Életrajz
Életrajz
Budapest, 1959. augusztus 13.
Tanulmányok
1970–1979: Táncművészeti Főiskola/Állami Balettintézet
Munkahelyek
1979–: Győri Balett, magántáncos
1991–: Győri Balett, igazgató
Pályafutása
1979 augusztus 1.: A Győri Balett alapító tagja
1991 szeptember: A Győri Balett igazgatója
1993: A Magyar Táncművészeti Főiskola Tanárképző Szakának Kihelyezett Tagozatának beindítása a Győri Balett Művészeti Szakközépiskolában
Szakmai kuratóriumok, köztestületi tevékenységek
1992: Magyar Táncművészeti Kamara – Elnökségi tag
Nemzeti Kulturális Alap Táncművészeti Szakmai Kollégiuma - tag (1993.), elnök (2001-2002) tag (2002-2007.), elnök (2007-2008)
1993-2006: Philip Morris Magyar Táncdíj – Kuratóriumi tag
1999: Miniszteri Tanácsadó Testület – tag
2000-2001: Táncfórum – Felügyelő Bizottsági tag
2000: Nemzeti Kulturális Alap Kortárs Művészetek Kuratóriuma - tag
Magyar Táncművészek Szövetsége – elnökségi tag (1993-2000), társelnök (2000-2001), elnök (2001-2007), társelnök (2008-)
2001-2012: Nemzeti Táncszínház - Felügyelő Bizottsági elnök
2013: Nemzeti Táncszínház – Művészeti Tanács tagja
EMMI Táncművészeti Bizottság – tag (2011-2012), elnöke (2013, 2016-)
2013: Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület – elnökségi tag
2014. nov.–: Magyar Művészeti Akadémia – Nem akadémikus köztestületi tagja
Nemzeti Kulturális Alap Bizottsága – Bizottsági tag (2009-2011, 2016-)
2016–: Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács – Művészet Képviselői Oldal képviselője
2017–: Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja, Színházművészeti Tagozat
Munkásság
Munkásság
Kiss János Kossuth-díjas balettművész, koreográfus, érdemes művész, a 40 éves Győri Balett egyik „kitalálója", alapító tagja és igazgatója. A Győri Balett társulata a magyar táncművészetben és Győr város kultúrtörténetében egyaránt mérföldkőnek számít. Kiss János inkább táncosnak tartja magát, mint koreográfusnak. Vallja, hogy alkotómunka egy társulatot alkotni és egyben tartani. Két családja van: a sajátja mellett a Győri Balett a nagyobb családja, ami családfői szerepet is jelent számára.; Tovább...
Munkásság
Gerbei Anita: Kiss János balettművész
Kiss János Kossuth-díjas balettművész, koreográfus, érdemes művész, a 40 éves Győri Balett egyik „kitalálója", alapító tagja és igazgatója. A Győri Balett társulata a magyar táncművészetben és Győr város kultúrtörténetében egyaránt mérföldkőnek számít. Hogyan indult Kiss János pályája?
Kiss János élete már ötévesen összefonódott a tánccal. Akkor került ugyanis színpadra először. A nővére néptánc-szakkörbe járt, rajta keresztül kapott felkérést, első szerepe, a pörge kalapos kiskanász megformálása volt. Ott még nem táncolt, csak jelen volt, mégis ez volt az első indíttatás és sikerélmény a színpadon. A balettosok klasszikus, professzionális képzése gyermekkorban kezdődik, vagyis az édesanyák viszik el a gyermekeiket. Az ő esetében is ez történt. Édesapja sportolónak szánta, édesanyja pedig javasolta, hogy próbálja meg a táncot. Így került a Balett Intézetbe, ahol épp felvételt hirdettek gyermekek számára. Kilencéves volt, amikor a képzésre jelentkezett. A többszörös túljelentkezés dacára csak az utolsó rostán utasították el. Hidas Hedvig, a Balett Intézet akkori igazgatónője néhány hónnappal később levélben javasolta számára, hogy ne adja fel a táncot, jelentkezzen Dózsa Imrénél, Szumrák Verának privát iskolájába. Így is tett és ennek köszönhetően találkozhatott Kiss János Dózsa Imrével, aki fiatal sztártáncos volt akkoriban, így ő lett az első balettmestere. A következő évben már felvételt nyert a Balett Intézetbe, ott folytatta tanulmányait. Évfolyamuk vezető tanára Lőrincz György balettmester lett, csapatuk pedig olyan összetartó volt, hogy az iskola befejezése után is együtt maradtak. Tízévesen tehát elkezdte az iskolát a Balett Intézetben, 19 évesen pedig itt szerzett diplomát. Az évfolyam összes tagja, mind a 14-en egyet akartak: együtt maradni. A későbbi Győri Balett ötlete a fiúk mesterének Lőrincz Györgynek volt köszönhető, aki az Operaház legendás hírű Balett-igazgatója is volt egyben, általa került hazánkba a világ nagy balett-irodalma, hiszen akkoriban az orosz klasszikus művek határozták meg az Operaház repertoárját, kivéve egy-egy Seregi-darabot vagy a Harangozó-művet. Megjelentek a Balanchine-darabok, és Lőrincz György hozta Magyarországra Maurice Béjart estjét is, amely aztán Kiss János és a társulat életét is meghatározta. Béjart koreográfiája olyan hatást gyakorolt a táncosokra, ami megpecsételte az sorsukat. Ekkor, 1976-ban látták először Markó Ivánt Sztravinszkij Tűzmadár című művében, akit azonnal meghívtak egy beszélgetésre a darabról, amit valósággá akartak váltani. A darab szimbolikus jelentőséggel bírt az osztály számára, hiszen a darabban is forradalmat készítettek elő, de mindenki elbukik és csupán egy valaki, a Tűzmadár marad életben, aki továbbviszi a forradalmat. Ez a beszélgetés is forradalmat teremtett, mert a növendékek elmondták Markó Ivánnak, hogy ők is hasonlóan szeretnének táncolni, ezt a stílust szeretnék követni. Markó Iván akkor Brüsszelben volt Maurice Béjart társulatának tagja, egyik hazai vendégjátéka után keresték meg, hogy az évfolyam szeretne együtt maradni, és felkérték, hogy legyen ő a vezetőjük, a tűzmadaruk. Külön engedélyt kaptak, hogy Markó Iván készítse el számukra a vizsgaelőadásuk koreográfiáját. Ez volt Markó Iván balettművész első bemutatkozása alkotóként. 1979. júniusában, ezen a vizsgaelőadáson mutatta be tehát első művét A nap szeretteit a végzős osztállyal, Carl Orff Carmina Burana zenéjére.
Ehhez óriási segítség volt, hogy abban az évben alakult meg Győrben a Kisfaludy Színház, aminek az átadása 1978-ban történt, amiről az egyik évfolyamtársuk, Greiner Éva győri születésű édesapjától értesültek. Így jelentkeztek Győrben az évfolyamukkal a frissen megalakult Győri Színházban, hogy szívesen alapítanának itt balett-társulatot. A jelentkezésük módja sem volt mindennapi. A művészeti egyetemek és főiskolák találkozója nagyon jól működő találkozási pont volt Szentendrén. Ott a frissen kinevezett kultuszminiszternek, Pozsgai Imrének elmondták, hogy évfolyamuk szeretne együtt maradni. Pozsgai Imre fogadta az évfolyam szószólóit, Kiss Jánost és Krámer Györgyöt és biztosította őket a támogatásáról.
Az akkori táncszövetségnek a főtitkára viszont azt írta véleményében, hogy Győrben nincs szükség balettegyüttes létesítésére, hiszen Győr egy iparváros, nincsenek tánchagyományai, ráadásul a jelentkező fiatalok még pályakezdők, nem lehet előre látni, hogy tehetségesek-e, megállják-e majd a helyüket, és Markó Iván sem hozott létre addig semmilyen önálló művet, vagyis semmiféle garancia nincs arra, hogy Győrben egy életképes balett-társulat létrejöjjön. Kiss János már akkor érezte, hogy mindegyik kifogást könnyű lesz megcáfolniuk. Igaz, hogy adódott még egy nehézség: a hagyományoknak megfelelően két végzős diákot jelöltek a moszkvai ösztöndíjra: akkor Király Melindát és Kiss Jánost, akik ezt – a jövőbeni győri terveik miatt – visszautasították. Bár ez az akkori kultúrpolitika világában elképzelhetetlen volt, Kiss János mégis hitt abban, hogy jövőjük Győrben elindulhat.
1979. augusztus 1-től már szerződéssel kerültek a győri Kisfaludy Színházba, és ekkor kezdték el az első bemutatójuk próbáit is.
A premier 1979. november 2-án volt, innen datálódik az azóta világhírű Győri Balett története. A kezdetben tagozatként működő Győri Balett első igazgatója Markó Iván lett, majd három-négy évvel később felmondott a társulat, mert független balettintézetet kívántak létrehozni, önálló, független költségvetéssel rendelkező együttessé válni elszakadva a színháztól. Kis időre el is jöttek Győrből, és Novák Ferenc segítségével Budapesten a Bihariban próbáltak. Majd sikerült kiharcolni a függetlenségét a társulatnak, ami többek között Kiss János állhatatosságának is köszönhető volt. Markó Iván irányította továbbra is a társulatot, akkor már független igazgatóként. 1991-ben Markó Iván elhagyta a társulatot, letiltotta a darabjait és a társulat tagjai akkor tettek egy fogadalmat, hogy a történtek okairól nem nyilatkoznak. 1991-ben újrateremtették a Győri Balettet. Titkos szavazással a társulat ekkor Kiss Jánost választotta új vezetőjének, amit a fenntartó megyei közgyűlés el is fogadott. Célja lett, hogy újraélesszék a balett képzést. A Püspöki Kar részéről Blankenstein Miklós megkereste Kiss Jánost, Demcsák Ottót és Tárnoki Tamást, hogy készítsék el az eredetileg Markó Ivánnak szánt pápalátogatási darab koreográfiáját. Kiss János akkori célja tehát a balett képzés megszervezése mellett a Szentatya magyarországi látogatására való felkészülés lett. A semmiből kellett újra teremteni a Győri Balettet és ez a munka már az új igazgatóra várt.
Így készült el A kaukázusi krétakör után Kiss János második koreográfiája, a Szent Margit legenda, melyet 55.000 ember látott, köztük nagyon sok fiatal. A darabot négyen jegyezték: Bombicz Barbara, Horváth Erika, Demcsák Ottó és Kiss János alkotóközössége koreografálta a balettet. A sikeres fellépés az egyházfőt is elbűvölte, a társulat II. János Pál pápa áldásával folytathatta a munkát.
A pápai áldás Kiss János igazgatói munkájának is új lendületet adott. 1991-ben igazgatóként repertoárépítésbe kezdett. Évente minimum két bemutatót tartottak. A táncszínházi forma megtartásával műhelymunka kezdődött, melyhez alkotótársakat is keresett. Bombicz Barbara, Demcsák Ottó és William Fomin koreográfusok mellett nemzetközi szaktekintélyeket is hívott, többek között: Libor Vaculikot, Robert North-ot, Marie Brolin-Tanit, Günter Picket, Robert Cohant, Alexander Schneider-Rossmyt Christopher Bruce-t, a későbbiekben Ben van Cauwenberget, ifj. Harangozó Gyulát, Youri Vámost. Ők azok, akik vendégkoreográfusként több koreográfiával gazdagították a társulat repertoárját.
A Győri Balett művészeti tevékenysége mellett nagy hangsúlyt fektet a szakmai kommunikációra és a balett termekben születő értékek bemutatására: évente magára vállalja a legnagyobb táncművészeti seregszemle szervezését. A Magyar Táncfesztivál egyhetes rendezvénysorozata lehetőséget biztosít a hazai táncszakma képviselői számára a bemutatkozásra. Mindamellett a külföldi társulatok meghívása által is betekintést nyújt a táncművészet különböző műfajaiba, a néptánc, a kortárs tánc és a balett világába néző és művész számára egyaránt.
2015-ig egy személyben volt igazgató és művészeti vezető, akkor felkérte Velekei László Seregi- és Harangozó-díjas koreográfust, hogy művészeti vezetőként segítse a Győri Balett munkáját. Kiss János igazgatói megbízása 2020 júliusáig szól, ekkor a tervei szerint Velekei Lászlónak adja majd át az igazgatói lehetőséget.
Kiss János inkább táncosnak tartja magát, mint koreográfusnak. Vallja, hogy alkotómunka egy társulatot alkotni és egyben tartani. Két családja van: a sajátja mellett a Győri Balett a nagyobb családja, ami családfői szerepet is jelent számára. A Győri Balett társulatának a magyar kultúrában betöltött szerepe meghatározó, és kiemelkedő eredmény, hogy 40 éve létezik a társulat. Kiss János hiszi, hogy a hazai és külföldi megmérettetés nagyon fontos a minőségi kultúrában. Emellett persze tudatosítaniuk kell a művészeknek, hogy a sikernél múlandóbb dolog nincs. A sikerért persze dolgozni kell, minden nap óriási erőfeszítést kell tenni, de talán ez a legnehezebb és legszebb feladat.
Kiss János szerint minden magyarnak büszkének kell lennie a Magyar Művészeti Akadémia intézményére, hiszen ezáltal a magyar állam olyan védelmet biztosít a magyar művészeknek, ami még Európában is nagy ritkaság. 2018 májusában tartotta székfoglalóját, az akadémikusi lét, ahogy tartja, nagyon nagy felelősséget jelent. A Színházművészeti Tagozat levelező tagja, ám az összművészet jegyében tanácsadói joggal a Népművészeti tagozat munkáját is segíti. Tevékenységével egyrészt visszatér a gyökerekhez, a gyerekkori néptáncos évekhez, másrészt pedig a magyar kortárs tánc szorosan kapcsolódik a néptánchoz, merít belőle, alapoz rá. Kiss János táncművész vallja, hogy a magyar kultúra védelmében és tisztelete szempontjából az akadémikusok felelőssége és tudása megalapozhatja a jövő biztonságát.
[2019]
Kiemelt szerepei
1979: Markó Iván: A Nap szerettei
1981: Markó Iván: A csodálatos mandarin
1985: Markó Iván: Novák Ferenc: A szarvassá változott fiak
1985: Markó Iván: Jézus, az ember fia
1986: Markó Iván: Prospero
1990: Markó Iván: Az élet peremén
Táncolt koreográfiák
1979. nov. 2.: A nap szerettei – A Nap
1979: Stációk – Apa
1980: Trisztán és Izolda – Trisztán
1980: Az igazság pillanata – Király
1981: A csodálatos mandarin – Mandarin
1982: Don Juan árnyéka rajtunk – Mephisto
1982: Tabuk és fétisek – Kiválasztott
1983: Izzó planéták – Mars
1985: A szarvassá változott fiak – Második fiú
1986: Jézus az ember fia – Keresztelő
1987: Prospero – Prospero
1990: Az élet peremén – Jerkus
Koreográfiái
1990: Kaukázusi krétakör
1991: Szent Margit legendája (1991. II. János Pál Pápa magyarországi látogatására) A Győri Balett alkotóközösségével)
1991: Gulliver Úr utazásai (II. Felvonás)
1994: Monarchia, Monarchia (William Fominnal)
Előadások listája
1979–2019
1979. november 2.
A NAP SZERETTEI
Zene: Carl ORFF
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet: FORRAI Gábor
Jelmez: GOMBÁR Judit
PYGMALION
Zene: montázs
Koreográfia: KRÁMER György
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
ÁLOMÉJ
Zene: WAGNER
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
STÁCIÓK
Zene: R. STRAUSS
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet: FORRAI Gábor
Jelmez: GOMBÁR Judit
1980.
A SZAMURÁJ
Zene: Népzenei válogatás, VÁRAY László ütőhangszerek
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet: MELLER András
Jelmez: GOMBÁR Judit
KÜZDELMEK
AZ ÁLOMKERGETŐK
Zene: CSAJKOVSZKIJ
Koreográfia: VÁMOS György
Jelmez: GOMBÁR Judit
ŐSÖK ÉS UTÓDOK
Zene: BERNSTEIN
Koreográfia: MARKÓ Iván
Jelmez: GOMBÁR Judit
TRISZTÁN ÉS IZOLDA
Zene: WAGNER
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
AZ IGAZSÁG PILLANATA
Zene: Válogatás VAJDA János műveiből
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
1981.
NYUGTALAN LÁTOMÁSOK
SÍRVERS
Zene: WAGNER, VIVALDI, CHAVEZ
Koreográfia: KRÁMER György
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
KONTRASZTOK
Zene: BARTÓK Béla
Koreográfia: MAGUY Marin
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
A CSODÁLATOS MANDARIN
Zene: BARTÓK Béla
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
1982.
DON JUAN ÁRNYÉKA RAJTUNK
Zene: R. STRAUSS
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
HAYDN GETANZT/ÉVSZAKOK
Zene: HAYDN
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
TABUK ÉS FÉTISEK
Zene: montázs
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
1983.
IZZÓ PLANÉTÁK
Zene: XENAKIS, Carl ORFF, VAJDA János
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
GYŐRI BALET – EST
BOLDOG LELKEK
Zene: MAHLER
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
BOLERO
Zene: RAVEL
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
ÉVSZAKOK - FELÚJÍTÁS
1984.
XX. SZÁZADI MISZTÉRIUMJÁTÉK
TOTEM
Zene: montázs
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
TABUK ÉS FÉTISEK - FELÚJÍTÁS
JÖN A CIRKUSZ!
Zene: VAJDA János
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
1985.
MEMENTO
MECHANIKUS KERT
Zene: SCHMIDT, SPOERRI, SZABADOS György
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
MEMENTO
Zene: montázs
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
KONTRASZTOK -FELÚJÍTÁS
A SZARVASSÁ VÁLTOZOTT FIAK
Zene: ROSSA László, SZABADOS György
Koreográfia: MARKÓ Iván, NOVÁK Ferenc
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
1986.
JÉZUS AZ EMBER FIA
Zene: LISZT Ferenc, XENAKIS, VÁRAI László, SOSZTAKOVICS
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
MADARAK VOLTUNK, FÖLDRE SZÁLLTUNK
MADARAK VOLTUNK
Zene: MENDELSSOHN
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
FÁJDALMAK ÚTJA
Zene: BARTÓK Béla
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
A CSODÁLATOS MANDARIN - FELÚJÍTÁS
1987.
BALETTEST
PROSPERO
Zene: SCHUBERT
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
ÍGÉRET FÖLDJE
Zene: Yehudi MENUHIN, Ravi SHANKAR
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
A NAP SZERETTEI - FELÚJÍTÁS
BULGAKOV ÉS A TÖBBIEK
Zene: CSAJKOVSZKIJ, BOROGYIN, SZTRAVINSZKIJ, PROKOFJEV, SOSZTAKOVICS, VÁRAY László és ütőegyüttese
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
1988.
AZ ÁLMOK URA
Zene: CSAJKOVSZKIJ
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
PÁRIZS GYERMEKEI/ A HAZA GYERMEKEI
Zene: SELMECZI Tibor
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
RAVEL-EST
LA VALSE
Zene: RAVEL
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
DAPHNIS ÉS CHLOE
Zene: RAVEL
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
BOLERO - FELÚJÍTÁS
1989.
SZÉKEK
A MEGDICSŐÜLT ÉJ
Zene: SCHÖNBERG
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
LA MADRE
Zene: VERDI
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
SZAMURÁJ - FELÚJÍTÁS
1990.
ÜNNEP
AZ ÜNNEP
Zene: HÄNDEL
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-jelmez: GOMBÁR Judit
A NAP SZERETTEI – FELÚJÍTÁS
SZAMURÁJ - FELÚJÍTÁS
AZ ÉLET PEREMÉN
TÁNCSZÍNHÁZ A XX. SZÁZADRÓL
Zene: BARTÓK, KODÁLY, WAGNER, SOSZTAKOVICS, PROKOFJEVSZTRAVINSZKIJ
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
EGYMÁSBA ZÁRVA
Zene: montázs
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
AZ ÍGÉRET FÖLDJE – FELÚJÍTÁS
AZ ÜNNEP - FELÚJÍTÁS
JÉZUS AZ EMBER FIA -FELÚJÍTÁS
1991.
EMLÉK EST
EMLÉK A FÉNYRŐL
Zene: George WINSTON
Koreográfia: MARKÓ Iván
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
AZ ÍGÉRET FÖLDJE – FELÚJTÁS
BOLERO - FELÚJTÁS
ÁRPÁD-HÁZI SZENT MARGIT LEGENDÁJA
MISZTÉRIUMJÁTÉK
Zene: montázs
Koreográfia: Győri Balett alkotóközössége
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
GULLIVER ÚR UTAZÁSAI
Zene: kínai, vietnámi, japán, afrikai népzene
Koreográfia: BOMBICZ Barbara, William FOMIN, KISS János, DEMCSÁK Ottó
Díszlet-Jelmez: GOMBÁR Judit
© Magyar Művészeti Akadémia, 2017