], LPX 11523
Mozart, W. A.: String quartet in B flat major, K 458; String quartet in C major, K. 465. Seven Seas:
Qualiton, 1971, SR 5182.
Mozart, W.A. Trio, K. 498; Quartet K. 370; Quartet K 285. [Közr.]  Pongrácz Péter, oboa, Komlós
Péter, hegedű, Németh Géza, brácsa, Botvay Károly, cselló. MHV, 1980, FX 12298;
LPX 11422
Mozart, W. A.: Sex string quartets dedicated to Joseph Haydn. Qualiton, LPX 11400–402
Muffat, G.: Sonatas et concerti.: [szerzői lemezen más művek mellett] Concert grosso in D major.
[Közr.] Jeney Zoltán, fuvola, Komlós Péter, hegedű. Qualiton: LPX 11324
Schubert, F.: Piano quintet in A major. Malcolm Frager, zongora, Komlós Péter, hegedű, Németh
Géza, brácsa, Bptvay Károly, cselló, Tibay Zoltán, bőgő. Qualiton, LPX 11342
Paganini: String quartet. In: The Spoleto Festival. Mercuri Stereo, SR 2–9133
Schubert, F.: Piano quintet in A major, D 667. Hungaroton, 1999, HRC 1039.

 II. Lemezek az Új Budapest Vonósnégyessel

Beethoven, L. van: String quartets. Op. 18. No.1,2. Hyperion, 1990, CDA 66401
Beethoven, L. van: String quartets. Op. 18. No.3,4,6.  Hyperion, 1990 CDA 66402
Beethoven, L. van: String quartets. Op. 18. No. 5, Op. 59. no.1. Hyperion, 1990 CDA 66403
Beethoven, L. van: String quartets. Op. 59. No. 2,3.  Hyperion, 1991, CDA 66404
Beethoven, L. van: String quartets. Op. 74. , Op. 131. Hyperion, 1991, CDA 66405
Beethoven, L. van: String quartets. Op. 95., Op. 132. Hyperion, 1991, CDA 6406
Beethoven, L. van: String quartets Op. Op. 130., Grosse Fuge, Op. 133. Hyperion, 1991, CDA 66407
Beethoven, L. van: String quartets. Op. 127, Op. 135. Hyperion, 1992, CDA 66408
Beethoven, L. van: String quartets. Helois, CDH 55021/8. (8 cd)
Brahms, J.: String quartets. Op. 51. No. 1,2. Hyperion, 1992, CDA 66651
Brahms, J.: String quartet. Op. 67, Piano quintet Op. 34. [Közr.]: Piers Lane, piano.
Hyperion, 1992, CDA 66652 és Hyperion, 1997 CDD 22018
Bartók B.: String quartets No. 1, 3. 5; 2, 4, 6.
Hyperion, 1993, CDA 66581-2 és Hyperion, 1996, CDD 22003
Borodin, A.: Chamber music: String quartet, string quintet, cello sonata. [Közr.]: Kertész Ottó jr., cello, Prunyi Ilona, zongora. Marco Polo, 1989, 8.223172
Medtner: Piano concert No. 1. ; Piano quintet in C major. [Közr.] D. Alexeev, zongora, BBC
Symph. Orch., A. Lazarev, vezényel.  Hyperion, 1994. CDA 66744
Mozart, W. A.: Flute quartet, K. 285, 285a, 285b, 298. [Közr.] Szebenyi János, fuvola, Kiss András,
hegedű, Bársony László, brácsa, Botvay Károy, cselló. Hungaroton, 1981, SLPX 12183
Spohr, L.: String quartets.
Vol.1. No.27., Op. 84. no.1; No.28. Op. 84. no.2. Marco Polo, 1989, 8.223251
Vol.3. No.1. Op.4. no.1; No.2. Op.4. no.2; No.5, Op. 15. no.2. Marco Polo: 1991. 8.223252
Vol.4. No.3. Op.11; No.4. Op.15. no.1; No.6. Op.27. Marco Polo:1991, 8.223254
Vol.5. Op. 29. no.1,2. Marco Polo: 1990, 8.223255
Nanes, R.: Five string quartets. Vol. 1. – Vol. 2. Delfon: [é.n.], 70.80.
Lutoslawski, W.: String quartet; E.: String quartet. Hungaroton: [é.n.], SLPX
Sári J.: Vonósnégyes [és más művek]. Hungaroton: SLPX 12872
Dohnányi E.: Szerenád, Op. 10. [Közr.] Kovács Dénes, hegedű, Bársony László, brácsa
Szonáta csellóra és zongorára, Op. 8. [Közr.] Jandó Jenő. Hungaroton, 1985, SLPX
Dohnányi E.: Op. 10, Op. 6.; Weiner L.:String trio. Op. 6. no.1. Hungaroton, 1998, HCD 31757
Mozart, W. A., Quintet,in A, K 581; Brahms, J.: Quintet Op. 115. [Közr.] Eugene Rousseau, szaxofon. Jeanné, JDR, 2006. 2272.

III. Lemezek a Budapesti Vonósokkal

Serenade. Master Digital 19 469
Vivaldi: Die vier Jahreszeiten. Laserlight 15 518
Vivaldi: The four seasons. Laserlight 15 656
Händel: Wassermusik. Laserlight 15 607
Händel: Organ concertos. Op. 4, no.2,4,5; Op.7. no.4. Lehotka Gábor, Budapesti Vonósok.
Hungaroton, 1986, SLPD 12470.
A Baroque Concert: Vivaldi – Purcell – Geminiani. Hungaroton, 1989, SLPD 12995 / HCD 129995
Vivaldi: Violin concertos. Naxos 8.550189
Rodrigo: Concierto de Aranjuez. Laserlight 15 602
Grieg, Respighi, Britten. Video Vox, 1989.
Vivaldi: Complete Concertos
Vol. 1. Nuova Era 6937
Vol. 2 Nuova Era 7047
Vol. 3 Nuova Era 7113
Songs, Romanzes, Dances. Laserlight 14 040
Nocturnes, Arias, Etudes. Laserlight 14 039
Boëllmann: Quartett, Trio. Marco Polo 8.223524
Nordische Weisen. Capriccio 10 486
Oboenkonzerte. Capriccio 10 484
Schubert: Deutsche Tänze Capriccio 10 526
Albinoni: Oboenkonzerte Capriccio 10 507
Händel: Orgelkonzerte Capriccio 10 533
Bach, J. Chr.: Symphonie concertanti. Capriccio C 7005
Bennett: Piano Sextet, Op. 8 ; Sonata Duo, Op. 32 Marco Polo 8.223304
Salieri, A.: Concerto for Oboe, Violin and Cello in D Major ;Concerto for Flute and Oboe in C major; Sinfonia, "La Veneziana", Capriccio C 10530
Salieri, A.: Sinfonia, "La Veneziana" ;Concertos, Capriccio C 10530
Csajkovszkij, P.I.: Souvenir de Florence; Valse-scherzo; Serenade melancolique; Pezzo capriccioso; Romance. Capriccio C 10441
The Best of Vivaldi. Naxos 8.551105
Albinoni, T.: Concerti a 5 – Opp. 5, Nos. 1-12 Capriccio C 10709
Albinoni, T..: Oboe Concertos – Opp. 7, 9 Capriccio C 10507
Albrechtsberger, J.G.: Harp Concerto in C Major; Partita in F Major; Wagenseil, G.C.: Harp Concerto in G major (közr.: Vigh Andrea) Capriccio C 10586
Magnificat: Vivaldi – Albinoni – Sammartini – Caldara. Budapesti Madrigálkórus és Budapesti    
Vonósok. Vezényel: Szekeres Ferenc. Hungaroton, 1989, SLPD 12975.
Álmodozás: Händel, Schumann [et al]. Hungaroton, 1988, SLPD 31016.
Szerelmi üdvözlet: Schubert, Liszt [et al]. Hungaroton, 1991, SLPD 31437.
Kodály karművészete: [más művek mellett] Ave Maria: női karra, vonósokra és orgonára;
Offertorium: baritonszóló, vegyeskar, zenekar, orgona. Hungaroton, 1988, SLPD 12554.
Haydn, J.: Organ concertos. Lehotka Gábor, Budapesti Vonósok. Hungaroton, 1989, SLPD 31001.
Baroque chamber music. [Közr.] Hortobágyi György, fagott, Pertis Zsuzsa, csembaló, Botvay  
Károly, cselló. Hungaroton, 1981, SLPD 12184.

Bibliográfia

Bibliográfia

Tovább...

Válogatott bibliográfia

  • MMA könyvtári állomány
  • Recepció

Recepció

Szikszay Szilvia: A kamarazenakarok Rollse Royce-a: beszélgetés a 70 éves Botvay Károllyal
http://www.terasz.hu/main.php?id=egyeb&page=cikk&cikk_id=3074 (2016.04.13.)
Szepesi Krisztina: Botvay Károly. (2016.04.13.)
http://www.parlando.hu/2015/2015-1/BotvayKaroly.htm
Németh Bálint: Botvay Károly: "Az együttzenélés öröme tartja össze az együttest"
http://fidelio.hu/klasszikus/2012/02/19/botvay_karoly_az_egyuttzeneles_orome_tartja_ossze_az_egyuttest/  (2016.04.13.)    
Campbell, Margaret: Karoly Botvay: a profile. In: The Strad,  1982. febr. (Vol. 92.)
T. H.: Karoly Botvay. In: Music and Musicians. 1978. szept.
Malina János: Mecénás nélkül [Beszélgetés a Budapesti Vonósokról]
 in: Budapest 1984. (22. évf.)  9. sz. 14-15.p.
http://apps.arcanum.hu/app/budapest/view/Budapest_1984/?pg=319&layout=s (2016. 04.13.
Wirthmann Julianna: Összefoglaló a külföldi kritikákból:
Muzsika 20. évf. 7. sz. (1978. júl.) Válogatás az angliai hangversenykörútt kritikáiból
Muzsika 40. évf. 3. sz. (1997. márc.) Válogatás az Új Budapest Vonósnégyes külföldi kritikáiból


Kapcsolódó tartalmak

  • hírek
  • események
  • videók
További események >
További hírek >
További videók >
  • © Magyar Művészeti Akadémia, 2017

  • facebook
  • Hírlevél
  • Szakértők
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Szerzői jogok
  • Kapcsolat