Magyar Művészeti Akadémia
  • Akadémikusok
    Tagozatok
  • Könyvtár
  • mma.hu
  • mma-tv.hu
  • Súgó
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Szerzői jogok
  • Hírlevél
  • Kapcsolat
  • magyar English [Beta]
Magyar Művészeti Akadémia
  • Akadémikusok
  • Könyvtár
  • mma.hu
  • mma-tv.hu
  • Súgó
  • magyar English [Beta]
format.option.empty_header
19069
MMA9019

Életrajz

Életrajz

Kocsár Miklós
Kossuth-díjas zeneszerző, a Nemzet Művésze
Debrecen, 1933. december 21.
Budapest, 2019. augusztus 29.

Az MMA néhai tagja
 


Tovább...

Életrajz

  • Életrajz
  • Díjak

Kocsár Miklós 1933. december 21-én született Debrecenben. Édesapja Kocsár László (1897–1969), debreceni hentes és mészárosmester, református presbiter. Második felesége, Miklós édesanyja Borsy Erzsébet (1910–1995). Miklós két idősebb testvére édesapja első, fiatalon elhunyt feleségétől született: László (1924–1988), kutatóorvos és sugárbiológus, illetve Olga (1926–1999), postatiszt.

Zeneszerető családból származott: édesanyja zongorázott, édesapja hegedült. Kisiskolásként a nyári szünidőt többnyire keresztanyjánál, egy szabolcsi faluban töltötte, ahol esténként nagy népdalénekléseket csaptak.[1]

Kocsár öt-hat éves korától heti két alkalommal kapott zongoraórákat „Irma nénitől."[2] Gyorsan haladt a zongorázással, tanárával nyolc-tíz éves korára eljutottak az akkor divatos Kis kezek, nagy mesterek című zongoraalbumhoz, amely több népszerű opera- és operettrészletet tartalmazott könnyített letétben. Ezek előadásával Kocsár nagy sikert aratott a család és az ismerősök körében. Tizenhárom évesen már végigjátszott egy szilveszteri bált.[3] Egy-két év tanulás után már saját táncdarabokat szerzett.[4]

Kocsár a Debreceni Református Gimnázium tanulója volt, ahol nem túl nagy lelkesedéssel az énekkar munkájában is részt vett.[5] A gimnáziumból 17 évesen eltanácsolták, érettségit az Állami Fazekas Mihály Gimnázium magántanulójaként tett 1951-ben.[6] Az érettségi tanévében került kapcsolatba a debreceni Csokonai Színházzal, ahol zongoristaként és harmonikásként kapott megbízást. Ebben az intézményben volt korrepetitor a Debreceni Zenede akkori igazgatójának, Mikulai Gusztávnak a felesége. Tanácsára kezdett el Kocsár komolyabban zenét tanulni és ennek a kapcsolatnak köszönhetően iratkozott be tizenhét évesen a Zenedébe.[7]

Az első két hétben klarinétozott – amit azért választott, mert közel áll a könnyűzenéhez, továbbá azt remélte, hogy hamarosan átválthat szaxofonra[8] –, de két hét után Zeitler Márton „átcsábította" harsonázni.[9] Egy év múlva már zeneszerzést is tanul a Kodály-növendék Szabó Emil irányításával.[10]

Debrecen zenei élete nem sok nyomot hagyott Kocsáron, inkább a Zenede kitűnő növendékei, a hetente többször is megrendezésre került délutáni hangversenyek és a fővárosból odajáró művész-tanárok voltak rá hatással.[11] Főbb hangversenyélményeit később, Budapesten gyűjtötte össze, ahol módja volt a modern zenével is behatóbban megismerkedni.[12]

A gyermekkori rendszeres zongoraszereplések hangszeres biztonságot teremtettek a későbbi zeneszerzőnek, a tánczenékkel való foglalatoskodás pedig megszilárdította formaérzékét.[13] A szabolcsi rokonoknál szerzett népzenei emlékek is fontos forrássá váltak.[14] A Zenedében a dzsesszel való foglalkozás kibontakoztatta improvizációs készségét.[15] Saját bevallása szerint a tény, hogy ezekben az években harsonát tanult és ezáltal kapcsolatba került a többi fúvós diákkal, alapozta meg azt, hogy később előszeretettel komponált fúvós hangszerekre.[16] Életrajzírója, Gerencsér Rita szerint a rézfúvós hangszerek hangszíne, dallamrajza, „szonórus cantabilitása" Kocsár egész életművén nyomott hagyott. Szerinte ennek a hatásnak köszönhető továbbá az is, hogy Kocsár életművében nagy arányban találhatóak dalok és kórusművek.[17]

Kocsárt 1954-ben, második próbálkozásra vették fel a Zeneakadémia zeneszerzés osztályába.[18] Ugyanekkor – egyik napról a másikra – abbahagyta a dzsessz- és tánczenével való foglalkozást.[19] Zeneszerzés főtárgy-tanára Farkas Ferenc lett, aki – visszaemlékezései szerint – mindenben támogatta.

Szintén saját elbeszélése szerint a legtöbbet tőle tanulta a Zeneakadémián.[20] Farkas később „mintanövendékként" emlékezett Kocsárra.[21] Farkastól a zeneszerzés klasszikus megoldásai mellett Kocsár olyan, akkoriban tiltottnak számító technikákat is megtanult, mint a dodekafónia.[22] Tanárai voltak még Bárdos Lajos (zeneelmélet, prozódia), Járdányi Pál (szolfézs, népzene), Szőllősy András és Legány Dezső (zenetörténeti tárgyak). A körülötte lévő évfolyamokban tanult Petrovics Emil, Kurtág György, Szokolay Sándor, illetve Durkó Zsolt és Bozay Attila. Kollégiumi szobatársa a szintén debreceni tanszaktársa és életre szóló barátja, Vántus István volt. Ebben az időben Bartók művei mellett – amelyekkel való találkozást Kocsár tudatosan kereste – elsősorban a Maros Rudolf közvetítésével megismert Webern szeriális zenéje és Stravinsky orosz korszaka volt rá hatással.[23]

Kocsár kivette a részét a diáság szakmai szerveződéseiben is, ő alapította meg – talán a debreceni rendszeres tanulmányi hangversenyek hatására – a Zeneszerző Kört, amely magas nívójú bemutatkozási lehetőséget teremtett a pályakezdő zeneszerzőknek és előadóművészeknek.[24] Politikailag azonban nem volt cselekvő, az 1956-os forradalom – ahogy Kocsár fogalmazott – „elzúgott felette."[25]

A főiskola elvégzése után anyagi feltételei megteremtése végett elsősorban könnyebb műfajú műveket írt.[26] 1963-ban néhány hónapig a Zeneműkiadó szerkesztője, majd egy évtizedig a Madách színház zenei vezetője és karmestere lett. Erre az időre esik házasságkötése Herboly Ildikóval, illetve közös gyermekük, Balázs születése.

Ez a periódus azonban törés volt Kocsár zeneszerzői pályáján. Abban az időben nyílt lehetősége megismerni a darmstadti és lengyel iskolák – különös tekintettel Pendereczki Hiroshimájára – kísérleteit. Ekkor szembesült azzal a ténnyel, hogy a világ zeneszerzése másfelé halad, mint ahogyan azt – többi kollégájával együtt – Budapesten látta.[27] Az 1970-es években negatív élményként az elektronikus zene, pozitívként Mahler művészete gyakorolt rá hatást.[28]

1972-ben megvált a Madách Színháztól, helyette a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola zeneszerzéstanára lett, 1974 és 1984 között a zeneszerzés tanszéket is vezette. Az ő osztályából került ki – többek között – Andorka Péter, Csemiczky Miklós, Bella Máté, Hámori Máté, Mohay Miklós és Vajda Gergely. A tanítást nagyon hasznosnak találta, mert így kénytelen volt olyan dolgokat is megfogalmazni, amelyeket egyébként szóban sosem formált volna meg.[29] 1974-től a Magyar Rádió Népzenei Rovatának lett vezetője, 1983-ban a Zenei Főosztály helyettes vezetőjévé léptették elő. Azt, hogy ennyi helyen dolgozott viszonylag rövid ideig, azzal magyarázta, hogy ezzel tudta megelőzni a fásultságot. Viszont akármennyi teher is volt rajta, a zeneszerzésre mindig szakított elegendő időt.[30]

Talán egykori zeneakadémiai tapasztalataira is emlékezve éveken keresztül sikerrel irányította a Magyar Zeneművészek Szövetsége Zeneszerző szakosztályának munkáját. 1988-ban tagja lett a Magyar Zeneművészeti Társaságnak, 1992-ben egyik alapító tagja a Magyar Művészeti Akadémiának. [31]

Kocsár Miklós művészetét 1973-ban és 1980-ban Erkel-díjjal ismerték el. 1987-ben Érdemes Művész lett, 1992-ben a Bartók–Pásztory-díjat is elnyerte.[32]

Az ezredfordulón és az azt követő évtizedben további magas rangú állami kitüntetéseket vehetett át: Magyar Művészetért díjat (1999), Kossuth-díjat (2000), Kölcsey-emlékplakettet (2005) és a Magyar Érdemrend középkeresztjét (2014). Ugyanebben az évben, 2014-ben A Nemzet Művészének választották. Korábban, 2004-ben elnyerte a KÓTA-díját.

Az életrajzot összeállította: Németh Zsombor [2016]


[1] Gerencsér Rita: Kocsár Miklós. Budapest: Mágus, 2001. 3. illetve Devich Márton: „A harsonától a kórusokig. A hetvenéves Kocsár Miklós portréja." Muzsika 46/12 (2003. december), 11.
[2] Gerencsér: Kocsár, 3.
[3] Devich: „A harsonától a kórusokig."
[4] Gerencsér: Kocsár, 3.
[5] Fittler Katalin: „Kocsár Miklós zeneszerző 60 éves." Zeneszó 3/12 (1993. december), 4.
[6] Gelencsér: Kocsár, 3.
[7] Devich: „A harsonától a kórusokig."
[8] Földes Imre: Harmincasok. Beszélgetések magyar zeneszerzőkkel. Budapest: Zeneműkiadó, 1969. 63.
[9] Devich: „A harsonától a kórusokig." Hátterét lásd ugyanitt.
[10] Gelencsér: Kocsár, 3. Hátterét lásd: Devich: „A harsonától a kórusokig." illetve Földes: Harmincasok, 63.
[11] Gelencsér: Kocsár, 4.
[12] Földes: Harmincasok, 60.
[13] Gelencsér: Kocsár, 4.
[14] Devich: „A harsonától a kórusokig."
[15] Gelencsér: Kocsár, 4.
[16] Devich: „A harsonától a kórusokig."
[17] Gelencsér: Kocsár, 4. Ezt támasztja alá, hogy Kocsárral a konzervatóriumban sem sikerült megkedveltetni az énekkart, lásd Fittler: „Kocsár Miklós zeneszerző 60 éves".
[18] Gelencsér: Kocsár, 4.
[19] Ennek okairól így nyilatkozott 2003-ban: „Rettentően megijedtem. Teljesen hihetetlen volt számomra, hogy komponáltam egy kis darabocskát, eljátszották és fölvettek, és akkor én most zeneszerző leszek, nekem most zenekari darabot kell komponálni... Szabályosan pánikba estem. Emlékszem arra a pillanatra, amikor beléptem a Zeneakadémiára, és fogadalmat tettem, hogy mindent megteszek azért, hogy sikeresen elvégezzem." Lásd: Devich: „A harsonától a kórusokig." Lásd még: Földes: Harmincasok, 63.
[20] Devich: „A harsonától a kórusokig.", F(ilip)V(iktória)-NB: „A Zeneakadémia aranydiplomásai válaszolnak – Rondó 2." Fidelio 2012. 09. 30. http://fidelio.hu/klasszikus/2012/09/30/a_zeneakademia_aranydiplomasai_valaszolnak_rondo_2/ (Utolsó megtekintés: 2016. március 2.)
[21] Sedánszky János születésnapi beszélgetése Kocsár Mikóssal, Duna Televízió, 1993.
[22] Földes: Harmincasok, 59.
[23] Varga Bálint András: 3 kérdés, 82 zeneszerző. Budapest: Zeneműkiadó, 1986. 188.
[24] Földes: Harmincasok, 61. illetve Gelencsér: Kocsár, 5.
[25] Devich: „A harsonától a kórusokig."
[26] Földes: Harmincasok, 64. illetve Varga: 3 kérdés, 82 zeneszerző, 189.
[27] Varga: 3 kérdés, 82 zeneszerző, 186–188.
[28] Varga: 3 kérdés, 82 zeneszerző, 190.
[29] Mikes Éva: „A zeneszerző megjárja a poklok poklát. Kocsár Miklós 80 éves." Muzsika 56/12 (2013. december), 6–8. 7.
[30] Uo.
[31] Gelencsér: Kocsár, 13.
[32] Gelencsér: Kocsár, 22.

_____________

Életrajzi adatok
Debrecen, 1933. december 21.

Tanulmányok / iskolák
1943–1950: Debreceni Református Gimnázium
1950–1951: Állami Fazekas Mihály Gimnázium – magántanuló
1950–1954: Debreceni Konzervatórium , harsona (Zeitler Márton), zeneszerzés (Szabó Emil)
1954–1959: Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, zeneszerzés (Farkas Ferenc)

Munkahelyek
1963: Zeneműkiadó (szerkesztő)
1963–1972: Madách Színház (zenei vezető, karmester)
1972–: Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola; 1974-1984: zeneszerzéstanár,  Zeneszerzés-szak (tanszékvezető) 
1974–1985 Magyar Rádió; Népzenei rovatvezető (1974–1983), Zenei Főosztályvezető-helyettes (1983–1995)

Művészeti szervezeti tagság
Magyar Zeneművészek Szövetsége Zeneszerző Szakosztálya
1988–: Magyar Zeneművészeti Társaság
1992–2011: az MMA társadalmi szervezet alapító tagja
2011–: a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja


  • © Magyar Művészeti Akadémia, 2017

  • facebook
  • Hírlevél
  • Szakértők
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Szerzői jogok
  • Kapcsolat