Életrajz
Életrajzi adatok
Budapest, 1953. október 25.
Tanulmányok
1968–1972: Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola, textil szak
1974–1979: Magyar Iparművészeti Főiskola, textil tanszék, szövöttanyag ipari formatervező szak
Munkahelyek
1979–1985: Háziipari Szövetkezet (Gyoma, Gyomaendrőd), textiltervező
1982–1996: Pamuttextilművek és jogutódai (Budapest, Székesfehérvár), textiltervező, művészeti vezető
1985–1995: Vegyesipari Szövetkezet (Hőgyész) textiltervező
1997–1999: Fémtext 97 Kft (Székesfehérvár, Budapest) textiltervező, technológus
Oktatói tevékenység
1978–1982: Georgina utcai Általános Iskola Kézműves és szövő szakkörvezető
1987–1996: Magyar Iparművészeti Egyetem Szövetszerkezettan óraadó
1995–1996: ESÉLY Alapítvány Pályakezdő Fiatalok Speciális Szakiskolája, Szőnyegszövés óraadó
1999–: Fóti Népművészeti Szakközép-, Szakiskola és Gimnázium, Textilműves (kéziszövő) tanár és művészeti vezető
2012–: Óbudai Egyetem Ipari termék és formatervező kar, textil és enteriörtervezés, óraadó tanár
Művészeti szervezeti tagságok
1972–: Fiatalok Népművészeti Stúdiója előkészítése, 1973–: alapító tag
1982–: 1988 Fiatal Iparművészek Stúdiója
2012–: Magyar Művészeti Akadémia, rendes tag
2015–: Fehérvári Kézművesek Egyesülete
Landgráf Katalin: Curriculum vitae
Szüleim a háború hányattatásai után találkoztak Miskolcon, majd Budapestre kerültek. Édesanyám és Édesapám a semmiből teremtett boldog, nyugodt gyerekkort, amelyben szabadon választhattam tehetségem és kedvem szerint.
Barcsay Jenő Művészeti anatómiája kiskoromtól kezdve az egyik legmeghatározóbb élményem volt, a rajzok szinte beleégtek a tudatomba. Tudtam, hogy rajzolnom kell.
Nagyon korán kezdtem tanulni a rajzolást, nem is volt kérdéses, hogy ez az én utam.
Ez az út a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolába vezetett, a textil szakra.
Nem textiles akartam lenni, de végül életre szóló elköteleződés lett.
Tanáraimtól – Rónai Éva (textil), Szűcs József (textil), Szabó Béla (rajz), Maksay László (művészettörténet) Kerényi Ferenc (magyar) - a maximumra törekvést, a mesterség szeretetét és tiszteletét tanultam meg. Életre szóló barátságot kötöttem Szittner Andreával.
Harmadikos korunkban, 1971 nyarán csöppentünk Andreával a Népművészet Ifjú Mestereinek táborába, Fadd-Domboriba, tulajdonképpen illetéktelenül, hiszen mi – akkor még – nem pályáztunk, de volt betöltetlen hely a táborban, és a mi iskolánkból hívtak résztvevőket. Bennünket ért a szerencse.
Elragadott minket az a hangulat, azok az előadások, szakmai programok és persze a remek társaság, ami ezeket a táborokat jellemezte.
A Fiatalok Népművészeti Stúdiójának megalakulásától kezdve tagjai voltunk, részt vettünk mindenben, táborban, kiállításokon, és a Stúdió legfantasztikusabb programjában is.
Ez a Népművelési Intézetben, minden hónap egyik vasárnapján megtartott találkozó, továbbképzés, „egyetem" volt, ahol a kor legnagyobb költői, történészei, néprajzosai tartottak előadásokat nekünk. Nagyon sok, fiatalon meg sem fogalmazott kérdésemre, felvetésemre kaptam választ, útmutatást.
Sokat gondolkoztam azon, hogy van-e „jogom" népművészettel foglalkozni. Családom nem kötődik egyetlen faluhoz, tájegységhez sem, hiszen a történelem összevissza dobálta Őket, Felvidék, Nyugat-Magyarország, Miskolc, Pécs, Kecskemét, Hódmezővásárhely, Szeged, Sándorfalva, Nagysomkút, Szatmárnémeti . . . egy-egy állomás felmenőim történetében.
Hova kapcsolódjak, választhatok-e hagyományt, vagy egyáltalán nem tehetem meg, hogy a népművészetet tekintsem mesterségem alapjának? Végül úgy gondoltam, hogy igyekszem megismerni a népművészet illetve a mesterség csínját-bínját, hagyományait, szemléletét és ez lesz további munkám alapja.
***
Bár ellentmondásnak látszik, emellett mégis nagyon érdekelt a nagyüzemi termelés, az ipari tervezés is. Így többszöri próbálkozásra, de felvettek a Magyar Iparművészeti Főiskola szövöttanyag-tervező szakára. Addigra már nem volt kétely bennem, szövős akartam lenni.
Mestereim Bakay Erzsébet (tervezés), Málik Irén (textil), Bognár Mihály (textil), Kádár János Miklós (rajz) voltak. 1979-ben kaptam meg „szövöttanyag ipari formatervező művész" diplomámat.
1979–1999 között háziipari szövetkezetekben és a Pamuttextilművekben – és „folytatásaiban – szövöttanyag tervezőként dolgoztam.
Tervezői pályafutásom hosszú évek alatt, lassanként múlt el, a textilipar végelgyengülésével együtt. Nagyon szerettem gyári tervezőként dolgozni, szerettem, hogy szép tárgyakat adhatok az emberek kezébe.
1976-ban a Fiatalok Népművészeti Stúdióját megkereste Trencsényi László a népművészeti tábor gondolatával. Az első tábort még nagyon sok követte. Ez volt az első lépés számomra is a tanítás felé. Azóta nagyon sokféle formában volt lehetőségem tanítani kézművességet és szövést.
Amikor az Iparművészeti Főiskolán tanítottam egy szigorú, és sokak által „nemszeretem" tantárgyat (szövetszerkezettan), akkor azzal együtt a hallgatók tervezői szemléletének kialakulásához is szerettem volna hozzájárulni, a szövött textilek szerkezetében rejlő fantasztikus lehetőségeket szerettem volna megmutatni. Örömmel tapasztalom, hogy néhányuk munkájában látható ez a szemlélet! Nyilván nem csak az én érdemem, de reménykedem, hogy hozzájárultam.
***
1999 óta főállásban a Fóti Népművészeti Szakközépiskola és Gimnázium textilműves szakán tanítok és 2000 óta gyakorlati oktatásvezetőként – „művészeti vezetőként" – is működöm.
A sors különleges lehetőséget adott nekem ezzel, így egyértelművé vált számomra, hogy az összegyűjtött tudást kötelességem továbbadni. A tanításban, a kézműves tevékenységek tanításában mindig nagyon fontos motíváció volt számomra, hogy azzal, hogy megtanítom valaminek, akárcsak egy egyszerű tárgynak létrehozását, az alkotás, a teremtés örömét, „mágiáját" adom valakinek! Örömmel tapasztalom, hogy tanítványaink értéktudatos, önmaguk és mások munkája, teljesítménye iránt tiszteletet adó, boldog emberekké válnak.
2012-ben a Magyar Művészeti Akadémia Népművészeti Tagozatának rendes tagjává választottak.
Még nagyon fiatalok voltunk, amikor Szittner Andreával lehetőségünk volt a „Mesterségek" című könyvsorozatban a szövésről írni (1984). Ifjúságunk minden magabiztosságával fogadtuk el a lehetőséget, és ifjúságunk minden kételyével dolgoztunk rajta, tulajdonképpen éveket.
Szakmai munkám során a tanítás és a könyvek általi tanítás vált igazán fontossá számomra.
A textilek, s ezen belül a magyar és a világ minden kézzel és géppel szövött textiliája soha nem múló rajongást és megismerési vágyat kelt bennem.
Az összegyűjtött tudás átadása kötelesség és felelősség, nem sajátíthatom ki.
[2016]
Munkásság
Lackner Mónika: Landgráf Katalin szakmai, művészi pályaképe
Landgráf Katalin pályájának középpontjában az egyik legegyetemesebb kézművesség, a szövés áll. Tervezőként, oktatóként, kézműves kiadványok és tankönyvek szerzőjeként meghatározó szerepet játszik Magyarországon a szövéssel foglalkozó művészek, kézművesek –, a „szövősök" körében.
Landgráf Katalin a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában érettségizett. A textil szakon szerzett szakmai ismeretek mellett a középiskola kiemelkedő oktatói révén hatott pályaképére: a szakmailag elkötelezett, a diákok előmenetelét mindennél fontosabbnak tartó művelt, tájékozott pedagógus szerepét olyan híres tanárok formálták benne, mint Rónai Éva, Szűcs József, Szabó Béla, Maksay László és Kerényi Ferenc irodalomtörténész.
1974-től a Magyar Iparművészeti Főiskola hallgatója volt, ahol 1979-ben szerzett diplomát szövöttanyag ipari formatervező szakon.
Pályájának alakulásában meghatározott szerepet játszott, hogy kapcsolatba került a népművészettel, és kortársaival, népművészettel foglalkozó fiatalokkal. Egy véletlen találkozás indította el, még középiskolásként, 1971-ben Szittner Andreával együtt meghívást kapott egy ifjú népművészeknek rendezett Fadd-Dombori táborba. Az új generáció tagjai nem a lokális néphagyományok felújítására, korszerűsítésére törekedtek, hanem kézműves technológiák, természetes anyagok, kézműves tárgyalkotás összefüggéseinek feltárására, megismerésére, közös felfedezésére vállalkoztak: annak megtapasztalására, hogyan függ össze anyag, technika, tárgy történetileg, funkcionálisan. Ez az élmény egy egész kézműves-népművész generáció, a „nomád nemzedék" élménye volt. Számukra a népművészeti múlt megismerése és a hagyományokkal kiépített élő kapcsolat alternatív lehetőséget kínált az egyéni tárgykészítés és használat mellett saját, személyes és nemzeti identitásuk megtalálására, kifejezésére is. Az 1973-ban megalakult Fiatalok Népművészeti Stúdiója a Népművelési Intézetben szervezett műhelymunkák, beszélgetések, előadások, táborok, kézműves szakkörök, játszóházak, kiadványok révén alakította ki azt az oktatási módszertant és tematikát, amely sok esetben alapja, programja lett az 1990-es években alakult kézműves- és népművészeti oktatást célzó iskoláknak. Landgráf Katalin megalakulásától tagja volt a Fiatalok Népművészeti Stúdiójának, a Stúdió teremtett alkalmat arra, hogy pályatársával és barátjával, Szittner Andreával közösen megírják első kézműves könyvüket. Landgráf Katalin tervezői, oktatói programjának fő irányát máig ez a Stúdióban megszerzett közösségi élmény, a népművészet, kézművesség elementáris megismerésére törekvés határozza meg:
„A hagyomány tisztelete szinte szó szerint megegyezik a kézművesség tiszteletével, művelésével, hagyományozásával. […] A kézműves alkotó az ősök mozdulatait ismétli újra és újra. […] Ősi formákat, díszítéseket, anyagokat használ, halmozza a tapasztalatokat. Amikor pedig új tárgyakat készít, a saját lelkén szűri át a régvolt elődök furfangjait, tudását. Ez a hagyomány mozdítja kezét, amikor saját tárgyi környezetébe illeszti be a régmúlt emberek tudását tükröző mintákat és technikákat." [1]
A szövés egyetemes, komoly történetiséggel rendelkező, kreatív lehetőségeket kínáló kézművesség. Landgráf Katalin tervező, oktató munkája során, publikációi révén a magyar népi szövés hagyományait mindig a tág, univerzális keretbe illesztve mutatja be, pontosan érzékeltetve egy-egy kapcsolódási pont történetiségét az egyetemes textilművesség évezredes folyamatában.
Alkotásai, tervei
Hagyományalapú, a magyar népi szövés letisztult, egyetemes megoldásait megidéző és továbbgondoló művészi látásmód jellemezi Landgráf Katalin művészi alkotásait, terveit is.
Még főiskolás korában, 1977-ben elnyerte a Népművészet Ifjú Mestere címet. A pályázatra egy olyan asztali garnitúrát tervezett és készített, amely anyaghasználatában, az alkalmazott technikákban, mintázásban a magyar népi szövés hagyományait gondolta újra: a keskeny szövőszéken szőtt, két szélből összevarrt vászonterítő piros csíkritmusa, a vetülékfonal ütemes váltogatásával tagolt mintázás a magyar paraszti szövés elemi, egyetemes megoldásait idézte. A diploma megszerzése után textiltervezőként kapott állást: 1979-től a Gyomai Háziipari Szövetkezet számára tervezett konyhai textilekben, az abroszokban, konyharuhákban és kötényanyagokban a vászonalapot tagoló vékonyabb- vastagabb színes vetülékcsíkok, a láncfonalak és vetülékfonalak ütemes szerkesztésével megszőtt kockák a magyar paraszti, háztartási, hétköznapi célra szőtt kender- és pamutvásznainak megoldásait követik. A szintén a Gyomai HISZ számára tervezett, méteráruként értékesített függönyanyagoknak pedig az anyaghasználatban és a bordakihagyásos technika révén tudott korszerű, igényes formát adni, miközben ősi textilek megoldásait követték. Hagyomány és korszerűség metszéspontjait jó érzékkel találja meg, biztos kézzel hozza őket közös nevezőre. Ennek a tervezői programnak remek példái az 1982–1996 között a Pamuttextilművek számára tervezett frottírtörölközők, melyek színes bordürjei a magyar paraszti háztartási vásznak (törölközők, konyharuhák, kosárruhák, rétesabroszok) ripszkötéses díszítő sávjainak újrafogalmazásával készültek.
Tudatosan törekedett arra, hogy minden technikai lehetőséget kihasználjon, hogy a hétköznapi használatra szánt tárgyak esetén is maximálisan kiemelje a szövött textil karakterét.
Tervezői munkájának kiemelkedő darabja az AIDA fantázianevű pamutterítő, melyet 1992-ben, a Pamuttextilművek tervezőjeként nyújtott be a Szombathelyi Textilbiennáléra. A főként kék és árnyalataiban megszőtt terítő tervezése során a szövés technológiája által kínált legfontosabb díszítőeljárásokat ötvözi: játszik a vetülék és láncfonal váltogatásával létrehozott csíkozás, tagolás lehetőségeivel, mindezt azonban nem lánckötésben teszi, hanem egy soknyüstös, ún. „barackmagos" kötés alkalmazásával, mely nemes texturát kölcsönöz a felületnek. A munka egyszerre ötvözi az elemi, hagyományos technológiai megoldásokat, ugyanakkor anyaghasználatában, és főként színezésében kortárs, élő, szerethető, igényes textil. Nem véletlen, hogy ezt a munkát Rózsa Anna-díjjal tüntették ki.
Pályája indulásakor még volt lehetősége arra, hogy tervezői programját szériában készült és ipari gyártásban előállított textileken is megvalósíthassa, munkáinak második szakasza azonban a magyar textilipar végzetes visszaszorulásának, eltűnésének időszakára esik. A politikai rendszerváltás egyik legsúlyosabb következménye, hogy gazdasági segítség hiányában illetve kulturális és politikai érdektelenség miatt tönkrementek az országban működő háziipari szövetkezetek, amelyek fontos szerepet játszottak vidéki nők foglalkoztatásában, és a helyi kézműves-hagyományok megtartásának fontos intézményi, gyártási hátterét jelentették. A korszerűsítés, és vagy szemléletformáló reformok helyett, miatt sorra bezártak a gazdasági ellehetetlenült szövetkezetek, gyakran nyom nélkül tűntek el, több szövetkezetben a teljes dokumentációk is szétszóródtak. Hasonló sorsra jutott a magyar nagyüzemi textilgyártás is: a privatizálások, gyakori tulajdonosváltások következtében az ezredfordulóra eltűntek a magyar tervezőket alkalmazó textilüzemek Magyarországon; hiába részesültek kiemelkedő szakmai képzésben, textiltervező szakemberek maradtak munka nélkül. A tervezői lehetőségek beszűkülése és eltűnése is közrejátszott abban, hogy Landgráf Katalin szakmai tevékenységében egyre fontosabb szerepet kapott az oktatás.
Oktatás és publikációk
Landgráf Katalin nagyon korán, 1978-tól bekapcsolódott az oktatásba, számos iskolatípusban tanított szövéssel kapcsolatos ismereteket: általános iskolai szövőszakkörben, szőnyegszövést speciális iskolában, szövetszerkezettant az Iparművészeti Egyetemen, textil-és enteriőrtervezést az Óbudai Egyetemen. 1999 óta a Fóti Népművészeti Szakközép-, Szakiskola és Gimnázium művészeti vezetője, kéziszövő tanára. Elkötelezett tanár, akinek célja, hogy a szövésben rejlő határtalan lehetőségeket megismertesse és megszerettesse a diákokkal. Oktató tevékenysége nyomán, azzal párhuzamosan alakultak, formálódtak könyvei is, melyek közül többet barátjával és alkotótársával, Szittner Andreával közösen írt. A Kéziszövés 1982-ben jelent meg a Népművelési Intézet kiadásában, a Mesterségek sorozatban. Az egyes kézműves-ágakat bemutató kötetek, melyeket a Fiatal Népművészeti Stúdió tagjai írtak, nagy hatással voltak a hagyományos kézművesség iránt érdeklődő fiatal generációra. A Kéziszövés tárgyakról, eszközökről készített rajzai, a magyar és nemzetközi anyag egymás mellé illesztése, a tág történeti keretek felvázolása miatt is kiemelkedik az 1970–1980-as években népszerű kézimunkakönyvek közül, hiszen a hagyomány egyik korszerű, lehetséges, alternatív jellegét hangsúlyozta, mely szemlélet a magyar táncházmozgalom és a körülötte formálódó kézműves mozgalom jellemzője is volt.
A Penkala Évával és Szittner Andreával közösen írt, 2001–2004-ben megjelent Nagy szövéskönyv I–II. méltó címéhez: a szerzők a szövés különböző területeinek áttekintésére vállalkozó kézikönyvet adtak olvasóik kezébe. Az adott résztémákat történeti kontextusban elhelyező bemutatás, a gyakorlati tanácsok, az eszközök és anyagok megismertetése segíti az olvasót a technika mélyebb megismerésében. A szerkezeti és mintarajzok mellett komoly szerep jut a tárgyfotóknak: az egymás mellé helyezett kiemelkedő műtárgyak: a Hölgy egyszarvúval francia falikárpit, kopt textilek, a Bayeux-i kárpit, az Iparművészeti Múzeum Lorenzo Lotto szőnyege, a csángó kerparuha és a finn ryijy nemcsak egy-egy technológiai résztéma illusztrálására szolgálnak, hanem a technológia egyetemességét, történetiségét hangsúlyozzák, a textilkultúra hallatlan gazdagságát.
Landgráf Katalin Szőnyegszövő szakmai ismeretek és Szőnyegszövő szakmai rajzok készítése címmel írt tankönyvei 2015-ben jelentek meg a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal kiadásában. A köteteket hivatalos tankönyvként alkalmazzák a szőnyegszövő népi kézműves oktatásban. Az általános textiltörténeti ismeretekkel indító kötet bemutatja a szövőeszközök típusait, kitér a szövésnél felhasznált nyersanyagok bemutatására, majd a fontos technológiai alapvetések (fonás, felvetés, szövés) részletes bemutatása következik. Külön fejezetben mutatja be a fonalfestés eszközeit, módszereit is. A tankönyv egyesíti mindazt, ami Landgráf Katalin oktatói munkáinak igazi erénye: a világos logika, közérthető, közvetlen stílus, a gyakorlatiasság és az elméleti, technikai ismeretek megfelelő aránya, mindez logikus összefüggésben, áthatva a szakma szeretetével, a nyilvánvaló elkötelezettséggel. A bemutatás, mint más könyveiben is, tág keretekben történik, egyetemes, történeti kontextusba illeszkedik. Konkrét tárgyak, folyamatok, tárgytípusok, alkotók kiemelésével és elemzésével a kulturális örökséghez fűződő példaértékű viszonya olvasható ki. Ez az örökség azonban nemcsak a szőnyegszövő technológia hagyománya, hiszen a bemutatott példákban és feladatokban megjelenik Odüsszeusz, Hamlet és Harriet Beecher Stowe is. A tankönyvek tehát az átadott ismeretek mellet a szemléletformálás fontos eszközei is, melyekből a hagyomány, a kézművesség szeretete, tisztelete árad.
Landgráf Katalin oktatói és publikációs tevékenysége révén nagyon sokat tett azért, hogy a kéziszövés ma elismert kiemelkedő kézműves águnk legyen. Hatása volt abban is, hogy a szövés terminológiájában következetes fogalmakat alkalmazzon kézműves, tanuló és kutató is. Nem véletlen, hogy a 2011-ben, a Felemelő évszázad tematikus év keretében a Néprajzi Múzeumban megrendezett Nők, Szőnyegek, Háziipar kiállítás rendezői szakmai együttműködésre kérték fel. A kiállítás számára –, mely a Kárpát-medence szövött szőnyegek bemutatására vállalkozott –, a technikai részeket Katalin kötésrajzai illusztrálták, de tanácsokkal segítette a tárgyleírások elkészítését is, s szintén ő írta a kiállítás nagy katalógusa számára a technológia alapvetést.
[2017]
[1] Landgráf Katalin – Penkala Éva – Szittner Andrea: Nagy szövéskönyv 2. Budapest, Mezőgazda Kiadó, 2004: 172.
Művek közgyűjteményekben
Szombathelyi Képtár, Szombathely
Egyéni kiállítások
1973 Csepel Művek Munkásotthona / Budapest /
Szittner Andrea, Kovács József, Landgráf Katalin
1976 Jövő Mesterei fesztivál / Lipcse, NDK /
Beszprémy Katalin, Szittner Andrea, Landgráf Katalin
1978 KISZ Központi Művészegyüttes Székháza / Budapest /
Szittner Andrea, Székely Piroska, Landgráf Katalin
1979 Ifjúsági Ház / Orosháza / Önálló kiállítás
1980 Komárom Megyei Művelődési Központ / Tata /
Szittner Andrea, Lesznik Angéla, Pataky Tibor, Landgráf Katalin
1980 Ferencvárosi Pincetárlat / Budapest /
Szittner Andrea, Landgráf Katalin
1981 Megyei Művelődési Központ / Kecskemét /
„AKKORD" csoport: Szittner Andrea, Lesznik Angéla, Pataky Tibor,
Vadász Katalin, Landgráf Katalin
1981 Művelődési Központ / Bácsalmás /
Csuporné Angyal Zsuzsa, Csupor István, Landgráf Katalin
1981 Művelődési Központ / Dunaújváros /
Csuporné Angyal Zsuzsa, Csupor István, Landgráf Katalin
1982 Honti Galéria / Gyoma / Önálló kiállítás
1982 Művelődési Központ / Hajdúszoboszló /
Szittner Andrea, Lesznik Angéla, Pataky Tibor, Landgráf Katalin
1986 Újkerti Közösségi Ház / Debrecen /
Szittner Andrea, Lesznik Angéla, Pataky Tibor, Landgráf Katalin
Csoportos kiállítások
1972 Magyar Néphadsereg Központi Klubja / Budapest /
Fiatalok Népművészeti Stúdiója (FNS) közös kiállítása
1975 Fegyveres Erők Klubja / Gyöngyös / FNS közös kiállítása
1975 Mezőgazdasági Vásár / Budapest / FNS közös kiállítása
1975 Munkásmozgalmi Múzeum / Budapest / Élő Népművészet kiállítás
1978 Magyar Nemzeti Galéria / Budapest / VIT Művészeti Pályázatok
1978 Ózd; Eger;
„Kelet-európai népi játékok" című közös kiállítás
1978 Megyei Művelődési Központ / Kecskemét / FNS közös kiállítása
1978 Magyar Intézet / Varsó / FNS közös kiállítása
1978 Magyar Intézet / Prága / FNS közös kiállítása
1980 Collegium Hungaricum / Bécs / FNS közös kiállítása
1981 Vigadó Galéria / Budapest / Fiatal képző- és iparművészek kiállítása
1981-82 Bulgária /
A Bolgár Állam fennállásának 1300 éves évfordulója alkalmából rendezett
Nemzetközi Népművészeti Kiállítás
1981 Ifjú Gárda Művelődési Ház / Budapest, Kispest / FNS közös kiállítása
1983 Józsefvárosi Galéria / Budapest / Divat és hagyomány
Perczel Erzsébet, Erdész Judit, Kerékgyártó András, Lukovszky Ilona,
Szittner Andrea, Vadász Katalin, Landgráf Katalin
1987 Ernst Múzeum / Budapest / Fiatal Iparművészek Stúdiójának kiállítása
1994 Heimtextil / Frankfurt am Main /
Háztartási textiliák az Alba-Textil kivitelezésében
2004 Verőcei Művelődési Ház / Verőcei Műhely Művészeti Egyesület
Festők II. Karneválja Verőcén
2004 Vörösmarty Művelődési Ház / Fót /
Fóti Népművészeti Szakközép-, Szakiskola és Gimnázium művésztanárainak
kiállítása
2005 Műemlék Templom / Fót / Fóti Népművészeti Szakközép-, Szakiskola és
Gimnázium művésztanárainak és növendékeinek kiállítása
2015 Aba-Novák Agóra/ Szolnok / Magyar Művészeti Akadémia Népművészeti
Tagozatának közös kiállítása
Bibliográfia
Bibliográfia
Válogatott bibliográfia
Önálló könyvek
1984 Szittner Andrea, --: Kézi szövés. „Mesterségek" sorozat, NPI, Bp.
1985 Szittner Andrea, --: Szövés. „Kaptár" sorozat, NPI Bp.
1989 Gyöngyből bizsut. „Ezerjó" sorozat, Planétás Kiadó, Bp.
2001 Szittner Andrea, Penkala Éva, --: Nagy szövéskönyv 1. „Jelenlévő múlt" sorozat. Planétás Kiadó, Bp.
2004 Szittner Andrea, Penkala Éva, --: Nagy szövéskönyv 1. „Hagyomány és vidék" sorozat. Mezőgazda Kiadó, Bp.
2004 Szőnyegszövő szakmai ismeretek I. és II. Speciális iskolák tankönyve. Nemzeti Szakképzési Intézet Bp.
2015 Szőnyegszövő szakmai ismeretek. Népi kézműves (szőnyegszövő) szakma
tankönyve. Nemzeti Szakképzési Hivatal, Bp.
2015 Szőnyegszövő szakmai rajzok készítése / Népi kézműves (szőnyegszövő) szakma tankönyve. Nemzeti Szakképzési Hivatal, Bp.
© Magyar Művészeti Akadémia, 2017