Életrajz
Erfán Ferenc 1959-ben Ungváron született. Édesanyja, Erfán Eleonóra (Boksay) zenetanárnő, 1927-ben született Ungváron; édesapja, Erfán Pál (1921-1997) orvos, 1944-ig a debreceni orvostudományi egyemen tanult, majd a Lvov-i Orvostudományi Egyetemen szerezte meg diplomáját.
Pályaválasztását a családi örökség határozta meg: nagyapja, Boksay József festőművész (1891–1975), a kárpátaljai magyar művészet kiemelkedő, iskolateremtő alakja.[1] Első tanító mestere nagyapja volt; a festészet alapjait tőle sajátította el. Nagyapja hatásáról úgy nyilatkozik Erfán F., hogy beleszületett a művészetbe. „Gyakorlatilag soha nem volt kérdéses, hogy milyen pályát választok. Csak ezután jöhet szóba, hogy bizonyos értelemben persze teher az ember számára az ő hagyatéka, hiszen magasra tette a mércét. De ezzel együtt is mindig úgy érzem, hogy inkább ösztönzőleg hat rám nagyapám emléke, semmint teherként." Eredetileg restaurátor szeretett volna lenni, de nem vették fel a főiskolára. Utána két évig festészeti szakra jelentkezett, sikertelenül. Így döntött az iparművészet, azon belül (a mintázás miatt) kerámia szak mellett. Két év után az üveg szakra jelentkezett át.
1974–1977 között a kijevi Képzőművészeti Szakközé iskola (Sevcsenko Köztársasági Festőszakiskola, Kijev) festészeti szakán tanult, majd a lembergi Iparművészeti Főiskola kerámia szakán (Lvov, 1979-1984) folytatta tanulmányait; 1984-ben diplomázott. Mesterei: Monasztirszkij Vitold, Frank Iván voltak.
A két iskola közötti időszakban (1977–1979) az ungvári Festő Szövetség Művészeti Alapjának a műhelyében dolgozott. Agitációs plakátok, reklámok, és különböző ünnepi programok tervezése és kivitelezése volt a feladata. A Főiskola elvégzése után, 1984-2002 között ugyanitt foglalkoztatták tovább; elsősorban üvegablakok (vitrázsok) és térkompozíciók (pl. fali-textilek) tervezésével és kivitelezésével bízták meg. A legjelentősebb üvegből készült iparművészeti alkotásai közé tartoznak: Térkompozíció (kézzel formált üveg, 1987, Kárpátaljai megyei Ukrán Zenei-Drámai Színház, Ungvár); Térkompozíció (üveg, könnyűfém, arany, 1987, Ifjúsági Művelődési Központ, Ungvár). A Velencéhez tartozó Monte Lepre-i úti-kápolnához üvegablakokat tervezett, melyek kivitelezésében is személyen részt vett.[2] Ugyanide, a Mária-templomba készült egyik nagyméretű textil falképe (Figuratív kompozíciók, faltextil, 1992-1995). Másik nagy textilmunkája aTiszaújfalu-i Mária Templomának oltárképe (Oltár, faltextil, 1997). A Beregszász-i II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Kollégium, Esztergom teremébe készült II. Rákóczi Ferenc üvegre festett portré-t 2004-ben, az itt nyílt jubileumi kiállítása alkalmával ajándékozta a kollégiumnak (II. Rákóczi Ferenc félalakos portré, üveg, 200x100 cm). A fejedelmet ábrázoló üvegablak tükrözi az alkotó mindkét műfajban való kiválóságát; festészeti tehetségét, valamint üvegművészeti szaktudását.[3]
Több más egyedi megrendelésre készült üvegablaka (vitrázsok és festett ablakok) Kárpátalján kívül Magyarországon és Olaszországban is megtalálható.
A festészet mellett, üveg ablakok, vitrázsok tervezésével és kivitelezésével a mai napig is foglalkozik. Az új technikai eljárások, az üveg megmunkálás különböző lehetőségei újabb és újabb kísérletezésekre ösztönzik. Az üveget, áttetsző, fényáteresztő volta miatt transzcendentálisnak tartja. „A mázfelület, csak visszatükrözi a fényt, ellenben az üveg sokkal többre képes…Az üveg színskálája a legnagyobb terjedelem" –vallja a művész. Az üveg inspirálja festészetét is. Állítja, hogy a festés és a színes üvegablak készítés, ugyanaz a festés, mert ugyanazok a feltételek. A különbség csak annyi, hogy a színnél és a vonalaknál, az ecset helyett, az üvegvágót veszi kezébe az ember. A festészet elve – véleménye szerint, a legjobban az üvegablak művészetnél érvényesül. Nem lehet „csalni" az üvegnél.
A másik iparművészeti műfaj, a fali-textilek és térkompozíciók tervezése és kivitelezése, szintén a mai napig foglalkoztatják. Az iparművészet területén (üveg és kerámia) végzett munkái után, később kezdett magával a festészettel foglalkozni. Festészeti pályája kezdetei egybeesnek a Révész Imre Társaság megalakulásával.
Korai tájképei és portréi, nagyapja, Boksay József és Erdélyi Béla által megteremtett kárpátaljai festőiskola hagyományainak szellemében születtek. Hamarosan rálelt egyéni formanyelvére. Festői stílusára naturalista ábrázolási elv, a konkrét témát visszaadó impresszionista és a posztimpresszionista alkotásmód a jellemző.
Tájképeket, virágcsendéleteket (Íriszek, 2013, olaj vászon, 55x80 cm), portrékat fest. Harmonikus egységben felvitt színek, a jól megválasztott szemszögből való ábrázolás, és a jól szerkesztett kompozíció határozzák meg műveit. Témától függetlenül, alkotásainak élénk színvilága elárulja bravúros színérzékét. A fény, a szín, a harmónia a legfontosabb festészeti elv a számára. Amely inkább – a művész megfogalmazása szerint, „lepuhítja", lágyítja a kép összehatását.
Tájképein érződik a látott táj hangulatának, szépségének a visszaadása (Kassa, 1998, olaj, karton, 66x50 cm; Tükröződés, 2000, olaj, vászon, 95x70 cm; Hegyi viskó, 2006, olaj, vászon, 80x60 cm; Hegyi tó, 2007, olaj, karton, 70x65 cm; Deskófalvi fatemplom, 2009, olaj, karton, 75x60 cm; Munkácsi vár, 2010, olaj, vászon, 70x90 cm; Ungvári vár, 2013, olaj, karton, 61x82 cm; Nevickei vár, 2013. olaj karton, 61x81 cm). Képeit szemlélve, az ő tájképfestészetének mottójául is idézhetnénk Aba József művészettörténész szavait: „A kárpátaljai festőművészet ott kezdődik, ahol a lélek a tájra eszmél".
Oldott, széles ecsetkezeléssel, némi expresszív könnyedséggel megfestett portréi a késő nagybányai stílus mai továbbviteleként tűnnek fel (Fiúportré, 1992, Férfi portré, 1993, A kertben, 2005, olaj, karton, 66x61 cm; Hucul menyecske, 2012, olaj vászon, 80x70 cm). Kiváló portréfestő: a képein a személy karakterének a hű, lélekkel teli megragadása tükröződik (Vári Fábián László portréja, 2014, olaj, vászon, 70x60 cm).
Erfán Ferenc az ungvári és a kárpátaljai magyarság életének egyik kiemelkedő személyisége.
Az 1990-ben megalakult Kárpátaljai Magyar Képzőművészek és Iparművészek Révész Imre Társaságának egyik alapító tagja.[4] Azóta rendszeresen részt vesz a Társaság kiállításain. Boksay József Megyei Szépművészeti Múzeum főmunkatársaként (2002-2009), majd megválasztott igazgatóként (2009) támogatja és segíti a csoport szervezési munkáit, bemutatóit. Régi barátság fűzi Magyar László festőművészhez, a Társaság jelen elnökéhez.[5]
Baráti kapcsolatokat ápol a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) vezetőivel, a kárpátaljai írókkal, művészekkel, tanárokkal, és másokkal. Szoros az együttműködése a magyarországi és az ukrán, ruszin kulturális intézményekkel. A MMA tagsága óta, személye újabb fontos szálat jelent a kárpátaljai magyarság művészeti- és közéletében.
Igazgatóként elhivatottan és felelősség teljesen vezeti a legnagyobb és legjelentősebb kárpátaljai múzeumok közé tartozó Boksay József Megyei Szépművészeti Múzeumot.[6] Egyéb nagy értékű gyűjteményei mellett, ez a múzeum rendelkezik Ukrajnában a legnagyobb magyar képzőművészeti anyaggal (Munkácsy Mihály, Iványi Grünwald Béla, Glatz oszkár, Mednyánszky László, Aba-Novák Vilmos, Szüle Péter, Révész Imre, Erdélyi Béla, Boksay József és más alkotók). Szakemberként, gyakorlati oldaláról ismeri a megoldandó feladatokat. A lepusztult múzeum épület rekonstrukcióján és az értékes gyűjtemény rendbehozatalában, egyaránt hatalmas munkát fejt ki.[7] A korábbi romhalmaz épületet teljesen átalakította, folyamatosan mindent felújíttatott. A múzeum és a gyűjtemény további bővítését tervezi. [8] Eredményeik közt könyvelhető el, hogy évente tíz-tizenkét kiállítást rendeznek.[9]
Ami művészet és a múzeumigazgatói állás összeegyeztethetőségét illeti, a festő-igazgató mindkét tevékenységét igen fontosnak nevezi. Mint fogalmazott, a festés szükséglet, a múzeumi munka pedig azért fontos, mert a kárpátaljai művészeti hagyományokat ismét a régvolt magaslatokra szükséges emelni.
[1] Boksay József festőművész (Máramaros, 1891-Ungvár, 1975) Gyertyánliget görög-katolikus papi csalódból származott. Főiskolai tanulmányait Budapesten, a Képzőművészeti Főiskolán végezte (1910-1914). Mestere Révész Imre. Az I. világháború után visszatérve szülőföldjére, tanárként működött. A 20-as 30-as években, Drezdában, Bécsben, Párizsban, Prágában és Budapesten járt tanulmányúton. 1927-ben Erdélyi Bélával megalapították az ungvári művészeti szabadiskolát, 1931-ben ugyancsak Erdélyivel a Kárpátaljai Képzőművészek Szövetségét. Majd az ungvári Képzőművészeti Főiskolán, majd az ungvári és a lembergi iparművészeti szakiskolán tanított. Irodalom: Kortárs Magyar Művészeti Lexikon A-G. Szerk.: Fitz Péter. Enciklopédia Kiadó, 1999; Boksay Béla festőművész. Monográfia (ukrán), Ungvár, 2008.
[2] Az olaszországi Monte Lepre-ben az I. világháború alatt sok magyar katona halt meg; ilyen vonatkozása is van a helynek.
[3] II. Rákóczi Ferenc üvegre festett portréja az egykori Törvényház tanácstermének nyomaveszett, Ferenc Józsefet ábrázoló üvegablak helyére került.
[4] Az induláskor tizennégy tagból álló művészeti csoport tagjai: Benkő György festő, Erfán Ferenc festő, Hidi Endre keramikus, Iván Ambrus festő †, Jankovics Mária textilművész+, Keisz Gellért grafikus, ötvös, Kolozsvári László festő +, Magyar Sándor ötvös, Pálfy István festő, Petky Péter grafikus, festő, Réti János festő, Szemán Ferenc festő†, Tóth Lajos grafikus, festő, Veres Péter festő †.
[5] A nyolcvanas években ismerkedtek meg; akkoriban mindketten az ungvári Művészeti Alapnál dolgoztak. Magyar László Tóth Lajos festőművész halála óta a Révész Imre Társaság elnöke. 2005-ben mindkettőjüket beválasztották az MMA Képzőművészeti Tagozatának rendes tagjai közé.
[6] A Boksay J. Múzeum 1948-ban, a Kárpátaljai Megyei helytörténeti Múzeum részeként alakult meg, később annak fiókintézményeként működött. Gyűjteményi anyaguk egy részét a cseh időkben (1920-1938) alapított regionális múzeumtól örökölték meg, egy további hányada pedig az ún. államosítással került be a bankoktól, vállalatoktól, magánszemélyektől. A görög katolikus egyház betiltása után szintén egy nagyon jelentős műkincs együttes került a múzeumba. 2003-tól önálló múzeumként működik.
[7]A Boksay József Múzeum 1979-ben, még a helytörténeti múzeum részeként, (az ungvári várból) került az egykori ungi megyeháza épületébe (épült: 1809). A rendkívül rossz állapotban lévő épületben a múzeum helyzetét megnehezítette és nehezíti máig, hogy mellette több más hivatal is itt székel.
[8] A tíz ezer műtárgyat számláló gyűjteményükben pl. nincs egyetlen Hollósy Simon festmény sem.
[9] Együttműködési szerződést kötöttök a miskolci, a nyíregyházi és a kassai múzeumokkal, valamint komoly szakmai kapcsolatokat ápolnak az MMA-val.
_______________
Életrajzi adatok
Ungvár (Szovjetunió), 1959. január 28.
Tanulmányok
1974–1977: Sevcsenko Köztársasági festőszakiskola, Kijev, festészet szak
1979–1984: Iparművészeti Főiskola, kerámia szak, Lvov (Lemberg); mesterei: Monasztirszkij Vitold, Frank Iván
Munkahelyek
1977–1979: ungvári Művészeti Alap műhelye, kisebb nagyobb reklám, agitációs plakátok, megjelenések tervezése és kivitelező munka
1984–2002: ungvári Művészeti Alap műhelye, elsősorban üvegablakok (vitrázsok) és térkompozíciók (fali-textilek) tervezése es kivitelezése. A festészet mellett, mindkettővel a mai napig foglalkozik
2002–:Boksay József Megyei Szépművészeti Múzeum, főmunkatárs; 2009–: igazgató
Művészeti szervezeti tagság
1990–: Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társaság, alapító tag
1993–: Magyar Képzőművészek és Iparművészek Társasága, tag
2001–: Boksay József Alapítvány, alapító, elnök
2005–2011: az MMA társadalmi szervezet tagja
2011–: Magyar Művészeti Akadémia, rendes tag
Munkásság
Szabó Lilla: Erfán Ferenc kárpátaljai festőművész
Erfán Ferenc az 1990-ben megalakult Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társaság alapító tagja. Az MMA társadalmi szervezet tagjai sorába 2005-ben vették fel Magyar László és Tóth Lajos festőművészekkel, Horváth Anna keramikusművésszel, Vári Fábián László, Füzesi Magda, Nagy Zoltán Mihály írókkal, Vidnyánszky Attila rendezővel együtt. Festészetének egyéni stílusa, színvilága, témája a kárpátaljai magyar képzőművészetben gyökerezik. Mivel képzőművészetünk legkevésbé ismert és feldolgozott része a kárpátaljai magyar alkotók, közte a Révész Imre Társaság tagjainak munkássága, megkíséreljük, hogy nagy vonalakban képet adjunk tevékenységük specifikus vonásairól és értékeiről. Véleményünk szerint, csupán ennek tükrében érthetjük meg a kárpátaljai magyar festészet helyét és helyzetét, és egészíthetjük ki a 20. századi és a kortárs képzőművészetről alkotott tudásunkat.
A 20. századi magyar képzőművészetnek azért máig ismeretlen területe a kárpátaljai magyar művészet (festészet, grafika, szobrászat, iparművészet, fotó, építészet), mert a korszakok, az alkotók életművei, a különböző kiállítások, kritikák szinte alig feldolgozottak, s a gyéren létező helyi írások se jutottak el a legtöbbször az anyaországba. A 20. századi történelmi események miatt szinte teljesen elzárt területté vált Kárpátalja, s az ott élő magyarokról szinte semmit sem tudtunk. Csupán a kilencvenes évek rendszerváltása után vált nyilvánossá hazánkban is az ottaniak mindennapi élete, küszködései, kultúrája, múltja és jelene. „Az ember mozgásterét – egyenes és még inkább átvitt értelemben annyira beszűkítették, hogy mindnyájan valami mikrogulágokban éltünk" – mondja Szemán Ferenc (Öcsi) festőművész, a Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társaságának tagja.[1]
Ezért is hatott óriási relevációként 1992-ban, Budapesten, a Magyarok Világszövetségének rendezésében összehívott magyar képző-és iparművészek találkozója, amikor a világ összes tájáról, az egykori emigrációból, a környező országokból megjelent magyar művészek között, a Kárpátaljáról érkezett maroknyi csapatra figyelhettünk fel.[2] Létezésükről mindaddig semmit sem tudtunk –, és megjelenésükkel, bemutatkozásaikkal, valamint addig ismeretlen problémákat felvető hozzászólásaikkal még jobban figyelmeztettek elfeledett és jelen értékeinkre. Azaz művészettörténetünk egészének hatalmas hiányosságaira, az elhallgatás vétkeire. Ha csak egyet említenénk például, 1993-ban, a Műcsarnokban megrendezett Tisztelet a Szülőföldnek című kiállításon politikai okokból kihagyták a seregszemléből a Magyarország határain túl élő képzőművészeinket. Ennek a durva eljárásnak az ellentételezéseként valósult meg 1996-ban, Budapesten a Magyarok Világszövetsége Semmelweis utcai székházában a Tisztelgés a Honfoglalás 100.évfordulója előtt című kiállítás-sorozat. A felvidéki, az erdélyi, a vajdasági és a kárpátaljai művészek bemutatását az említetett képzőművészeti világtalálkozón megalakult Magyar Képzőművészek és Iparművészek Társasága rendezte. Az egyes kiállításokhoz megjelent katalógusok máig dokumentum értékűek, hiszen először mutatták be és „demonstrálták" a környező országokban, a szülőföldjükön élő alkotók művészetének sokszínű gazdagságát. Kárpátaljáról ekkor Balla Pál, Benkő György, Berecz Margit, Erfán Ferenc, Földessy Péter, Hidi Endre, Ilku Marion József, Iván Ambrus, Jankovics Mária, Kolozsvári László, Magyar László, Magyar Sándor, Matl Péter, Micska Zoltán, Petky Péter, Réti János, Riskó György, Szemán Ferenc (Öcsi), Tóth Lajos, Veres Péter szerepeltek először Magyarországon közös kiállításon. Alkotásaikat összehasonlítva a Felvidékről, Erdélyből és a Vajdaságból érkezőkével, a különböző témák és stílusok alapján pontosan érzékelhető volt, hogy a kárpátaljai Révész Imre Társaság tagjainál milyen erősen van jelen és fejeződik ki a szülőföldhöz, a magyar nemzethez és kultúrához való tartozás és ragaszkodás. Bebizonyosodott, hogy sajátos, számunkra eddig ismeretlen kifejezési eszközökkel bírnak, amelyek keresetlenül egyszerűek és hitelesek.
Révész Imre Társaság
Az 1990-ben megalakult Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társasága, deklaráltan a hivatalos állami szövetségen kívüli kárpátaljai magyar alkotókat egyesíti soraiban. Elnöke, az azóta elhunyt Tóth Lajos festőművész körültekintően és nagyon nagy felelőséggel vezette a társaságot.
Vári Fábián László író így mutatja be őket: „Mintegy tíz évvel megelőzve az ezredfordulót, a kelet-közép-európai rendszerváltások sodrásába kerülve, a kárpátaljai magyar képző-és iparművészek is létrehozták a maguk szakmai társaságát. Választhatták volna az induláshoz a legismertebb magyar festő, a szülőföldről elszármazó Munkácsy Mihály, vagy a nagybányai festőiskola megalapítójaként ismert másik művészóriás, Hollósy Simon nevét. Ők azonban, akiket a 70-80-as évek jelentősebb hazai tárlatairól a hatalompárti zsűri rendre kirekesztett, a nemzeti hagyományokat ápoló, s ugyanakkor a társadalmi konfliktusokra is rendkívül fogékonyan reagáló Révész Imre nevét tűzték zászlajukra. Nem hihetjük, hogy véletlen választás volt, s azt sem, hogy a nagy előd Nagyszőlőshöz kötődő öregkora lett volna a domináló tényező. Az inkább hihető, hogy Révész Imre neve ma is fontos üzenetet hordoz, szelleme pedig olyan összetartó ereje ennek a közösségnek, amely a szakmai színvonalhoz való feltétlen ragaszkodásokon túl a társadalmi igazságosság szakadatlan keresésére kötelez."[3]
A megalakulásuk ötödik évfordulója alkalmából megjelentetett Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társasága 1990–1995 kiadványukban, fekete-fehér reprodukciók mellett a művészek szólnak hitvallásukról, művészetükről.[4] Szavaikból kiderül, hogy ők maguk saját művészetüket a kárpátaljai művészekkel „szemben" határozzák meg. Ám ez nem jelenti sem a kárpátaljai iskola hagyományainak a megtagadását, sem a vele való szembehelyezkedést.
E kérdés megértéséhez Balla D. Károly festőművész, közíró, kritikus Az érző lélek megszólítása című előszavából idéznénk, amelyet az említett kiadványhoz írt. Az idősebb kolléga, hivatkozva az az ungvári várban akkor megrendezett addigi legteljesebb kiállításukra, a következő szavakkal értékeli munkájukat: „fél évtized elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy már e művészcsoportot pátriánk egyik meghatározó szellemi alkotóműhelyeként tartsuk számon. Olyan társaságként, melynek tagjai – megtartva egyéni vonásaikat – egymást kiegészítve, erősítve képviselik azt a művészeti felfogást, mely némileg megkerülve [kiemelés: Sz. L.] az ún. kárpátaljai festőiskola utóbbi évtizedekben elért eredményeit, visszakanyarodik [kiemelés: Sz. L.] a nemzeti hagyományokhoz, és jó közelítéssel az alföldi realista festészet megújításának, korszerű alkalmazásának tekinthető."[5]
A társaság szerepének önmeghatározásában még egy nagyon fontos tényezőre hívta fel a figyelmet Balla. Arra, miszerint „többek aggodalommal vagy legalábbis fenntartással fogadják a tényt: e művészcsoport nemzetiségi alapon jött létre, teljes nevében ott a »magyar« jelző." Nem kerüli meg a kérdést. Kifejti, miközben sokan hivatkoznak a festészet és a művészet univerzális nyelvére, és ellenzik, vagy vitatják a probléma puszta felvetését is, a kárpátaljaiak esetében komoly indokaik vannak nézeteik alátámasztására. „A nemzeti jelleg érvényre juttatásával, kimondásával, a nemzeti identitástudat meglétének vagy hiányának számbavételével e társaság tagjai egy több évtizedes elnemzettelenítő kultúrpolitikai gyakorlatra válaszolnak. Vallják: magyarságuk nem jelent semmiféle elkülönülést, s egyáltalán nem ellenkezik azon meggyőződésükkel, hogy a művészet egyetemesen emberi érték. Ám emellett, ezzel együtt hallatlanul fontosnak tartják a kifejezetten magyar nemzeti kultúrához történő csatlakozást, a magyar népi művészetnek mint kútforrásnak az alkalmazását, és – nem utolsó sorban – Kárpátok tövében elterülő alföldi táj magyar lakosainak szolgálatát a hozzájuk közel álló, hagyományaikból (is) táplálkozó művészi nyelven."[6]
A művészekkel készült riportokban is hangsúlyosan megjelenik a nemzeti hovatartozás és az elkötelezettség. Horváth Sándor Tóth Lajos festőművésszel való beszélgetését azokkal a sorokkal indította, amelyek napjainkban, 2015-ben, az ukrán-orosz háború idején, még jobban ráébresztenek bennünket az ott élők iszonyú helyzetére. „Kárpátalján mostanság már létezni is nehéz. Alkotóként megélni mindezt a ránk kényszerített erkölcsi, anyagi, szellemi leépülést néha szinte lehetetlen. E gondolatmenetből adódik első kérdésem: mit ér az ember, ha festő, kárpátaljai és magyar?" Nem különben jellemző a korán, idő előtt elhunyt festő válasza: „Hogy mit ér egy festő, azt általában az idő dönti el. Hogy mit ér az alkotó, aki itt Kárpátalján vállalva a magyarságát kíván üzenni a kis- és nagyhazának? Egyrészt annyit, amennyit a vállalásából teljesít, másrészt nem többet és nem kevesebbet a megalkotott műnél. Én itt, Kárpátalján vagyok festő és magyar. És itt is maradok! Ezek ténykérdések. Én így vagyok alkotó, a munkáim erről szólnak, ezt vállalom." A saját stílust és szimbolikus témavilágot teremtő Tóth Lajos festőművész véleménye szerint a festmény „olyan pontosan magán hordozza az alkotó kézjegyét, jellemét, a festőre ható külső erőket, hogy ilyen szempontból talán sokkal inkább determinált a szavakból szőtt alkotásoknál.
- Ezek szerint van sajátos magyar festői nyelv? – kérdez vissza Horváth S.
- Van.
- S van sajátos kárpátaljai magyar festői nyelv is?
- Igen. Ezt annak ellenére állítom, hogy a kárpátaljai magyar kultúra egésze számára az 1945- től 1985-ig terjedő időszak a megpróbáltatások periódusa volt, s szinte mindentől megfoszttattunk. A hamu alatt, a hó alatt mégis munkált, élt, talán hatott is az akarás, s formálódott a sajátos kifejezésmód. Magyarul: ki ahogy tudta, tette a dolgát tehetsége, elhivatottsága, identitása szerint."[7]
Az ungvári tárlat nemcsak a csoport addigi legnagyobb kiállítása, hanem a kárpátaljai magyar közösség életének és kultúrájának a kibontakozása és az önmegmutatás erejének nagysága szempontjából is rendkívül jelentős esemény volt.[8]
Az egyértelműen politikai-társadalmi okokra vezethető vissza, hogy a súlyos gazdasági körülmények, a hatalmi elnyomás alatt, a megélhetés, a kulturális és nemzeti lét (szovjet és magyarországi oldalról egyaránt) perifériájára sodort művészek együttes fellépésükkor hangsúlyosan a saját, kárpátaljai alkotói nyelv kialakítását tűzték ki célként.
Csak látszólagos ellentmondás az, hogy saját kárpátaljai művészi nyelvről és annak megteremtéséről beszélnek akkor, amikor már „létezik", és évtizedek óta él a hivatalos kárpátaljai festészeti iskola és művészet kifejezés. Amit éppen két ott élő és alkotó – nemcsak e régióban, de egész Ukrajnában elismert – magyar festőművész, Boksay József és Erdélyi Béla nevével fémjeleznek.[9] Iskolateremtők lévén, tanítványaikon keresztül hatásuk napjainkig nyomon követhető.
Látszólag még ellentmondásosabb a kérdés, ha ismerjük az itteni képzőművészet aránylag szűk keresztmetszetű 19. század végi, 20. századi történetét. Ennek tükrében minden itt élő festő –, s maguk a Révész Imre Társaság tagjai (kiknek többsége az ungvári Iparművészeti Szakiskolában végzett), tanáraikon keresztül –, Erdélyi és Boksay művészetéhez köthetők. Tóth Lajos ezért is reagál árnyaltan erre a kérdésre, amikor úgy fogalmaz: „szeretnénk folytatni az Erdélyi, Boksay nevével fémjelezhető kárpátaljai festői vonalat, ezzel egyidejűleg úgy munkálkodni, hogy legyen sajátos színezetünk, és szervesen illeszkedjünk a modern magyar, illetve európai áramlatokba is."[10]
Kovács Elemér, Kolozsvári László festőművésszel folytatott beszélgetését szintén az „örökség" tárgyalásával vezeti be: „a 70-es évek közepén, tehát tanulmányai befejeztével indul egy tehetséges raj, mely tudatosan „megtagadja" a híres kárpátaljai festőiskolát. Tagjai inkább a századelő klasszikus festészeti, kulturális hagyományaira építenek. Akik a Munkácsy Mihály, Ijjász Gyula, Roskovics Ignác nevével fémjelzett vonal folytatói kívánnak lenni."[11] Illetve, tegyük hozzá, nyilvánvalóan Révész Imréét (Sátoraljaújhely, 1859 – Nagyszőlős, 1945). Névválasztásukkor érthetően két okból sem gondoltak a másik nagy mesterre, Hollósy Simonra (Máramarossziget, 1857 – Técső, 1918). Egyrészt a nagybányai festészet iskolateremtőjének neve foglalt volt. Másrészt az erdélyi és a modern magyar piktúra stílusa jól érzékelhetően más szemléletet, táj-, zsánerkép, portré felfogást képvisel, mint a kárpátaljaié.
Anakronisztikusnak tűnhet számunkra ez a tudatos „visszalépés" De nem anakronizmusról van szó, hanem egy elzárt belső fejlődésről, ami a nemzeti elfojtottság megszűntével, számtalan színnel gazdagíthatja és gazdagítja képzőművészetünket. A történelem „ottfelejtett" szegletéből megjelent Révész Imre Társaság irányvonalának és művészetének egyértelmű létjogosultsága van egész magyar kultúránkban. A magyar képzőművészet számtalan irányzatot és generációs különbséget, stílusbeli felfogást képviselő sokszínűségében, ugyanúgy jelen van és beletartozik művészetük, mint a nagybányai hagyományokat napjainkig folytató, a poszt-impresszionizmus többedik változatát nyújtó alkotókénak.
A magyar képzőművészethez való specifikus kapcsolódásukat és e kérdést csak akkor ítélhetjük meg jól, ha pontosan ismerjük mindazon körülményeket és okokat, amelyek a Révész Imre Társaság különböző színvonalon és stílusban, de azonos eszmerendszerben gondolkozó és érző tagjait egybekovácsolták. (Erfán Ferenc a lvovi Állami Képző- és Iparművészeti Főiskolán, Jankovics Mária és Berecz Margit a lembergi Iparművészeti Főiskolán, Szemán Ferenc a tallini Képzőművészeti Főiskolán fejezték be tanulmányaikat.) Politikai és művészeti okokra vezethető vissza határozott iránykijelölésük és választásuk.
A hagyományokhoz – Munkácsy és Révész művészetéhez való visszatérés számukra ars poétikájukat, a szülőföldhöz és magyarságukhoz való küldetéstudatot és a jövőbe vetett hitüket jelenti. Az őket körülvevő sivárságban ezek a gyökerek nyújtanak megtartó erőt és inspirációt az alkotáshoz. Ugyanakkor nincs éles szembenállás sem az ukrajnai, sem pedig az európai új irányzatokkal szemben. Csak – a korábbi szovjet ukrán-orosz művészeti közegtől különítik el magukat.
Az újrakezdést jelölték ki tehát választásukkal: amikor tudatosan leválasztották és elvetették a politikai és a rezsim által meghatározott művészetet és kulturális múltat. Ez egyben bírálat is a Boksay és Erdélyi által fémjelzett „kárpátaljai festőiskolával" szemben. Az iskola első, másod és harmad generációinak ismert képviselői kompromitálódtak, a mindenkori hivatalos követelményeknek kívántak megfelelni. Művészetük 1945 után kiüresedett, hiteltelen és „idegen" lett. Amiként Kolozsvári László mondta: „az általam ismert és tisztelt nagyok közül Sütő János, Glück Gábor, Kassai Antal indulásuk elejére saját kiforrott stílussal rendelkeztek, s ők talán az utolsók, akik munkásságuk révén még tudtak felmutatni újat a kárpáti tájból. Amely úgymond közel ötven esztendőn át jogosan lett a festészet tárgya, hiszen oly színes, oly gazdag, oly csodálatos."[12] Csakhogy a hivatalos szovjet-ukrán rezsim a Kárpátok vonulatát, a végtelen erdőségekkel borított hegyeket és tájat, mint az ukrán festészet fő táj-kép motívumának tekintette. A festményeken ezért is kezdett erősödni az orosz-ukrán művészet (és népművészet) jellegzetesen kék, kékes lilás színe. A hivatalos állami kiállításokhoz, elismerésekhez, megbízásokhoz csak a nomenklatúrához tartozók jutottak. Sokan mondhatták el, hogy a Hruscsov- meg a Brezsnyev-korszak a kínok kínja volt számukra. S csak azzal, hogy állandóan dolgoztak, festettek, mint például Szemán Ferenc, tudták túlélni.
A kárpátaljai képzőművészet történetének rövid áttekintése 1918-tól – a Kárpátaljai festőiskola három generációja
A fentiekből leszűrhető, hogy egyetlen periódusban sem adatott meg a folytonos kulturális fejlődés a magyarok számára.[13] A képzőművészet specifikus voltánál fogva (képzés, akadémia, tanulmányutak, költséges technikai eszközök, mint vászon, festék, képkeret, kiállítások, eladás, galériák) abszolút szűk keretek és ellehetetlenedett körülmények között vegetált a művészeti élet.
A csehszlovák időszak alatt a képzőművészeti életben két fontosabb esemény történt; 1921-ben, Munkácson megalakult a [Munkácsi] Művészklub [Ruszinszkói Festőművészek Klubja], Virágh Gyula festőművész vezetésével.[14] 1931-ben pedig létrejött a Podkarpatszka Ruszi (Kárpátaljai) Képzőművészek Szövetsége – Boksay J., Erdélyi B., valamint Bedřich Oždian, Jaroslav Kaigl cseh festők kezdeményezésével. Területi elnöke 1946-1949 között Erdélyi B. volt.
A helyi művészeti élet megerősödését jelezte, amikor 1924-ben (Ijjász Gyula kezdeményezésére), felmerült a képzőművészeti főiskola létrehozásának a gondolata. Végül 1927-ben, Ungváron, Boksay és Erdélyi megalapították az első szabad festőiskolát. Ők ketten a tanításban jól kiegészítették egymást. Erdélyi egy szabadabb művészi felfogást képviselt, Boksayra viszont egy kötöttebb, egyben magabiztosabb technika volt jellemző. Náluk tanultak többek közt: Soltész Zoltán, Petky Sándor, Koczka András, Kontratovics Ernő, Boreczky Béla, akik a kárpátaljai festőiskola második generációját képviselik Manajló Tivadar, Glück Gábor, Berecz Vilmos, Endrédy György, Rosenberg Miklós művészekkel együtt.[15]
1941 nyarán megalakult, ill. újjáalakult a Kárpátaljai Képzőművészek egyesülete. 1945 után Erdélyi megpróbálta feléleszteni és tovább vinni az 1931-ben alakult Szövetséget, de sikertelenül. Helyette a köztársasági szervezet helyi tagozatának a megszervezésével bízták meg; ahol aztán az első időkben, az elnöki funkciót töltötte be.
Nem valósult meg Erdélyi elképzelése, az Ungváron létrehozandó képzőművészeti főiskola terve sem. 1945 után az állam tudatosan visszafejlesztette és néhány hónap után bezárta a színvonalasnak ígérkező főiskolát és helyette egy középszintű iparművészeti szakiskolát (a gyakran csak „uciliste"-ként emlegetett Ungvári Iparművészeti Szakiskolát) engedélyezett. Az alakuló főiskola, majd a helyébe lépő szakiskola első növendékei jelentik a kárpátaljai festőiskola harmadik nemzedékét (Balla Pál, Garanyi József, Habda László, Horváth Anna, Kremniczky Erzsébet, Medveczky Miklós, Medveczkyné Luták Edit, Sütő János, Szőke István, Szatskó Gyula és mások).[16]
Ebből az iskolából rajzott ki a hetvenes évek derekán egy tehetséges és elhivatott raj, amely a Révész Imre Társaság életre hívója lett. (Abban az időben, amikor a Révész Imre Társaság tagjai tanultak itt, nem volt külön festészet szak, így főként az ötvös és keramikus szakon végeztek ők.) A tagok közül többen Lembergben, Kijevben, Lvovban, felsőbb fokú képző-és iparművészeti iskolákon végezték tanulmányaikat (Erfán Ferenc, Szemán Ferenc, Jankovics Mária, Berecz Margit).
Teret a kilencvenes évek változásai hoztak számukra. A Társaság debütálása megtörte az addigi hivatalosan elfogadott és érvényesített konvenciókat. A felülről érkező értékítélet ellenében saját egyéni stílusukkal, témáikkal egy újnak ható világot mutattak be. Fennállásuk szempontjából nagyon lényeges volt, hogy elfogadták és vállalták a több felől érkező műfaji, képzési szintbeli különbségeiket. Hiteles, manipuláltság nélküli tiszta művészi önkifejezésre és témák bemutatására törekedtek. Festményeiken egy addig ismeretlen témaként jelent meg az Alföld. A szülőföld, a hegyvonulatokkal körbefogott táj szépségének, hangulatának, tiszta ihletű ereje. Az ungi és beregi Tiszahát parasztjainak arca, és a kárpátaljai festészetben alig ábrázolt alföldi táj.
A szovjet időkben a Kárpátokat, a hegyeket borító erdők színességét, a jellegzetes gerenda házakat, és a bennük élő ukrán, ruszin parasztokat megörökítő képek népszerűsége és egyoldalúan nagy száma mellett joggal felmerül a kérdés, hogy szándékosan száműzték a homogenitásba nem illeszkedő és nem illő alkotásokat. A kultúrpolitikai eltervezettség dotált figyelme részére nem volt kívánatos az ott élő magyarság kultúrája és létének, fennmaradásának záloga.
A Révész Imre Társaság tagjai alkotásaikban és művészetükben a szabadságot kívánják megélni és hangsúlyozni. Hangot adni szabadon, a magyarság iránti elkötelezettségüknek és szabadon átélni, és kifejezni a szülőföld és az élet szépségét. Vállalt közösségükkel, együvé tartozásukkal az elmúlt ötven, illetve közel száz év mellőzöttségét, kirekesztését akarják „túllépni". A régi (kárpátaljai) hagyományokhoz való hirdetett visszatérésük a tiszta lapot, az új szabad indítást, az egykor megszakadt gazdag kultúrájú élet és közösség folytatását jelenti. Amiként Balla D. Károly említi: „az individuális képességek a közös fellépés révén valami magasabb, felsőbb kvalitássá emelkedve összegződtek" – egy olyan új korban, amely egy szétesett hatalom utáni világot jelent. Ebből az új világból hiányzik a humánum, és a társadalmi, nemzeti viszonyok és az értékrend teljes felbomlása közepette – önmaguk és a közösség értékeit kell megvédenie a teremtő művészeknek. E csoport tagjai a nehéz körülmények ellenére hitet tesznek a művészet mellett, mert bizonyítani akarják, hogy az alkotás képes átmenteni a valódi értékeket. (A Révész Imre Társaság tizennégy tagot számláló megalakulása óta sokan meghaltak közülük: Iván Ambrus 1929–20??, Jankovics Mária 1962–2007, Kolozsvári László 1950–2013, Riskó György 1955–2014, Szemán Ferenc (Öcsi) 1937–2004, Tóth Lajos 1948–2006, Veres Péter 1934–2004. Tragikusan nagy szám és veszteség. Pedig Zselicki József utolsó mondata az 1995-ös ungvári, majd a 2000. évi hannoveri világkiállításon való bemutatkozásuk katalógusának végén ez áll: „Baj soha ne érje őket….!")
A szerző PhD művészettörténész
[1] Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társasága 1990–1995. A kötet szerzői: Debreceni Mihály, Horváth Sándor, Jánki Endre, Kovács Elemér, Kulin Zoltán, Palkó István, Tárczy Andor, Varga Béla. Tárogató Lap-és Könyvszerkesztőség, Ungvár, 1995, 112.
[2] A jelenlévők számára ez legalább akkor meglepetés és felismerés volt, mint a Magyarok Világszövetségének rendszerváltás után rendezett első világtalálkozóján az Afrikából érkezett magyarábok csoportja.
[3] Honlap: http://credoalapitvany.virtualave.net/revesz/index_hu.htm A Révész Imre Társaság 1998-ban csatlakozott az akkor bejegyzett Kárpátaljai Magyar Egyházi Kulturális Újjászületési, Zene- és Képzőművészeti Credo Alapítványhoz.
[4] Az egyes képzőművészekkel folytatott beszélgetések: Benkő György festőművésszel Kulin Zoltán: Georges, az aszimmetrikus. Berecz Margit textilművésszel Tárczy Andor: Madonna – Ecsettel. Erfán Ferenc festőművésszel Debreczeni Mihály: Üvegbe vágva. Hidi Edre keramikussal Kovács Elemér: A boglyakemence lángja. Iván Ambrus festőművésszel Kovács E.: Hogy a magányban gyönyörködni lehessen. Jankovics Mária textil művésszel Palkó István: A Szín-Művész. Kolozsvári László festőművésszel Kovács E.: Akinek a „Nagy Sömmi" a Minden. Magyar László festőművésszel Debreczeni M.: A reményt sohasem szabad feladni. Magyar Sándor ötvösművésszel Jánki András: Vasvirágok. Petky Péter festő és grafikusművésszel Varga Béla: Művészet nélkül még mindig a kőkorszakban lennénk. Réti János festő és grafikusművésszel Tárczy A.: Derűn táncoló. Riskó György festőművésszel Varga B.: Az embernek szüksége van a hitre. Szemán Ferenc festőművésszel Horváth Sándor: Szeretet, szépség, békesség. Tóth Lajos festő és grafikusművésszel Horváth S.:Hosszútávfutás – akadályokkal. Veres Péter festőművésszel Jánki A.: Ha a sors ideparancsolt bennünket.
[5] Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társasága 1990-1995, 5.
[6] uo. 6.
[7] uo. 121.
[8] A kiállításon a Révész I. Társaság tizenöt tagja mutatkozott be. Az eredeti 14 alapító tagból 1995-re ketten elköltöztek Magyarországra, és újabb három taggal bővültek.
[9] Boksay József (1891–1975) és Erdélyi Béla (1891–1955) mindketten Budapesten, a Képzőművészeti Főiskolán végezték tanulmányaikat. Boksay 1910–1914 között, majd szülőföldjére visszatérve impresszionista stílusban festett tájképeiről és klasszikus kompozíciójú egyházi témájú oltár képeiről vált híressé. Ez utóbbi témájú munkássága miatt kegyvesztetté vált a szovjet korszakban. Erdélyi Béla budapesti tanulmányai (1911–1916) után hosszabb idő töltött Münchenben és Párizsban. Kárpátaljára visszatérve tanárként működött és jelentős pozíciókat töltött be a képzőművészeti közéletben.
[10] Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társasága 1990–1995, 121.
[11] uo. 60.Kolozsvári László (1950–2013) festőművész, Munkácsy M. és Révész I. nevéhez kötődő realista hagyományok, és az alföldi festészet követője.
[12] Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társasága 1990–1995, 61.
[13] Fedinec Csilla, Magyar könyvkiadás és képzőművészet kapcsolata Kárpátalján (1918-tól napjainkig). In: „Az elsüllyedt jelek" A 20. századi magyar könyvillusztráció Magyarország határain kívül 1918-tól napjainkig. Magyar Képzőművészek és Iparművészek Társasága, Budapest, 2003, 138-161.
[14] Tagjai: Boksay József, Erdélyi Béla, Virágh Gyula, Grabovszky Emil, Ijjász Gyula. (Ijjász később kiment az USA-ba, ahol hosszú éveket töltött.)
[15] Az ungvári Művészeti Szakiskola tanárai lesznek: Manajló Ferenc, Kocka András, Kontratovics Ernő.
[16] Balla László, Erdélyi Béla és kortársai. Kárpátaljai képzőművészeink három nemzedéke. Ungvár–Budapest, 1994. Az Ungvári Iparművészeti Szakiskola tanárai: 1948–75 között: Berecz Vilmos József festő, grafikus (1915–1999), tanulmányait prágai műszaki főiskolán, majd 1939–1940 között a budapesti Képzőművészeti Főiskolán végezte. 1958-tól Balla Pál festő (1930–2008) volt.
Köztéri művek
Térkompozíció (kézzel formált üveg, 1987, Kárpátaljai megyei Ukrán Zenei-Drámai Színház, Ungvár)
Térkompozíció (üveg, könnyűfém, arany, 1987, Ifjúsági Művelődési Központ, Ungvár)
Figuratív kompozíciók (faltextil, 1992-95, Mária-templom, Lepre)
Oltár (faltextil, 1997, Mária-templom, Tiszaújfalu)
2004-ben a II. Rákóczi Ferenc üvegre megfestett portréját adományozott a beregszászi II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Kollégiumának, melyet az Esztergom teremben helyeztek el.
Egyéni kiállítások
2004 Erfán Ferenc 50 éves. A festőművész jubileumi kiállítás. II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Kollégium Révész Imre Kiállítóterme, Beregszász
2014 Erfán Ferenc festőművész kiállítása. Kárpát-haza Galéria, Budapest
Erfán Ferenc festőművész kiállítása, Forrás Galéria, Vörösmarty Színház, Székesfehérvár
Válogatott csoportos kiállítások
1991 Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társaságának kiállítása, Kárpátaljai Honismereti Múzeum, Ungvár
1992 Alkotóművészek az olimpiai sikerekért. Népstadion, Sportcsarnok, Budapest
Révész Imre Társaság kiállítása. Mezőkövesd
Megbékéléseink., Hadtörténeti Múzeum, Budapest
Barsa Stúdió, Budapest
1993 Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társaságának kiállítása, Árkád Galéria, Budapest
1995 UA köztársasági (Ukrajnai köztársasági) kiállítás, Kárpátaljai Képzőművészeti Múzeum, Ungvár
Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társaságának kiállítása. Kárpátaljai Képzőművészeti Múzeum, Ungvár
Révész Imre Társaság kiállítása, Bátyu
Révész Imre Társaság kiállítása, Técső
1996 Tisztelgés a Honfoglalás 1100. évfordulója előtt., Vajdasági és Kárpátaljai Művészek (Magyar Képzőművészek és Iparművészek Társasága), Magyarok Világszövetsége székház, Budapest
1999 Révész Imre Társaság tagjainak kiállítása, Ungvár; Varsó, Krakkó
2000 Révész Imre Társaság kiállítása. II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, Beregszász
Szalóka
Eperjes (Presov), Sellyei Múzeum
Ungvár
Művészet a mezőgazdaságban. Budapest, Vajdahunyad Vár, Mezőgazdasági Múzeum
Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társasága. Hannover – EXPO
2002 Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészeti Társaság kiállítása, Ungvár
2003 Révész Imre Társaság tagjainak kiállítása, Ungvár; Kijev
2004 Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társaságának kiállítása. Kárpátaljai Megyei Néprajzi Múzeum kiállítótermében, Ungvár
2005 Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társaságának kiállítása, Pécs; Ungvár
2009 III. Hollósy Simon Alkotótáborban készült művek bemutatása, Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ), Beregszász
2011 Révész Imre Társaság 20 éves jubileumi kiállítása, Ungvár
2012 Kárpátaljai magyar festők tárlata, Magyar Információs és Kulturális Intézet, Balassi Intézet, Brüsszel
Kárpátaljai magyar festők tárlata, Magyar Fejlesztési Központ, Brüsszel
Művésztelepen és szimpozionon való részvétel
1990-es évektől magyarországi (Tiszapéterfalva, Mezőkövesd, Lakitelek) és kárpátaljai (Visk, Ökörmező, Rahó) művésztelepeken vett részt
Bibliográfia
Bibliográfia
Válogatott bibliográfia
Recepció
Szabó Lilla, Ismeretlen értékeink. Világszövetség, 1992., 1–2, aug. 15. 8.
Szabó Lilla, A látvány szélrózsája. Világszövetség, 1993. 1.
Tóth István, A Révész Imre Társaság kiállítása elé. In: Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társasága. Kiállítás katalógus, Budapest, Árkád Galéria, 1993, 16–17.
Dupka György, Kárpátalja magyar személyi és intézmény-adattára, Ungvár-Budapest, 1993.
Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társasága. Veres Péter, Tóth Lajos, Szemán Ferenc, Riskó György, Réti János, Petky Péter, Magyar Sándor, Magyar László, Kolozsvári László, Jankovics Mária, Iván Ambrus, Hidi Endre, Erfán Ferenc, Berecz Margit, Benkő György. Kiállítás katalógus. Ungvár, 1995, 20–21.
Debreceni Mihály.: Üvegbe vágva… (Beszélgetés Erfán Ferenccel). In: Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társasága 1990-1995. Tárogató Lap- és Könyvszerkesztőség, Ungvár, 1995. 25–27.
„Tisztelgés a Honfoglalás 1100. évfordulója előtt." Magyar Képzőművészek és Iparművészek Társaságának kiállítása. Kiállítás katalógus. Budapest, 1996, 26–27
Szabó Lilla, A Kárpátaljai Magyar Képzőművészek és Iparművészek Révész Imre Társaságának kiállítása Ungváron. Magyar Szemle, 1999. 4. 54–58.
Szabó Lilla, Lelt arany. A Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társasága. Napút, 1999. 9. 50–53.
Szabó Lilla, Gondolatok a kárpátaljai magyar képzőművészek ungvári kiállításáról. Hitel.
Szabó Lilla, A Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társasága kiállításáról. Magyar Művészeti Fórum, 1999. 8. 54-58.
Szabó Lilla, Exhibition of the Hungarian Artists' and Applied Artists' Imre Révész Society from the Carpathian Ukraine. Magyar Művészeti Fórum (angol kiadás), 2. 1999. 4. 54–58.
Szabó Lilla, Über die Ausstellung der Imre Révész Gesellschaft der Ungarischen Künstler und Kunstgewerbler in der Karpaten-Ukraine. Magyar Művészeti Fórum, 2.1999. 4. 66–71.
Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társasága. Die Transkarpatischen Ungarn Imre Revesz Gesellschaft der Kunstmaler und Handwerker. Kiállítás katalógus. Hannover- EXPO 2000, 11–12.
Kortárs magyar művészeti lexikon II. (H–O). Főszerk. Fitz Péter. Budapest: Enciklopédia. 2000, 676.
Barát Mihály, Tóth Viktor, Kárpátaljaiak az MMA-ban. Kárpáti Igaz Szó, 2005. április 14. 54. szám
© Magyar Művészeti Akadémia, 2017