Életrajz
Záborszky Kálmán több évtizede áll a Szent István Király Szimfonikus Zenekar és Oratóriumkórus (mai nevén Zuglói Filharmónia) élén, valamint több mint két évtizeden át vezette az ország legnagyobb létszámú zeneoktatási intézményét, a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészeti Iskolát.
Életében a hivatásos zenélés és az oktatás szorosan összefonódik. Mindkét területen sikeres, hiszen az egykori diákzenekarból vezetése alatt hivatásos zenekar, az 1968-ban alapított zeneiskolából pedig sikeres, kétszintű (alapfokú Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola) intézmény vált.
1991-től 2014-ig a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója. Az alapfokú és középfokú zeneiskola igényes szakmai képzését mutatja, hogy növendékei az országos és nemzetközi versenyek állandó díjazottjai. Igazgatói tevékenységének sikerét mutatja, hogy számos nagyhírű zenész oktat az intézményben. Az iskola Pedagógiai Programjának fő pillére az a zenekari műhely, melyben – a Zuglói Filharmónia példája nyomán – ma már 13 együttesben nevelkednek a fiatalok. Az együttesek a szakmai képzés és a közösségteremtés kiemelkedő műhelyei, melyek rendszeresen fellépnek a budapesti és hazai zenei életben.
Művészeti vezetése alatt a Szent István Király Szimfonikus Zenekar és Oratóriumkórus 2006-tól hivatásos együttessé vált Zuglói Filharmónia néven, mely ihletett előadásaival, igényes és hiánypótló műsorválasztásával több, mint hat évtizede itthon és külföldön is sokat tesz a magyar zenekultúráért. Együtteseivel vendégszerepelt Európa legtöbb államában. A Magyar Rádió és Televízió számos felvételt készített, de közvetítette hangversenyeit a BBC és az Eurorádió is.
A Zuglói Filharmónia – pedagógiai indíttatásának köszönhetően – országosan példamutató programot dolgozott ki a fiatalok zenei nevelésére. Rendhagyó kezdeményezései – pl.: Pastorale sorozat kisgyermekes családok részére, Felfedezőúton című komplex művészeti sorozat tízezer zuglói fiatal számára, Meseszínházi sorozat óvodások és kisiskolások részére – bizonyítják, hogy az értékes kultúra ma is hat és vonzóvá válhat a gyermekek és fiatalok számára.
Záborszky Kálmán pedagógiai és intézményvezetői munkája mellett előadóművészként is maradandót alkotott. Karmesterként hazai és külföldi sikerek tették ismertté a zuglói muzsikusok nevét. Iskola igazgatóként megteremtette a zenetanulás Európa szerte példamutató műhelyét, melyben az oktatás, a nevelés és az előadóművészi tevékenység természetes egységet alkot.
_________________________
Életrajzi adatok
Budapest, 1947. október 4.
Tanulmányok
1968–1972: Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, szakközépiskolai gordonkatanár (tanárai: Friss Antal, Mihály András, Sándor Frigyes)
1972–1973: Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, gordonkaművész (Tanára: André Navarra)
Munkahelyek/Oktatói tevékenység
1968–1988: I. István Gimnázium Szimfonikus Zenekara, korrepetitor
1974–1981: Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola pécsi tagozata és a budapesti Bartók Béla szakközépiskola tanára
1981–1988: I. István / Szent István Király Oratóriumkórus, karnagy
1988–: Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar, vezető karmester, művészeti vezető
1991–: Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészeti Iskola, igazgató, 2014–: tanár és az iskola több együttesének karmestere
Művészeti szervezeti tagság
2012–: Magyar Művészeti Akadémia, rendes tag
Munkásság
Munkásság
Szellemiségében édesapja munkáját folytatta, így a népszerű, zenetörténeti kánon mellett mindig műsorra tűzött kortársakat. Jelzi szakmai és szellemi elkötelezettségét, hogy 1989-ben bemutatta Lajtha László addig indexen levő Fríg miséjét, melynek ezen alcímét is ő adta. A kortárs szerzők közül eleinte Ránki Györggyel, Hollós Mátéval és Csemiczky Miklóssal alakított ki szorosabb együttműködést, majd a 2000-es évektől Balassa Sándor és Dubrovay László életműve is rendszeresen tűnt fel hangversenyein.; Tovább...
Munkásság
Windhager Ákos: Záborszky Kálmán karmester, gordonkaművész
Az örökség
Záborszky Kálmán 1947-ben született Budapesten. Édesapja, Záborszky József (1918–2015) hegedűművész, zeneszerző és karmester volt, édesanyja Isépy Borbála (1919–2008). Záborszky József magyar zenetörténeti jelentőségű tettet hajtott végre az István Zenekar és Zeneiskola megalapításával. Az előbbit 1954-ben hozta létre az akkori I. István Gimnázium növendékeiből, az utóbbit 1968-ban.
Szerteágazó munkáját így összegezte egy kortársa: „Záborszky József munkáját kezdettől fogva a magas fokú zenei profizmus, tehetség, bölcs előrelátás, tervezőmunka, menedzselési és együttműködési készség jellemezte, valamint következetes szigor mind a tanulók, mind pedig kollégák irányában.
A csellóművész
Záborszky Kálmán gyermekkorában kezdett gordonkázni Zsámboki Miklósnál, s tizennégy évesen már játszott az István Zenekarban. A középiskola után felvételt nyert a Zeneakadémiára, ahol többek között Sándor Frigyes, Mihály András és Friss Antal voltak a tanárai. 1977 és 1981 között a bécsi zeneakadémián, André Navarra csellóművész-képző osztályának hallgatója.
1973-tól 1978-ig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Pécsi tagozatának csellótanára, 1978-tól 1990-ig Budapesten, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola vonós-kamarazene és cselló főtárgy tanára volt. Tanári elismertségét jelzi, hogy több külföldi megkeresést is kapott, tanított Ausztriában (Erl-Tirol) és Finnországban (Lieska) is.
Szólistaként és karmesterként fellépett Európa jelentősebb koncerttermeiben is, többek között Francia-, Spanyol- és Svédországban, továbbá Svájcban és Németországban.
Karrierjének módosításáról a következőképpen nyilatkozott: „Valóban, elég sok mindent elértem csellistaként, engem azonban jobban vonzott a vezénylés. Nem voltam elégedett a csellóirodalommal, kevés a csellóra írt remekmű. A másik ok: édesapám, Záborszky József emberfeletti munkával építette fel ezt a zenekart, hozta létre belőle 1968-ban a zeneiskolát. Lehetett volna, hogy a magam útját járom, de itt olyan sok értelmes munka várt rám, hogy úgy éreztem, akkor döntök helyesen, ha továbbra is részt veszek ennek az építménynek a magasításában, bővítésében, erősítésében. Ha másképp döntök, talán pillanatok alatt összedőlt volna abban a bizonytalanságban, ami a kilencvenes évek elején nem kímélte a kulturális értékeket sem."
Pályája a kezdetektől két, egyformán fontos és egymást kiegészítő pilléren nyugszik: előadó-művészet és pedagógia.
A Szent István Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola igazgatója
Az I. István Zeneiskolát Záborszky József nyugdíjazása után előbb Záborszky István vezette, majd Záborszky Kálmán vette át az irányítást. 1991-től 2014-ig állt a Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola élén, közben az intézményt Magyarország egyik legjelentősebb művészeti iskolájává fejlesztette. A zeneiskola 1990-ben szakközépiskolával bővült, majd 1992-ben egy kormányhatározat a zeneművészeti szakközépiskolának ítélte meg a Columbus utcai épületegyüttest, amelyet 1996-ra sikerült felújítani. Jelenleg az intézmény hangversenyterme (1995) a legkorszerűbb és a legjobb akusztikájú a zenei tanintézmények hasonló csarnokaival összehasonlítva.
Folytatva édesapja és bátyja intézeti politikáját, újabb és újabb elkötelezett művészt nyert meg az iskola tanárának.[1] A zeneiskolásoknak és a konzisoknak is komoly lehetőséget jelent, hogy országos és nemzetközi hírű előadók mellett sajátíthatják el a zene megszólaltatásának titkait. Jelenleg is részt vesz az oktatásban csellótanárként, illetve több együttes vezetőjeként.
A zeneiskola és a szakközépiskola nem csupán zenész életpályára neveli a diákokat, hanem arra törekszik, hogy a közös művészi tevékenység során erős, összetartó közösségek szülessenek. Ezért hozta létre az István Zenekar példájára az iskolai együtteseket, amelyek száma Záborszky Kálmán vezetése alatt tizenháromra nőtt. A diákokat motiválja az, ha látják maguk előtt a közvetlen célt és valódi zenélésbe kapcsolódhatnak be. A jelenlegi rendszerben a zenei közösségek átjárhatók, kórusok és zenekarok egymásra épülő rendszere alkotja a zeneiskola és a szakgimnázium legfőbb vonzerejét. Záborszky Kálmán erről így nyilatkozott: „Bebizonyosodott, hogy a közösségi muzsikálás ereje és haszna nagyobb mindazoknál a nehézségeknél, mellyel az együttesek munkájának megszervezése jár."[2]
Ezenfelül a Szent István Király Iskola névadójához méltó küldetéstudattal rendelkezik, amelyet a preambulum a következőképpen határoz meg: „Pedagógiai alapelvünk a komplex, sokoldalú, harmonikus személyiségnevelés. Pedagógiai munkánk az értelmi-, erkölcsi-, érzelmi-, esztétikai nevelés szerves egységére kíván építeni…"[3]
A Záborszky családban öröklött zenetanári elv, hogy a technikai ismeretek átadása mellett a kultúrára nevelést és a közösségben végzett művészi tevékenységet helyezik előtérbe. Ezt Kálmán így foglalta össze: „A komolyzenével való ismerkedés egy ponton túl már nem zenei, hanem emberi, nevelési kérdés, hiszen a remekművek a művészet eszközeivel az emberi élet legfontosabb kérdéseiről szólnak".
A Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekaró élén
A kezdetben, az alapítás évében tizenhat tagú István Zenekar két évvel később 80 fővel mutatkozott be a Zeneakadémián, s 1958-tól már bérletet hirdetett a Zeneakadémián.
A nagyszabású koncertélet megkövetelte, hogy az együttest egy állandó kórus is kísérje, így született meg 1981-ben az István Kórus is (mai néven: Szent István Király Oratóriumkórus), melynek alapító karnagya Záborszky Kálmán. A zenekart és a kórust kezdetektől számos világhírű vendégkarmester dirigálta az évek során (pl. Ferencsik János, Kórodi András, Lukács Ervin, Medveczky Ádám, Kobayashi Ken-Ichiro, Vásáry Tamás, Jurij Szimonov, Kocsis Zoltán). [4]
A zenekari építkezésben Záborszky Kálmán már a „hőskortól" kezdve részt vett, a kezdet kezdetén csellójátékosként, később szólamvezetőként, majd korrepetitorként, végül betanító és vezénylő karmesterként. 1988-tól a nagyzenekar művészeti vezetője és első karmestere.
Szellemiségében édesapja munkáját folytatta, így a klasszikus művek mellett műsorra tűzött kortárs műveket is. Jelzi szakmai és szellemi elkötelezettségét, hogy 1989-ben bemutatta Lajtha László addig indexen levő Fríg miséjét, melynek ezt az alcímét is ő adta. A kortárs szerzők közül eleinte Ránki Györggyel, Hollós Mátéval és Csemiczky Miklóssal alakított ki szorosabb együttműködést, majd a 2000-es évektől Dubrovay László életműve is rendszeresen tűnt fel hangversenyein. Néhány példa az ősbemutatók, illetve a magyarországi bemutatók listájából:
Hector Berlioz: Te Deum (1987) és Missa Solennelle (1994)
Leonard Bernstein: Mise (1988)
Lajtha László: Fríg mise (1989) – Mise a szorogattatás napjaiban, 1950
Francis Poulenc: Stabat mater (1989)
Ránki György: Káin és Ábel (1990) és Jézus panasza (1993)
Michael Haydn: Missa pro Defunctis (1996)
Hidas Frigyes: Requiem (1996)
Kókai Rezső: István király – szcenikus oratórium (2000).
Kroó György a bemutatóikat figyelemmel kísérve lelkesen tudósította az Új Zenei Újság hallgatóit az eseményekről. Példaképpen idézzük a M. Haydn-előadásról szóló beszámolóját: „Aligha kell érvelnem a Szent István Király Szimfonikus Zenekar és Oratóriumkórus hangversenyének jelentősége mellett, amelyet zsúfolt ház előtt Záborszky Kálmán vezényelt." [5] Az eredményeket látva felvételen rögzítették az említett Lajtha- és M. Haydn-misét, Ránki György Jézus panasza férfihangra, vegyes karra és zenekarra című opuszát, valamint Weiner Leó Románcát.[6]
1996-ban megalapította a Tihanyi Ünnepi Játékokat, amelynek keretében feledhetetlen színpadi produkciók születtek meg a páratlan szépségű környezetben. Ugyancsak Tihany ad helyet már évtizedek óta a zuglói zenészek, kisebb és nagyobb együttesek nyári táborainak.
Záborszky Kálmán az új évezred elején nehéz döntést hozott, amikor az addig amatőr státuszban működő, de már a legmagasabb szinten muzsikáló Szent István Király Szimfonikus Zenekarból hivatásos együttest alapított Zuglói Filharmónia néven.
A Zuglói Filharmónia alapítója
Kezdeményezésére Zugló Önkormányzata 2005-ben hosszútávú együttműködésre kötelezte el magát, amelyben állandó fenntartói támogatást biztosított a Zuglói Filharmóniának, s így a Szent István Király Szimfonikus Zenekar és Oratóriumkórus hivatalos együttessé vált. Változást jelentett, hogy a zenekarban elvárás lett a felsőfokú zenei képzettség, ám a legtehetségesebb szakközépiskolások zenekari gyakorlatként is részt vehetnek a munkában.
Karmesteri tevékenységének elismerése, hogy 2011 majd 2014 tavaszán az együttes elnyerte a Nemzeti Ifjúsági Zenekar címet. 2012-ben pedig a zenekar eddigi eredményeinek elismeréseképpen a Zuglói Filharmónia a hazai hivatásos együttesek legmagasabb kategóriájába, a „kiemelt zenekari kategóriába" került be. A mai fővárosi hangversenyéletben a Zuglói Filharmóniával kibővülve immár tíz állandó szimfonikus együttes vesz részt.
A Zuglói Filharmónia hangversenyeket ad a Művészetek Palotájában, a Vigadóban és a Zeneakadémián, de rendszeresen utazik vidékre és külföldre is. Példaértékű volt, hogy 2016-ban előadták Dubrovay László: Faust, az elkárhozott című balettjét, amely ősbemutatóként került a Művészetek Palotája színpadára. Az előadásokról szóló kritikák egyértelműen Záborszky teljesítményét emelik ki: „A zenei megvalósításra nem lehetett panasz. Záborszky Kálmán nagyszerűen készítette fel a Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekarát. Eleven karakterek és hatásos effektusok törtek fel a Művészetek Palotájának zenekari árkából, az összjáték precíz volt, a tempó pedig egységesen élénk. A koncentráció egy pillanatra sem hagyott alább, s mivel a színpadi történés hamar kiismerhetővé vált, több figyelem jutott a zenére és az előadás minőségére."[7]
Másodízben a pécsi Kodály Központban tekinthette meg a közönség az előadást 2017-ben, melyről szintén elismerő írások születtek: „Csak tisztelet és köszönet illeti a Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar és karnagya, Záborszky Kálmán teljesítményét. A közel kétórás, különleges játéktechnikai feladatokban bővelkedő, szüntelen tempó- és metrumváltásai mellett nagyon is logikus és koherens zenei anyag ilyen koncentrált és igényes megszólaltatása olyan teljesítmény, amilyet a hetvenes-nyolcvanas évek általam látott budapesti operaelőadásain általában hiába vártam.
A karmester és zenekara kiválósága azért is kulcskérdés, mert Dubrovay zenéje a maga aprólékos kidolgozottságával folyamatos hangfürdő, önmagában is megjelenítve a drámát." [8]
A legfontosabb küldetésének mégis a zuglói kulturális életben való állandó részvételt és a közönségnevelést tartja. Számára fontos, hogy a közönség zenei, irodalmi és történelmi ismereteit bővítse, és maradandó zenei élményt nyújtson. A sorozatok, stílusok és zenei munka megújulását biztosítja azzal, hogy állandó munkatársaival, Dr. Solymosi Tari Emőke zenetörténésszel, valamint Dr. Horváth Gábor és Ménesi Gergely karmesterrel közösen szervezik, tervezik és működtetik Zugló zenei életét.
A bérletsorozatok és önálló estek a kodályi koncepciót váltják gyakorlatra, így például az érettebb koncertlátogatókat a Stephanus (Müpa) és a Téli bérlet (Vigadó) hangversenysorozat, a középiskolás korosztályt a Gaudeamus- (Zeneakadémia), míg a családokat a Pastorale-bérlet szólítja meg, utóbbi megvalósítását a Magyar Művészeti Akadémia támogatja.
Kifejezetten oktató jellegű, a művészetekkel való első találkozás szerepét tölti be a Felfedezőúton sorozat. A legkisebb zenerajongókat várja a Meseszínház, a legidősebbeket pedig a Tea-koncertek. A zuglói polgárokat Térzene sorozattal várja, a zuglói iskolások számára pedig Nagykórusos sorozatokat rendez.
Összegzés
Záborszky Kálmán pályafutását erre a Kodály-mottóra fűzte fel: „Zene nélkül nincs teljes ember!"[9]
Zeneiskolai, szakközépiskolai igazgatóként és a Zuglói Filharmónia vezető karmestereként egyedülálló zenei pályát mondhat magáénak. Művész és pedagógus egy személyben, ezerötszáz növendéknek ad életre szóló példát, egy egész kerület számára biztosítja a rendszeres, értékes művészeti élményt.
[2017]
Jegyzetek:
[1] Ld. Bővebben: http://www.szentistvanzene.hu/szakkozepiskola/rolunk/tanari_kar
[2] Uzsally Bence András: Az ifjúsági zenekari nevelés négy magyar példája – MA szakdolgozat, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Budapest, 2013, XXXIX. (http://uzsalybence.hu/wp-content/uploads/2014/12/Uzsaly-Bence-Szakdolgozat.pdf)
[3] Dr. Sávoly Mária – Hortobágyiné Nagy Ildikó – Tőkés Mária Tünde: A Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Minőségirányítási Programja, Budapest, 2009,
[8.] http://www.szentistvanzene.hu/szakkozepiskola/dokumentumok
[4] Egy korabeli újságcikk tanúsága szerint: „Amikor egy alkalommal Ferencsik János a Dán Királyi Zenekart vezényelte, a tiszteletére rendezett fogadáson megkérdezte tőle az uralkodó: Mester, melyik zenekarral foglalkozik Ön a legszívesebben? Ferencsik erre így válaszolt: Felség! Van Magyarországon egy ifjúsági zenekar, kitűnően muzsikálnak. Velük." Esti Hírlap, 1970. november 28. H.M.
[5] A mikrofonnál Kroó György – Új zenei Újság 1981–1997., szerk: Kovács János, Sári László, Batta András és Zsoldos Mária, Magyar Rádió, Budapest, 1998, 358.
[6] Zelinka Tamás: „A Szent István Király zenei együttes új CD-iről", In Parlando, 1998/5-6, (http://www.parlando.hu/Zeli-SztIstvan.html)
[7] Molnár Szabolcs: Faust, a megtáncoltatott, Muzsika 2016/6. (http://www.muzsikalendarium.hu/muzsika/index.php?area=article&id_article=4253)
[8] Faust, az elkárhozott – Dubrovay László táncdrámája a Kodály Központban, Magyar Hírlap, Gönczy László – 2017.04.05. http://magyarhirlap.hu/cikk/84486/Faust_az_elkarhozott
[9] Kodály Zoltán: Közönségnevelés (1958), In Kodály Zoltán: Visszatekintés, szerk: Bónis Ferenc, Budapest, Argumentum, 2007, I/317.
Repertoár
1965 Mozart Ismeretlen szimfónia (Ferencsik János vez.)
1972 Vass Lajos Mátyás oratórium – budapesti bemutató
1973 Charpentier: Te Deum – magyarországi bemutató
1974 Záborszky József Requiem Mátyás király emlékére – ősbemutató
1975 Záborszky József Tiszteletadás Henry Dunant-nak – ősbemutató
1984 Záborszky József Szarvassá változott fiú – ősbemutató
1987 Berlioz: Te Deum – magyarországi bemutató
1988 Bernstein: Mise – magyarországi bemutató
1989 Lajtha Mise a szorongattatás napjaiban 1950. – hangversenytermi bemutató
1990 Ránki György: Káin és Ábel – ősbemutató
1990 Rossa László: Temesvár 1514 – ősbemutató
1990 Farkas Ferenc Vivit Dominus
1991 Ránki György: Jézus panasza – ősbemutató
1992 Paul McCartney: Liverpool, oratórium – magyarországi bemutató
1993 Vavrinecz Béla: Gizella oratóriuma – ősbemutató
1994 J. Pfeifer Neslény: Magyar Requiem – ősbemutató
1994 Berlioz: Messe solennelle – magyarországi bemutató
1995 Farkas Ferenc: A gyermek hazamegy – ősbemutató
1995 Járdányi Pál: Oratórium – ősbemutató
1996 Michael Haydn: Missa pro defunctis – újabbkori bemutató
1996 Kókai Rezső: István király, szcenikus oratórium – felújítás
1998 César Franck: Jézus hét szava a keresztfán – magyarországi bemutató
1998 Hollós Máté: Álmatlanság és végre álom – ősbemutató
1999 Záborszky József Szent Erzsébet legenda – ősbemutató
2000 Madarász Iván: Zongoraverseny – ősbemutató
2000 Peter Louis van Dijk: San Gloria – magyarországi bemutató
2001 Záborszky József A három tulipán meseopera – ősbemutató
2003 Arvo Pärt: Te Deum – magyarországi bemutató
2004 Záborszky József – Winslow Anna Litania pro pace – ősbemutató
2005 Könczei Árpád: Távolból – ősbemutató
2005 Csemiczky Miklós: Supra firmam petram – ősbemutató
2006 Sztravinszkij: Canticum Sacrum – magyarországi bemutató
2007 Záborszky József – Winslow Anna Emlékezés 1956-ra – ősbemutató
2008 Bernstein: Mise
2009 Záborszky József Virágvasárnapi passió – ősbemutató
2011 Szalay András Zongoraverseny – ősbemutató
2012 Ahn Eak Tai Koreai fantázia – magyarországi bemutató
2013 Ariel Ramirez – Daniel Pacitti: Creol mise, Navidad Nuestra – nagyzenekari változat, magyarországi bemutató
2013 Dubrovay László Szózat – ősbemutató
2014 Dubrovay László Csellóverseny – ősbemutató
2016 Harmath Dénes 112. zsoltár – ősbemutató
Felvételei
Lajtha László: Mise fríg hangnemben, „Missa in diebus tribulationis", 1990.
Michael Haydn: Missa pro defunctis, 1997.
Wagner, R. Korszakov: Vezényel: Jurij Szimonov, Záborszky Kálmán, 2002.
Mozart: Requiem, 2003.
Orff: Carmina Burana, 2004.
Csemiczky: Supra firmam petram 2006.
Beethoven: V. szimfónia, Egmont nyitány 2006.
Mozart: d-moll zongoraverseny 2006.
Zenélő Zugló 2011.
Zenélő Zugló 2012.
Bibliográfia
Bibliográfia
Válogatott bibliográfia
Közlések
„A szombathelyi zeneiskolások vendégszereplése Budapesten", In: Parlando: zenepedagógiai folyóirat, 1978. (20. évf.) 1. sz. 21.
Kultúra-teremtés, zenei nevelés Zuglóban – A 60 éves Zuglói Zenei Műhely tapasztalatai, In: MMA Zeneművészeti Tagozat, székfoglaló előadás (2013. 11.13.)
Az idők jelei – a Keresztény Értelmiségeik Szövetsége, Magyar Polgári Együttműködés Egyesület, Professzorok Batthyány Körének kiadványa
Recepció
Váczi Tamás: „A Győri Ütősegyüttes, a Székesfehérvári Városi Zenekar, vez.: Záborszky Kálmán", In: Muzsika, 1987/május
Gyenge Enikő: „Csipkerózsika-álom, Michael Haydn második rekviemjéről", In: Muzsika 1997/február
Hollós Máté: „Igézet a jövőért, Komplex művészeti előadások a Zuglói Zeneházban", In: Muzsika, 2012/január
Olsvay Endre: „Szimbólumzene", hangversenykritika, In: Muzsika, 1999/április
Végh Dániel: Záborszky Kálmán: „A közösség ápolása a legfontosabb", In: Fidelio, 2011.06.07. 14:05
CSJ: „Korcsolán Orsolya és Záborszky Kálmán", IN: Fidelio.hu, 2014.08.29. 07:29
© Magyar Művészeti Akadémia, 2017