Életrajz
Életrajzi adatok
Székelyudvarhely (Románia), 1955. december 24.
Iskolák
1970–1974: Marosvásárhelyi Művészeti Líceum – zene tagozat
1974–1978: Zenetanárképző Főiskola, Marosvásárhely
1979–1982: Gheorghe Dima Konzervatórium, Kolozsvár – levelező tagozat – Zenepadagógia szak
Munkahely
1978 1. sz. Mártonffi János Iskola, Szentegyháza, Hargita megye, zenetanár
1982–: Tanulók Háza, Szentegyháza, hangszeroktató
1991–: Gyermekfilharmónia Alapítvány, Szentegyháza, alapítványi elnök
Művészeti szervezeti tagság
1994–: Romániai Magyar Dalos Szövetség
2005–2011: MMA társadalmi szervezet tagja
2006–: Erdélyi Kós Károly Egyesület, alapító tag
2011–: a Magyar Művészeti AKadémia rendes tagja
Dugófalvától a Magyar Örökség Díjig
Mirk László beszélgetése Haáz Sándorral, a szentegyházi Gyermekfilharmónia karvezetőjével
2003 decemberében harmincharmadik alkalommal osztották ki a Magyar Örökség Díjakat Budapesten. E magas kitüntetésben részesült a már két évtizedes múlttal rendelkező szentegyházi Gyermekfilharmónia is és karvezetője, Haáz Sándor, id. Haáz Sándor marosvásárhelyi néprajzkutató, valamint post mortem díjat kapott Haáz Ferenc Rezső, a székelyudvarhelyi múzeum alapítója. Korunk, valamint a második világháborút megelőző időszak legjelentősebb magyar teljesítményeit elismerő Magyar Örökség Díjjal ezúttal azt az Erdély-, sőt Európa-szerte elismert Haáz családot tüntették ki, amely az eltelt száz évben több nemzedéken át felbecsülhetetlen munkát végzett a hagyományos népi – szellemi és tárgyi – értékeink megmentése és továbbadása terén.
*
Honnan származik a Haáz család, mert tudomásom szerint egyedül ti viselitek ezt a nevet itt a Székelyföldön?
Ez igaz. Apai ágon ugyanis szepességi őseim vannak. A Magas-Tátra keleti előterébe, a Poprád, Hernád, Dunajec és Gölnic patakok mentén húzódó medence Szepesbéla (Spisská Belá) nevű kisvárosában már az 1500-as években élt a cipcer Haas család, amely évszázadokig városvezetői tisztségeket töltött be. Felmenőim a XVIII. század közepéig viselték a Haas nevet, mikoris az akkori városbíró, Daniel Haas Haázra magyarosította a nevét, bizonyára azért, mert már magyar érzelmű és elkötelezettségű famíliának tartották magukat. Nagyapám, Haáz Ferenc Rezső még Szepesbélán született anno domini 1883-ban. Iskoláit Késmárkon és Iglón végezte, hogy aztán a jó kezű és szemű festő-rajzoló hírében álló maturándust a család 1901-ben Budapestre adja egyetemre, ahol 1905-ben végezte – Székely Bertalan osztályában, Szinyei Merse Pál és Benczúr Gyula tanítványaként – a Szépművészeti Főiskolát. Katonaideje alatt megpályázta, és 1906-ban el is foglalta a székelyudvarhelyi református kollégium megüresedett rajztanári állását. Gyökeret is eresztett a székely anyavárosban, családot alapított, négy gyermeket felnevelt, és itt élt Udvarhelyen 1958-ban bekövetkezett haláláig.
Vajon mi késztette a rajztanárt, Haáz Ferenc Rezsőt, hogy múzeumot alapítson Székelyudvarhelyen?
Úgy gondolom, hogy a Felvidékről ide, a Székelyföldre került nagyapámat mélyen megragadhatta ez a különleges, már-már exotikusnak is beillő magyar, de egészen másképpen magyar vidék, annak múltja, és már pályája kezdetén felismerte és nagyra értékelte a székely tárgyi népművészeti hagyatékot, melynek gazdagsága, színes sokoldalúsága valósággal elárasztotta a század eleji Udvarhely környéki falvakat Lövététől Siklódig, Székelykeresztúrtól Korondig, egészen az isten háta mögötti apró településekig. Szabad idejében évtizedeken át gyűjtötte és diákjaival gyűjtette a vidék tárgyi néprajzi anyagát, közben pedig rajzolt, festett, rendre megörökítve a népélet és gazdálkodás, s az életmód megannyi néprajzi örökségét, házakat, kapukat, gazdasági épületeket, utcarészleteket, házbelsőket, a népi viseleteket. Az ilyenszerű néprajzi búvárkodásai egyre közelebb vitték a faragványokhoz, a festett bútorokhoz, a népi szőttesek színes és gazdag világához úgy, hogy ma már az ő akkori rajzai, vázlatai, festményei alapján hiteles képet nyerhetünk a jó száz évvel ezelőtti székely népi kultúra kincseiről. A néprajz iránt kíváncsivá tett diákjai nagy segítségére voltak kutató és gyűjtőmunkájában, aminek aztán évek múltán meg is lett az eredménye: a kitartó és szorgos munkával egybehordott népi tárgyi emlékekből iskolai néprajzi múzeumot rendezhettek be. Ez a gyűjtemény lett az alapja a Székelyudvarhelyi Múzeumnak, melynek 1948-ban megszervezője és 1951-ig első igazgatója lett. Születésének 110. évfordulóján az ő nevét vette fel az intézmény, és azóta áll mellszobra a múzeumkertben, Bodó Levente szentegyházi szobrászművész ihletett alkotása.
A Haáz család másik kitüntetettje édesapád, az etnográfus, grafikus id. Haáz Sándor, aki bátyjával, a fiatalon elhunyt szintén etnográfus Haáz Ferenccel együtt a családi örökség folytatói. A kívülállónak úgy tűnhet, a pályaívüktől elkanyarodtál, a zene megszállottja lettél. Mi erről a véleményed?
Azt válaszolom, ne higgyen a látszatnak. Mert bár igaz, amit a zene iránti szenvedélyes vonzalmamról állít, csakhogy ez jóval azután tudatosodott bennem, mint a tárgyi néprajz iránti határtalan szeretet, az a csodaszép mesevilág, amely belengte egész gyermekkoromat. Dugófalváról szól a történet, amiről a család tagjain kívül eddig kevesen szereztek tudomást. A gondtalan gyermekkort, majd később a hosszú nyári vakációkat testvéreimmel anyai nagyanyámnál töltöttem, Tarcsafalván. Önfeledten játszottunk reggeltől estig a kertben. Apánk színes, ámulatba ejtő mesevilága – rajzai, festményei, melyek mind a falu világáról szóltak, a színes népviseletet megőrző vázlatai, stb. –, öntudatlanul begyűrűzhetett az amúgy is nagyon fogékony képzeletvilágunkba, mert mi mással magyarázható az, hogy egyszercsak újszerű játékot, foglalatosságot találtunk ki magunknak. Dugóból emberkéket készítettünk, házakat, egy egész falut építettünk nekik a kertben, ahol azokkal ugyanazt csináltuk, mint nap mint nap a falu emberei: vetettünk, szántottunk, állatokat neveltünk, kaszáltunk. Nyolc éves koromban készítettem különben az első dugóembert, akit nyomban el is neveztem Dugó Daninak. Két húgommal és a helyi rendőr fiával egyre csak készítettük az újabbnál újabb dugóembereket, mindeniknek nevet is adtunk. És közben hozzáláttunk a házépítéshez, mindezt természetesen a kertben, egy már nekünk fenntartott szögletben. Az első ház három téglából állt, rajta cserép. Olyan törökös lakóház volt, ablak sehol. Mikor meglátta édesapánk, súgott bizony, tanácsokkal látott el bennünket, hogy mit s hogyan csináljunk tovább. A szünidő végén – a napra is emlékszem –, szeptember13-án összeszedtünk minden megfoghatót – a dugóembereken kívül természetesen, mert azokat magunkkal vittük Marosvásárhelyre, és ott játszottunk velük, ha eszünkbe jutott, egészen a következő nagyvakációig –, és szépen elraktároztuk a padláson a nagymama nagy, festett ládáiban. A következő nyáron aztán újra felépítettük a falut. Tizennégy éves koromban, jól emlékszem, már tizenhárom ház volt Dugófalván: barompiac, kaszáló, üzlet, templom, kórház, börtön. Dugóemberek címmel hetilapot adtunk ki, kézzel írtuk, ára 15 bani volt. 1972-ben volt az utolsó Dugófalva. De akkor már hihetetlenül élethű kezdett lenni az egész. Addig csak olyan önfeledt játék volt, de akkorra már szinte valóságos történelmi falunak kb. az 1500-as évekre tehető aspektusa volt. A házakon zsúpfödél vagy zsindely, a templom tornyán szélkakas. Akkorra már a játék nagyon is tudatos tervező-építő munkává nemesedett, jobban odafigyeltünk az arányokra, méretekre, hogy minden lakóház, gazdasági épület, az utcák, az istállókban, pajtákban az állatok – ezeket krumpliból készítettük –, szakasztott olyanok legyenek, mint a valóságban. Eddig tart tehát a történet, amihez még csak annyit fűzök hozzá, hogy a családunkat mindig is belengő néprajz iránti szeretet bennem is mély nyomot hagyott. Ma is azon fáradozom, hogy a hagyományos népi értékeket mentsem, tovább éltessem. Ezt teszem a népdalkinccsel minden lehetséges módon és minden lehetséges eszközzel. De hát ez is a munkám, zenetanár vagyok.
Hol jártál iskolába, kik voltak a mestereid?
Művészeti középiskolát végeztem Marosvásárhelyen. A hatvanas, hetvenes években jó hangulatú, kiváló iskola volt. Nagyszerű tanáraink voltak, mint például Trózner Sári néni, Szász Károly, Branner Nóra, Sárosi Péter, Derzsi Albert. Hegedűt, brácsát tanultam, de szabad időmben főként a néprajz érdekelt. Kerékpárral bejártam egész Erdélyt, fényképeztem a régi házakat, csűröket, illesztékeket. Aztán mégis a zenét választottam, így kerültem a vásárhelyi tanárképző főiskola zenepedagógiai karára. A főiskolás évek nagyon sok hasznos dologgal feltarisznyáltak. Kiváló tanárunk, Branner Nóra vezetésével néhányan – Sipos Zoltán, Szőcs Dániel, Elekes Emőke, Fábián Mária és én – megalakítottuk a marosvásárhelyi régizene együttest. Repertoárunkat a nagyon fiatalon elhunyt, rendkívül tehetséges Babrik József hagyatékából állítottuk össze. Akkortájt kezdték feldolgozni a Kájoni- és a Vietóris-kódexek anyagát, és minket magukkal ragadtak azok az új harmóniák, új dallamok. Elsők között szólaltattunk meg tizenhatodik századi erdélyi reneszánsz muzsikát. Páratlan közönségsikerünk volt. A szakma is felfigyelt ránk, mert rövidesen nagylemezünk jelenhetett meg, és ez bizony akkor nagy-nagy elismerésnek számított. Ez 1978-ban történt.
Az az év életed nagy fordulópontját is jelentette: Szentegyházára kerültél zenetanárnak. Milyen tervekkel indultál?
Azzal az elhatározással, hogy csak körülnézek, majd fordulok is vissza, és sürgősen állás után nézek Székelyudvarhelyen. Szülővárosomban várt rám édesapámék üresen álló egykori háza, és szinte biztosra vettem, hogy családunk elismertsége rövidesen álláshoz juttat. Hát, nem ez történt. Igazgatóm, Kádár Levente azzal fogadott, hogy talpra szeretné állítani a rezesbandát, nagy szükség lenne egy zenetanárra, aki az irányítást elvállalná. Ő volt az, aki fogadásomat is megszervezte: székelyruhába öltözött diákok sorfala között léptem át az iskola kapuját, és közben a Nagyfalusi torony… kezdetű népdalt énekelték, csodaszépen. Szemem s szám elállt, hogy íme, milyen fantasztikus muzsikás iskolába kerültem!
Az akkori régizenéből idecsöppent fantáziámat ez nagyon felajzotta. Igazgatóm, aki ma is az, tartóztatott: maradjak legalább egy hónapot… És kezembe nyomott egy trombitát, hogy tanuljak meg trombitálni, mert ki tudja… Hát jó, mondtam, akkor még egy ideig maradok.
És te maradtál. Közben eltelt egy negyedszázad. Munkával, sok gonddal, törődéssel és sikerekkel a tarsolyodban is természetesen.
Az utóbbira azért még várni kellett egy ideig. Annyiban szerencsésnek érezhettem magam, hogy az iskolának volt egy nagyon jó képességű és jól felkészült kórusa, hangszert, mindenekelőtt hegedűt ismerő tanulók is voltak elég szép számban, mert divat volt hegedűórára járattatni a gyermekeket Tamás Misi bácsihoz, az egykori kiváló kántortanítóhoz. Így aztán az ő és a Gál Bandi bácsi, a másik hegedűoktató tanítványaiból septiben egy 12 tagú vonósegyüttest verbuváltam, és már az év végén közönség elé álltunk. Közben én is vállaltam tanítványokat, három másodikos kisdiáknak a szülőkkel negyedes hegedűt vetettem, és én is beálltam a sorba, együtt muzsikáltunk. Néhány évig az I–IV.-ben is, és az általános iskolában is tanítottam, de ez a többletmunka nemsokára előnyömre vált, mert az elemiben felkészített kisdiákokat: hangszereseket, kórustagokat, az általános iskola ötödik osztályában már mint régi családtagokat fogadhattam. Így történhetett, hogy az 1978-ban megkezdett s végig szigorúan vett, kitartó, megállást nem ismerő munkával elértem, hogy 1982-ben elérkezettnek lássam az időt, hogy megalakulhasson egy gyermekfilharmónia. Sikerült is akkorra – és csak az én iskolámból – egy 150 tagú együttest (hangszereseket, énekeseket) kiállítanom. A szándékot tett követte, és megszületett a szentegyházi Gyermekfilharmónia, amelynek már évtizedekben mérhető múltja van. Hírünk azóta határainkon túlra is eljutott. Bizonyság rá a legutóbbi, s egyben az eddigi legnagyobb nemzetközi elismerés, a Magyar Örökség Díj. Hidd el, túl azon, hogy ilyen nagy kitüntetésben részesültünk, értékét szemünkben, szívünkben még jobban emelte az a nagyszerű érzés, élmény, hogy a 130 tagú Gyermekfilharmónia ott lehetett az ünnepélyes díjátadáson, és utána koncertet tartottunk a felújított Szent István-bazilikában.
Mi lehet a magyarázata annak a példátlan közönségsikernek, ami a Gyermekfilharmónia koncertjeit kíséri?
Ezen én is sokat gondolkoztam. Talán nem tévedek, ha azt mondom, hogy a sok kicsi gyermek már elragadtatja a közönséget, és hadd tegyem hozzá, bizonyos fokig elnézővé teszi a hallgatóságot a hibák iránt, amelyek óhatatlanul is előfordulnak. Egy másik magyarázat az lehet, hogy ez az amatőr fúvós- és vonószenekar egy olyan különös, érdekes hangszínt ér el, hogy aztán azzal a nyers hangú, harsány, a száját jól kitátva éneklő gyermekkórussal – különösen ha jól össze tudom hangolni a gyermekeket, és ez tisztán meg tud szólalni –, oly elragadó, olyan hátborzongató, hogy a hatása alól nem tudja kivonni magát a vájtfülű sem. Aki először hallja ezeket a gyerekeket, azt mindenképp megindítja, és egyfajta katarzison esik át. De aki tízszer, hússzor hallotta, az már megfogalmazhat kritikát is. Csakhogy az, aki ennyire figyelemmel kíséri az előadásainkat, az már belát az együttes előadásokon túli élete mögé, az életébe lát be, és akkor rögtön észreveszi, hogy itt a filharmónia léte nem kimondottan csak a koncertezéssel telik el, hanem számtalan olyan fontos dolog történik az életükben, ami többet ér ezeknél a koncerteknél. És aki ezt a népnemzeti igyekezetet észreveszi, aki ennek a népnevelésnek ezt a formáját felfedezi, és azt is, hogy mi zajlik a Gyermekfilharmóniában a hétköznapokon, annak már nincs képe kritikával elvenni az igyekezet kedvét. Első és legfontosabb célomnak tartom, hogy a kórustagok minél több népdalt tudjanak. Ezért nincs megszabott repertoárja a gyermekkórusnak, mert ha van miből gazdagon válogatni, akkor bármikor és bárhol vállalom velük a fellépést. Ezért aztán a dalkörön, a próbákon, a tanórán arra törekszem, hogy minél több idő maradjon a népdaltanulásra. Elvárom a gyerekektől, hogy ne csak ilyenkor, hanem a különféle összejöveteleken, együttléteken is népdalokat énekeljenek.
Egy-egy koncertút vagy turné előtt milyen szempontok szerint válogatjátok meg az előadások műsorát? Vannak-e és melyek azok a sikerdarabok, amelyek rendszerint bekerülnek a repertoárba, és miért?
Rendszerint előre tudjuk, hol, milyen hallgatóságra számíthatunk. Ezek után kiválogatom azokat a darabokat, amelyekkel úgy érzem, meg tudjuk nyerni a közönséget. Kötelességünknek érezzük, hogy néhány klasszikus művet is játsszunk. Örökös nyitó számunk J. S. Bach Parasztkantáta (részlet), amit a kórus két szólamban énekel. Az eredeti Bach-kotta alapján magam készítettem az átiratot a zenekar számára. W. A. Mozart Májusi dal, J. Brahms, F. Schubert vagy P. I. Csajkovszkij altatódalai rendszerint repertoáron vannak. Szintén kedvencünk G. F. Händel Győzelmi kórus Júdás Makkabeusából, két kürtszólóval, fuvolával. Ennél a klasszikus blokknál az a legfőbb cél, hogy a hangszerekből kiszedjük a szépet. Vannak aztán ún. történelmi blokkok, amelyeket különböző alkalmakra, évfordulókra állítok össze. Az utóbbiak közül a Kossuth- és Rákóczi-évet említem. Ezekre megpróbáltam olyan csokrokat összeállítani, amelyek történelmileg is áttekintik Kossuth, illetve Rákóczi korát, és dalaiban próbálják megjeleníteni. Például nagy segítségemre voltak legutóbb is Kodály színpadi művei, de válogattam népdalfeldolgozásaiból is. Alkalomszerűen népdalcsokrokkal is jelentkezünk, van Homoród menti, felcsíki, alcsíki, udvarhelyszéki összeállításunk. Röviden: csakis Hargita megyei népdalkincset adunk elő. És ez érthető is, hiszen ez a mi szűkebb pátriánk, ez a szülőföldünk.
A Gyermekfilharmónia történetében fordulópontot jelentett az 1991-ben életre hívott Gyermekfilharmónia Alapítvány. Céljairól ez olvasható a Szentegyházi Hírlap legelső számában (1992. február): „A Filharmónia további támogatása, a területi székely-magyar népi hagyományok ápolása, mindezek megismertetése idehaza és határainkon túl." Szűkszavú ez a vázlatos ismertetés. Mondd, mit valósítottatok meg az Alapítványnak köszönhetően az elmúlt közel tizenhárom esztendőben?
Kezdem az előzményekkel. 1990-ig csak nagy ritkán nyílt lehetőség arra, hogy a Gyermekfilharmóniával turnézhassunk. Könnyű számba venni, mert összesen négyszer: 1983-ban, '85-ben, '87-ben és '89-ben. „Páratlan év páratlan csodája" – mondogattam akkoriban. Csoda volt, hogy ennyire is futotta a pénzből, kétévenként, de így is csak a vonatra volt elég. Nem engedhettük meg magunknak azt a luxust, hogy bérelt busszal utazzunk Marosvásárhelyre, Kolozsvárra, Nagyváradra, Nagykárolyba vagy Szatmárnémetibe koncertezni. Külföldre, még Magyarországra is csak 1990-ben sikerült elmennünk. De akkor olyan szerencse ért bennünket, hogy megnyíltak a kapuk a Gyermekfilharmónia előtt, főleg, ami az anyagiakat illeti. Dél-tiroli mecénásaink kerültek, akiknek a nagy értékű segélyszállítmányaik értékesítésével 1991 nyarán létrehozhattuk a Múzeum Szállót, amely 35 vendégnek tud télen-nyáron szállást, teljes ellátást biztosítani. Azért kapta ezt a nevet, mert a szálló folyosóján néprajzi gyűjteményt állítottunk ki, valóságos néprajzi múzeum fogadja tehát a szálló vendégeit. A tiroliaknak köszönhetően, hogy tovább folytassam a sort, két autóbuszt is kaptunk, és beindítottuk a Budapest–Szentegyháza buszjáratot. Jelenleg öt busz szállítja az utasokat ezen az útvonalon. Mivelhogy egyszerre így megtollasodtunk, kellett egy jogi háttér, egy alapítvány, hogy ennek égisze alatt tevékenykedhessünk, és a vállalkozásokkal megteremtsük a Gyermekfilharmónia turnézásaihoz szükséges anyagi fedezetet. 1992-től az alapítvány adja ki a Szentegyházi Hírlapot, amit nyolc évig Szabó Klára könyvtárosnővel szerkesztettünk, és havonta jelent meg. 2000-től negyedévenként megjelenő időszakos, dokumentációs újság.
A Szentegyházi Hírlap igazán színvonalas, olvasmányos és valóban információgazdag kiadvány. Itt olvastam néhány színes élménybeszámolót koncertútjaitokról, és arról, hogy milyen bőséges művelődési programok várják egész esztendőben a tanulni, szórakozni vágyó szentegyháziakat, ifjakat, időseket egyaránt. Már ez is örvendetes. Hát még amikor azt olvasom, hogy a rendezvények java részét a Gyermekfilharmónia vagy az alapítványa szervezi. Melyek is ezek?
Minden évben farsang végén – idén február utolsó hetében volt – tartjuk a Homoród menti népdalvetélkedőt. Ezen rendszerint 120 meghívottunk van, a vidék falvaiból jönnek fiatal és idős énekesek és zenekarok. A legnépesebb települések – Lövéte, Homoródalmás, Kápolnásfalu – küldenek nagy számban versenyzőket. Nem mi állítjuk a zsűrit, máshonnan hívok zenetanárokat a bíráló bizottságba. Az elhangzott dalokat szalagra vesszük, és amint az anyagi lehetőségeink engedik, hangkazettákat adunk ki, valamint a Törpe daloskönyv című füzetet is megjelentetjük, amely dalszövegeket és kottákat tartalmaz. Eddig öt daloskönyvünk látott napvilágot a hangkazettákkal együtt.
Március 15-én itt Szentegyházán '48-as hangversenyt tartunk. 1992 óta május hónap első hétvégéjén szervezzük a Filharmónia Napokat.
Ez négy napos zenei ünnepségsorozat, ahová több megyéből és Magyarországról hívunk zenekarokat, együtteseket. Minden este három órán át koncertet hallgathat a közönség, napközben a vendégeknek különböző szórakoztató műsorokat – főzőversenyt, lovaglást, gyalogtúrát, stb. – szervezünk.
Minden évben van a nagy nyári turné, általában két-két hetesek. Ezt úgy szervezzük, hogy előbb felkeressük Erdély szórványvidékeit, 2-3 napot koncertezünk ott, utána átlépjük a határt, és tíz napot töltünk leginkább Magyarországon, de jártunk már Szerbiában, Szlovákiában és Ausztriában is. Az idén Törökországban turnézunk, ugyanis meghívtak az évente megrendezett Cseresznye-fesztiválra, Rodostóba és Isztambulba. Ezidáig magyarországi együtteseket hívtak a rendezvényre, most két erdélyit, a csíkszeredai Hargita Nemzeti Székely Népi Együttest és minket, a szentegyházi Gyermekfilharmóniát. Háznál szállásolnak majd el, egy-egy gyermekért török gyerek fog jönni. Rendkívül nagy élményben lesz részünk. Három koncertünk lesz, menet megállunk majd Bukarestben, ahol szintén tartunk egy előadást.
A naptár szerint következő fellépésünk már újból itthon lesz, Szentegyházán, az augusztus 20-i ünnepségen.
Minden évben október 1-jén tartjuk a felvételi vizsgát a Gyermekfilharmóniába. Így biztosítjuk az utánpótlást. A jelentkezők korhatára 22 év. Azt tudják, hogy a 20 éven felülieket kísérőként foglalkoztatjuk: felelősségteljes munkával bízzuk meg őket, hangversenyútjainkon 20 gyermekért felelnek.
December 25-én karácsonyi hangversenyt adunk, és ezzel rendszerint az évi munka befejeződik.
Évközben igyekszünk eleget tenni a meghívásoknak, egyszeri szerepléseknek, legyen az városnap, évfordulós megemlékezés, egyházi ünnep stb. Igyekszünk minden meghívásnak eleget tenni, mert az ilyen részvétel is javára van a filharmóniának, hírünket viszik, újabb meghívásokat kapunk, közben a gyermekek világot látnak, különféle emberekkel ismerkednek meg, látnak, tanulnak mindenből.
Sikereid titka?
Elsőként a humorérzéket említeném, ezt az édesapámtól és a tarcsafalvi nagyanyámtól örököltem. Úgyszintén a játékosságot is tőlük. Azt hiszem, ezeket a tulajdonságokat sokan értékelik. Amit most fogok mondani, az talán már inkább adottság: szívesen és gyorsan be tudok illeszkedni a gyermekek világába, vágyom, és szeretettel teszem is ezt. Ez nagy hasznomra válik a gyermekközösségek munkájának, életének megszervezésekor. Talán egyenesen pedagógus őseimtől hoztam magamban, hogy valósággal élvezem, szórakoztat a gyermekek világa, és ezt érzik, és hamar befogadnak maguk közé. Szeretek a gyerekek közt lenni, a közös együttlétet kellő humorral, és ha kell, szigorral meg tudom teremteni.
In: Szélelyföld, 2004/1. sz.
Haáz Sándor: Curriculum vitae
Haáz Sándor vagyok, zenetanár, 1955-ben születtem Székelyudvarhelyen, kiskoromtól Marosvásárhelyre költöztünk, ott nevelkedtem.
A Haáz nevet nagyapám hozta erre a vidékre. 1906-ban rajztanárként Felvidékről került Székelyudvarhelyre, – itt néprajzi múzeumot hozott létre. Édesapám a „Maros-Székely Népiegyüttes" egyik alapítója, szintén rajztanár. Néprajzosként a székely népviseletek és a varrottasok szerelmese.
1974-ben a marosvásárhelyi Művészeti Líceum zeneszakos diákjaként érettségiztem, majd a Zenetanárképző Főiskola elvégzése után 1978-ban helyeztek ki Szentegyházasfaluba (Vlahita) zenetanárnak.
Megnősültem, két fiúgyermek édesapja vagyok.
Levelezői tagozaton elvégeztem a kolozsvári „Gh. Dima" Konzervatóriumot.
1978 óta tanítom a falu igen tehetséges diákjait, az 1. számú „Mártonffi János" Iskola és a Tanulók Háza zeneóráin.
Jó hagyományokra bukkantam: a helység két kántortanítójának és ambíciózus zenetanár-elődeimnek köszönhetően az iskolámban jó kórus működött, pár gyermek hegedülni tanult, igazgatóm jóvoltából fúvószenekar is létezett.
1985-től a rezesbanda zenei irányítását is átvettem.
Az iskolai vonós – és fúvószenekar létrehozása, rendszeres szereplése, a székelyruhás gyermekkórus sikerei következtében alakult meg 1982-ben a Gyermekfilharmónia együttes, mely mai napig is létezik. Száz kórustag és negyven zenekari tag alkotja, több mint 1000 hangversenyt tartott Erdély és külföld (főleg Magyarország) különböző színpadjain.
Szentegyházán nincs zeneiskola, a vonós és fúvósrészleg (zenekari tagok) a Tanulók Háza zenekörein tanulják meg hangszereik kezelését irányításom alatt.
A műsorunk tartalma változatos (klasszikus feldolgozások, népdalcsokrok, más népek dalai), ezek javarészt az én hangszereléseim, az együttes pillanatnyi felkészültségének megfelelően.
Az 1989-es fordulatig minden „Megéneklünk Románia" országos fesztiválon díjazták a 140 tagú együttest.
A fordulatkor elérkezett a külföldi hangversenykörutak ideje. 1990 tavaszi koncertjeink Budapesten, Szentendrén váratlan erkölcsi és anyagi sikereket eredményeztek.
Dél-Tirolból kapott segítséggel elkészítettük a Múzeum Szállót (29 fős vendégház, a Művelődési Ház padlásterében kialakítva – folyosóján falumúzeum).
1991-ben létrejött a Gyermekfilharmónia Alapítvány, mely jogi és anyagi hátteret biztosít gazdálkodásunkhoz. Azóta a turnékat, hangszerfelújítást, beszerzést önerőből végezzük. Nemrég Iskolai gyermekfogászati rendelőt is indítottunk Alapítványunk, nagy sikerrel működtettük öt éven keresztül.
1992-től 2007-ig jelentettük meg havi rendszerességgel a Szentegyházi Hírlapot, a Gyermekfilharmónia folyóiratát, a kisváros egyetlen kulturális, társadalmi újságját.
Évi rendszerességgel megszervezzük a májusi Filharmónia Napokat. Ezen a nemzetközi zenei találkozón 300-400 meghívott fiatal (kórusok, zenekarok) szerepel. Zenei estélyeket, napközben vetélkedőket, közösségi játékokat szervezünk, majd utcabál, fáklyásmenet zárja a rendezvénysorozatot.
1998-tól évente megjelenik a Gyermekfilharmónia énekeskönyve, a Törpe Daloskönyv és beindul a népi bútorfestő mozgalom. Az Alapítvány célja a hagyományőrzés, ennek érdekében szervezzük évi rendszerességgel a Homoródmenti Népdalvetélkedőt valamint a Prímásképző-Táncháztábort.
A festett bútorok, a rendezvények a régi falu szellemét idézik a Múzeum Szállóban, mely szellemi műhellyé nőtte ki magát. Egyre gyarapodó képtárunkat a nyaranta megszervezett képzőművészeti alkotótáborok legsikeresebb darabjaiból állítottuk össze.
Az ebédlőnk számtalan találkozó, összejövetel színhelyévé vált, egyben a fellendülő faluturizmus központja. Értékmentési célzattal régi falusi házat vásároltunk és újítottunk fel Szentegyházasfaluban az együttes 25 éves évfordulójára.
[2016]
Munkásság
Munkásság
Haáz Sándor a szó legteljesebb értelmében tanár. Tanár, mint oktató, mint a hangszeres és zenei ismeretek átadója, mint a magas művészet közvetítője. Tanár, mint népművelő, hiszen ő a település kulturális életének motorja. Ő szervezi és közvetíti a zenét, a népdalt, a népművészetet, a néptáncot, a publicisztikát, a közösséget, a szervezett együtt munkálkodást, a táborozást és táboroztatást.; Tovább...
Munkásság
Uzsaly Bence András: Haáz Sándor zenetanár
Az életút
Haáz Sándor a szó legteljesebb értelmében tanár. Tanár, mint oktató, mint a hangszeres és zenei ismeretek átadója, mint a magas művészet közvetítője. Tanár, mint népművelő, hiszen ő a település kulturális életének motorja. Ő szervezi és közvetíti a zenét, a népdalt, a népművészetet, a néptáncot, a publicisztikát, a közösséget, a szervezett együtt munkálkodást, a táborozást és táboroztatást. Tanár, mint nevelő, hiszen mind munkával, mind ráfordított energiával, mind szakmai és emberi tisztesség terén jó példával jár elöl. 1978 óta a kb. 7000 lelket számláló székelyföldi Szentegyháza felső iskolájának, Szentegyházasfalunak egyetlen énektanára, szinte nem él a településen olyan ember, aki ne lett volna a tanítványa. De mint a fentiekből is kitűnik, lényegesen több mint egy általános iskolai melléktantárgy oktatója.
A nevelés, népművelés és a kultúra szeretetét családjából hozta magával. Nagyapja rajztanárként került Felvidékről Székelyudvarhelyre 1906-ban, ahol néprajzi múzeumot hozott létre. Apja szintén rajztanár, néprajzkutató, a Maros-Székely Népi Együttes egyik alapítója. Haáz Sándor a harmadik generáció a tanári dinasztiában, s bár nem rajz, hanem zenetanár, a szentegyházi népi képzőművészet is sokat köszönhet szervező munkásságának.
Székelyudvarhelyen született, de a család gyermekkorában Marosvásárhelyre költözött. Itt végezte tanulmányainak nagy részét is, előbb a Művészeti Líceum zeneszakos diákjaként, majd a Tanárképző Főiskolán szerzett ének-zenetanári képesítést. Hangszeres tanulmányai elsősorban a hegedűhöz kötődnek.
1978-ban friss diplomásként a Tanfelügyelőség a szentegyházi (Vlahita) 1. sz. Mártonffi János Iskolába helyezte énektanárként. Máig ez az állás a főfoglalkozása. Ekkor költözött vissza Székelyudvarhelyre, állandó lakhelye jelenleg is itt található. Egészen 2013-ig naponta járt ki Székelyudvarhelyről Szentegyházára, a két település távolsága mintegy 20 km.
Az iskolában felfedezte két kántortanító elődjének munkásságát és az abban rejlő lehetőséget. Az intézményben hosszabb-rövidebb ideig működött gyermekkar, néhány növendék hegedülni tanult, illetve az iskolaigazgató kezdeményezésére szintén 1978-ban jött létre a rezesbanda, amely inkább a felnőttek művelődését szolgálta.
Haáz Sándor megjelenésével mind a kórusmunka, mind a hegedűtanítás új lendületet kapott. Hamarosan már két kórus is működött párhuzamosan, és egyre több növendék tanult hangszeren. A hangszerek választását leginkább a faluban fellelhető hangszerállomány döntötte el. Eleinte csak hegedűk és furulyák voltak, illetve a rezesbanda hangszerei, 1981-től 3 klarinét, 1983-tól egy bőgő, 1990-től pedig az első cselló.
Az azóta Magyar Örökség díjjal kitüntetett Gyermekfilharmóniát az 1982. évi iskolai tanévzáró hozta létre, amikor a számos egyéb (színjátszó, szavaló, stb.) produkció miatt a zenei műsorra 5 percet biztosított az igazgató, és össze kellett vonni az együtteseket. A műsor Beethoven Örömódája és Bach Parasztkantátájának egy részlete volt.
Az együttesek közös fellépésének sikerén felbuzdulva folytatódott a munka, és 1983-ban már 140 gyermek összeszokott együtteseként vettek részt Románia legrangosabb ifjúsági zenei versenyén, a Megéneklünk Románia (CantariaRomaniei) fesztiválon. A 140 székely népviseletbe öltözött gyermek a Ceaucescu diktatúra idején román zsűri előtt ért el országos első helyezést, és ez megismétlődött az összes többi Megéneklünk Románia fesztiválon. (A fesztivált kétévente rendezték meg a rendszerváltásig.)
A győzelem jutalma minden esetben turné volt, így a Gyermekfilharmónia 1989-re Erdély számos városában ismertségre tett szert.
1990-ben került sor az első anyaországi koncertkörútra, amely fordulópontot jelentett az együttes életében. Jelentős erkölcsi és anyagi támogatókra találtak, és innentől kezdve rendszeressé váltak az anyaországi utazások, sőt, idővel évente többször is sor került ilyenre.
Az 1989-es politikai fordulat azonban új kihívások elé állította a Gyermekfilharmóniát is, új szervezeti struktúrát kellett létrehozni. Az iskola és az önkormányzat nem tudta vállalni az együttes finanszírozásának költségeit. Míg korábban a pártbizottság a jutalomturnék, fellépések költségeit állta, hirtelen megszűnt minden központi támogatás. Ennek kapcsán jött létre 1991-ben Haáz Sándor vezetésével a Gyermekfilharmónia Alapítvány, illetve 1991-ben a Múzeum Szálló. Előbbi a hivatalos szervezeti keretet, utóbbi az önfinanszírozást szolgálja. Az önkormányzat ingyenesen karbantartás céljára a Gyermekfilharmónia gondozásába adta a volt úttörőház emeletét és padlásterét, és az 1990-es koncertkörúton szerzett Dél-tiroli támogatók segítségével beépült a padlástér és az itt üzemelő Múzeum Szálló bevétele segíti a Gyermekfilharmónia működését. Az emeleten található a zeneterem, mely máig a település zenetanulásának egyetlen helyszíne, az összpróbákat kivéve az együttes próbái is itt zajlanak.
1992-től 2007-ig Haáz Sándor főszerkesztői munkájával jelent meg rendszeresen a Szentegyházi Hírlap, amely egyúttal a település kulturális folyóirata is volt.
Szintén ettől az évtől rendezik meg saját fesztiváljukat, a Filharmónia Napokat, melyre minden évben 300-400 meghívott vendég, és számos látogató érkezik. Ezen kívül szintén évi rendszerességgel rendezik meg a Homoródmenti Népdalvetélkedőt, a Prímásképző és Tánctábort, illetve a népművészeti Bútorfestő Tábort.
1998-tól évente jelenteti meg Haáz Sándor a Törpe daloskönyv sorozatot, mely az énekelni vágyók kottaanyaggal való ellátását segíti, főleg népdalok és kánonok találhatók benne.
2007-ben az Alapítvány egy régi falusi parasztház megvásárlásával ifjúsági táborozó helyet hozott létre, ahol azóta kalandpark is működik.
Időközben gyermekfogászati rendelő is alakult, ugyancsak az Alapítvány szervezésében, öt évig sikeresen működött.
2003-ig minden hangszert Haáz Sándor tanított, jelenleg egy tanítónő (egykori tanítványa), és egy Csíkszeredából kijáró hegedűtanár segíti munkáját a hegedűsök képzésében, de a mély vonós és fúvós hangszereket továbbra is ő oktatja.
A 100 fős kórus nagyjából az ezredfordulóig három szólamban énekelt, repertoárjuk jelentős részét műzenei átiratok alkották. Ekkor alakult ki az együttes új profilja, mely alapvetően népdalokra épül, és egyszólamú kórust foglalkoztat. E megoldást több oknál fogva a szükség is szülte, ugyanakkor ez adja az együttes egyedülálló hangzásképét, és a népzene ápolásának különösen magas színvonalú lehetőségét.
2011-ben a Gyermekfilharmónia európai hangversenykörútra kapott meghívást, többek között az Európa Parlamentben is felléptek.
Fennállásuk 30. jubileumán az összesített névsorok tanúsága szerint összesen 1197 gyermek vett részt a Gyermekfilharmónia munkájában a 30 év során. Haáz Sándor generációk és tantestületek munkáját végezte és végzi el egy személyben. Énektanár, kóruskarnagy, zenekarvezető, hegedű, brácsa, cselló, nagybőgő, furulya, fuvola, klarinét, trombita, kürt, és tuba tanár, a rezesbanda vezetője, a népdalvetélkedők és néptánc táborok vezetője, a kulturális fesztiválok és népművészeti táborok szervezője, az együttes minden előadott darabjának hangszerelője, összes kiadványának főszerkesztője, az Alapítvány, a Tanulók Háza, a Múzeum Szálló és a Filharmónia Ház életének koordinátora.
A Gyermekfilharmónia a település és a térség kulturális életének meghatározó szervezete, a néphagyomány ápolásának és továbbadásának legfőbb közege. Az éneklés és a közös zenélés szeretete szinte minden családban ott van, sőt, a csíkszeredai, vagy székelyudvarhelyi gimnáziumok osztályai is hangosak a közös énekléstől, ha több egykori szentegyházi kórustagot tudhatnak a maguk között. Szinte nincs olyan szentegyházi ember, aki így vagy úgy ne lenne Haáz Sándor tanítványa.
A Gyermekfilharmónia működése
A szentegyházi Gyermekfilharmónia nem pusztán ifjúsági zenei együttes, melynek célja a klasszikus értelemben vett zenetanulás és zeneművelés, hanem egyúttal néphagyomány-őrző, nemzet- és közösségmegtartó szerepet is ellát. Mindemellett működésének igen sajátos keretei vannak, hiszen a 140 fős együttes egy kb. 7000 fős (faluból és bányászvároskából egyesült) településen működik, állami fenntartás, iskolarendszerű képzés és központi költségvetési forrás nem segíti a munkáját. Ez olyan szervezeti és strukturális megoldásokat tesz szükségessé, melyekkel az anyaországban aligha találkozhatunk.
Az együttes létszáma a megalapítástól kezdve 140 fő, 100 fős kórus, 40 fős zenekar. Ez a rögzített létszám teszi lehetővé, hogy az együttesben „meghirdethető" helyek legyenek, és csak megfelelő fegyelmezettségű munkával lehessen részt venni az együttes tevékenységében.
Először minden tagnak a kórusban kell bizonyítania. Megfelelő idejű kórustagság után lehet csak színpadra állni, és a népdalokat mindenkinek, a zenekari tagoknak is tudni kell. Zeneiskola nem lévén, a kórusban való éneklés tisztítja ki a gyerekek hallását, fejleszti zenei memóriáját (hiszen a kórus minden esetben emlékezetből énekel).
A hangszertanulást megfelelő szintű és mennyiségű kórusmunka után lehet megkezdeni, amennyiben tanári kapacitás és hangszer van rá. A tanításra a szülő (aki az esetek többségében maga is egykori Haáz Sándor tanítvány) kéri fel Haáz Sándort, mintegy biztosítva a személyes felelősségvállalást. 2-3 év után lehet felvételizni, minden év októberében, és sikeres felvételivel lehet felkerülni a várólistára, hiszen a zenekar létszáma kötött.
A zenekar sajátos hangszer-összeállítással rendelkezik: 3 szólam hegedű, egy vagy 2 darab cselló, és egy vagy két bőgő alkotja a vonóskart. A fúvóskar 3 fuvolából, 3 klarinétból, továbbá 3 esz-kürtből, 2 trombitából és 2 tenorkürtből vagy harsonából áll. Ezt egészíti kis a kisméretű ütőhangszerekből álló ütős szekció. A magas szólamok nagy aránya mögött két okot találunk. Egyrészt e hangszerek állnak rendelkezésre, másrészt a szülők és gyerekek egyaránt ezeket preferálják, hiszen a hegedűsök prímásként, a rezesek pedig a rezesbanda tagjaiként folytathatják felnőtt fejjel a zenélést.
Többek között a zenekar felső szólamainak telítettsége tette lehetővé és szükségessé, hogy a kórus alapvetően egy szólamban énekeljen. Ily módon a kórusban mindenki a népdalokat énekli, sokkal gyorsabban halad a tanulás, és lehetséges a tanítás hallás után is, jelentős tanári munkaerő-kapacitás szabadul fel, és az együttesnek különleges, rá jellemző hangzása van.
A kórus és a zenekar ugyanakkor a közösségi munka megtanulásának is fontos közege. A rendszeres jelenlét a próbákon kezdettől fogva elvárás, a nagyobb kórustagok maguk is részt vesznek a kórusmunka irányításában, az utazások során a rend fenntartásában és a fiatalabbak segítésében. A közösségi munka ugyanakkor nem korlátozódik az utazásokra. A Múzeum Szálló működtetésébe szinte az egész település bekapcsolódik. Van, aki a szállások előkészítésében, van, aki a takarításban, van, aki az élelmezésben, vagy a vendégek kiszolgálásában, a pénzügyek rendezésében, adminisztratív feladatok elvégzésében vállal feladatot. A nyári táncházas estéken a tanárok, vagy zenekari tagok szolgáltatják a zenét, a kórustagok pedig egymást váltják a felszolgálásban és az éneklésben.
Az együttes nemcsak saját zenéjét, hanem egyúttal Székelyföldet és annak népi kultúráját is képviseli, így lányoknál a hajfestés vagy piercing, fiúknál a fülbevaló az együttesből való kizárást vonja maga után.
A filharmóniai élet mellett az együttes tagjai szervezik a település egyéb kulturális programjait, sőt, intézményeit (Filharmónia Ház, Gyermekfogászati Rendelő) is.
A különleges hangszer-összeállítás miatt a Gyermekfilharmónia szinte minden műsorszáma átirat, melyet döntő többségben Haáz Sándor készít a hangszerek és a hangszeresek maximális ismeretében. Egészen 2012-ig a gyerekek maguk másolták a szólamokat a hangjegyfüzeteikbe, és partitúra semmiből sem volt, hiszen Haáz Sándor mindig kotta nélkül vezényel. A 30 éves jubileum alkalmából készült el a Gyermekfilharmónia repertoárjának digitalizálása, és jelentek meg a nyomtatott szólamfüzetek és partitúrák. (Filharmónia kottatár)
Az együttes vezetésére érdekes kettősség jellemző. Minden szakmai intenció, elképzelés, ötlet (és megvalósítás) Haáz Sándortól származik. Ő minden zenei kérdés alfája és ómegája. Ugyanakkor egyáltalán nem mondható, hogy a Filharmónia az ő magánvállalkozása lenne. Az együttes, annak sikerei, és minden, ami hozzá kapcsolódik, az egész település összmunkájának gyümölcse. A Gyermekfilharmónia több mint intézmény, vagy misszió: életforma.
Haáz Sándor helye a kánonban
Mint a fentiekből is kitűnik, Haáz Sándor nem egy egyszerű, iskolai énektanár. Nem is pusztán egy ifjúsági zenekar és kórus ambiciózus vezetője. Munkájának egyedülisége nem a zenei pályára készített növendékek számában, nem a megnyert kórusversenyek érmeiben, vagy a nyugati típusú ifjúsági zenekarok lemezfelvételeinek meghazudtolásában rejlik. Olyan polihisztor néptanító, népnevelő és népművelő, amilyen a mai intézményesített és szakosított világunkban már alig létezik. Jel és üzenet minden zenetanár, minden nevelő és minden kultúrát ápoló ember számára, hogy a szent ügy szolgálata és a szolgálat céljának elérése nem elsősorban a körülmények függvénye, hanem az emberi elszántság és találékonyság kérdése. Munkássága példát ad arra, miként lehet egy adott közösség életét maximálisan szolgálni, és abból a lehető legtöbbet kihozni, ugyanakkor nem arra hív, hogy pont úgy szolgálják mások is a magyar kultúra ügyét, hanem hogy szolgálják elszántan, a saját környezetüknek, erejüknek és kreativitásuknak megfelelően.
[2016]
Kottakiadás, lemezfelvételek
Hegedűiskola I–V., GyermekfilharmóniaAlapítvány, Szentegyháza, 2010.
Törpe Daloskönyv I–VIII., Gyermekfilharmónia Alapítvány, Szentegyháza, 1998–2015.
Nótánk szálljon! CD felvétel, Gyermekfilharmónia Alapítvány, Szentegyháza, 2001.
Angyalok szózata CD felvétel, Gyermekfilharmónia Alapítvány, Szentegyháza, 2004.
Föl, föl vitézek CD felvétel, Gyermekfilharmónia Alapítvány, Szentegyháza, 2006.
Báránykámon csengő szól CD felvétel, Gyermekfilharmónia Alapítvány, Szentegyháza, 2014.
Szentegyházi hírlap, I – XVI. évfolyam, évfolyamonként 12 szám.
Gyermekfilharmónia Alapítvány, Szentegyháza, 1992-2007.
Filharmónia kottatár – Karácsonyi énekek. Gyermekfilharmónia Alapítvány, Szentegyháza, 2011.
Filharmónia kottatár – '48-as dalok és katonaénekek. Gyermekfilharmónia Alapítvány, Szentegyháza, 2012.
Filharmónia kottatár – Klasszikus kedvencek. Gyermekfilharmónia Alapítvány, Szentegyháza, 2012.
Filharmónia kottatár – Magyar népdalfeldolgozások. Gyermekfilharmónia Alapítvány, Szentegyháza, 2012.
Filharmónia kottatár – Népek dalai. Gyermekfilharmónia Alapítvány, Szentegyháza, 2013.
Bibliográfia
Bibliográfia
Válogatott bibliográfia
Recepció
Uzsaly Bence András: Az ifjúsági zenekari nevelés négy magyar példája. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest, 2013, Parlando, 2015/2
A Gyermekfilharmóniával kapcsolatos sajtócikkek ezen a linken érhetők el: http://fili.hu/sajtovisszhang
© Magyar Művészeti Akadémia, 2017