Magyar Művészeti Akadémia
  • Akadémikusok
    Tagozatok
  • Könyvtár
  • mma.hu
  • mma-tv.hu
  • Súgó
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Szerzői jogok
  • Hírlevél
  • Kapcsolat
  • magyar English [Beta]
Magyar Művészeti Akadémia
  • Akadémikusok
  • Könyvtár
  • mma.hu
  • mma-tv.hu
  • Súgó
  • magyar English [Beta]

format.option.empty_header
29440
MMA29449

 
Galéria >
 

Életrajz

Életrajz

Tima Zoltán
Ybl Miklós-díjas építész
Pécs, 1965. április 11.
Az MMA rendes tagja (2013–)
Építőművészeti Tagozat


Tovább...

Életrajz

  • Életrajz
  • Díjak

Tima Zoltán pécsi értelmiségi családban született 1965-ben. Gyermekkorától fogva építésznek készült, noha a környezetében egyetlen építész sem fordult elő. Rajzkészsége és modellező kedve korán megnyilvánult, élénken foglalkoztatta Pécs gazdag építészeti öröksége.

Szülővárosában érettségizett, majd egy év katonai szolgálat után a BME Építészkarán folytatta tanulmányait. Itt a legnagyobb hatást Farkasdy Zoltán tette rá, aki a skandináv építészettel való találkozása (Farkasdy az 1944-45-ben Dániába menekített építészhallgatók, az úgynevezett „dániások" csoportjának egyik legjelentősebb alakja volt) révén a tiszta, funkcionalista, de a természethez közel álló modernizmus elveit vallotta és ezt adta tovább a tanítványainak is. Timánál a klasszikus modernizmus mint örökség alapvető, de emellett egyetemi évei alatt nagy hatással volt rá Dévényi Sándor organikus építészete is, a környezet elemeinek letisztult megjelenítése az építészet eszközeivel.

1989-ban diplomázott – konzulense Farkasdy Zoltán volt – és ezzel a tervével elnyerte a MÉK Diplomadíját is. Még ugyanebben az évben a KÖZTI Zrt.-ben kezdett dolgozni, Marosi Miklós műtermében. Marosi volt a harmadik hazai építész, aki Tima önálló építészeti világát formálta, számos közös munkájuk során, illetve pályatársként és barátként egyaránt.

1992–94 között elvégezte a MÉSZ Mesteriskolájának XII. ciklusát, felvételét a budakeszi református templom tervével nyerte el. Nagy hatással volt rá a Mesteriskolát vezető Szendrői Jenő, valamint a ciklust vezető mestere, Turányi Gábor.

1989 óta a KÖZTI ad keretet Tima szakmai tevékenységének, nagyszámú önálló munkája révén 2000-től stúdióvezető lett. Munkái között elsősorban középületek (kórházak, múzeum-átalakítás), valamint irodaépületek voltak, de mellettük több lakóházat, családi házat is tervezett. Számos hazai pályázaton ért el eredményt.

Tevékenyen részt vesz az országos szakmai szervezetek munkájában, a tagsági viszony mellett komoly szakmapolitikai feladatokat is vállal. Emellett szinte a diplomája megszerzésétől kezdve részt vesz a következő építészgenerációk oktatásában, előadóként, opponensként, diploma konzulensként vagy államvizsga bizottsági tagként.

Építészeti hitvallásával kiáll az építészet saját törvényei mellett. Vallja, hogy az alaprajzi rend, a tiszta logika együttesen átlátható és humánus tereket eredményez, melyeket a funkcióra, a használók igényeire való figyelem alakít. Számos munkájában meglévő épületek átalakítását, lepusztult ipari környezet újjáélesztését, egy új társadalmi-gazdasági helyzetre való átformálását vállalta. Vallja, hogy a mai szakmai közbeszédben elterjedt nézettel szemben az építészet feladata nem az illeszkedés, hanem a kapcsolódás a meglévő környezethez, egyenrangú viszony a múlt és a jelen között, az egyes térbeli, illetve kultúrtörténeti helyzetek pontos tisztázása. Legjelentősebb megvalósult épületei: Dorottya Udvar irodaépület, Budapest (2002); Riverside apartmanház, Budapest (2003); RiverLoft lakó- és irodaépület, Budapest (2007); Budapest Bank székház, Budapest (2010); Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, SkyCourt, Budapest (2011); Kossuth tér, Látogatóközpont, Múzeum és mélygarázs, Budapest (2014); Erzsébet Oktató Kórház, Diagnosztikai Épület, Sopron (2015).

Az életrajzot összeállította: Götz Eszter [2015]

______________________________

Életrajzi adatok
Pécs, 1965. április 11.

Tanulmányok
1984–1989: Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Kar
1991–1994: MÉSZ Mesteriskola XII. ciklus

Munkahelyek
1989–: Középülettervező Vállalat (KÖZTI), ma: Középülettervező Zrt. itt; stúdióvezető, igazgatósági tag

Tudományos, oktatási tevékenység
1990–1994: BME Középülettervezési Tanszék, meghívott oktató
1998: Budapesti Műszaki és Gazdasági Egyetem (BMGE) Középülettervezési és Lakóépülettervezési Tanszék, diploma opponens
2005–: BMGE Középülettervezési és Kivitelezési Tanszék, Szakmérnöki Iskola, meghívott előadó
2006–: Pécsi Tudományegyetem (PTE) Építészkar, DLA opponens
2007–: BMGE Urbanisztika Tanszék, diploma konzulens
2008–2012: Államvizsga Bizottsági tag
2010–: BMGE Ipari Épületek Tervezése Tanszék, meghívott konzulens
2012–: Államvizsga Bizottsági elnök

Művészeti szervezeti tagság
2013–: Magyar Művészeti Akadémia, rendes tag
1989–: Magyar Építőművészek Szövetsége, tag, 2012–: elnökségi tag

­

Társadalmi, közéleti szervezeti tagság
1990–: Magyar Építész Kamara, tag; 2002–2006: felvételi bizottsági tag,  2004–2006: tervpályázati bizottság tagja
1994–: Mesteregylet, tag
1996–: Budapesti Építész Kamara XII. ker. kamarai biztos, 2004–2008: etikai és fegyelmi bizottsági tag, 2012–: elnökségi tag

 

Munkásság

Munkásság

A kortárs magyar építészetben Tima Zoltán tervei egy trendeken felülemelkedő, karakteres és rendkívül konzekvens építészeti világot képviselnek. Olyan téralakítási és térhasználati szemlélet formálja ezeket, ami gondosan elemzi a helyszín történetét, a közvetlen építészeti és természeti környezetet, de az építészeti koncepciót közvetlenül a funkcióból adódó konkrét használat alakítja.;
Tovább...

Munkásság

  • Pályakép
  • Épületek
  • Kiállítások

Götz Eszter: Tima Zoltán építészete

A kortárs magyar építészetben Tima Zoltán tervei egy trendeken felülemelkedő, karakteres és rendkívül konzekvens építészeti világot képviselnek. Olyan téralakítási és térhasználati szemlélet formálja ezeket, ami gondosan elemzi a helyszín történetét, a közvetlen építészeti és természeti környezetet, de az építészeti koncepciót közvetlenül a funkcióból adódó konkrét használat alakítja. Tima építészetét racionális, tiszta szerkesztés jellemzi, egy árnyalatnyi poétikus ízzel, ami azonban sohasem uralja az egészet, csak szerethető, humánus karaktert visz a logikus rendbe. Ezt örökölte az építész az egyetemi tanulmányaira  erős hatást tett Farkasdy Zoltántól, majd a mesteriskolai éveit meghatározó Szendrői Jenőtől – közvetetten pedig, Farkasdyn keresztül az úgynevezett „dániások" építészetétől –, és ezt viszi tovább egész életművében, következetesen és mindig a konkrét feladat elvárásaihoz alkalmazva az elveket. A diploma utáni első években Marosi Miklósal – akinek racionális, tiszta logikára épülő tervezési szemlélete tovább formálta Tima építészetét –  később már önálló munkáiban, sőt stúdióvezetőként újabb építész nemzedékek irányítójaként.

Mivel pályakezdése óta a KÖZTI keretében tervez, Tima elsősorban középületekkel foglalkozik, de ezek mellett egy-egy családi ház, lakóház, szálloda, nyaralóépület a fő témákban megjelenő kérdések finomabb, egyedibb, kisebb léptékű megoldásait mutatja. Munkásságában jelentős a volt ipari övezet épületállományának újragondolása, ami nem csupán építészeti feladat, hanem komplex városrendezési vonatkozásai is vannak. Több épülete Angyalföld vagy Kelenföld egykori ipari környezetét formálja a 21. század igényeire.

Felismerhető kézjegye a logikus szerkesztésmód, az alaprajzi elrendezés hangsúlya, az anyagok, színek és formák tekintetében egy nagyvonalú, elegáns karakter, amely azonban nem lesz idegen sem a környezettől, sem az épület funkciójától. Soha nem alkalmaz öncélú elemeket, tervein átsüt a szakmai alázat, az építészeten túli szempontok figyelembe vétele. Építészeti gondolatvilága szépen kibontható néhány kiemelkedő munkájának elemzése kapcsán.

Diplomata ház, Budapest, 2000

A budai hegyekben, erősen lejtős telken épült diplomataház kialakítását meghatározta a terep adottsága és a kedvezőtlen tájolás. Ennek megfelelően Tima Zoltán egy megmozgatott tömbökből komponált, két részre tagolt lakóházat tervezett, amely egyszerre néz az utca felé és mutat tág panorámát Budára. A két tömeget nem csak az egyes helyiségek funkciói, de a homlokzatok anyagai is megkülönböztetik egymástól. A nyugati tömb felületét árnyékoló lemezek védik, a keletre néző inkább tömbszerű, tömörebb, a széles teraszok kellemes arányban tovább tagolják az oldalhomlokzatokat. A lakóházat, speciális diplomáciai feladatának megfelelően, a szokványos helyiségek mellett tárgyalónak is alkalmas fogadótér-nappali, illetve gondnoklakás egészíti ki.

Dorottya-udvar, Budapest, 2002

A dél-budai rozsdazóna végén álló Dorottya-udvar eredeti tömbjében, a századeleji, romantikus stílusú – valójában vasbeton szerkezetű, romantikus elemekkel felöltöztetett homlokzatú – gyárépületben az első világháború idején katonai felszereléseket készítettek. Később cipőgyárként, textilüzemként, majd a Caola gyár raktáraként működött. A rendszerváltás környékén kiürült, ekkor zenekarok próbatermeiként hasznosították a nagy belmagasságú tereket. Tima Zoltán tervei alapján 2002-ben irodaházként újult meg. Az épülettömb négy sarkára ültetett kerek acél tetőelemek messziről jelzik az átalakítás korát, de maga a gyárépület megőrizte eredeti szerkezeti és homlokzati szimmetriáját. Oldalt üvegtornyok kötik össze a régi épület két részét, ezek a két végszárny tetején, az előcsarnokokhoz igazodva, újonnan ráépített emeletekben folytatódnak. Az üvegtornyok enyhítik a téglaépület tömörségét, az ablakok változatos rajzolata oldja a homlokzat egyhangúságát. A belső térszervezés fő irányelve a flexibilitás volt, hogy az irodai egységek kihasználása minél rugalmasabb legyen. Az udvar ékessége a megőrzött nyolcszögletű gyárkémény, körülötte a zölddel beültetett rész igazi kertként funkcionál. A Dorottya-udvar különleges jelentőségét az adja, hogy a Budapest környéki rozsdazónában az elsők között mutatta meg, hogy a magyarországi gyárépítészet történeti karaktere a 21. század számára már önmagában is megőrzendő érték, sőt lendületes, kortárs design elem lehet.

Riverside apartmanház, Budapest, 2003

Az újlipótvárosi Duna-part a 2000-es évek elejétől az egykori ipari övezet újragondolásának kiemelt helyszíne lett Budapesten. Tima itt készült munkái között az első a 2003-ban átadott, 443 lakásos Riverside apartmanház. Legnagyobb értéke az elrendezésben rejlik: az U alakban vitt alaprajz teszi lehetővé, hogy a majdnem félezer lakásnak legalább háromnegyede a Duna és a budai hegyek látványát élvezheti. A középen kialakított, 80 méter mély udvar fellazítja a három tömbből álló apartmanház tekintélyes összméretét. A legfelső szinten minden tömb penthouse lakásokkal zárul, tömegük a homlokzat mögé húzódik vissza, így előttük hatalmas, szintén a Dunára néző tetőteraszokat lehetett kialakítani. A földszinti üzleteket árkádsor kapcsolja össze, a belső udvar földszinti részére az utcáról is megközelíthető uszoda-sportklub került, ami különleges látványelemmel gazdagítja az utcaképet. Az első emelet szintjén lévő, 2000 négyzetméteres tetőkert a ház belső kertjeként szolgál.

Az apartmanház emberi léptékre igazítja a Le Corbusier-féle „lakógép" fogalmát, és ezzel élhető, városias környezetet teremt az egykori rozsdazóna hulladéktereiből. Kitolja az Újlipótváros elegáns negyedének urbánus karakterét  a külváros irányába, minőséget teremt a Vizafogó lakótelep szomszédságában és példát mutat az alaprajz beépített és zöldfelületnek meghagyott részei közötti viszony okos kezelésére.

Filmstúdió, Budapest, 2006

A budai Hűvösvölgyben, erős lejtésű telken álló egykori lakóház áttervezése nyomán épült meg egy filmgyártó cég stúdióját és irodáit magába foglaló épületegyüttes. Tima terve megőrizte az 1930-as épület eredeti karakterét, tömegarányait és egy új szárnnyal bővítette azt, amelynek racionális szerkesztésmódja izgalmas párbeszédbe lép a régi épület cizelláltabb, részletekben gazdagabb stílusával. A ház különlegessége, hogy Magyarországon itt került először sor a nemzetközi építészetben rendkívül divatos, rozsdás hatású corten acéllemez alkalmazására, amely a travertin burkolattal kombinálva itt, a budai hegyek intenzív zöld környezetében kivételes hatást ér el.

Riverloft lakó- és irodaház, Budapest, 2007

A Riverside-hoz közel, szintén a Dunára néző rozsdazónában épült néhány évvel később a Riverloft vegyes funkciójú lakó- és irodaház, amely a kétféle rendeltetés okán a városi élet fellendítését célozta meg ezen a területen. A 20. század elején épült, ma helyi védettséget élvező, Neuschloss Kornál által tervezett egykori raktár tömbjének bővítése és átépítése nyomán a 2004-es apartmanháznál jóval oldottabb beépítéssel, 24 000 négyzetméternyi hasznos területen 12 irodaegység, 150 lakás és 27 nagyméretű, úgynevezett loftlakás jött létre. A magastetős, oromfalakkal szegélyezett tömeg és az új épületszárnyak együtt izgalmas, változatos kompozíciót alkotnak, amelyben a raktár homlokzati karaktere adja az alaphangot, de az új, mai igények szerint formált elemek jelentik a fő hangsúlyt. Az üvegerkélyek megmozgatott, lépcsősen kialakított rendje a raktárépület oromfalainak vonalát visszhangozza. A két új oldalszárny és a téglaépületek között nyugodt belső zöld udvar jött létre, amely azonban a földszinten széles átjáróval nyílik meg az utca felé, így elkerüli a fullasztó zártságot és a kertet bekapcsolja az utca látványába. A ház így közvetlen kapcsolatot tart a környékével, nem vonul vissza a homlokzatok mögé.

SkyCourt, Liszt Ferenc Repülőtér 2. Terminál utascsarnoka, 2010

Egy légikikötő a 21. századra összetett funkció, kényes technológia és vonzó látványosság együttese. A SkyCourt révén a Ferihegy 2 Terminál elsőrangú komfortot kínáló, világszínvonalú utasközpont lett. A 80-as évektől kialakított repülőtér struktúrája a két fogadóépület között olyan összekötő taggal gazdagodott, amelyik az indulás izgalmát téri értelemben is különleges élménnyé emeli. Tima Zoltán koncepciója a reptér teljes követelményrendszerét, a biztonsági, forgalomszervezési, technológiai elvárásokat egyetlen nagyvonalú építészeti formába foglalta, amely metaforaként jeleníti meg a repülés iránti örök emberi vágyat. A bővítés a két, korábban különálló terminált (2A és 2B) kapcsolja össze egy közéjük beékelődő, hatalmas belmagasságú csarnokkal, amely a kifutókra néző oldalon mélyen benyúlik a két oldalsó terminál homlokzata elé. A csarnok a város felől nézve nem tárja fel valódi karakterét, magassága a föld közelében marad, inkább csak szép kidolgozású elemnek látszik a két korábbi épületrész között. Belül azonban hirtelen felröppen a tetőmagasság és ez komplex téri-vizuális élményt hoz. A közel 70 méteres fesztávú, acélszerkezetű tetőt hatalmas, fákat idéző, rácsostartó-szerű oszlopai két szint magasságában osztatlan, tág kilátást engednek az induló gépekre, a tér egésze pedig szinte mitikus ünnepélyességű: Ikarosz szárnyai ívelnek át a központi csarnok felett, a bordák közötti üvegsávokon pedig átsüt a nap. A két terminál felől érkező közönség a check-in után egy ovális átmeneti térbe jut, majd innen a duty-free üzleteken keresztül ér a csarnok hirtelen felnyíló, monumentális terébe. A várakozás izgalma tehát a megfelelő arányú légtérben részint fokozódik, részint viszont egy reprezentatív hangulatú térbe kerülve oldódik is, amit tovább segít a galériaszinten kialakított kávézók, éttermek és pihenőhelyek tágas, kényelmes láncolata. A csarnokból ismét kétfelé vezet egy-egy folyosó a beszállókapukhoz. A központi tér tehát egy két világ közötti, átmeneti hely, elszakadás a hétköznapok világától és felkészülés a repülés élményére. A repülőtér megújulásának, korszerű európai légikikötővé válásának alapja lett az építészeti átalakulásból következő arculatváltás.

Kossuth tér, 2014

A Parlament előtti tér a 2014-es átépítéssel Európa egyik legegységesebben komponált reprezentatív városi tere lett. Korábban ugyanis a Parlament, a Kúria és a Vidékfejlesztési minisztérium (eredetileg a Földművelési Minisztérium székhelye volt) „alkotmányos háromszögének" nagyvonalú kompozícióját a tér autóparkolóként való használata és közlekedési rendszere átláthatatlanná tette. A 2012-ben megkezdett átalakítás tiszta rendet és egységes arculatot teremtett a Kossuth téren, amelynek az alapját Tima Zoltán építészeti koncepciója adta, melynek része volt a közlekedési rend átalakítása gyalogos forgalomra – a villamosvonal enyhe módosításával –, a szobrok elhelyezése, az Országzászló környezetének megformálása, a tér északi részén kialakított, a tér alá süllyesztett új Látogatóközpont és alatta egy háromszintes mélygarázs, valamint az új rakparti sétány kialakítása.

Az átalakítással új viszony jött létre a Parlament és környezete között. Az épület most közvetlenül, egészen a falakig megközelíthető. A József Attila szobor a Duna-part felőli oldalra került, a téren földbe süllyesztett emlékhely létesült az 1956-os sortűz áldozataira emlékezve – átlyuggatott rozsdás acéllemezei a tér egyetlen kortárs plasztikai elemként jelennek meg –, új padok készültek, a parterre-ekbe szorított növényzet a szürke különböző árnyalataiban megjelenő gránitburkolatú középrészt keretezik. A dísztelen, egységes tónusú térközép az állami és katonai ceremóniák helyszíne, a parkszerű környezet pedig a városlakók és a turisták pihenését, nézelődését szolgálja. A járólapok közül váratlanul felgomolygó pára szellemesen ellensúlyozza a sok kőfelületet.

A tér szimmetriája mindent meghatároz, a traktusok által kijelölt és a tér felé meghosszabbított tengelyek vezetik a koncepciót. Az 56-os emlékhely megfelelője az északkeleti oldalon a szintén föld alá vitt parlamenti Kőtár, a déli szélen rekonstruált állapotában visszahelyezett Rákóczi-szoborral északon a Kossuth-szoborcsoport néz szembe. A teret szegélyező vízmedence is kétfelé nyílik, a kettő közötti tengelyben, a Parlament főbejáratára nézve áll a 33 méter magas, karcsú acéltű, az Országzászló rúdja, alatta díszőrséggel. A tér elrendezésében jutott hely az ünnepeknek és a mindennapoknak, az évente idelátogató félmillió turista már nem a téren hömpölyög, hanem az új, erős gesztusokkal és a Timára jellemző logikus térszervezéssel kialakított Látogatóközponton át jut be az épületbe. A teret körülvevő forgalom a gyalogosok tempójára lassult, és ez a ritmusváltás fölerősíti Parlament feltáruló látványát. A letisztult, visszafogott vonalvezetés, a puritán anyaghasználat, a kevés szín és a néhány játékos elem finom, mégis semleges keretbe foglalja a Parlament neogótikus pompáját. A Kossuth tér levegős, jól tagolt tér lett, amely a vártál jóval kevesebb látványos reprezentációt, viszont jóval nagyvonalúbb térélményt hozott.

Magyar Építészeti Múzeum és Fotómúzeum terve, 2014

A Liget Budapest építészeti tervpályázatán az Építészeti Múzeum és a Fotómúzeum terveire együttesen kiírt nemzetközi pályázat nyertes tervének megvalósításáról a kormányzat egyelőre nem hozott döntést. Az együttes terve azonban igen jelentős, nem csupán annak okán, hogy több mint száz év óta először kiírt nemzetközi nyílt építészeti tervpályázaton ért el első helyezést, hanem saját értékei is kiemelik Tima életművén belül.

A terv a Városliget egykori ékessége, a mai Dózsa György útra néző Rondó helyére két, egymással szimmetrikus tömbben fogalmazta meg a két múzeum épületét. Puritán, geometrikus karakterük – egy-egy egyszerű négyzetes hasáb – a liget fasorait zárja a város irányában, a közéjük tervezett, leburkolt térrész a korszerű múzeumi funkciókat ellátó szabadtéri rendezvénytérként szolgál. A két tömb azonos mérete és alaprajzi elrendezése racionálisan követi a múzeumi igényeket, figyelembe véve a Ligetben azt a szempontot is, hogy minél kevesebb legyen a földszinti beépítés.  A térszín alá kerültek közösségi funkciók, a széles rámpa szabadtéri kiállítótérként is használható, a süllyesztett udvar plusz látványosság. A két múzeum bejárata egymással szemben nyílik. Az Építészeti Múzeum belső térszerkesztését a kétszintes terek egymásba fonódó struktúrája uralja, a nagy belmagasságú terek adják a teljes kiállítási terület egyharmadát A Fotó Múzeum kétrétegű homlokzati szerkesztése, a transzparens külső és a sötét alapszínezésű „médiafal" közé szorított lépcsők és közlekedők rendszere a fény művészetére utal. A kétrétegű, üveglamellás fal mindkét irányból szűri a fényt.  Az együttesben első ízben kapna állandó és méltó helyet a magyar építészet- illetve fotótörténet legnagyobb gyűjteménye Budapesten.

Erzsébet Oktató Kórház, diagnosztikai tömb, Sopron, 2015

Akárcsak a Dorottya-udvar gyárépülete, a soproni közkórház is 1911-ben épült, Wälder József városi főmérnök tervei alapján. A kor kórházépítési hagyományait követve, az egyes osztályok szabadon álló, önálló pavilonokba kerültek, követve az enyhén lejtős terep rétegeit. Az épületek a korban divatos szecessziós stílus emlékezetes példái lettek. Ezek közé építette be Tima Zoltán az Erzsébet Oktató Kórház diagnosztikai tömbjét, amelynek tömege messze meghaladta a közvetlen környezetében álló pavilonokét. Az új épület alaprajzi képlete Tima markáns építészeti kézjegyét hordozza: a két, egymásba csúsztatott négyzetes alaprajzú tömb logikus, racionális szerkesztés, ugyanakkor elegáns megoldás. Az egyes helyiségek négy folyosóra szerveződnek, a földszinten a diagnosztikai rész és az ambuláns ellátás, az emeleten az ápolási egységek kaptak helyet, a föld alatt a tömb folyosóval kapcsolódik a szomszédos ápolási egységekhez. Két átrium és két felülvilágítós előcsarnok látja el természetes fénnyel az egész épületet. A felületek színezésében Tima nem követi az uralkodó trendeket, inkább megmarad a kórházban évszázadok óta alkalmazott fehér falaknál, így a külső homlokzat fémborítása is fehér lett, ahogyan bent az ajtó, ablakok és a bútorok is. A színeket maga a kórház épületeit körülvevő park zöldje adja, így a méreteiben jóval nagyobb új épület nem nyomja el a szecessziós pavilonokat, inkább mai elemként gazdagítja az együttest. Újabb szép például szolgál Tima alapelvéhez, amely szerint a kortárs építészetnek nem illeszkednie kell, hanem a hely építészeti és környezeti hagyományaihoz kapcsolódva, bátran, de tisztelettudóan jelenítse meg a maga korát.

*

A kortárs építészet jelen útjai csak bizonyos távolságból érthetők meg a maguk teljességében. Tima Zoltán építészete azonban a mából is pontosan értékelhető, mivel minden kérdésfelvetésre racionális, a konkrét helyzetből adódó építészeti választ ad. Forma- és arányérzéke, az építészettörténeti örökség kezelésének egyedi szemlélete, amellyel a mai igényeket nem alárendeli, hanem egyenrangú partnerként jeleníti meg a meglévő épített környezetben, a hazai építészeti élet egyik legbiztosabb kezű tervezőjévé avatja.

[2015]

 

Megvalósult munkák

1995 25 ágyas kórház, Al Marfa, Egyesült Arab Emirátusok (Marosi Miklóssal)
1996 Peugeot Fábián, Szalon és szervízépület (Marosi Miklóssal)
MTM új épülete (volt Ludovika Lovarda), Budapest VIII. (Ács Istvánnal, Mányi Istvánnal)
1997 COMPAQ Irodaépület, Budapest XII.
50 ágyas kórház, Al Muzeira, Egyesült. Arab Emirátusok (Marosi Miklóssal)
1998 Wienerberger Irodaház, Budapest XI. (Marosi Miklóssal)
HJB Étterem (volt Berlin Étterem átalakítása), Budapest V.
1999 Corinthia Grand Hotel Royal, Budapest VII., tanulmányterv (Marosi Miklóssal)
2000 Diplomata lakóház, Budapest XII.
2002 Dorottya Udvar irodaépület, Bp. XI.
2003 Riverside apartmanház, Budapest XIII.
2004 Római kert lakóépület, Budapest XIII.
Riverside apartmanház, lakásbelső kialakítása
2006 Reklámfilm Stúdió, Budapest II.
30 lakásos lakóház, Budapest II.
2007 RiverLoft lakó- és irodaépület, Budapest XIII.
2008 Családi ház, Budapest XII.
2009 Hotel Marmara, Budapest V.
Sasad Resort I. ütem, Budapest XI.
Családi ház, Budapest II.
2010 Budapest Bank székház, Budapest XIII.
Családi nyaraló, Balatonfenyves
2011 Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, SkyCourt, Budapest
2012 Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, 2A Terminál rekonstrukciója, Budapest
Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, 2B Terminál rekonstrukciója, Budapest
2014 Kossuth tér, Látogatóközpont, Múzeum és mélygarázs, Budapest V.
2015 Erzsébet Oktató Kórház, Diagnosztikai Épület, Sopron

Tervek, tervpályázatok

1988 Nemzeti emlékhely, Székesfehérvár – megvétel (Németh Tamással)
1990 Nemzeti pavilon, Sevilla EXPO – megvétel (Németh Tamással)
1991 Royal Hotel hasznosítása, Budapest VII. – 1. díj (Marosi Miklóssal)
2001 FO-KA öböl beépítése, Budapest XIII.
2002 Konferencia és vásárközpont, Pécs – 1. díj
2003 Egyetem bővítése, Győr – megvétel
Corvin–Szigony Projekt (befektetői pályázat) – 1. díj (Skardelli Györggyel)
2004 SOTE Központi épület, Budapest IX.
2006 Esztergomi úti lakóépületek (meghívásos pályázat), Budapest XIII. – 2. díj
Váci út, Róbert Károly körút környékének rendezése (meghívásos pályázat), Budapest XIII. – 1. díj
24 tantermes általános iskola, Budaörs – 2. díj
Asplund könyvtár bővítése, Stockholm
2008 Budapest Szíve, Városház Fórum
2009 Agóra Pólus, Szeged – megvétel
Weöres Sándor Színház, Szombathely
2010 320 fok kulturális központ, Siófok
2013 Őrmező Intermodális Csomópont, Budapest XI. – megvétel
2013 Debrecen Intermodális Csomópont – III. díj
2014 Magyar Építészeti Múzeum/FotoMúzeum Budapest – I. díj

 

Csoportos kiállítások

El / Away, pécsi építészek kiállítása, 2010 Pécs, Nádor Galéria
I. Nemzeti Építészeti Szalon, 2014, Budapest, Műcsarnok

Bibliográfia

Bibliográfia

Tovább...

Válogatott bibliográfia

  • MMA könyvtári állomány
  • Közlések
  • AV-dokumentumok
  • Recepció

Közlések

Tima Zoltán: Magyar Természettudományi Múzeum, a volt Ludovika Akadémia lovardaépületének újjáépítése, Műszaki tervezés, 1997/1.
Tima Zoltán: Digital Számítástechnikai Kft. irodaközpont, Budapest, Műszaki tervezés, 1997/1.
Tima Zoltán: Volt Berlin étterem felújítása, Budapest, Műszaki tervezés, 1999/3-4.
Tima Zoltán: Dorottya Udvar, Műszaki tervezés, 2003/7-8.
Tima Zoltán: Riverside apartmanház, Budapest, Műszaki tervezés, 2004/1.
Tima Zoltán: Római kert, Építészfórum, 2005. szeptember 20.
Tima Zoltán: Lakóház a múlt század elején épült villák között, Építészfórum, 2006. december 5.
Tima Zoltán: Riverloft, lakó- és irodaépület a Vizafogón, Építészfórum, 2007. augusztus 30.
Tima Zoltán: Lakópark a város szélén – Sasad Resort, Építészfórum, 2010. március 16.
Tima Zoltán: Rendszer a káoszban. GTC Metro irodaház, Budapest Bank székház, Építészfórum, 2010. szeptember 1.
Tima Zoltán: Tömegek, arányok áthatása, Építészfórum, 2010. november 2.
Tima Zoltán: Megnyílt az Égi Udvar kapuja, Építészfórum, 2011. április 8.
Tima Zoltán: Lakóépület, Budapest XII., Dániel út, Műszaki tervezés, 2001/3-4.

AV-dokumentumok

ÉPÍTÉSZET XXI., 17. adás, 2011, rendező: Csontos János (26 perc), bemutató: Duna TV, 2011. szeptember 2. péntek, 16.15
Közösségi építészet – Pillantás a KÖZTI műhelyébe. Glokalfilm, 2013 (30 perc), rendező: Csontos János, bemutató: M1, 2014. augusztus.
Építészkorzó (sorozat) – Tima Zoltán. Glokalfilm, 2015 (25 perc). Szerkesztő-riporter: Csontos János. Rendező-operatőr: Szabó Mihály. Tervezett bemutató: Duna Tv, Duna World, 2016.

Recepció

Skardelli György: A téglaépítészet emblémája – Wienerberger Irodaház. Alaprajz, 1999/január–február, 16.
Jankovich Valéria: A téralkotás esszenciája – Tima Zoltán háza. Alaprajz, 2002/március
Szász Katalin: Találkozás Dorottyával. Octogon, 2002/4.
Bán András: Megőrzött és rendezett – Dorottya Udvar. régi-új Magyar Építőművészet, 2002/5.
Jankovich Valéria: Egy raktárépület átlényegülése – Dorottya Udvar, Buda. Alaprajz, 2002/szeptember
Wesselényi-Garay Andor: Ufó a tetőn, avagy néhány keményebb mondat Dorottyának. Alaprajz, 2002/szeptember
Vargha Mihály: Dorottya esete a kéménnyel, Élet és Irodalom, 2002. augusztus 16, bővített változatban: Építészfórum.hu, 2002. augusztus 28.
Szentpéteri Márton: Gyárlátogatás (A Dorottya-udvar), Magyar Narancs 2002/49.
Szász Katalin: Bevált recept szerint. Octogon, 2003/3.
Wesselényi-Garay Andor: A folyó mentén, Atrium, 2004/1.
Riverside apartmanház, Építészfórum, 2004. április 8.
Wesselényi-Garay Andor: Város a városban, Római kert az Újlipótvárosban, Atrium, 2005/1.
Hegyi Nóra: Mondrian dicsérete, lakóépület a Dániel úton, Atrium, 2005/2.
Rozmann Viktor: Városi rezidencia: Rosehill Residence a Rómer Flóris utcában, Atrium, 2007/1
Haba Péter: Hűvösvölgyi reklámstúdió, Építészfórum, 2007. március 30.
Min dolgozik? Tima Zoltánnal Farsang Borbála beszélget, Octogon, 2007/6.
Csikós Gábor: A száz év után folytatott gondolat a RiverLoft iroda-és apartmanház a Duna-parton, Atrium, 2007/6.
Farsang Barbara: A forma szépsége : Családi ház a Széchenyi-hegyen, Atrium, 2008/4.
Zöldi Anna: Tiszta képlet, korrekt luxus – villa a Svábhegyen, Építészfórum, 2008. augusztus 18.
Esztergom „Lépcsős híd", Építészfórum, 2009. február 17.
Turányi Gábor: Csillagos ötös – Svábhegyi ház. Alaprajz, 2009/március–április
Bukó György: Völgybe néző: Családi ház igény szerint, Átrium, 2010/2.
Dévényi Tamás: Hírmondó: Marmara Hotel, Lipótváros, Metszet, 2010/4.
Kovács Péter: Fehérek közt egy… GTC Metro Irodaház a Váci úton. Octogon, 2010/7. 
Marmara – Török hotel-lánc új tagja a Nagy Ignác utcában, Építészfórum, 2010. március 9.
Bojár Iván András: Az építőipar már csak ilyen, Octogon, 2011/2–3.
Götz Eszter: Égre néző csarnok – SkyCourt, Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, régi-új Magyar Építőművészet, 2011/2. 
Mizsei Anett: Zenei A hang – Égi Udvar, utolsó simítások, Építészfórum, 2011. március 1.
Miklóshalmi Zsolt: SkyCourt – Égi Udvar, Budapest, Alaprajz, 2011/2. 
Wesselényi-Garay Andor: Égi Pláza – SkyCourt Budapest, Metszet, 2011/május-június
Götz Eszter: Aktuális helyzetkép, sok kérdőjellel – Beszélgetés Marosi Miklóssal, Kertész András Tiborral, Tima Zoltánnal és Szabó Leventével, régi-új Magyar Építőművészet, 2012/6.
Somlyódy Nóra: „Szobrok jöttek, szobrok mentek..." Tima Zoltán, a Kossuth tér építésze, Magyar Narancs, 2013/27.
Szabó Levente: Továbbírt köztér, átírt emlékezet – A fővárosi Kossuth tér megújításáról,
Metszet, 2014/1.
Bán Dávid: Kossuth tér – üzenet a látogatóknak. Beszélgetés Tima Zoltán építésszel és Mohácsi  Sándor tájépítésszel, Építészfórum, 2014. április 5.
Götz Eszter: Térfigyelő – a budapesti Kossuth tér átépítése, Octogon melléklete, 2014/3.
Józsa Ágnes: A Kossuth tér rekonstrukciója – Parlamenti Múzeum és Látogatóközpont, régi-új Magyar Építőművészet, 2014/6. 
Turányi Gábor: Európa, Magyarország, Budapest, Kossuth tér, régi-új Magyar Építőművészet, 2014/9.
Bán Dávid: A Kossuth téri sortűz áldozatainak új emlékhelye, Építészfórum, 2015. február 20.
Winkler Gábor: Tiszta fehér világ. Erzsébet Oktató Kórház új diagnosztikai tömb, régi-új Magyar Építőművészet, 2015/5.

 


Kapcsolódó tartalmak

  • hírek
  • események
  • videók
További események >
További hírek >
További videók >
  • © Magyar Művészeti Akadémia, 2017

  • facebook
  • Hírlevél
  • Szakértők
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Szerzői jogok
  • Kapcsolat