Életrajz
Salamin Ferenc szakmai tevékenységéért számos fontos elismerést kapott, ám számára jóval fontosabb a megépült épületek kiváló minősége, illetve a szakma széles körű gyakorlása az építészoktatástól a főépítészi tevékenység jogszabályi hátterének rendezéséig. Az Ybl-díj (2005), az Év Főépítésze Díj (2007), a Kós Károly-díj (2012) és a 2014-ben kapott Magyar Érdemrend tisztikeresztje kitüntetetés mellett egy-egy épületavató emléke ugyanakkora jelentőséggel bír számára.
Az 1958-ban Budapesten született építész ma is a fővárosban él és dolgozik. A családi háttér, a budai Városmajorban élő, soktagú polgári család feje Salamin Pál a jelentős szakmai megbecsülésnek örvendő vízépítő mérnök, egyetemi tanár volt.
Salamin Ferenc az egyetemi tanulmányai alatt sok időt tölt a Bercsényi utcai kollégiumban. Előadások, kiállítások és koncertek, képzőművészeti kísérletek zajlottak itt a nyolcvanas évek elején, a lassan bontakozó közélet határait feszegetve, Salamin Ferenc meghatározó közreműködésével. 1982-88 között egyik szerkesztője, illetve főszerkesztője volt a Bercsényi 28-30 Építészhallgatók Lapjának. A kezdetektől bekapcsolódik a Visegrádi Táborok szervezésébe, ahol Makovecz Imre támogatásával, a résztvevők által tervezett építményeket valósítanak meg egy elhagyatott bányaudvarban. E tábornak köszönheti első komolyabb munkáját, a Makovecz Imre által tervezett Váci Rév épületeinek megépítését.
A diploma megszerzése után Makovecz Imre munkatársaként dolgozott, rögtön a mélyvízben. Első önálló (Makovecztől kapott) tervezési feladata, a fonyódi gimnáziumépület átalakítása és bővítése volt. Itt még egyértelműen a mestere építészeti formavilágát követi. 1987 óta Szerencs főépítésze, számos, településképet meghatározó épület (felújításának) tervezője.
1990-ben néhány hónapot az Asmussen építészirodában dolgozik, a svédországi Jarnaben. Szintén 1990-ben megalakult az AXIS Építésziroda Kft., amelynek rajta kívül Nagy Tamás és Vincze László volt a tagja. A követő évben belépnek a Kós Károly Egyesülésbe (KKE), a szerves építészet hazai képviselőit tömörítő szervezetbe. Az 1989-ben alakuló posztgraduális képzést, a Kós Károly Egyesülés Vándoriskoláját egészen 2004-ig ő vezeti, és máig folyamatosan alkalmaz és oktat fiatal építészeket az irodájában.
1993-2013 Zebegény főépítésze, számtalan kisebb középület-felújítás tervezője, folyamatosan felügyeli a településen tervezett épületek építészeti minőségét.
Építészeti pályafutásában fontos helyen szerepel a Tokaj-hegyaljai építészet megismerése, illetve a rendszerváltást követő borászati megújulás méltó építészeti kereteinek megteremtése. Számtalan, mára ikonikusnak mondható, borvidéki épület tervezője, aki a kivitelezés utolsó pillanatáig figyelemmel kíséri a házak életét, mindig az elérhető legmagasabb építészeti minőséget követelve meg saját magától és az építésben részt vevő összes szereplőtől. Borászatokat, kisebb középületeket, műemléki felújításokat tervez, részt vesz a Világörökségi Tervtanács munkájában. A méretük, vagy elhelyezkedésük miatt jelentősnek mondható épületek tervezése mellett számtalan kisebb feladat, többnyire fiatal vándorépítészekkel közös megoldására is időt szakít, eldugottabb településeket segítve, a járdaburkolatoktól a kisebb építményeken, buszmegállókon át, a helyi közösséget szolgáló parkokig minden tervezési feladatot elvégez.
A 2000-es évek közepére építészete egyszerűsödik, az épülettömegek – elszakadva a példaadó Mester formavilágától - hasonulnak környezetükhöz, az egységes Tokaj-hegyaljai építészeti karakterhez. A településképbe illeszkedő épületeken „csak" egy-egy részlet, nem hétköznapi megoldás árulkodik azok kortárs mivoltáról. Ebben az időben a főépítészséggel kapcsolatos feladatai is változnak, illetve bővülnek. Mind nagyobb szerepet vállal az országos főépítészi hálózat kiszélesítésérért, a tervtanácsok szerepének növeléséért. 2013-tól Országos Főépítészi Kollégium elnöke.
Salamin Ferenc gyakorló építészként, a Tokaj-hegyaljai borvidék meghatározó alakja, talán a legnagyobb megépült épületállománnyal ő büszkélkedhet Magyarország egyik legismertebb vidékén. A területhez megvalósult épületei mellett, az immáron huszonkét éve végzett szerencsi főépítészi tevékenysége köti. A gyakorlati tervezési munka mellett kutatja is a borvidék épített örökségét. Minden félévben fogad egy-két főt a Kós Károly Egyesülés Vándoriskola hallgatói közül, nem sajnálva időt, energiát az ifjabb generáció oktatására. Tagja a Magyar Művészeti Akadémia Építőművészeti tagozatának, cége, az AXIS Építésziroda pedig a Kós Károly Egyesülésnek. Az Országos Főépítészi Kollégium elnökeként aktívan dolgozik a magyarországi településképek javításáért, a főépítészek helyzetbe hozásáért. Épületein jellemzően egyszerre vannak jelen a fegyelmezettség és szertelenség, ugyanakkor az építés utolsó mozzanatáig figyelemmel kíséri az általa tervezett épületeket, mindenkor az elérhető legmagasabb minőségre törekedve.
Az életrajzot összeállította: Erhardt Gábor [2016]
________________________________________________________________________________
Életrajzi adatok
Budapest, 1958. február 18.
Tanulmányok
1972–1976: Petőfi Sándor Gimnázium, Budapest
1977–1985: Budapesti Műszaki Egyetem, Építészmérnöki Kar
Munkahelyek
1985–1987: IDOL Gmk. társalapító
1987–1990: MAKONA Építész Kisszövetkezet
1987–: Főépítész, Szerencs
1990–: Asmussen Építésziroda munkatársa, Jarna, Svédország
1990–: AXIS Építésziroda, tag (alapító Nagy Tamással és Vincze Lászlóval)
1993–: ARCUS Építésziroda, tag (alapító Kiss Katalinnal)
1993–2013: Főépítész, Zebegény
Egyéb szakmai tevékenység (oktatás, előadások)
1982–1988: Bercsényi 28-30 Építészhallgatók Lapja szerkesztője, majd főszerkesztője
1981–1986: Visegrádi Táborok, résztvevő, szervező
1989–2004: Kós Károly Egyesülés, Vándoriskola titkára
1990–1992: Man and Architecture Konferencia, Amsterdam, Jarna (Svédország), előadó, gyakoralatvezető
1993–1994 Charles Wales-i Herceg Építészeti Intézete, London, meghívott vendégtanár (Bata Tiborral, Tusnádi Zsolttal és Álmosdi Árpáddal)
1995–1996 Budapesti Műszaki Egyetem, konzulens tanár
2003–: Pavilon építése Vándoriskolával (Csernyus Lőrinccel, Turi Attilával), Ecomusée d'Alsace, Franciaország
2004–: Torony építése Vándoriskolával (Csernyus Lőrinccel, Turi Attilával), Ecomusée d'Alsace, Franciaország
2008–: Minimáltér Workshop, Sheffield University, UK. (Csernyus Lőrinccel), előadó, gyakorlatvezető
2013–: Steiner Építészeti Konferencia, Emerson College, Forest Row, Anglia, előadó
2014–: Európai Borrégiók Szövetsége közgyűlése, Luxemburg, előadó
2014–: MUT – Urbanisztika Ma és Holnap, Nemzetközi Kőkonferencia, Országos Főépítészi Kollégium részéről előadó, felkért hozzászóló
2014–: MNVH – Terv és Pályázat, Országos Főépítészi Kollégium részéről előadó, felkért hozzászóló
Művészeti szervezeti tagságok
1990–: Kós Károly Egyesülés
2001–: Budapest XII. kerület Hegyvidéki Tervtanács, tag
2003–: Dunakanyar Tervtanács, tag
2003–2009: Tokaj-Hegyalja, Világörökségi Tervtanács, tag
2011–2013: Központi Tervtanács, felkért opponens
2015–: Tokaj-Hegyaljai Világörökségi Tervtanács, tag
2013–: Magyar Művészeti Akadémia Építőművészeti Tagozat, levelező tag
2013–: Országos Főépítészi Kollégium, elnök
2015–: Budapest II. kerületi Tervtanács, tag
Munkásság
Erhardt Gabor: Salamin Ferenc építészete
Salamin Ferenc szakmai pályáját a minőséghez való kérlelhetetlen ragaszkodás jellemzi. Legyen szó épülettervezésről, a kivitelezés felügyeletéről, kiadványok szerkesztéséről, vagy az országos főépítészi hálózat fejlesztéséről, gondolkodása minden részletre kiterjed, ám sosem téveszti szem elől az Egészet.
Az 1958-ban Budapesten született alkotó máig a fővárosban él és dolgozik. A budai Városmajor közelében töltött gyermekéveket a soktagú polgári család (a hat idősebb testvér) és a jelentős szakmai megbecsülésnek örvendő mérnök, egyetemi tanár apa határozta meg.
Egyetemi éveiben kevésbé a meghatározó tanáregyéniségek, sokkal inkább a Bercsényi utcai kollégiumban, viszonylagos szabadságban élő ifjú építészközösség játszott fontos szerepet. Előadások, kiállítások és koncertek, képzőművészeti kísérletek zajlottak itt a nyolcvanas évek elején, a lassan bontakozó közélet határait feszegetve. A modernizmus dogmájától szabadulni képtelen egyetemi elvek mellett új utakat kerestek, ami szinte természetszerűen vezetett az ekkorra már nemzetközi publicitást szerző Makovecz Imrével való találkozáshoz. Az akkori hatalom által kötelezővé tett nyári termelési gyakorlatok, a többnyire mezőgazdasági üzemekben eltöltendő kettő-négy hét értelmetlen munka helyett a fiatal építészek közössége inkább együtt építéssel kívánta tölteni az időt. Így született meg 1981-ben a Visegrádi Tábor ötlete, amihez a helyszínt Makovecz akkori munkahelye, a Pilis Parkerdő Gazdaság biztosította, Visegrád határában, egy elhagyott bányaudvarban. Az építészhallgatókból verbuválódott közösség minden évben egy-egy építményt valósított meg, aminek tervét a tábor résztvevői tervpályázaton választották ki. „Itt tapasztaltuk meg az anyagok és a társak természetét, és azt, hogy mindennek a központja, a léptéke az ember." emlékszik vissza a kezdetekre Salamin Ferenc, aki már az első tábor résztvevője volt és öt-hat évig részt vett a szervezésben is. A Visegrádi Tábor húszéves jubileumára összeállított könyv szerkesztéséből is oroszlánrészt vállalt.
Salamin Ferenc 1982 és 1988 között egyik szerkesztője, illetve főszerkesztője volt az építész kollégium lapjának, a Bercsényi 28-30 Építészhallgatók Lapjának, ami jóval több volt egy egyszerű egyetemi periodikánál. Az egyetemi tervek bemutatásán túl, meghatározó külföldi építészetelméleti írások lefordítására és közreadására is vállalkozott, illetve voltak tematikus számok, amelyek a kommunizmus évei alatt elhallgatott építészek (Kós Károly, Lechner Ödön) munkásságát mutatták be.
Az 1985-ös diplomázás előtt a Visegrádi Táborok szervezése és a Bercsényi 28-30 szerkesztése mellett egy komolyabb vállalkozásra, a szintén Makovecz által megálmodott épületlény, a Váci Rév, büfé, buszváró, wc építmények felépítésére még jutott ideje, a Visegrád Csoporttal, 1983-84-ben. Napközben a kivitelezési munkák folytak, míg este az éppen sorra kerülő részletterveket rajzolta közösen, a kívülállók számára meglehetősen különös, zajos társaság.
A diploma megszerzése után Salamin Makovecz Imre munkatársaként dolgozott, a folyamatosan változó vállalkozási keretek szerint. Először ötödmagával, az Idol gmk. tagjaként, szülei Szilágyi Erzsébet fasori lakásának egyik szobájában, majd 1987-től a MAKONA Kisszövetkezet egyik tagjaként dolgozott fáradhatatlanul, nem napi nyolcórás munkaként élve meg az építész hivatást. 1986-ban kapja első generáltervezői megbízását, a fonyódi Mátyás Király Gimnázium épületének átalakítását és bővítését. Ezt a munkát is Makovecz Imre bízta rá, aki nagyvonalúan és igen jó érzékkel, személyre szabottan tudta fiatal munkatársainak továbbítani az őt megkereső tanácselnökök, vidéki vezetők tervezési felkéréseit. A jelentős méretű épületen még jól felismerhetőek a Mester építészetének jellemző jegyei: az íves, lefutó tető, a nagyterem metszete, térfala és dekoratív ácsszerkezeti rendszere, az épület lényszerűsége.
A nyolcvanas években számtalan törekvő, a tervgazdálkodásba belefáradó, vidéki tanácselnök kereste meg a „másként gondolkodó" Makovecz Imrét, hogy segítsen nekik megoldani településük építészeti problémáit. A Mester fáradhatatlanul járta az országot, egy-egy tanítványa, munkatársa kíséretében és minden településen felhívta a figyelmet a legtipikusabb hibákra, de rögtön azok építészeti kezelésének legcélravezetőbb módjait is megosztotta a településvezetőkkel. Többek között települési főépítész foglalkoztatását, rendszerint valamely fiatal, megbízható munkatársát javasolva e felelősségteljes szerepre. 1986-ban Szerencsre hívták, hogy segítsen a főutca és a városközpont életre keltésében. A látogatás következményeként megfogalmazott első tervezési munkát, a főutca egy kis épületét magába foglaló Népház tervezését Salamin Ferencnek adta, aki egy új építészeti minőséget hozott a városba. A saroképület csuklópontjába egy hangsúlyos aulát tervezett, amelynek tengelye az épület feletti, középkori alapú templom tornyára mutatott. A mozgalmas homlokzatú „terv az eklektizáló kisvárosi utcaképre reflektál, ebből a miliőből tör magának utat az új gondolatokat hordozó épület". Az evvel a munkával elnyert bizalmat erősítette a főépítészi munka megfelelő végzése, így a Népházat számos, a településképet meghatározó tervezési feladat követte. A főutcai épületek homlokzatrekonstrukciója, az Általános iskola bővítése, a hozzá kapcsolódó sportcsarnok építése, a kollégium helyreállítása, mind-mind a kommunizmus által elcsúfított épületek újjáélesztéséről szólt, a környék - néhol még fellelhető - építészeti karakteréhez illeszkedve, mégis felismerhető egyedi arculatot kölcsönözve az épületeknek. „Ahogy kezdtem megismerni a környéket, később már foglalkoztatott a régió építészeti hagyománya is, az orvoslakások a hegyaljai karaktert kívánta egy sorház jellegű épületen visszaadni." Ez az épület és az ekkor tervezett családi házak gondolatiságukban még rokonok Makovecz építészetével, de megformálásukban mind dominánsabbak a saját formai jegyek, a szertelennek tűnő, ám hihetetlen precizitással végiggondolt ácsszerkezetek, a több rétegben felszakított, megmozgatott tetőfelületek, csúcsos épületvégek.
A rendszerváltás évében, kihasználva a határok megnyílását, a svédországi Jarnaba utazott, ahol három hónapig az Asmussen építészirodában tanulmányozhatta a Steiner-i építészet elméletét és gyakorlatát, nem mellesleg betekintést nyerve egy zárt, barátságos építészközösség mindennapi életébe. Ugyanebben az évben, követve a gazdasági változásokat, nem kis mértékben Makovecz Imre ösztönzésére Nagy Tamás és Vincze László társaként megalapította az AXIS Építésziroda Kft.-t, amelynek máig is tagja. A cég az alapítását követő évben belépett a Kós Károly Egyesülésbe, a szerves építészet és gondolkodás hazai reprezentánsait tömörítő szervezetbe. E szervezet egyik meghatározó tevékenysége – az Országépítő című saját folyóirat kiadása mellett – a Vándoriskola működtetése, amely egy olyan posztgraduális képzés, ahol a frissen végzett építészek hat féléven át más-más tagirodában dolgozva nyerhetnek betekintést a szakmagyakorlás rejtelmeibe. Salamin Ferenc az 1989-es indulástól 2004-ig a Vándoriskola vezetője volt, szervezte a közös szakmai programokat, kiállításokat. Kapcsolata a Vándoriskolával azóta sem szakadt meg, minden félévben fogad, foglalkoztat legalább egy fiatal építészt az irodájában.
1993-ban helyi civilek kérték fel a zebegényi főépítészi posztra, amely munkát 2013-ig folyamatosan végezte. Ez idő alatt tervei szerint megújult számtalan kisebb középület, elkészült a Főtér burkolatrendezése, illetve folyamatosan felügyelte a településen tervezett épületek építészeti minőségét, segítette a tervezőket a településhez méltó épületek tervezésében, illetve a települést hozzá méltó építészek megbízásában.
Salamin Ferenc pályafutásában fontos helyen szerepel a Tokaj-hegyaljai építészet megismerése, illetve a rendszerváltást követő borászati megújulás építészeti kereteinek megteremtése. E munka első állomása a Gróf Degenfeld szőlőbirtok tarcali borászati épületének tervezése volt. A kilencvenes évek elején a borvidéken megjelenő külföldi szakmai befektetők egészen új borképpel rendelkeztek, amelyhez a borvidék beépítési karakterétől eltérő, zöldmezős építészeti gyakorlat kapcsolódott. A lassan megfogalmazódó tervezői feladat e nyugati borminőség építészetre való lefordítása volt, a hegyaljai építészeti karakter továbbgondolásával. A tarcali borászat - egy meglévő épület bővítése - ennek első igazán értő reprezentánsa. Az egykori vincellérház és borospince elé egy jól átlátható, nagy belmagasságú feldolgozó tér került, amelyhez két hosszú csarnok kapcsolódik. E csarnokok mérete, léptéke a hegyaljai pincelejárókat idézi, figyelmes elhelyezésüknek köszönhetően a teljes épület körüli növényzet megtartható volt. A magas minőségben megvalósított épület rendkívül jó ajánlólevélnek bizonyult a borvidéken megjelenő újabb befektetők előtt.
Az amerikai tulajdonosú, a borvidéken komoly szakmai tekintéllyel bíró, szintén tarcali borászat, a Királyudvar épületének felújítása során a feladat egy középméretű szőlőbirtok modern borászati technológiájának elhelyezése volt egy 16. századi alapokra épülő, szinte a felismerhetetlenségig elcsúfított házban. Törvényszerű volt a páratlanul gazdag épített örökséggel rendelkező borvidéken egy ilyen kvalitású (meglepő módon műemléki védelmet nem „élvező") kúriával való találkozás, amit azonban a - bevett műemléki rekonstrukciós modus vivendi helyett – a Makovecz Imre által megfogalmazott „megtörténhetett volna" világának hatása alatt tervezett Salamin. Ahogy egy tanulmányában fogalmaz: „Létrehozni a lehetetlent, megvalósítani az épületek történelmi folytonosságát, természetes fejlődését. Kézen fogva együtt tervezni az egykori, a ma már az anyagi világban nem létező tervezővel, a tervező nélküli népi építéssel. Felfedezni az épület történetét, fizimiskáját, az ott járó egykori lakókat, és segítségül hívni őket. Így építeni, fényt adni ismét az embertől megbélyegzett házaknak, ez az igazán kalandos építészeti gesztus, ez az aminek tétje van.
A győzelemből kimaradt mellékutcai házacskákat, a háború után épült „szocreál" házakat, és a többi, figyelemből kimaradt épületet beleilleszteni abba a sorba, ahol a folyamatosság, a tradíció és a modern felfogás ötvöződik. Megadni ezeknek a házaknak és településeiknek ismét az érvényesülés lehetőségét, a szépséget."
Ezen – emelkedett - gondolatok gyakorlatba való átültetése a mindennapokban rettentő sok munkát és tanulást igényelt. Minden épület egy-egy újabb kihívás, és a kihívások egyre sorakoznak az ezredfordulón: Degenfeld Kastélyszálló Tarcalon, Dereszla borház Bodrogkeresztúron, Gaál-ház és Szepsy-ház Mádon, Demeter-ház Tokajban. És mindeközben sorra jönnek az ikonikus borászati épületek tervezésére vonatkozó tervpályázatok illetve megbízások: Tokajicum Borászat Tarcalon, Patricius Borászat Bodrogkisfaludon, Lőcse szőlőbirtok központja Erdőbényén, Pannonhalmi Apátsági Pincészet, és egy komoly borászat terve Erdőhorvátin. A fenti tervek közös jellemzője a tájba való illeszkedés, a szőlőterületekre egyedül jellemző épített elemek, a támfalak mögé rejtett borászat ideája, az ún. gravitációs szőlőfeldolgozás, borkészítés szempontjából kedvező többszintű, épületkialakítás megvalósítása. A fentiek közül a tarcali és a bodrogkisfaludi borászat valósult meg Salamin Ferenc tervei alapján, mindkettő bemutatásra került a meghatározó magyar építészeti folyóiratokban. Utóbbi építőipari nívódíj oklevélben részesült, ami nagy mértékben a kivitelezés lelkiismeretes tervezői felügyeletének is köszönhető. A névadó Patricius borház bővítése szinte észrevehetetlen, követi az eredeti épület logikáját, él a régen használt, mára szinte teljesen elfeledett kőfaragó mesterség elemeivel. A hatalmas kapacitású borászat technológiai helyiségeit egy meglévő, föld alatti tartálytér mögé, egy gazdasági udvar köré szervezve helyezi el, szinte láthatatlanul, hogy az összképet a régi patináját visszanyerő arculati elem a Patricius Borház uralhassa.
A mind több referenciaépület megvalósulása és a borvidéken eltöltött idő meghozta a kapcsolatot a helyi önkormányzatokkal, döntéshozókkal, akiknek az EU-s források kihasználásában égető szükségük volt helyismerettel rendelkező, megbízható építészekre. A szerencsi főépítészként Podmaniczky díjra érdemesülő, a várost Hild díjhoz segítő építész a szerencsi századfordulós Fürdőépület felújításával folytatta a városközpont megújításának látványos munkáját. A külső homlokzatok rendbetételével, az épület belső udvarának lefedésével egy jól használható, kétszintes komplexum jött létre. A bővítmény homlokzati alapmotívuma a belső kertben megtalált, téglából épített kis diadalív. Az új medencetér íves fatartói határozzák meg a tér hangulatát, amit kiemel a régi és új szerkezet találkozásánál végigfutó bevilágító, és nem zavarnak (a szerkezetbe rejtett) gépészeti vezetékek. Mint minden épületénél itt is döntő fontosságú volt a folyamatos jelenlét a kivitelezés során, hiszen a tervezési munka csak akkor ér valamit, ha az építéskor is érvényesülnek a tervezési szempontok, a munka a megfelelő minőségben készül el. Ez a mondat heti rendszerességű, több órás művezetést, intenzív emberi kapcsolatokat jelent. Makovecz Imre szavaival: az építés valódi drámáját.
Kicsit másként, de szintén drámai a szerencsi világörökségi Kapuzat toronypárja, amelyen a korai művekre jellemző burjánzó ácsolt fejezetek harmonikus egységet alkotnak az őket tartó kőburkolatú épülettestekkel. Szerencs a mondás szerint Tokaj-hegyalja kapuja, Salamin Ferencnek megadatott, hogy ezt kortárs építőművészeti átiratban, a főút két oldalán álló épületlények építésében megvalósítsa. A tornyokon a kő használata kiérlelt, a környékre jellemző ún. kiegyenlítő-soros rakási mód szinte drámai párost alkot a helyi tufakő textúrájával. A történetileg kialakult minta felkutatása, a rakásmód logikájának megismerése, majd több év kísérletezés, a jelesebb helyi kőműves mesterek kinevelése során tökéletesedett a kőhasználat a tarcali Majoros borászat pilléreitől a szerencsi Világörökségi Kapuzat tornyaiig.
A méretük, vagy elhelyezkedésük miatt jelentősnek mondható épületek tervezése mellett Salamin Ferencnek volt ereje számtalan kisebb feladat, többnyire fiatal vándorépítészekkel közös megoldására is. Szívügyének tekinti az eldugottabb települések segítését, a járdaburkolatoktól a kisebb építményeken, buszmegállókon át, a helyi közösséget szolgáló parkok, játszóterek tervezése ugyanolyan fontos feladat számára, mint a már említett ikonikus középületek, borászatok.
A 2000-es évek derekára Salamin építészetében jellemzőek az egyszerűsödő épülettömegek, amelyek hasonulnak környezetükhöz, az egységes Tokaj-hegyaljai építészeti karakterhez. A házakon „csak" egy-egy részlet, nem hétköznapi megoldás vonja magára a tekintetet, teszi egyedivé az amúgy településképbe illeszkedő épületet, igazodva a „minden házhoz elég egy építészeti gondolat" Makoveczi alapállásához. Ez talán magyarázható az alkotói életpálya törvényszerű változásaival, de oka lehet a borvidék épített öröksége diktálta alázat is. Bizonyára ebbe az irányba hatott - az EU-s források elköltésének sajátos szabályai miatt - felgyorsult világ, illetve az ezzel párhuzamosan tapasztalható folyamatos kivitelezői minőségromlás. Ekkorra nyoma veszett a rendszerváltás idején az építőiparban (is) tapasztalt, általános, „számunkra nincsen lehetetlen" hangulatnak.
Ahogy az építészetről, úgy a főépítészséggel kapcsolatos, elvárások és ezzel párhuzamosan a vállalt feladatai is jelentősen megváltoznak. A mindennapi főépítészi tevékenység mellett e hivatás minőségi javítása, eggyel magasabb polcra helyezése lett a feladat. A főépítészi hálózat szélesítése, népszerűsítése, a főépítészek, illetve tervtanácsok szerepének növelése komolyabb közéleti szerepvállalást követelt meg a 2010 után átalakuló építéspolitikai helyzetben. Erre az Országos Főépítészi Kollégium elnöki pozíciója biztosít számára lehetőséget és követel nem kevés munkát. Célja a főépítészek bevonása az épületek engedélyeztetésébe, ezáltal a hatósági döntések szintjének közelítése az építés helyéhez, illetve a településkép minőségi javítása az építőművészi szempont döntővé tételével.
Salamin Ferenc gyakorló építészként páratlan portfólióval büszkélkedhet Magyarország egyik ikonikus régiójában, a Tokaj-hegyaljai borvidéken. A területhez nem csak megvalósult épületei, hanem immáron huszonnyolc éve végzett szerencsi főépítészi tevékenysége, illetve elméleti kutatómunka is köti. A szakmagyakorlást fogyhatatlan energiával tanítja a Vándoriskola hallgatóinak, illetve képviseli az ország legfrekventáltabb tervtanácsaiban. Tagja a Kós Károly Egyesülésnek, a Magyar Művészeti Akadémia Építőművészeti tagozatának. Az Országos Főépítészi Kollégium elnökeként aktívan küzd a településképek minőségének javításáért. Építészetére jellemző az egyszerre, egy épületen megjelenő fegyelmezettség és szertelenség. Számára a szakmai hatósugár messze túlér a tervezésen, minden épületét az építés utolsó mozzanatáig figyelemmel kíséri, az elérhető legmagasabb minőségre törekedve.
[2016]
Tervek, tervpályázatok
1985 Vigadó környékének beépítési terve, Szigetvár, (Tamás G, Turi A., Vincze L.) Makovecz Imrével (terv)
Szent László utca beépítési terve, Miskolc, Vincze Lászlóval
1986–1987 Városközpont beépítési terve, két változat, Paks, MAKONÁ-val, Makovecz Imre munkatársaként (terv)
1987 Dózsa György út beépítési terve, Gyöngyös Vincze Lászlóval és Szalai Tiborral
1990 Kassa utca - Vörösmarty utca környékének beépítési tanulmányterve, Szerencs (terv)
1992 Városközpont RRT, Szerencs, főépítészként közreműködés Kosdi Attila és Klein György tervében
1996–1997 Vitézi telkek rendezése RRT, Budapest-Zugló, Jakab Csabával és Varga Csabával
2003 Zebegény, Településrendezési terv (Tusnády Zsolttal)
Lőcse Szőlőbirtok központja, Erdőbénye (pályázati terv, munkatársak: Erhardt Gábor, Kováts Ábel, Salamin Pál)
Apátsági Borászat, Pannonhalma (pályázati terv)
2004 Borászat, Erdőhorváti (vázlatterv)
Borászat és vendégszobák, Somló hegy
2005 Szabályozási Terv, Szerencs, főépítészként közreműködés Horváth Éva tervében
2009 Ügyfélszolgálati épület, Városháza felújítása, Pilisvörösvár
2010 Fogadóépület, Mese- és játszópark, Ajka
2011 Templom tér környékének beépítési terve, Máriapócs
2012 Búzaszem Általános Iskola, Göd, II. ütem (terv)
Egészségturisztikai szálloda, Mezőzombor Bekény tanya (Csóka Balázzsal)
2013 Lakásotthonok, Újfehértó, Kótaj, Berkesz (Salamin Pállal, Fűzes Andrással) (terv)
Püspökség bővítése, Nyíregyháza (terv)
Megvalósult tervek
1983–1984 Váci Rév, büfé, buszváró, wc kiviteli tervei és felépítése (Visegrád Csoporttal, terv: Makovecz I.)
1985 Szondy-ház, Miskolc
1986 Gimnázium bővítése és átalakítása, Fonyód
Kovacsics-ház, Balatonszabadi, Dózsa Major
1987 Szolgálati lakások, Gyöngyös (Vincze Lászlóval és Szalai Tiborral)
Kuglics-villa, Budapest
1987–1988 Népház és belsőépítészete, Szerencs (belsőépítészetnél munkatárs: Rácz Tamás)
1988 Utcanévtáblák rekonstrukciója, Budapest, (munkatárs Rácz Tamás)
Temesvári-ház, Miskolc
1988–1990 Főutca homlokzatfelújítása és utcabútorok, kandeláberek, Szerencs (részben elkészült)
1988–1993 Általános iskola bővítése és Sportcsarnok, Szerencs
1989 Orvoslakások, Szerencs
Borsó-villa, Budapest
Nagy-Ház, Szentendre
Marácz-ház, Budapest (átalakítás)
1990 Végvári-ház, Miskolc
Horváth-Dívós-ház, Miskolctapolca
Gerendási-villa, Budapest
1991 Középiskolai Kollégium, rekonstrukció és átalakítás, Szerencs, (Tusnády Zsolttal)
1992 Leánykollégium felújítása és átalakítása, Sátoraljaújhely (Kiss Katalinnal)
Gárdos-villa, Budapest
Szemerey-villa, Budapest
1992–1993 Általános Iskola bővítése (terv) és tornaterem, Tinnye
1993 Ravatalozó bővítése, Zebegény
Főtér homlokzat és burkolat felújítása, utcabútorok, Zebegény, (munkatárs: Álmosdi Árpád)
Közösségi Ház (tornaterem), Szegi
1994 Kápolna előtető és harangláb, Zebegény-Újvölgy
Iskolai étkező, Mikóháza (munkatárs: Kiss Katalin)
Óvoda bővítése, Bekecs (munkatárs: Kiss Katalin)
László-Friesz-ház, Budaörs
1995 Lakóház irodával, Budapest
Lutter-ház, Szentendre
Fodor-villa, Érd
Hosszú-ház, Piliscsaba
1996 Degenfeld Pincészet, Tarcal (munkatárs: Kiss Katalin)
Kuglics-vendégház, Budapest
1997 Faluház átalakítása, Alsódobsza (munkatárs: Kiss Katalin)
Általános Iskola bővítése és tornaterem Zebegény, (Tusnády Zsolttal)
Gesler-villa, Budapest
Társasház tetőtérbeépítése és homlokzatrekonstrukciója, Budapest, I. kerület
1998 Királyudvar Borászat, Tarcal
Kelemen-Pap-ház, Budakeszi
2000 Gimnázium bővítése, Szerencs (Bán Zoltánnal)
2001 Degenfeld Kastélyszálló, Tarcal
2002 Tokajicum Borászat, Tarcal
2002 Dereszla Borház felújítása, Bodrogkeresztúr
Gaál-ház és borház rekonstrukciója, Mád
Gaál-ház melléképülete, Mád (Márton László Attilával)
Lakóház és borház, Mád
2003 Képes-Bodó-ház, Felsőzsolca
Degenfeld öltözőépület és úszómedence, Tarcal
Patricius Borászat, Bodrogkisfalud
2004 Óvoda felújítása és bővítése, tornaszoba, Ond (terv: Simko Pál)
Műemlék kúria felújítása, Tokaj (Kovács Ágnessel)
Általános Iskola bővítése, Bekecs (Salamin Pállal)
Fürdőépület felújítása és bővítése, Szerencs
Erzsébet Pince, borászat és vendégszobák, Tokaj (Fülöp Istvánnal)
2005 Borok Háza felújítása, Tarcal
Járda és köztérfelújítás, Bodrogkeresztúr (Kovács Ágnessel)
1848-as emlékmű és környezetének felújítása, Bodrogkisfalud (Vincze Attila tájépítésszel)
Világörökségi Kapuzat és fogadóépület, Szerencs
Tájház – Borház felújítása, Szegilong (Kováts Ábellel és Erhardt Gáborral)
Haller-kúria melléképület és térrendezés, Bodrogkisfalud (Erhardt Gáborral)
2006 Katolikus templom külső felújítása, Szerencs
Városháza és bérházak homlokzatfelújítása, Mád (munkatárs: Hegedűs Alice)
Konter-ház, Szerencs
2007 Búzaszem Általános Iskola, Göd, I. ütem
2008 Vay-Kastély műemléki felújítása, Golop (Munkatárs: Erhardt Gábor)
Községháza új bejárati építménye, Bekecs (Salamin Pállal)
Borászat, Rátka (munkatárs: Salamin Pál)
Zsirai Borház, Mád (Erhardt Gáborral)
Kúria felújítása és Borászat, Tarcal (Terdik Bálinttal)
Erdőbénye, Református templom felmérése és torony felújítása (Mezei Zsófiával)
2009 Csobaj, Park és építményei (Kováts Ábellel)
Óvoda akadálymentesítése, Mád
Közösségi Ház felújítása, Szegi
Milleniumi Park, Szegilong (Mezei Zsófiával)
Sebeő-Kúria felújítása és borászat, Tarcal
2010 Piac, Erdőbénye
Szepsi Lackó Máté emlékház, Erdőbénye (munkatárs: Dénes Albert)
Tornaterem homlokzatfelújítása, Mád
Buszvárók, Szegilong (Mezei Zsófiával)
Községháza új bejárata, Szegilong (Salamin Pállal)
Tótok Vendégház, Zebegény (munkatárs: Dénes Albert)
Zsirai Vendégház, Mád (Cservenyák Eszterrel)
2011 Falusi szálláshely és látványpince, Erdőbénye (Dénes Alberttel)
Közpark, Szegi (Kováts Ábellel)
Faluház felújítása és bővítése (Ikszt), Szegilong (pavilon: Füzes András)
Orvosi rendelő bővítése, Tiszaladány (Dénes Alberttel)
Községháza új bejárata, Zebegény
Kávéház és lakások, Tokaj (Füzes Andrással)
Borászat bővítése, Tokaj
2012 Szőlőház, Kakas dűlő, Bodrogkeresztúr
Czito ikerház, Budapest
Tóth-ház, Szerencs (munkatársak: Nemes Dávid, Kiss Kálmán, Csehák Fanni) (építés alatt)
2013 Ravatalozó átépítése, Szegilong (Salamin Pállal)
Művelődési Ház felújítása, Tiszaladány
Zarándokközpont, Máriapócs
Zarándokház bővítése, Máriapócs
Csodák Tornya, Máriapócs (Salamin Pállal)
Lakóépületek ápoló-gondozó otthon kitagolásához, Szakoly (Erhardt Gáborral)
Óvoda bővítése, Kisvárda
Park felújítása, kútház, Bekecs (kert: Vincze Attila, kútház: Várnai Bence)
Iskola átalakítása és bővítése, Edelény (közreműködés a Viator Építésziroda tervében)
Ifjusági klub felújítása, Szerencs (Kiss Kálmánnal)
Református Gyülekezeti ház felújítása, Szerencs
2014 Vendégház felújítása és bővítése, Bodrogkeresztúr (Terdik Bálinttal)
Tornaterem felújítása, Szerencs (Arnóczki Imre Balázzsal)
Takács ház, Szerencs (Czimbalmos Rékával)
Visi-ház, Szerencs (Komsa Rékával)
Zarándok pihenő, Olaszliszka (Salamin Pállal)
Ökoturisztikai park, borkóstoló épület és pince, Szegilong (Kováts Ábellel)
Városháza előtti tér rendezése és Országzászló, Szerencs (Salamin Miklóssal)
2015 Terézia Kápolna műemléki felújítása, Tarcal (Kovács Ágnessel, munkatárs: Komsa Réka)
Tésztakészítő műhely, meglévő épület átalakítása, Szegilong (Kristók Attilával)
Lelátó és lófuttató épület, Tiszaladány (Komsa Rékával) (építés alatt)
Csoportos kiállítások
1984 Fiatal Építészek, Budapest (Visegrád Csoporttal)
1985 Biennale de Paris, Párizs (Visegrád Csoporttal)
Magyar Élő Építészet, Budapest, Gödöllő (Visegrád Csoporttal)
1988 MAKONA kiállítása, Budapest
Organikus Építészet, Szeged
1989 Tölgyfa Galéria, Budapest
1991 Biennale di Venezia, Magyar Organikus Építészet, Velence (Olaszország)
1992 Magyar Organikus Építészet, Ernst Múzeum (Budapest), Vancouver, Debrecen, Berlin, Varsó, Krakkó, Pozsony, Szeged, Bukarest, Prága
1994 Élő építészet, Kassa (Szlovákia)
Architectura e Natura, Torino (Olaszország)
Nagy Tamás, Salamin Ferenc, Vincze László építészek kiállítása, Budapest Galéria
1996 Organikus Magyar Építészet, a Kós Károly Egyesülés Millecentenáriumi Kiállítása, Budapest
1996–1997 Organikus Magyar Építészet Vándorkiállítás tíz nagyvárosban Lengyelországban
1997 Közép- és Kelet-európai építészet a '90-es években, Lipcse (Németország)
Organikus Építészet Magyarországon, Oslo (Norvégia)
2000 AXIS Építésziroda kiállítása, Budapest
1999–2001 10 éves a Kós Károly Egyesülés, jubileumi kiállítás, BME Aula és a Kárpát-medence 25 városában
2007 Kós Károly Egyesülés kiállítása, Komárom (Szlovákia)
2009 Folytatni a Teremtést, a 20 éves Kós Károly Egyesülés kiállítása, Budapest, Iparművészeti Múzeum
2014 Építészeti Nemzeti Szalon, 100% Kreativitás, Budapest, Műcsarnok, kiállító, főépítészi szekció társkurátora
Bibliográfia
Bibliográfia
Válogatott bibliográfia
Önálló kiadványok
1990 Salamin Ferenc – Tusnády Zsolt: Építésztáborok a visegrádi Szent István bányaudvarban, Országépítő, 1990. (1. évf.) 2. sz. 36.
1993 Salamin Ferenc: Workshop Londonban, Országépítő, 1993. (4. évf.) 1-2. sz.
1997 Salamin Ferenc: Beszámoló a debreceni főépítészi konferenciáról, Országépítő, 1997. (8. évf.) 3-4. sz.
1999 Vándoriskola 1989-1999, kiállítási katalógus, Kós Károly Alapítvány, szerkesztő
2001 Salamin Ferenc: A tarcali Királyudvar újjáélesztése, Országépítő, 2001. (12. évf.) 3. sz. 19. old.
2002 Visegrádi Építésztáborok 1981-2001, Dokumentumkönyv, KKE, szerkesztő
2006 Salamin Ferenc - Bártfai-Szabó Gábor: A Patrícius bora: gondolatok Salamin Ferenc bodrogkisfaludi borászatáról, Régi-új magyar építőművészet, 2006. 4. sz. 38-40.
2008 Salamin Ferenc: Vadszőlővel befuttatva, Szép házak, 2008. (17. évf.) 6. sz. 14-19.
2008 Salamin Ferenc: Fák rejtekében, Szép házak, 2008. (17. évf.) 6. sz. 42-47.
2010 Salamin Ferenc - Erhardt Gábor: A Vay-kastély helyreállítása, Golop, Országépítő, 2010. (21. évf.) 4. sz. 36-38.
2012 Salamin Ferenc: Tokaj-hegyaljai házak felélesztése, az AXIS Építésziroda munkái 1989-2012, Kós Károly-díj 2012, Országépítő, 2013. (24. évf. [23]) 1. sz. 48–51.
2013 Salamin Ferenc: Teljesség az építészetben és a művészetekben - Naplórészletek a Steiner Építészeti Konferenciáról, Országépítő, 2013. (24. évf.) 3. sz. 58-59.
2013 Salamin Ferenc: Mindenki építész. Református templom, Helvécia, Régi-új magyar építőművészet, 2013. 9. sz. 31–33.
2014 Salamin Ferenc: Építészet és kultúra - A főépítészi rendszerről, Országépítő, 2014. 3. sz. 47-51. Építészeti Nemzeti Szalon, 100% Kreativitás, kiállítási katalógus, Műcsarnok, Budapest, 2014.
Interjú
Salamin Ferenc – Szerencs főépítésze, Dénes Eszter és Jánosi János interjúja, Országépítő, 2013. (24. évf.) 4. sz. 26–35.
Interjú az Ybl-díjjal kitűntetett Salamin Ferenccel, Országépítő, 2005. (16. évf.) 2. sz. 2–7.
Recepció
Fiatal Építészek '84, Budapest, 1984.
Magyar organikus építészet, Biennale di Venezia, kiállítási katalógus, Budapest, 1991.
Családi ház építészeti folyóirat, épületismertetések, 1991–2006.
Spacio e Societa, Firenze, Olaszország, XV. No. 58., 1992.
Az AXIS Építésziroda terveiből: Nagy Tamás, Salamin Ferenc és Vincze László építészek beszélgetése, Országépítő, 1992. (3. évf.) 1. sz. 2.
Architectural Design, "Organic Architecture", London, 1993.
Salamin Ferenc munkái, Magyar Építőművészet 1994. 3-4.
Nagy Tamás, Salamin Ferenc, Vincze László, AXIS Építésziroda, kiállítási katalógus, Budapest, 1994.
Jeffrey Cook: Seeking structure from nature, Magyarország organikus építészete, Birkhauser, Basel, 1996.
Organikus magyar építészet, Kiállítási katalógus, KKE, Budapest, 1996.
Mittel- und Osteuropaische Architektur der ‘90er Jahre, kiállítási katalógus, Leipziger Messe Verlag, 1997.
Schöner Wohnen, Hamburg, 1997. 10. sz.
Tíz éves a Kós Károly Egyesülés, emlékkönyv és CD, Kós Károly Alapítvány, Budapest, 1999.
Salamin Ferenc: Vándoriskola, Magyar építőipar, 2000. (50. évf.) 9-10. sz. 289-296.
AXIS Építésziroda, kiállítási katalógus, Budapest, 2000.
Kovács Ágnes – Erhardt Gábor: Szívóssággal gondozott tőkék – Pincészetek Tokaj-Hegyalján, Új Magyar Építőművészet 2002. 2. sz. 6-15.
Gerle János: Regionális montázs – Tarcal, Majoros Borászat, Régi-új Magyar Építőművészet 2005. 2. sz. 9-14.
Hegyi Nóra: Megtalált múlt: a tarcali Királyudvar borászat, Atrium, 2005. (10. évf.) 6. sz. 62-65.
Pammer Stella: Múlt és jelen építészete – Salamin Ferenc Családi ház, 2006. (16. évf.) 1. sz. 29-35.
Ez épült 2006-ban, Salamin Ferenc munkái, Országépítő, 2007. (18. évf.) 1. sz. 20–21.
Múlt és Jelen 2007. 3-4. sz.
Ez épült 2007-ben, Salamin Ferenc munkái, Országépítő, 2008. (19. évf.) 1. sz. 9-20.
Építész Évkönyv (Magyar Építész Kamara), Budapest, 2008., 2013.
Folytatni a teremtést, kiállítási katalógus, Kós Károly Alapítvány, Budapest, 2009.
© Magyar Művészeti Akadémia, 2017