Magyar Művészeti Akadémia
  • Akadémikusok
    Tagozatok
  • Könyvtár
  • mma.hu
  • mma-tv.hu
  • Súgó
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Szerzői jogok
  • Hírlevél
  • Kapcsolat
  • magyar English [Beta]
Magyar Művészeti Akadémia
  • Akadémikusok
  • Könyvtár
  • mma.hu
  • mma-tv.hu
  • Súgó
  • magyar English [Beta]

format.option.empty_header
28382
MMA36996

 
Galéria >
 

Életrajz

Életrajz

Székely László
Kossuth-díjas díszlettervező, a Nemzet Művésze
Budapest, 1932. október 2.
Az MMA rendes tagja (2012–)
Színházművészeti Tagozat
Tovább...

Életrajz

  • Életrajz
  • Díjak

Székely László 1932. október 2-án született Budapesten. Felsőfokú tanulmányait 1953-ban kezdte meg a Magyar Iparművészeti Főiskolán. Mestere Varga Mátyás a Szegedi Szabadtéri Játékok alapító tagja, valamint Oláh Gusztáv, a Magyar Állami Operaház vezető díszlettervezője voltak. Két évvel később eltávolították a főiskoláról, így 1959-ig volt műszaki rajzoló, rajztanár és rajz szakkör vezető is.

1959-ben, rehabilitálták, Hincz Gyula festő- és grafikus művész, az Iparművészeti Főiskola rektorának engedélyével ismét felsőfokú tanulmányokat folytathatott. 1960-ban diplomázott, mint díszlettervező művész.

Magát inkább a színpadi tér tervezőjének tekinti, ami jóval több, szimbolikus tartalmat takar, mint csupán a díszletek tervezése, létrehozója.

A legtermékenyebb időszaknak ebben a korszakban a szegedi és szolnoki éveket tekintette. 1979-től a Nemzeti Színház tagja, majd a színház kamaraszínházi státuszából kivált önálló Katona József Színház egyik alapító tagja. 1990-ben visszatért állandó tervezőként a Nemzeti Színházhoz, majd 1992-ben alapító tagja volt a Budapesti Kamaraszínháznak is.

1977-től tanít a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, az újjá szerveződő díszlet- és jelmeztervezői tanszéken. 1990-től az egyetem tanszékvezetője, docense, majd egyetemi tanára. 2004-től a Színház- és Filmművészeti Egyetem rendezői tanszékének óraadó tanára.

Mai napig nyitott életműve eddig 575 díszletet, látványvilágot foglal magába, Magyarországon és külföldön egyaránt.

„A háború befejezése után különböző iskolákban folytattam tanulmányaimat. Nagyszüleimnek Gödöllőn volt házuk, és én a nyarakat ott töltöttem. Tizenöt-tizenhat éves lehettem, amikor barátságot kötöttem az ott élő Remsey Jenő festőművész három fiával. Az egész családot a művészet szelleme hatotta át, és a fiúk aktívan művelték is azt. Különösen rajongtak a színházért, készítettek bábszínházat, díszleteket festettek, bábokat faragtak, és számomra fantasztikus bábszínházi produkciókat hoztak létre. Ez a kapcsolat nagyban meghatározta további életemet. Érdeklődésem egyre inkább a színházművészet felé fordult.
    Anyai nagybátyám baráti viszonyban volt az Oláh családdal. Fiuk, Oláh Gusztáv már a negyvenes években az Operaház vezető díszlettervezője és rendezője volt. Nagybátyám említést tett neki színház iránti érdeklődésemről, és általa alkalmam nyílt egy személyes találkozásra 1950 tavaszán. Ő már akkor a Magyar Iparművészeti Főiskola akkoriban indult díszlettervező szakán tanított, az ugyancsak kiváló képességű budapesti nemzeti színházi díszlettervezővel, Varga Mátyással együtt."

Munkássága során kiemelkedő színházi rendező alkotótársai voltak: Székely Gábor, Vámos László, Major Tamás, Ruszt József, illetve Csiszár Imre. Jelmeztervező kollégái közül a közös gondolat, a színharmónia és formavilág megteremtésében együtt dolgozott Scheffer Judittal, Wieber Mariannal, Vágó Nellyvel, Gombár Judittal, valamint Jánoskúti Mártával.  

1981-ben az Országos Színházi Találkozó legjobb díszletért járó elismerését kapta a Szuhovo-Kabilin – A.Vasziljevics: Tarelkin halála című, a Nemzeti Színházban bemutatott előadás látványvilágáért (jelmez: Vágó Nelly, rendező: Székely Gábor). 2005-ben könyv készült addigi munkáiról.

A Magyar Színházi Intézet (jelenleg OSZMI) rendezésében 1991-ben és 1995-ben létrejött Prágai Quadriennálé társkurátora volt. 1991-ben díszlettervezéseit bemutató tárlatát a prágai Magyar Intézetben rendezte meg a Színházi Intézet. 2001-ben munkásságát bemutató

Elismert tanítványai többek között, Horesnyi Balázs, Mira János, Csík György, Horgas Péter, Füzér Anni és Velich Rita.

2012-ben a Magyar Művészeti Akadémia színházművészeti tagozatának rendes tagjává választották. MMA akadémiai székfoglalóját A színpadi tér varázsa és költészete címmel tartotta 2014-ben. Komplex művészetét reprezentáló munkásságáról 2015-ben, a Nagyok című televíziósorozat részeként Ugron Zsolna készít róla portréfilmet az MTV megbízásából.

A Nemzet Művésze díjat „kimagasló stílus- és drámatörténeti ismeretekre alapozott, a modern színpadtechnika teljes eszköztárát a fantázia szolgálatába állító formagazdag díszleteiért, művészi életpályája elismeréseként" kapta, 2014-ben.[1]

Nemcsak rajzai, tervei, de a tervelfogadásra készült színpadi makettjei is legendásak voltak. Előadásainak látványvilágát viszont továbbra is őrzik és rekonstruálhatóvá teszik vázlatai, rajzai, előadás fotói, számítógépes grafikái. Munkásságának dokumentumai mára nemcsak nemzeti közgyűjteményekben, de a Székely magángyűjteményben és az MMA Székely – külön gyűjteményében is kutathatók.

1971 és 2014 között számos egyéni tárlata volt Budapesten és vidéken, színházakban, művelődési központokban és galériákban. A Prágai Quadriennálé szcenográfiai verseny és bemutató kurátora volt két alkalommal, 1991-ben és 1995-ben is. Bertalan Tivadar filmdíszlet tervező, festőművész életmű tárlatának is szakkurátora volt.

Csoportos tervezői kiállításon 1965-ben mutatkozott be először Párizsban. Ezt több szcenikai tárlat követte Prágában, Újvidéken, a Miskolci Triennálén, Ábrahámhegyen, a Műcsarnokban, Koppenhágában, Párizsban, Prágában, az Újbuda Galériában, valamint a Vigadó Galériában.

2004-ben jelent meg önálló kötete, tér-művészetének albuma, a Nemzeti Kulturális Alap, a Békés megyei Jókai Színház támogatásával, saját kiadásában. Rajzai, tervei két nemzeti közgyűjteményben is megtalálhatók, a Széchenyi Könyvtár színháztörténeti tárában, valamint az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet szcenikai gyűjteményében. A Székely László magán – gyűjteményben nemcsak önálló kötetének rajzai, de a külföldi felkérések tervei, vázlatai is megtalálhatóak.

[2016]

Az életrajzot összeállította: Turnai Tímea színháztörténész, a szcenikai gyűjtemények vezetője, OSZMI 


[1] http://www.napkut.hu/naput_2001/2001_10/104.htm

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ - 

Életrajzi adatok
Budapest, 1932. október 2.

Tanulmányok
1951–1953: Magyar Iparművészeti Főiskola
1959–1960: Magyar Iparművészeti Főiskola, rehabilitáció, diplomamunka

Társulati tagság
1961–1964: Gárdonyi Géza Színház, Eger
1964–1971: Szegedi Nemzeti Színház
1971–1979: Szolnoki Szigligeti Színház
1979–1982: Nemzeti Színház, Budapest
1982–1990: Katona József Színház, alapító tag
1990–1992:  Nemzeti Színház
1991–1999:  Budapesti Kamaraszínház, alapító, vezető tervező
2000–2012: Budapesti Kamaraszínház, díszlettervező

Oktatói tevékenység
1977–: Magyar Képzőművészeti Főiskola, alakuló díszlet- jelmeztervező tanszék adjunktusa
1983: Magyar Képzőművészeti Főiskola, tanszékvezető, docens
2002: Magyar Képzőművészeti Egyetem, tanszékvezető egyetemi tanár
2004–: Színház- és Filmművészeti Egyetem, óraadó tanár

Művészeti szervezeti tagság
2012–: Magyar Művészeti Akadémia, rendes tag

Munkásság

Munkásság

Magát inkább a színpadi tér tervezőjének tekinti, ami jóval több, szimbolikus tartalmat takar, mint csupán a díszletek tervezése, létrehozója. A drámát és a színpadi teret kívánja megtölteni tervezői gondolattal és tartalommal, hol fényekkel, hol díszlet-elemekkel, hol hangulatokkal és drapériákkal, fém és fa szerkezetekkel az előadás, a rendező és a tervező közös koncepciója alapján.;
Tovább...

Munkásság

  • Pályakép
  • Kiállítások
  • Művek

Turnai Tímea: Székely László színpadi tér és díszlettervező művész

Székely László terei „tágulnak és szűkülnek, mintha a színpad és a nézőtér közös lélegzetvétele igazgatná őket, olykor fekete-fehér szigorúságuk nyűgöz le, máskor komor, matt felületüket jólesőn enyhíti drapéria vagy az élő embert játszó élő embert, a Játékost megvilágító, szinte reményt keltő fénycsóva. Mindent megtanult, megtapasztalt ebből a csodálatos, színháznak nevezett társasjátékból."[1]

Diplomamunkáját követően szerződik Szolnokra. Itt került kapcsolatba Székely Gábor rendezővel. Kettejük közös gondolkodása, alkotói módszere meghatározta az előadások látványvilágát, így Székely László alkotótársa a főrendező volt számos színházi produkcióban. Székely Gábor és Székely László közös munkájaként jegyzett, Füst Milán Boldogtalanok színrevitele csodálatos lezárása lehetett egy korszaknak, mely egyben új távlatokat nyitott a Nemzeti Színház reformjainak megvalósításához. „Ez a díszlet azzal lép túl a naturalizmuson, hogy nem szűkíti le a látványt egy aprólékosan zsúfolt, tárgyaival hivalkodó (s ezzel nyilvánvalóan jellemezni kívánó) szobára, hanem fölé emeli a sivár bérkaszárnya képét, azt a tágabb környezetet, amelybe a békétlenségnek ez a pokoli kis szigete beékelődik. A színpad egész alapterülete maga a lakás: a helyiségeket ajtókeretek jelzik, s lehetőséget adnak a rendezőnek, hogy ne csak formálisan, hanem funkcionálisan komponálja meg a járásokat. A téralakítás lényeges eszköze – mint Székely László és Székely Gábor közös munkáiban mindig – a fény. Mindketten kedvelik a »gegen-világítást«: a sohasem sugarasan, hanem szórtan, szűrten, zuhatagszerűen kibocsátott fény felülről, kicsit rézsútosan érkezik, tapinthatóvá teszi a levegőt, »deríti« a szereplőket. Egy különösen szép megoldás: Huberné »megváltó« halálakor a falon függő feszületre egy parányi ablakjelzés kockaüvegén át hulló fénypászma a trecento festmények angyali üdvözleteit idézi." (Koltai Tamás: Magányba dermedt életek, Színház, 1978/5.,5.) Koltai Tamás színikritikus méltatásai mellett az országos megbecsültség sem maradt el. A rendező ekkor már Érdemes művész, a tervező, Székely László pedig Jászai Mari-díjas alkotó. 1982-től az előadást a Nemzeti Színház Kamaraszínházában játszották tovább kirobbanó sikerrel, a főbb szerepekben: Gobbi Hilda, Szirtes Ági, Sinkó László, Ronyec Mária, Rajhona Ádám voltak, a rendező asszisztense, dramaturgja Duró Győző lehetett.

A kortárs színjátszás tér-szervezéseinek különös ékességeivel, egri, szegedi, szolnoki tapasztalatokkal, valamint a Nemzeti Színházban tervezett 1981-es Székely Gábor rendezte, Vágó Nelly jelmezeivel bemutatott Tarelkin-díszletekkel érkezett a Zsámbéki Gábor és Székely Gábor vezette, 1982-ben megalakult Katona József Színházba.

A Tarelkin halála című előadás nagyszerű szakmai fogadtatása egyedülálló lehetőséget teremtett a színpadi térről vallott elképzelései megvalósítására. „Székely László mélységet és távlatot érzékeltető, de a szűkösséget, börtönszerűséget, bezártságot is nyomasztóan hangsúlyozó, szürkére festett, fegyház menti téglafalai keretében. A falakba narancsszínű vashágók vannak beleépítve, hogy a játék folyamán sorozatosan csalóka menedéket kínáljanak az éppen csávába került szereplőknek. A díszlet végig játszik, funkciókat teljesít, de nem válik ötödik főszereplővé, csupán használják és fölhasználják a cselekménybonyolítás különféle céljaira.„ (Iszlai Zoltán: Belharcmodor, Színház, 1981/5.,18.) Az Országos Színházi Találkozón a legjobb díszletéért járó díjat az előadás látványvilágáért Székely László kapta.

A társulat és művészei garanciát jelentettek a mindig emlékezetes és érvényes előadások professzionális létrehozására. Vizualitás és kiemelkedő szellemiség találkozása volt egy nagy kihívásokkal teli, nem szokványos térben. A színpadi tér és környezetének adottságai igen szokatlanok voltak, megkövetelték a tér-szervezési ötleteket és a kreativitást. Egy eredetileg szecessziós bérház földszintjén, mozinak épült belső tér, mely a felújítás során semleges, de kicsiny helyszínt takart az előadások létrehozására. Ugyanakkor biztosította annak lehetőségét, hogy a vizuális hangsúlyok érvényre jussanak, persze nem hatalmas és nehéz konstruktív elemekkel, díszlet-építményekkel, sokkal inkább fém- és favázas szerkezetekkel és hideg fényt sugárzó drapériákkal.

Székely László sajátos munkamódszert választott, melyet arra alapozott, hogy a tervezői munka lényege „a drámát megértő gondolat és a magas szintű rajztudás, alapja nem a szó, a beszélt vélekedés, hanem a mindenki számára egyértelmű, a drámai élményt szolgáló látványtervben történő létrehozása, annak megvalósítása."[2]

Nem is magára a térre helyezi a hangsúlyt, hanem a drámai kontextusokra, a szereplők közötti kölcsönhatást igyekszik kifejezni számos látványelemmel, térrendezéssel.

Munkája alappillére: a darab mondanivalója, tartalma és a tervezői, rendezői asszociációk összhangja. A tervezés nem lehet öncélú, mert hiába szép, ha nem funkcionális. A racionális és tér-központú elképzeléseit mégis sokszor kellett a magyarországi szerényebb költségvetésekhez igazítani. Kreatív megoldásokkal sokszor a szükségből kellett erényt kovácsolni, pedig az ideális az lett volna, ha az adott szakmai és pénzügyi lehetőség inspirálja a terveket. Magyarországi tervezéseivel párhuzamosan többször dolgozhatott a három világhírű tenor koncertjeinek létrehozásában, az aréna látvány-kidolgozásában.

Székely számára se itthon, se külföldön nem volt hiány szakmai kihívásokban. Olyan rendezőkkel dolgozhatott – a Katona József színház művészeti vezetői, rendezői mellett – mint például Vámos László rendezővel a Nemzeti Színházban, illetve a Szegedi Szabadtéri Játékokon, továbbá Major Tamással vagy Békés Andrással.

A Magyar Állami Operaházban és Szegeden is hasonló szellemi közegre talált tér-vízióihoz. A tervező munkáit a színpadi mobilitás, a megoldott tér harmóniája, funkcionalitása jellemezte. „Székely László sevillai-díszlete voltaképpen egy színpadi mobil, amelynek elemei nem azáltal igazolódnak, hogy látszanak valaminek, hanem hogy valóságos, anyagszerű mivoltukban részt vesznek a darab eljátszásában – a színpad először csak a darabtól független artisztikus kompozíciónak tűnik, aztán folyamatosan kiderül róla, hogy működik, azaz mindvégig közreműködik abban, hogy az előadás a maga módján ki tudja fejteni a darabot." (Fodor Géza: A sevillai borbély, Muzsika, 1986. július, részlet a kritikából)

Pályájának meghatározó állomása volt a három világhírű tenor koncertje. Először Los Angelesben a Dodger Stadionban 1994-ben rendezte be az arénát, ahol háromszáz méteres oszlopsorok, erdőnyi növény és hollywoodi háttér előtt lépett fel a három énekes. Különleges fényeffektek világították meg a vízeséseket is. Producere a magyar származású Tibor Rudas volt.

Majd két évvel később, 1996-ban a Népstadionban rendezett Szuperkoncert következett, melyre huszonegy ezer néző számára kellet pazar színpadi látványt varázsolni. Óriási kihívás volt az egyedi, erre az alkalomra gyártott elemek beépítése. Négy hatalmas vászonnal jelenítette meg a Milleniumi Emlékművet, a Vajdahunyadvár, a Parlament és a Halászbástya épületeinek digitalizált óriás fotóival, óarany, fényes hátterekkel, mindezt 2140 négyzetméteren beépítve. A tér tágítására, növelésére két oldalt nagyméretű tükröket helyezett el. A hangulatképek a Feszty-körképpel és más elemek 18x6 méteres vásznakon jelentek meg, mindezt 190 darab egységes projektor fal világította. A négyszáz méteres színpadon fellépett José Carreras, Placido Domingo, Diana Ross, Rost Andrea. A producer a Queen Holding, Mario Dradi és Vég Ervin volt. Székely mindig valós tárgyi környezetet tud teremteni a színpadon, legyen szó az opera, az operett, az aréna koncert vagy a klasszikus és kortárs dráma interpretálásáról. Ember és környezete nem festett háttérként jelenik meg, szimbolikus tartalmakkal megjelenített valós világként. „A megnövelt perspektíva alkalmazásával" új tereket nyit, a színház építészeti határainak kereteit tágítja.[3]

Legemlékezetesebb térszerkezeti munkái – nemcsak a színikritikusok, de saját bevallása szerint is – a Boldogtalanok, az Athéni Timon és a Danton halála című előadások látványvilága volt. A Nemzeti Színházban műsorra tűzött Dantonhoz Székely „eszményi teret képezett ki az összetett mű ritmusban megfelelő előadásához. Az egymás felé tartó oldalfalak nagy távlatot nyitnak a jeleneteknek, s ez a távlat, a Konvent termét, a párizsi utcát egyaránt kifejezve, olyan nagyszabású közegbe helyezi a történéseket, amilyen a francia forradalom maga."[4]

Székely László oktatói tevékenységével is azon fáradozott, hogy a Magyar Képzőművészeti Főiskola docenseként, a tanszék vezetőjeként, majd egyetemi tanárként – Koós Iván bábművész irányításával – létrehozza az önálló bábtanszakot, melynek megteremtésével új lehetőséget kínálhat a fiatal tervezőknek. Sokszor érezte úgy, hogy a súlyos díszletek kialakítása, a monumentális elemek létrehozása a vázlatoktól a megvalósításig talán inkább férfimunka, mint női feladat. Ezt a szempontot is igyekezett figyelembe venni az önálló tanszék alapításakor diákjai válogatásával, összetételével is.

Életmű tárlata és összegző kötete sem jelenti tervezői munkásságának lezárását. Jelenleg is tervez. 2015 őszén mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház Kisszínháza Bodolay Géza rendezésében, Gogol: Kártyások című művét, Székely László által tervezett terekben. Pár hónappal később, 2015 decemberében már Shakespeare: A makrancos hölgy díszleteit álmodta színpadra Balázs Péter rendezésében, a Szolnoki Szigligeti Színházban, illetve Komáromban. 2017-ben a Csíksomlyói passióhoz készített díszletterveket.

Alkotói tehetségét, felülmúlhatatlan munkabírását, mindig megújulni képes kreatív gondolatait a színházi szakma és a kritika sohasem vitatta. Székely Lászlót kivételes élet-igenlése, a rajzolás és tervezés iránti szenvedélye, az újjászületés, a játéktér-teremtés iránti olthatatlan szomja teszi azzá, ami. Mestere a tér teremtésének és újra-felfedezésének, kivételes rajztudás és művészeti ismeret találkozik munkáiban egy-egy meghatározó teátrumi élmény kapcsán.

A szerző színháztörténész, a szcenikai gyűjtemények vezetője, OSZMI
[2016]


[1] Kerényi Ferenc előszava Székely László önálló kötetéhez, részlet a fülszövegből, Székely László, Díszlettervek 1961–2004, szerk. Székely Berta, Bp., magánkiadás, 2005.

[2] Székely i. m., 7.

[3] Dúró Győző dramaturg, Székely i. m., 120.

[4] Rajk András: Danton halála, Népszava, 1978. nov. 26.

 

Önálló kiállításai, válogatás

Szeged 1971, Budapest, Fészek Művészklub 1973, Miskolc, 1974, Szentes 1976, Nagykanizsa 1978, Zalaegerszeg 1979, Kecskemét 1980, Budapest 1982, Nyíregyháza 1986, Prága 1991, 1995, Koppenhága 1993, Sopron – Festőterem, 2003, Újbuda Galéria, 2014,
Életmű-tárlat, 2014, Ábrahámhegy, Bernáth Aurél Galéria

Csoportos kiállítások

Párizs 1965, Prága 1967, 1976, 1979, 1991, Novi-sadi Triennálé, 1970, 1975, 1978, Dráma és Tér, Műcsarnok, 1983, Mesterkurzus, Vigadó Galéria, 1999
Prágai Quadriennálé 1991. kurátorként (Szegő György tervezővel)
 

Látványtervek 

W. Shakespeare: Sok hűhó semmiért
Gárdonyi Géza Színház, Eger, 1961. R. Vass Károly, J. Rácz Ilona

Kálmán Imre: Cirkuszhercegnő
Gárdonyi Géza Színház, Eger, 1962. J. Rácz Ilona, R. Kozaróczy József

Huszka Jenő: Lili bárónő
Gárdonyi Géza Színház, Eger, 1963. J. Wieber Mariann, R. Kozaróczy József

B. Brecht: Koldusopera
Gárdonyi Géza Színház, Eger, 1963. J. Wieber Mariann, R. Sík Feren

Hubay Miklós: Késdobálók
Szegedi Nemzeti Színház Kamaraszínháza, 1963. R. Nagy György

Hubay Miklós: Egy szerelem három éjszakája
Szegedi Nemzeti Színház, 1964. J. Fekete Mária, R. Angyal Mária

Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
Szegedi Nemzeti Színház, 1965. J. Kemenes Fanni, R. Sándor János

B. Shaw: Caesar és Cleopatra
Szegedi Nemzeti Színház, 1965. J. Mialkovszky Erzsébet, R. Kerényi Imre

Euripidész: Elektra
Csiky Gergely Színház, Kaposvár, 1967. J. Bata Ibolya, R. Sándor János

Kacsoh Pongrác: János vitéz
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1968. J. Márk Tivadar, R. Kertész Gyula

M. André: Lulu
Szegedi Nemzeti Színház, 1968. J. Bene Jánosné, R. Versényi Ida

H. Ibsen: Peer Gynt
Szegedi Nemzeti Színház, 1969. J. Takács Katalin, R. Bozóky István

Madách Imre: Az ember tragédiája
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1969. J. Vágó Nelly, R. Vámos László

Miller: Alku
Szegedi Nemzeti Színház, 1970. J. Gombár Judit, R. Vass Károly

Csehov: Ványa bácsi
Szegedi Nemzeti Színház, 1971. J. Gombár Judit, R. Lendvay Ferenc

W. Shakespeare: Romeo és Júlia
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1972. J. Vágó Nelly, R. Vámos László

Moli'ere: Versailles-i rögtönzés
Szigligeti Színház, Szolnok, 1973. J. Hruby Mária, R. Székely Gábor

G. Ciprian: Gácsérfej
Szigligeti Színház, Szolnok, 1973. J. Fekete Mária, R. Székely Gábor

B. Jonson: Volpone
Szigligeti Színház, Szolnok, 1974. J. Vágó Nelly, R. Horváth Jenő

Csehov: Három nővér
Szigligeti Színház, Szolnok, 1974. J. Vágó Nelly, R. Székely Gábor

Moli'ere: Úrhatnám polgár
Csiky Gergely Színház, Kaposvár, 1975. J. Csővári Lenke, R. Babarczy László

Sánta Ferenc: Az ötödik pecsét
Csokonai Színház, Debrecen, 1976. J. Greguss Ildikó, R. Orosz György

F.G.Lorca: Bernarda Alba háza
Szigligeti Színház, Szolnok, 1976. J. Mialkovszky Erzsébet, R. Horváth Jenő

W. Shakespeare: Athéni Timon
Szigligeti Színház, Szolnok, 1976. J. Vágó Nelly, R. Székely Gábor

G. Büchner: Danton halála
Nemzeti Színház, 1978. J. Vágó Nelly, R. Székely Gábor

S. Mrozek: Emigránsok
Nemzeti Színház, 1979. J. Vágó Nelly, R. Székely Gábor

W. Shakespeare: Troilus és Cressida
Nemzeti Színház, 1980. J. Schäffer Judit, R. Székely Gábor

Szuhovo – Kobilin, A. Vasziljevics: Tarelkin halála
Nemzeti Színház, 1981. J. Vágó Nelly, R. Székely Gábor

Füst Milán: Boldogtalanok
Katona József Színház, 1982. J. Vágó Nelly, R. Székely Gábor

Moli'ere: Tudós nők
Katona József Színház, 1983. J. Szakács Györgyi, R. Major Tamás

M.A.Bulgakov: Menekülés
Katona József Színház, 1984. J. Vágó Nelly, R. Székely Gábor

W. Shakespeare: Coriolanus
Katona József Színház, 1985. J. Szakács Görgyi, R. Székely Gábor

Kusan: Galócza
Katona József Színház, 1986. J. Pilinyi Márta, R. Benedek Miklós


G. Verdi: Rigoletto
Szegedi Szabadtéri Játékok, 1987. J. Wieber Mariann, R. Békés András

Háy Gyula: Mohács
Madách Színház, 1987. J. Vágó Nelly, R. Szirtes Tamás

Vajda János: Mario és a varázsló
Magyar Állami Operaház, 1988. J. Wieber Mariann, R. Békés András

Taub János: Ballada a 301-es parcella bolondjáról
Szigligeti Színház, Szolnok, 1989. J. Németh Ilona, R. Taub János

Marquez – Schwajda György: Száz év magány
Pesti Színház, 1990. J. Németh Ilona, R. Taub János

G. Verdi: Simon Boccanegra
Kolozsvári Állami Magyar Opera, 1992. J. Márk Tivadar, R. Kürthy András

Madách Imre: Az ember tragédiája
Komáromi Jókai Színház, 1993. J. Federits Zsófia, R. Beke Sándor

G. Verdi: Don Carlos
Magyar Állami Operaház, 1994. J. Jánoskúti Márta, R. Kerényi Miklós Gábor

Molnár Ferenc: Előjáték a Lear királyhoz
József Attila Színház, 1995. J. Jánoskúti Márta, R. Léner Péter

Müller Péter – Tolcsvay László: Mária evangéliuma
Agria Nyári Játékok, Eger, 1997. J. Benedek Mari, R. Beke Sándor

B. Fosse: Chicago
József Attila Színház, 1998. J. Jánoskúti Márta, R. Gárdos Péter

Erkel Ferenc: Hunyadi László
Szegedi Szabadtéri Játékok, 2000. J. Schäffer Judit, R. Tóth János

W. Shakespeare: Othello
Csokonai Színház, Debrecen, 2002. J. Pilinyi Márta, R. Gárdos Péter

F. Goodrich – A.Hackett: Anna Frank naplója
Budapesti Kamaraszínház a Tivoliban, 2003. J. Jánoskúti Márta, R. Ilan Eldad

T. Williams: Macska a forró bádogtetőn
Petőfi Színház, Sopron, 2004. J. Csengey Emőke, R. Szilágyi Tibor

Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára
Szegedi Nemzeti Színház, 2005. J. Földi Andrea, R. Juronics Tamás

G. MacDermot: Hair
Katona József Színház, Kecskemét, 2007. J. Földi Andrea, R. Juronics Tamás

Hunyady Sándor: Feketeszárú cseresznye
Szigligeti Színház, Szolnok, 2008. J. Jánoskúti Márta, R. Balázs Péter

Katona József: Bánk bán
Szigligeti Színház, Szolnok, 2009. J. Jánoskúti Márta, R. Kerényi Imre

F. Schiller: Stuart Mária
Szigligeti Színház, Szolnok, 2013. J. Szakács Györgyi, R. Csiszár Imre

M. Gorkij: Éjjeli menedékhely
Veszprémi Petőfi Színház, 2013. J. Jánoskúti Márta, R. Eperjes Károly

Molnár Ferenc: Egy, kettő, három
Csiky Gergely Színház, Kaposvár, 2014. J. Cselényi Nóra, R. Rátóti Zoltán

Békés Pál – Dés László: A dzsungel könyve
Komáromi Jókai Színház, 2015. J. Gadus Erika, R. Méhes László

Ny. V. Gogol: Kártyások
Szegedi Nemzeti Színház, Kisszínház, 2015. R. Bodolay Géza

W. Shakespeare: A makrancos hölgy
Szigligeti Színház, Szolnok, 2015. J. Jánoskúti Márta, R. Balázs Péter

Garcia Lorca: Bernarda Alba háza
Békéscsabai Jókai Színház, 2015, R. Béres lászló

Shakespeare: Romeo és Júlia
Gárdonyi Géza Színház, Eger, 2015. R. Blaskó Balázs

Jean Genet: A cselédek
Szegedi Nemzeti Színház, 2015. R. Bodolay Géza

Shakespeare: Hamlet
Gárdonyi Géza Színház, 2016. R. Blaskó Balázs

Ibsen: A nép ellensége
Szegedi Nemzeti Kisszínháza, 2016. R. Bodolay Géza

 

Bibliográfia

Bibliográfia

Tovább...

Válogatott bibliográfia

  • MMA könyvtári állomány
  • Önálló könyvek
  • Recepció

Önálló könyvek

⁓ Díszlettervek 1961–2004, szerk. Székely Berta, előszó: Kerényi Ferenc. Magánkiadás, Bp., 2005.

 

Recepció

Csík István: Díszlettervezők műhelyében, Székely László, Művészet, 1977. május, 24–25.
Csík István: Korlátok és lehetőségek – Beszélgetés Székely Lászlóval, Színház, 1978. május, 41–42.
Dráma és Tér, katalógus, Műcsarnok, 1983.
PQ' 91. kiállításkatalógus, szerk. Turnai Tímea, Soóky Andrea, Színházi Intézet, 1991.
PQ' 95. Magyar Színpad – Kép – Írók, válogatás Turnai Tímea, szerk. dr. Király Nina, Huszár Sylvia, OSZMI, 1995. 118–119.
Székely László díszlettervek, 1961–2004, szerk. Székely Berta, magánkiadás, 2005.
Balogh Géza: Színpadi képzőművészet, Székely László Díszlettervek 1961–2004. Critikai Lapok, 2005/7-8. 8–10.
Díszlet – Jelmez, Magyar Szcenográfia 1995–2005, Göncöl, 2005, 276–282.


Kapcsolódó tartalmak

  • hírek
  • események
  • videók
További események >
További hírek >
További videók >
  • © Magyar Művészeti Akadémia, 2017

  • facebook
  • Hírlevél
  • Szakértők
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Szerzői jogok
  • Kapcsolat